آخرین اخبار

مامايي که کِرِم‌هاي گياهي توليد مي‌کند اجتماعي

مامايي که کِرِم‌هاي گياهي توليد مي‌کند

  بزرگنمايي:

چه خبر - مشتريان از 28 شهر سراغ بانويِ کارآفرين را مي‌گيرند

اگرچه که طاهره سادات داوودي ماماست و چندين سال هم در اين حرفه، کار کرده است اما اکنون به عنوان يک توليدکننده و کارآفرين موفق در حوزه اشتغال خانگي فعاليت مي‌کند. حرفه‌اي که چندان هم به تخصص علمي‌اش ارتباطي ندارد اما باز به نوعي با سلامت مردم در ارتباط است. طاهره سادات صبور داووديان متولد 1352، بانوي مشهدي است که يک روز تصميم مي‌گيرد، تغيير در مسير کسب و کار خود ايجاد کند. او که قدرت ريسک‌پذيري و تغيير بالايي دارد، به ناگهان از مامايي دست مي‌کشد و وارد وادي گذراندن کلاس‌هاي آموزش «گياهان دارويي» مي‌شود تا سرانجام به عنوان «توليدکننده کرِم‌هاي گياهي» کارش را ادامه مي‌دهد.
داووديان؛ داستان اين تغيير رويکرد را اينگونه تعريف مي‌کند: سال 1375 ليسانس مامايي‌ام را گرفتم و همزمان نيز پسرم متولد شد و به ناچار دو سال گذراندن طرحم عقب افتاد و پس از آن 6 سال کار مامايي را در يکي از مراکز بهداشت انجام دادم.
او که پس از آن مدتي مطب مي‌زند و کارش را اينگونه ادامه مي‌دهد،‌ مي‌گويد: به دليل محدوديت‌هايي که ماماها دارند، زياد از جو موجود راضي نبودم و وضعيت برايم ناخوشايند بود؛ به خصوص اينکه دست فرد ماما مانند پزشک متخصص زنان براي سر زايمان بودن و عمل جراحي باز نبود و حتي نمي‌توانست مانند يک پرستار پانسمان کند و سرم بزند.
داووديان با بيان اينکه ماماها حتي براي زدن مطب هم حتما بايد همراه با پزشک متخصص زنان کار کنند، در تکميل توضيح خود اضافه مي‌کند: براي مهر ماماها هم محدوديت‌هاي زيادي وجود دارد به گونه‌اي که سونوگرافي و آزمايش هم نمي‌توانند بنويسند و همه کارهايشان محدود به حضور يک پزشک در کنارشان است.

شرکت در دوره آموزشي گياهان دارويي و ثبت شرکت

همه اين‌ها موجب مي‌شود که سرانجام او قيد اين حرفه را بزند و با توجه به علاقه‌اش به سمت گياهان دارويي برود: با تشويق همسرم سال 1387 دوره گياهان دارويي را گذراندم و سپس شروع به ساختن کرم کردم اما ابتدا خيلي جدي نبود و سال اول بيشتر آزمون و خطا و کسب تجربه بود به خصوص اينکه آن زمان مردم مشهد خيلي سخت اينگونه توليدات دست‌ساز را مي‌پذيرفتند.
او حتي از سبک يک شرکت هم سخن به ميان مي‌آورد: پس از آن سال 88 به دنبال ثبت شرکت رفتم تا مشکلي هم براي بسته‌بندي محصولات نداشته باشيم و شماره صنايع هم براي کرم‌هايم گرفتم و از اين طريق نوع کرم‌ها و ساير محصولاتم را به چاپخانه مي‌دادم تا برچسب بسته‌بندي را چاپ کنند.

افزايش تنوع محصولات با بهترين مواد اوليه

اين بانوي کارآفرين و توليدکننده اکنون که 4 سال است در حرفه توليد کرم‌هاي گياهي فعاليت مي‌کند، در اين زمينه بسيار موفق بوده و توانسته مشتري‌هاي وفاداري هم داشته باشد اما اينکه چگونه به اين مرحله رسيد، روايتي است که اينگونه آن را شرح مي‌دهد: عضويت در تشکل جوانان نصرت مشهد و شرکت در بازارچه‌هاي محلي مسيري براي پيشرفت کارم بود و به مرور تنوع کرم‌هاي توليدي‌ام را بيشتر کردم و هميشه هم سعي کرده‌ام که از بهترين مواد در ساخت آنها استفاده کنم.
او با بيان اينکه بيشتر وقت‌ها با مشتريان خود رابطه مستقيم دارد، مي‌گويد: محصولاتم را هميشه با قيمت بسيار مناسب و کمتر از ديگران دست مشتري مي‌رسانم حتي تحويل محصول را هم خودم مستقيم انجام مي‌دهم حتي اگر مشتري سفارش يک محصول را داده باشد.
اين بانوي کارآفرين و توليدکننده درباره ديگر محصولات توليدي‌اش توضيح مي‌دهد: انواع و اقسام روغن‌هاي گياهي، شامپوها، کرم‌ها و رژ لب‌هاي گياهي را توليد مي‌کنم و همچنان در حال افزايش و تنوع بخشي به محصولاتم هستم.

نخستين مشتريانم خانواده‌ام بودند

داووديان درباره اينکه نخستين مشتري‌هايش را چگونه پيدا کرد و توانست در نگهداري آنها و جذب مشتريان جديد عمل کند نيز مي‌گويد: سال 88 که دوره کلاس‌هاي آموزشي‌ام تمام شد، اولين مشتري‌هايم مادر، خواهران و بعد اقوام نزديکم بودند که بعد از مصرف محصولات خيلي استقبال کردند و خيلي راضي بودند.
او نمونه‌اي از نتيجه‌بخش بودن محصولاتش را هم بيان مي‌کند: مادرم که به دليل ديابت دچار بيماري پيشرفته اگزامايي پا شده بودند و مدام دکتر مي‌رفت و آمپول کورتون مصرف مي‌کرد وقتي از يکي از کرم‌هايم استفاده مي‌کند، نتيجه مي‌گيرد.
همين تلاش‌ها و نتايجي که اين بانوي کارآفرين از محصولاتش گرفت، موجب شد که پا را يک قدم فراتر بگذارد: بعد از در سال 89 که يک سال از کارم گذشته بود، بازارياب گرفتم و ماهي 100 هزار تومان به او دستمزد مي‌دادم تا براي فروش محصولات به آرايشگاه‌ها برود.
به گفته او، خانمي که بازارياب محصولاتش شده بود پس از مدتي از درآمدي که به واسطه فروش محصولاتش به دست آورده بود، توانست آرايشگاهي براي خودش تاسيس کند.

خريداران وفادار و بازاريابان خودجوش

در مقطعي ديگر آنقدر بازار کار داووديان گرفته بود و محصولاتش نتايج مورد نظر مصرف‌کنندگان را داشت که موجب باز شدن دريچه ديگري در کسب و کارش شد: از آنجايي که محصولاتم را نسبت به محصولات گياهي موجود در بازار خيلي ارزان‌تر مي‌دادم، افرادي پيدا شدند که خودجوش جنس را از من مي‌خريدند و خودشان مي‌فروختند به طوري که اکنون در 28 شهر در 5 استان توسط يک نفر پخش مي‌شود.
او با بيان اينکه اين افراد پس از خريد محصولات از من، درصدي را روي آنها مي‌کشند و به فروش مي‌رسانند، مي‌گويد: اکنون ديگر بازارياب مستقيم ندارم و افرادي پيدا شده‌اند که به همين اين طريق محصولاتم را مي‌خرند و مي‌فروشند.

ورود بانوان ديگر به اين حرفه

اما اين‌ها يک بعد تلاش‌ها و فعاليت اين بانوي توليدکننده و کارآفرين است، بعد ديگر به اين بازمي‌گردد که دست عده‌اي را هم در اين مسير بند کرده است: دو سال پيش خانم خانه‌داري از من کرم مي‌خريد و با همان قيمت خريد مي‌فروخت اما من به او که خانواده پرجمعيتي داشت گفتم که چون من محصولاتم را خيلي ارزان مي‌دهم، مي‌تواند روي هر محصولي دو هزار تومان بکشد و بفروشد.
اما همين مسئله تشويقي مي‌شود براي اين خانم تا به گونه ديگري کار کند: اين خانم به مرور اعتماد به نفس يافت. او را به اتحاديه گياهان دارويي بردم و در کلاس آموزش گياهان دارويي ثبت نام کردم و اکنون در عرض دو سال خودش توليدکننده شامپو و روغن‌هاي گياهي شده است.

کاري که زمان زيادي نمي‌برد

سوالي که پيش مي‌آيد اين است که توليد اين محصولات چقدر از او زمان مي‌گيرد؟ اين بانوي کارآفرين اينگونه پاسخ مي‌دهد: وقت زيادي از من نمي‌گيرد مثلا من 10 روز کار مي‌کنم و به ازاي اين مدت کار درآمد خوبي هم دارم البته همکاران من خيلي بيشتر از اين‌ها درآمد دارند چون محصولاتشان را گران‌تر مي‌دهند.
سوالي که براي خيلي‌هايي که مي‌خواهند وارد مشاغل خانگي شوند و توليداتي داشته باشند، پيش مي‌آيد اين است که چگونه ريسک پذير باشند و بازار و مشتريان خود را پيدا کنند؟ داووديان در اين باره مي‌گويد: بايد ريسک‌پذير بود و اطلاعات علمي و بازاري کافي در مورد کاري که بناست انجام بدهند، داشته باشند. مثلا من زماني که وارد کار کرِم که شدم، ديدم که کارهاي بهداشتي و درماني و دارويي چند برابر استفاده دارد از طرفي اطلاعات و علم اين کار را هم داشتم و دنبال جنس خوب به عنوان مواد اوليه خود مي‌رفتم.

ديگر دغدغه بازاريابي ندارم

او اکنون شرايط خوبي دارد و به مرحله‌اي رسيده است که دغدغه بازاريابي ندارد و مشتريانش مُبَلِغ محصولاتش شده‌اند و اين را هم تا حدودي مديون تمرکز و حساسيتش نسبت به کارش و داشتن ارتباط مستقيم با مشترياني که محصولاتش را مصرف مي‌کنند، مي‌داند و مي‌گويد: همه کارها را از خريد مواد اوليه تا رساندن محصولات به دست مشتري را خودم با همراهي همسرم انجام مي‌دهم.
با اين حال اين خانم کارآفرين، حرف‌هايي هم براي ديگراني دارد که مي‌خواهند در عرصه‌هاي مختلف پيشرفت کنند: حمايت خانواده خيلي مهم است تا بتواني در چنين مسيرهايي گام برداشت بعد از آن اعتماد مردم خيلي مهم است همچنين اصرار نداشته باشند که حتما در حوزه تحصيلات دانشگاهي خود کار کنند بلکه مي‌توانند در حوزه ديگري هم وارد شوند و به موفقيت دست يابند.


منبع: ilna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد