آخرین اخبار

6 علت اصلي ابتلاء به سرطان در ايران اجتماعي

6 علت اصلي ابتلاء به سرطان در ايران

  بزرگنمايي:

چه خبر - مشاوره خدمات سرطان 24 ساعته مي‌شود

علي قنبري مطلق (رييس اداره پيشگيري از سرطان وزارت بهداشت) اظهار داشت: سرطان، ديابت، بيماريهاي قلبي عروقي و بيماري هاي مزمن تنفسي، بيماريهاي غير واگير شايعي هستند که ريشه در عوامل خطر مشخصي مانند تغذيه نامناسب، استعمال دخانيات، مصرف الکل و فعاليت بدني کم، دارند و سالانه بيش از دو سوم علل مرگ و ميرها در جهان را به خودشان اختصاص مي‌دهند.
اگر مجموع مرگ هايي که در جهان در سال اتفاق مي افتد، حدود 56 ميلون مرگ باشد، 68 درصد آن در اثر بيماري هاي غيرواگير اتفاق مي افتد که 40 درصد از اين مرگ و ميرها، پيش از 70 سالگي اتفاق مي افتد و مرگ زودرس ناميده مي شوند.
قنبري مطلق با بيان اينکه بيماريهاي غير واگير، جزو اولين علل مرگ و ميرهاي زودرس در سال 2012 بوده است، تصريح کرد: تا سال 2025 اين عدد از 27 درصد به نزديک 40 درصد مي رسيد، يعني حدود 40 درصد مرگ و ميرهاي زير 70 سال بر اثر سرطان اتفاق مي افتد.
بر اساس آخرين گزارش هاي کشوري مربوط به سال 93، شايع ترين سرطان ها در ايران، سرطان پستان در زنان است و به طور متوسط از هر 100هزار نفر 137 هزار نفر مبتلا به سرطان پستان مي شوند.
قنبري با بيان اينکه با توجه به آمار موجود، پيش بيني مي شود که بيماري سرطان در سال هاي آينده روبه افزايش باشد، افزود: شيوه زندگي ناسالم و عوامل محيطي، دو دليل عمده ابتلا به سرطان هستند و تا زماني که اصلاح نشوند، بروز سرطان محتمل الوقوع است.
رييس اداره پيشگيري از سرطان وزارت بهداشت با اشاره به اينکه سرطان هاي دستگاه گوارش مانند سرطان روده بزرگ و سرطان معده در مراتب بعدي قرار مي گيرند، بيان کرد: ميزان بروز سرطان در مردان بيش از زنان است و از هر 100 هزار مرد، 173 هزار نفر به سرطان مبتلا مي شوند و سرطان معده در راس آنها قرار مي گيرد.
وي درخصوص متوسط جهاني بروز سرطان گفت: در زنان و مردان به ترتيب، 205 و 165 نفر از هر 100 هزار نفر در جهان، به سرطان مبتلا مي شوند که نشان مي دهد ميزان بروز سرطان در ايران کمتر از ميزان جهاني است، نکته قابل توجه اين است که بروز سرطان هم در ايران و هم در جهان رو به افزايش است، يعني اگر در سال 2012 ساليانه چهارده ميليون نفر به سرطان مبتلا مي شدند، اين عدد تا سال 2030 به 25 ميليون نفر افزايش پيدا خواهد کرد و ميزان مرگ و مير نيز از 8 ميليون نفر به 13 ميليون نفر خواهد رسيد.
در ايران در سال 2012 حدود 85 هزار مورد سرطان وجود داشته و اين عدد تا سال 2030 به 155 هزار نفر خواهد رسيد، ميزان مرگ و مير هم از 55 هزار نفر به 100 هزار نفر افزايش پيدا مي کند، البته اين برآوردها، برآوردهاي سازمان جهاني بهداشت است و فقط بر اساس تغييرات دموگرافيک اين محاسبات انجام شده و محاسبه اي که نشان دهد عواملي مانند عوامل محيطي چقدر مي توانند باعث بروز سرطان شوند، قابل محاسبه نبوده است، بنابراين اين حداقل افزايش است که قابل برآورد است.
وي با بيان اينکه مهم ترين دلايل بروز و افزايش سرطان در ايران و در کشورهاي در حال توسعه افزايش اميد به زندگي است، خاطرنشان کرد: در جهان در سال 2012 اميد به زندگي 71 سال و در ايران 74 سال بوده است که اگر ايران را با سه دهه گذشته مقايسه کنيم، خواهيم ديد که اميد به زندگي 58 سال بوده و اکنون به 74 سال رسيده است، اين سنين، سنيني است که بروز سرطان در آن افزايش پيدا مي کند، مهمترين دليل افزايش بروز سرطان در جهان به خصوص در کشورهاي در حال توسعه افزايش سن اميد به زندگي است، اما دو دليل ديگر نيز وجود دارد، يکي شيوه زندگي ناسالم و ديگري عوامل محيطي است.
رييس اداره پيشگيري از سرطان وزارت بهداشت درخصوص شيوه زندگي ناسالم تصريح کرد: بر اساس مطالعاتي که هر دو الي سه سال در کشور انجام مي شود و بر اساس نمونه گيري بين 30 تا 40 هزار نفر در کشور، تقريبا 90 درصد افراد تحت مطالعه، کمتر از 5 وعده ميوه و سبزيجات مصرف مي کنند که يک عامل حفاظت کننده در برابر بروز سرطان است، حدود 40 درصد جمعيت فعاليت بدني مطلوبي ندارند و افزايش وزن نيز بيش از 50 درصد در زنان و کمتر از 50 درصد مردان را درگير کرده است. همچنين در جمعيت بالغين، ميزان کلسترول بالا به وفور مشاهده شده که يکي از عوامل مهم بروز سرطان است، بنابراين با شيوه زندگي ناسالم، بروز سرطان محتمل الوقوع است.
قنبري مطلق درخصوص اقدامات وزارت بهداشت درجهت پوشش خدمات سرطان گفت: وزارت بهداشت براي ارائه خدمت محدوديتي ندارد و نوع و گسترش خدمات متفاوت است، ارزيابي بيمار و تنوع خدمات با نيازهاي بيمار، فقط خدمات تخصصي را شامل نمي شود، بلکه سطوح ابتدايي تر را هم پوشش مي دهد.
وي با بيان اينکه بيمار از ابتداي تشخيص سرطان مي تواند خدمات تسکيني را دريافت کند، گفت: در دو سه سال گذشته کميته اي در وزارت بهداشت جهت برنامه ريزي نظام مند براي مديريت درمان سرطان با سه هدف دسترسي عادلانه به امکانات، ارائه خدمات با کيفيت و توسعه نيروي انساني توانمند تشکيل شده است.
قنبري مطلق بيان داشت: در جهان خدمات طب تسکيني بر اساس ميزان توسعه يافتگي کشورها تقسيم مي شوند، کشورهاي توسعه يافته طرح اين خدمات را به صورت يکپارچه ارائه مي ‌دهند، بنابراين در همه سطوح ابتدايي هم پزشک و هم مراقبان سلامت در اين فرآيند درگير هستند.
رييس اداره پيشگيري از سرطان وزارت بهداشت درخصوص سطوح مراقبت سرطان گفت: سطوح مراقبت در کشور شامل 4 سطح است، سطح اول، شامل مراقبت هاي سطح صفر، يعني سطح جامعه است، مراقبت هاي سطح يک خدمات توسط پزشک عمومي به همراه تيم پرستاري و مراقبت هاي تسکيني ارائه مي شود، مراقبت سطح دو در بيمارستان هاي عمومي و سطح سه در بيمارستان هاي بيمارستان هاي تخصصي ارائه مي شود.
از جنبه هاي مهم مراقبت هاي حمايتي طب تسکيني سرطان، مشارکت افراد خانواده است که کلينيک و مشاوره‌ هاي بيمارستان در مراتب بعدي قرار مي‌گيرند.
مطلق با اشاره به اينکه آيين نامه طرح بهره برداري مراکز سرپايي تدوين شده و به زودي ابلاغ مي شود، افزود: توسعه زير ساخت ها در چهار جز خدمات سرپايي، خدمات در منزل، بستري و مشاوره تلفني به صورت 24 ساعته انجام مي شود.
ايجاد امکان مشاوره تلفني 24 ساعته از جمله برنامه هاي پيش رو است، چون براي يک سري از خدمات، نياز به حضور بيمار نيست و در درسنامه هاي ابلاغي نيز اين موضوع لحاظ شده است و بايد در فاز اول برنامه از امکانات موجود از جمله کلينيک ها و بخش هاي مختلف درماني، امکان مشاوره اي و تلفني استفاده کنيم.
دستورالعمل مراقبت هاي تسکيني تا دو ماه ديگر ابلاغ مي‌شود که در آن به بحث نيروي انساني پرداخته شده است.
هسته اصلي ارائه خدمت در کلينيک هاي سرپايي مربوط به خدمات جسماني است و در فاز بعدي آموزش به روانشناسان وکارشناسان ارشد تغذيه جهت ارائه خدمات رواني و مشاوره تحصيلي به اين دسته از بيماران قرار دارد.
رييس اداره پيشگيري از سرطان وزارت بهداشت در پايان تاکيد کرد: توانمندسازي نيروي انساني از ديگر اهداف اين برنامه بوده است که در اين خصوص آموزش به پزشکان عمومي و پرستاران با توجه به نيازهاي عمومي بيماران و دسترسي بيشتر به دوره هاي آموزشي طراحي شده است و مطالب در قالب درسنامه‌هايي ارائه شده است.


منبع: ilna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد