آخرین اخبار

12 باور اشتباه درباره خودرو ها ماشين

12 باور اشتباه درباره خودرو ها

  بزرگنمايي:

چه خبر - روايت هاي شناخته شده اما نادرست درباره خودرو

باورهايي که در تمام سطوح زندگي ما وارد شده و نقش مهمي در تصميم‌گيري‌هايمان بازي مي‌کنند. اگر تصور مي‌کنيد اينگونه باورها مختص سال‌هاي گذشته بوده و با پيشرفت علم و فناوري نقش آنها کمرنگ شده سخت در اشتباهيد؛ اين‌گونه تصورات آن‌قدر قدرتمند و ظريف هستند که بتوانند خود را همگام با تغييرات زندگي به آساني به روزرساني کرده و همچنان در صحنه بدرخشند.

صنعت خودروسازي و فرهنگ استفاده از خودورها نيز از آن دست مقولاتي است که شاهد وجود باورهاي نادرست بسياري در آن هستيم.

از بي‌رقيب و افسانه‌اي بودن کيفيت و قدرت خودروهاي آمريکايي گرفته تا تعويض زودهنگام روغن‌موتور، آن هم فقط به خاطر تغيير رنگ و بو. در ادامه با تعدادي از باورها و روايت‌هاي شناخته شده و معروف اما نادرست بيشتر آشنا خواهيم شد.

ماشين‌هاي کره‌اي در مقايسه با خودروهاي ژاپني و آلماني شتاب ندارند!
در ابتداي شروع به کار خودروسازان کره‌اي، بسياري تصور مي‌کردند ماشين‌هاي ساخت کره خودروهايي هستند که اصلا نمي‌توانند به سرنشينان خود حس لذت، شتاب و چابکي را ارائه کنند؛ زيرا در آن دوران ظاهر خودروهاي توليد شده در کيا و هيونداي نسبت به ساير هم‌نسلان خود در ديگر کشورها مانند ژاپن بسيار متفاوت بود و حس عقب‌ماندگي ذهني را در بيننده زنده مي‌کرد. پس از گذشت سال‌ها و همزمان با پيشرفت اين خودروسازان شاهد اين ماجرا هستيم که برخي از بهترين خودروهاي در حال تردد در جاده‌هاي سراسر جهان کره‌اي هستند.
امروزه مهندسان و طراحان معروف آلماني از شرکت‌هايي مانند آئودي و ب‌ام‌و در هيونداي و کياموتورز مشغول کارند و کارگاه‌هاي طراحي آنها در مناطق مهم و صنعتي همچون نورنبرگ تاسيس شده است. ديگر بايد پذيرفت که مي‌توان انتظار عملکرد مطلوب و کيفيت بالا از بسياري از خودروهاي کره‌اي داشت؛ با اين حال همچنان اين باور در اذهان مصرف‌کنندگان وجود دارد.

آلومينيوم به اندازه فولاد امن نيست!
اين داستان از زماني که سازندگان خودرو به استفاده از آلومينيوم براي ساخت قسمت‌هاي مختلف محصولاتشان روي آوردند در بين مردم رواج پيدا کرد. مردم مي‌دانستند مقاومت فولاد بسيار بيشتر از فلزهاي ديگر همچون آلومينيوم است و زماني که خودروسازان براي کاهش وزن محصولات و در نتيجه بالاتر بردن راندمان حرکت و کاهش سوخت به استفاده از اين فلز سبک روي آوردند اعتراضات و واکنش‌هاي زيادي را در پي داشت.
اين امر باعث شد تا خودروسازان دست به آزمايشات زيادي بزنند تا بتوانند ثابت کنند هرچند اين فلز مقاوت بالايي همچون فولاد ندارد؛ اما مي‌تواند بسيار امن و کارگشا باشد. شرکت خودروسازي فورد جزو اولين خودروسازاني بود که با انجام مجموعه‌اي از آزمايش‌هاي تصادف نشان داد استفاده از فلز آلومينيوم در محصولاتي همچون اف-150 همچنان امنيت آن را در بهترين حالت ممکن حفظ کرده است.
هرچند امروزه اين فلز سبک نقش بسيار گسترده‌اي در صنعت خودروسازي جهان بازي مي‌کند؛ اما همچنان بسياري اعتقاد دارند آلومينيوم به اندازه فولاد امنيت لازم را ندارد.

