آخرین اخبار

موفقيت در کنکور با رعايت 6 اصل!! چند روز مانده به کنکور چگونه درس بخوانيم؟ شادکامي و موفقيت

موفقيت در کنکور با رعايت 6 اصل!! چند روز مانده به کنکور چگونه درس بخوانيم؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - نکات مهم در روزهاي قبل کنکور

با نزديک شدن به روز کنکور معمولا دانش‌آموزان ميزان ساعت مطالعه خود را افزايش مي‌دهند تا از زمان باقيمانده به بهترين شکل ممکن استفاده کنند. کارشناسان آموزشي در اين زمينه معتقدند اين افزايش ساعت براي دانش‌آموز مانند سم است.
جاي سوزن انداختن نيست، تمام ميز و نيمکت‌هاي کتابخانه به قرق دانش‌آموزان درآمده است، طبقه بالا، پايين، محوطه بيروني، پستو و راهروها، هر جايي که دنج و ساکت است، مکاني شده براي پشت کنکوري‌ها، روزشمار کنکور به سرازيري رسيده است، وقت تنگ است، نبايد زمان را از دست داد، هر ساعت اتلاف وقت مي‌تواند آنها را از رتبه، دانشگاه يا رشته‌اي که در نظر گرفته‌اند دور کند.
بيشترشان کتاب‌هاي مرجع را جمع و جور کرده‌اند، يادداشت و جمع‌بندي‌ها کارسازتر است. ماه طلايي جمع‌بندي و تست زدن را بايد از دست نداد. ماهي که تعيين تکليف مي‌کند تا‌ تر و خشک باهم نسوزند، چون صندلي خالي دانشگاه‌ها درنتيجه تلاش پر مي‌شود. کنکوري‌ها ماه آخر را «ماه دلشوره» مي‌نامند و مي‌گويند هر چه به آخرين روزهاي باقيمانده به کنکور نزديک مي‌شوند بيشتر دلشوره مي‌گيرند. ماه آخر مانند شب امتحان است، با اين تفاوت که دراين زمان باقيمانده بايد جور ديگري درس خواند.
کارشناسان آموزشي معتقدند دانش‌آموزاني که تاکنون درس خوانده‌اند و چه آن هايي که نخوانده‌اند از امروز بايد قيد درس خواندن و ياد گرفتن مطالب جديد را بزنند! در دوران باقيمانده تا روز کنکور دانش‌آموز نبايد مطالعه داشته باشد؛ چون وقتي براي مرور نخواهد داشت و مطالعه بدون مرور ثمربخش نخواهد بود.
حال برخي والدين نيز اين روزها بهتر از داوطلبان کنکور نيست به همين دليل کارشناسان توصيه مي‌کنند اين دست از پدر و مادرها بهتر است به خود مسلط باشند و به استرس کنکوري‌ها دامن نزنند؛ زيرا در اندک فرصت باقيمانده حفظ آرامش مهم‌ترين نکته است.

نزديک روز کنکور بي‌خيال مطالب جديد شويد

از امروز تا روز کنکور دانش‌آموزان نمي‌توانند مطلب جديدي را ياد بگيرند، چون زير ساخت‌هاي آموزش بر اساس مرور، مرور و بازهم مرور است و در نتيجه مطالبي که تازه بخواهد مطالعه شود، زماني براي مرور يا تست زدنشان باقي ‌نمانده است. اين دانش‌آموزان مي‌بايست به جمع‌بندي مطالب روبياورند، خود جمع‌بندي در دو حوزه خلاصه مي‌شودکه مهم‌ترين آنها تثبيت مفاهيم در ذهن و تسلط بر تست‌زني است. آن طور که مشاور برنامه‌ريزي تحصيلي مي‌گويد متقاضي شرکت در کنکور بايد مطالبي را که خوانده است در ذهنش ثابت کند، همچنين براي تسلط پيدا کردن در تست‌زني هم بايد تست‌هاي چند سال گذشته کنکور را در شرايط بازسازي شده جلسه کنکور تمرين کنند.
حل و مطالعه سوالات آزمون سنجش و ديگر آزمون‌هاي داخل و خارج کشور سوالاتي هستند که در اين دوره مي‌تواند به پشت کنکوري‌ها کمک کند. يکي از اشتباه‌هايي که دانش‌آموزان در اين دوره انجام مي‌دهند، تست‌هاي تاليفي است که درست نيست و باعث سردرگمي متقاضيان کنکور مي‌شود.

نزديک روز کنکور ريتم مطالعاتي تغيير کند نه ساعت مطالعاتي : سم کنکور

با نزديک شدن به روز کنکور معمولا دانش‌آموزان ميزان ساعت مطالعه خود را افزايش مي‌دهند تا از زمان باقيمانده به بهترين شکل ممکن استفاده کنند. کارشناسان آموزشي در اين زمينه معتقدند اين افزايش ساعت براي دانش‌آموز مانند سم است. در اندک زمان باقيمانده تا کنکور بايد ريتم مطالعاتي تغيير کند نه ساعت مطالعاتي. اغلب کارشناسان معتقدند در بحث زماني در شرايط کنوني دو نوع دانش‌آموز وجود دارد؛ دسته اول آنهايي که تا به امروز از زمان استفاده بهينه کرده‌اند و پيشرفت خوبي را در مباحث داشته‌اند، دسته دوم دانش‌آموزاني هستند که عملکرد بدي را تا به امروز داشته‌اند و به همين علت انرژي کافي را ندارند و الان خسته و سردر گم هستند؛ اين دانش‌آموزان ساعت مطالعه شان به پنج تا شش ساعت بيشتر نمي‌رسد.

خانواده ها با فرد کنکوري همراه شوند

روان‌شناسان معتقدند خانواده‌ها در زمينه تشويق و حمايت از کنکوري‌ها مانند شمشير دو لبه عمل مي‌کنندو اطرافيان کنکوري‌ها در بعضي موقعيت‌ها فشارهايي به دانش‌آموز وارد مي‌کنند که خود از آن مطلع نيستند. خانم دکتر، آقا مهندس و لقب‌هاي اين‌چنيني به دانش‌آموز دادن يا دعا کردن و آرزوي موفقيت در جمع براي دانش‌آموز باعث ايجاد مسئوليت و فشار رواني بر او مي‌شود‌. ترس از قبول نشدن تمرکز متقاضي را به هم مي‌ريزد و تشويق کردن‌هاي بي‌مورد باعث تشويش دانش‌آموزان مي‌شود؛ به همين دليل بهتر است تشويق و دعا براي قبولي دانش‌آموزان را در جا و مکاني که او حضور ندارد، انجام دهيد.
خانواده نقش مهمي در تعيين وضعيت روحي داوطلب کنکور دارد، برادر و خواهرهاي بزرگ‌تر مي‌توانند با بازگو کردن تجربيات خود از کنکور کمک حال داوطلب کنکور باشند. پدر و مادر نيز با مشورت گرفتن از معلمان و مربيان بهتر است زمينه را براي افزايش تمرکز دانش‌آموزان‌فراهم کنند. خانواده و محيط زندگي دانش‌آموز در يک ماه مانده تا کنکور بايد حال و هواي کنکوري به خود بگيرد. يعني اعضاي خانواده فعاليت‌هايي را که براي دانش‌آموز جذاب است مانند سينما رفتن را کمتر انجام دهند. البته بايد به شکلي با دانش‌آموز برخورد کرد که احساس نکند تمام زندگي او در کنکور خلاصه مي‌شود.

سفر پيش از کنکور

آسان جلوه دادن کنکور و حساسيت ايجاد نکردن درباره نتيجه آن مي‌تواند دانش‌آموز را با خيال راحت و آسوده‌تر راهي آزمون کند.
سفر رفتن در زمان باقيمانده تا کنکور مشکلي ندارد. دانش‌آموز و خانواده مي‌تواند براي به دست آوردن آرامش و فاصله گرفتن از فشار روحي ناشي از کنکور به مسافرت بروند. علاوه بر اين حساسيت‌هاي نابجا درباره نتيجه کنکور ايجاد نکنيم. فشار و ايجاد حساسيت مي‌تواند از جانب حتي مشاور‌ها هم صورت گيرد.

قبل کنکور نصفه‌نيمه نخوانيد

محمد محمدي يکي از متقاضيان شرکت در کنکور است که سال قبل رتبه خوبي را کسب نکرده است. او درباره تجربه و دليل ناکام بودنش در کنکور سال گذشته مي‌گويد: «زمان زيادي را براي مطالعه صرف کردم اما اولويت‌هاي درس خواندنم مشخص نبود. براي همه کتاب‌ها به يک اندازه زمان مي‌گذاشتم. سردرگمي و نداشتن تسلط کافي در تست زدن باعث شد استرس زيادي در جلسه کنکور به من دست بدهد. تمام مطالبي را که خوانده بودم، فراموش کردم. آشفتگي و استرس بيشتر زمان من را برد و نتوانستم نتيجه لازم را بگيرم.» تجربيات دانش‌آموزاني که در کنکور موفق نشده‌اند بسيار به همديگر نزديک است، اما تنها راه‌حل اين معضل، مسلط بودن بر مطالب است. کارشناسان معتقدند نصفه نيمه‌ خواندن درس‌ها باعث مي‌شود مطالعات و موضوعات در ذهن دانش‌آموز به هم بريزد.

توصيه‌هاي دقيقه 90 براي کنکوري ها

بيشتر کارشناسان معتقدند روز قبل از کنکور درس خواندن بار منفي زيادي به همراه خواهد داشت. در واقع در اين روز درس‌خواندن ممنوع است؛ روز قبل از کنکور، نبايد درس خواند چراکه نظم ذهني را به هم مي‌زند و سبب نگراني بيشتر داوطلب مي‌شود.
اما نبايد بيکار هم بود چرا که وقتي کاري براي انجام دادن نداريم، فکرهاي منفي به ذهن هجوم مي‌آورد بنابراين، روز قبل از کنکور داوطلب بايد وقت خود را با برنامه‌هاي متنوع پر کرده و لحظه‌اي بيکار نباشد. روز قبل از کنکور، صبح زود از خواب بيدار شده و ظهر هم نخوابد تا شب قبل از کنکور، خوب و راحت بخوابد. دو اشتباه رايجي که اغلب داوطلبان کنکور انجام مي‌دهند؛ صبحانه نخوردن و مرور درس‌هاي حفظ کردني است.
مرور مطالب، فقط اضطراب را افزايش داده و سبب آشفتگي ذهني مي‌شود. بنابراين، حتي اگر فکر کرديد مطلبي فراموش شده آن را نخوانيد، چون فايده‌اي ندارد. نخوردن صبحانه نيز باعث افت قند خون و در نتيجه از دست رفتن تمرکز مي‌شود.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : توصيه هاي شنيدني رتبه يک کنکور 95 براي ساعات آخر کنکوري ها

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : در فصل امتحانات و کنکور چي بخوريم، چي نخوريم؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : رموز موفقيت هاي دقيقه نودي براي کنکوري ها!!!

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : روش‌هاي غلبه بر اضطراب كنكور


منبع : jamejamonline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

5 توصيه براي جذاب شدن در 3 دقيقه

عادت هاي بدي که شادي شما را به تاراج مي برد!!

تقويت اعتماد به نفس با چند تغيير ساده!!

5 فرد موفقي که بعد از اخراج شان موفق شدند!!

مديتيشن را چگونه در خانه تمرين کنيم؟

بگوييد چگونه مي خنديد تا شخصيت تان را به شما بگوييم!!

11 قانون اصلي فنگ شويي براي جذب عشق و پول

دوست خوب و واقعي چه ويژگي هايي بايد داشته باشد؟

آداب هديه دادن گل را بياموزيد

استفاده از كلمات قدرتمند – 101 كلمه ي قدرتمند

شخص دروغگو را با اين 8 مورد شناسايي کنيد

استرس شب امتحان را با اين روشها از بين ببريد

زبان بدن فروشنده حرفه اي چگونه است؟

کاهش استرس و اضطراب با چند روش خوراکي

اصول زبان بدن براي تشخيص کلاهبرداران در ازدواج

زندگينامه مريم ميرزاخاني، نابغه ايراني رياضي در جهان

مي خواهم شاد باشم و شاد زندگي کنم!!

مريم ميرزاخاني در ليست 5 زن نخبه رياضي دنيا

مادلين وسترهات، دستيار 26 ساله ترامپ چقدر درآمد دارد؟

5 اصل روانشناسي براي يک زندگي راحت

انسان هاي سمي اطرافتان را با اين روشها از زندگي تان دور کنيد

10 عادتي که براي شاد بودن بايد ترک شان کنيد!!

چگونه در مقابل خواسته هاي ديگران نه بگوييم؟

راه هاي کنترل خشم، چگونه خشم را کنترل کنيم؟

اين نشانه ها مي گويد بايد به دوستي تان پايان دهيد!!

در جمعه هاي دلگير چگونه حال مان را خوب کنيم؟

با همسر بهاره رهنما بيشتر آشنا شويد

دوست واقعي شما اين نشانه ها را دارد!!

اين 3 خصوصيت را هرگز نبايد داشته باشيد!!

فقط سه گام تا داشتن احساس خوشبختي فاصله داريد!

زبان بدن و 10 نکته که بايد بدانيد

روشهاي عالي براي مقابله با احساسات منفي

تحليل زبان بدن مسي و رونالدو در مراسم بهترينهاي سال فوتبال 2017

چرا ما ايراني ها عادت به عذرخواهي نداريم؟؟؟

اعتياد به تلفن همراه و دنياي مجازي را چگونه از بين ببريم؟

چگونه به کسي که قصد خودکشي دارد کمک کنيم؟/به بهانه خودکشي هاي اخير

گفتن اين جملات پس از 40 سالگي، ممنوع!

با غم و اضطراب بعد از زلزله چه کنيم؟

چگونه دقيقه نودي نباشيم؟!!

هنگام وقوع زلزله بهترين کار چيست؟

زبان بدن چيست و 12 نکته که در مورد آن بايد بدانيد

چگونه مانند آهنربا ديگران را جذب کنيم؟

تحليل جالب زبان بدن کي روش بعد از قرار گرفتن ايران در گروه مرگ

تاثير باورنکردني اسم افراد بر سرنوشت و وضعيت روحي آنها

روشهاي شاد بودن در زندگي هاي سخت امروزي!!

نکته هايي براي سحر خيزي در صبحهاي سرد زمستان

مردي 40 ساله ام و بيشتر فکرم مشغول زنان است؟

مثبت انديشي با 7 روش ساده

تست روانشناسي : چقدر اعتماد به نفس داريد؟

5 جمله اي که هرگز نبايد به خودتان بگوييد