هيبريدي‌ها سرعت خوبي ندارند!
زماني که نسل اول تويوتا پريوس به بازار عرضه شد و هوندا نيز با يک موتور يک ليتري طراحي شده بود، سنگ بناي باوري که مي‌گفت هيبريدي‌ها خودروهايي آهسته هستند گذاشته شد. همگام با به‌روز شدن فناوري ساخت اين نوع خودروها و ساخت خودروهاي الکتريکي همچون تويوتا راو4 و لکسوس 450 اچ اين تفکر کم‌رنگ‌تر شد و اين روزها بجز اقليتي فناوري‌گريز کمتر کسي به آن اعتقاد دارد.
سيستم‌هاي ترکيبي باتري هيبريدي سبک‌تر، کارآمدتر و قدرتمندتر از هميشه هستند و مي‌توانند سرعت بيشتري براي خودرو بوجود بياورند. همين مساله سبب شده است تا افسانه‌هايي که در ابتداي کار خودروهاي هيبريدي برايشان ساخته و پرداخته شده بود فقط با يک بار امتحان از ذهن‌ها پاک شود.

شاسي‌بلندها پايداري کافي را در رانندگي ندارند!
برخي معتقدند خودروهاي اس‌يووي هنگام تصادف بيشتر خسارت مي‌بينند زيرا به‌دليل ساختار مهندسي‌اي از ايستايي لازم برخوردار نيستند. اين باور در سال‌هاي نخست عرضه اين نوع خودروها صادق بود؛ اما امروزه به علت استفاده از سامانه‌هايي چون کنترل کششي مدرن، تنظيمات چرخ‌دنده‌هاي الکترونيک و حتي چرخش الکترونيک در اس‌يووي‌ها، اين نوع خودروها تقريبا بطور چشمگيري بر پاشنه آشيل اين ضعف غلبه کرده‌اند.
هرچند با وجود استفاده از آخرين فناوري‌ها، پايداري فيزيکي ممکن است هنگام رانندگي در بادهاي شديد و در سرعت‌هاي بالاتر از 110 کيلومتر کمي با ناپايداري و امن نبودن اين نوع خودرو روبرو شويم؛ اما اين موضوع آن قدر مشکل حادي نيست که از ابهت اين خودروهاي عظيم‌ بکاهد.

خودروهاي آمريکايي ساخت خود آمريکاست!
چون خودروهاي آمريکايي از ابتدا از کارخانه‌هايي خارج مي‌شدند که در ايالت‌هاي مختلف آمريکا قرار داشت، اين باور در ذهن مردم جهان ايجاد شد که همچنان اين روال ادامه دارد و هر خودرويي که لوگوي فورد، شورولت و غيره را دارد ساخت آمريکاست.
اين در حالي است که با کمي تحقيق و جستجو درمي‌يابيم به علت گسترده شدن بازار فروش محصولات خودرو در سال‌هاي اخير و براي پايين آوردن قيمت تمام شده محصولات که حمل و نقل يکي از تاثيرگذارترين عوامل بر آن است، توليدکنندگان تلاش مي‌کنند در هر منطقه از بازار جهاني، مرکزي براي توليد و مونتاژ ايجاد کنند. براي مثال فورد فوکوس آر.اس در آلمان و جيپ کمپس در برزيل توليد مي‌شود.

با خودروهاي چهارچرخ متحرک همه جا مي‌شود رفت!
بر اساس همين باور به شما توصيه مي‌کنند اگر به مسيرهاي کوهستاني يا جاده‌هاي شن و ماسه‌اي و گردنه‌هاي برف‌گير مي‌رويد از خودرويي استفاده کنيد که به سيستم چهار چرخ متحرک مجهز باشد. اين باور درست است اما فقط تا حد بسيار کمي! مسلما فقط استفاده از اين سيستم ناجي شما و خودرويتان در مسيرهاي برفي و صعب‌العبور نخواهد بود.
گزينه‌هاي ديگري نيز بايد باشند و به خوبي به کار خود ادامه دهند تا مشکلي براي شما در اينگونه مسيرها پيش نيايد.
لاستيک‌هاي مناسب، اجزاي تعليق سالم و تنظيمات ارتفاعي مناسب از جمله مواردي است که نقص هرکدام از آنها قدرت و کارايي سيستم چهارچرخ متحرک را به طرز عجيبي محدود مي‌کند.

در زمينه قدرت خودرو، اسب بخار از گشتاور مهم‌تر است!
گشتاور حاصلضرب نيرو در مسافت است. درحاليکه اسب بخار را سرعتي تعريف مي‌کنيم که در آن کار انجام مي‌شود. خودرويي که اسب بخار بيشتري نسبت به گشتاورش داشته باشد، خودرويي سريع خواهد بود زيرا اين موضوع به خودرو سرعت و شتاب خواهد بخشيد.
سال‌ها بسياري از رانندگان اعتقاد داشتند که عدد بالا و خيره‌کننده اسب بخار تعيين کننده قدرت موتور خودرو است؛ اما در حقيقت اين ميزان گشتاور است که مشخص کننده قدرت موتور و ارزش يک خودرو است. جي لنو، از کارشناسان مطرح صنعت خودرو در اين زمينه گفته است: «اسب بخار اتومبيل‌ها را به فروش مي‌رساند، اما گشتاور برنده مسابقات مي‌شود.»

موتورهاي 6 سيلندر به اندازه 8 سيلندرها قدرتمند نيست!
گاهي اوقات پيش آمده است که شرکت‌هاي خودروسازي از پيشرانه‌هاي مثلا 4 ليتري روي محصولات خود استفاده مي‌کنند، اما يکي از آنها همچون تويوتا تاکوما پيشرانه شش سيلندر دارد و ديگري همچون مرسدس بنز AMG GT از يک پيشرانه 8سيلندر استفاده مي‌کند.
تصوري که در ذهن عموم ايجاد شده اين است که هرچه تعداد سيلندرها بيشتر باشد لاجرم قدرت موتور نيز بيشتر است، اما اين باور نيز در دنياي فناوري چندان محلي از اعراب ندارد؛ زيرا سازندگان موفق شده‌اند در بسياري موارد از يک موتور شش سيلندر قدرت و گشتاور به مراتب بالاتري نسبت به يک موتور هشت سيلندر به دست بياورند.

اکتان بالا باعث افزايش قدرت موتور مي‌شود!
حتما براي شما هم پيش آمده که وقتي در پمپ بنزين مشغول پر کردن باک خودرو هستيد، متصدي پمپ بنزين به شما نزديک مي‌شود و با اصرار سعي مي‌کند قانعتان کند که يک قوطي مکمل بنزين از او بخريد و در باک خودروي خود تخليه کنيد. او براي حرکت خود توجيه بسيار جالبي دارد: بنزين‌ها کيفيت خوبي ندارد و اين محلول اکتان مورد نياز بنزين را تامين مي‌کند. چرا؟ چون اکتان باعث افزايش قدرت خودرو مي‌شود! به اين توصيه‌ها گوش نکنيد؛ زيرا به‌صورت علمي افزايش مکمل سوخت يا اکتان بيشتر به سوخت هيچ تاثيري در بالارفتن قدرت خودروي شما نخواهد داشت و فقط مبلغي بيشتر از حالت عادي در هر نوبت سوخت‌گيري از جيبتان خواهيد پرداخت.

خودروهاي لوکس غيرقابل دسترس هستند
اين روزها ديگر نياز نيست تا آخر عمر آرزوي نشستن پشت رل خودروهاي لوکسي همچون رولزرويس و بنتلي را داشته باشيم. اکنون گزينه‌هاي بسيار زياد و مقرون به صرفه‌اي از سوي توليدکنندگان عرضه شده است که با داشتن تمام امکانات خودروهاي اشرافي، مي‌توانند لذت سواري با خودرويي لوکس را به مالکان خود ارائه کنند. امروزه خودروهايي همچون کيا کادنزا و مزدا سي‌ايکس-9 با قيمت‌هايي نسبتا معقول و در دسترس مي‌توانند آرزوي داشتن يک خودروي اشرافي را محقق کنند.
صندلي‌هاي چرمي دست‌دوز ژاپني با قابليت کنترل درجه حرارت و تجهيزات هوشمند بسيار مدرن از جمله بخش‌هاي دلپسندي است که با هزينه‌هاي به مراتب پايين‌تر قابل تهيه هستند و ديگر استفاده از اين گونه تجهيزات آرزوي محال نيست.

خودروهاي بدون مرگي که از پدر به فرزند به ارث مي‌رسند!
از قديم حکايت‌هايي بين مردم با اين مضمون مطرح بود که خودروهاي فلان برند مرگ ندارد و به‌قدري کم‌استهلاک است که مي‌توان از آن سال‌هاي طولاني استفاده کرد. در لابلاي صبحت‌ها به محصولاتي از مرسدس بنز، ب‌ام‌و و تويوتا اشاره مي‌شد. با کمي تحقيق در اوضاع کالاهاي توليد شده در آن زمان مي‌شود به اين نکته پي برد که مساله ماندگاري و دوام کالاها صرفا متعلق به چند برند خودرو نبود و طيف وسيعي از کالاها طوري توليد مي‌شد که سال‌هاي دراز مصرف‌کننده را از تعويض و تعمير و پرداخت هزينه‌هاي گزاف نگهداري بي‌نياز مي‌کرد.
با بيشتر شدن سرعت ساخت محصولات مختلف، رقابت بيشتر بين توليدکنندگان و رواج فرهنگ مصرف‌گرايي، عمر مفيد بسياري از قطعات و کالاها بويژه در محصولات الکترونيک بسيار کمتر از نمونه‌هاي قبل شده و ديگر بنز و ب‌ام‌و و تويوتا نيز خودروهايي نيستند که از پدر به فرزند به ارث برسند.

روغن موتور را حتما در مسافت‌هاي کوتاه تعويض کنيد!
حتما شنيده‌ايد بسياري از تعميرکاران خودرو مي‌گويند روغن موتور را با وجود آن‌که روي بسته‌اش نوشته شده قابليت طي مسافت 10هزار تا 12هزار کيلومتر را با آن نوع روغن دارند، پس از پيمودن مسافت به اندازه پنج تا شش هزار کيلومتر تعويض کنيد .حتما از شنيدن اين توصيه تعجب کرده‌ايد. واقعيت در زمينه اين‌گونه موارد به جز باورهاي تعميرکاران رجوع به اطلاعاتي است که شرکت‌هاي خودروساز در اختيار مصرف کنندگان قرار مي‌دهند.
اين از باورهاي اشتباهي است که باعث مي‌شود هزينه‌هايي به دارندگان خودرو تحميل شود. فرض کنيد اگر فقط به جاي تعويض روغن در هر 10 هزار کيلومتر هر 6000 کيلومتر اين کار را انجام دهيد، حداقل هر سال پرداخت يک نوبت هزينه اضافي بيشتر را براي خود تراشيده‌ايد. طبق گزارش موسسه ادموند آمريکايي‌ها با استناد به همين باور سالانه ميليون‌ها دلار نفت هدر مي‌دهند.


منبع: click.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

19 دروغ رايجي که تعميرکاران خودرو به شما مي گويند

ويژگي هاي بي ام و 2020 750Li xDrive + عکس

مشخصات خودروي شاسي بلند هوندا 2019 Honda Passport + عکس

9 نکته براي رانندگي در روز هاي باراني

معني رنگ پلاک خودرو ها و حروف آنها

نکات مهم براي رانندگي در جاده هاي باراني و برفي

با سوناتا 2020 Hyundai Sonata آشنا شويد! عکس

اقدامات مهم براي آماده کردن خودرو براي سفر در عيد نوروز

هنگام رانندگي با خودرو خودران چکار بايد کرد؟

خودرو 12 ميليون دلاري بوگاتي La Voiture Noir ! عکس

چند نکته مهم قبل از خريد خودرو کارکرده و دست دوم

مرسدس بنز فوق العاده طلايي در مراسم اسکار! عکس

نکات مهم براي شستن خودرو و اتومبيل

قراردادن کيسه هوا در خارج از خودرو براي ايمني بيشتر توسط آلماني ها

نور خورشيد چگونه به خودرو آسيب مي زند + راه هاي پيشگيري

راه جلوگيري از خراب شدن پمپ سوخت خودرو

نسخه S رنو کپچر چه مشخصاتي دارد

فروش مرسدس بنز 8.5 ميليارد توماني در تهران! عکس

7 تکنيک و ترفند براي رانندگي ايمن در زمستان

6 عاملي که باعث کاهش قدرت موتور خودرو مي شوند

6 روش ساده براي خوشبو کردن داخل خودرو

مشخصات مرسدس بنز mercedes benz CLA + عکس

با 100 ميليون چه خودرويي بخريم؟ + جدول

اين 5 کار را با خودرو اتومات هرگز انجام ندهيد

دنده مناسب براي پارک کردن خودرو در سراشيبي

باور مي کنيد اين 9 خودروي فوق العاده از پرايد ارزانتر هستند

4 مرحله براي خريد خودرو

قيمت بالاي نسل جديد بي ام و bmw Z4

با 80 ميليون تومان چه ماشيني بخريم؟ + جدول

بي ام و bmw هيبريدي جديد: 100 کيلومتر فقط 1.7 ليتر بنزين!

با 50 ميليون تومان کدام خودرو صفر کيلومتر را مي توان خريد؟ + جدول

خودروي بي‌ام‌و bmw iNext چه ويژگي هايي دارد؟ عکس

قيمت جديد خودرو هاي داخلي لو رفت! + جدول قيمت

خودروي بي ام و bmw X7 جذاب و غول پيکر! + عکس

قيمت تيبا کارکرده در بازار چقدر است؟ جدول

با کمتر از 50 ميليون چه خودرويي مي توان خريد؟ + جدول

جدول قيمت روز خودرو هاي پرطرفدار وارداتي

ارزان قيمت ترين خودرو هاي بازار را بشناسيد + جدول قيمت خودرو

عکس هاي BMW Z4 2019 لو رفت! + عکس

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

فعلا ماشين نخريد!

افزايش دوباره قيمت خودرو هاي داخلي در بازار + جدول قيمت

جدول قيمت جديد خودرو هاي وارداتي در بازار

کاهش قيمت خودرو هاي وارداتي؛ سانتافه 70 ميليون ارزان شد!

خودرو هاي صفر زير 40 ميليون در بازار + جدول قيمت

کاهش قيمت خودرو در بازار + جدول قيمت خودرو

Digital Key قابليت جديد و جالب خودرو ها