آخرین اخبار

فيلترينگ از چاله به چاه افتادن است اجتماعي

فيلترينگ از چاله به چاه افتادن است

  بزرگنمايي:

چه خبر - سايه‌روشن‌هاي فيلترينگ و کاهش سرعت اينترنت

رييس کميته مخابرات و ارتباطات مجلس معتقد است باز کردن عرصه فعاليت اپليکيشن‌هاي داخلي به بهاي تشديد فيلترينگ تلگرام و کاهش سرعت اينترنت نه تنها موجب کاهش اقبال عمومي مردم به خدمات و سرويس‌هاي متنوع و گسترده اين نرم‌افزار قدرتمند اجتماعي نشده بلکه موجب به مخاطره افتادن فضاي سياسي، امنيتي و اخلاقي جامعه به دليل شدت نصب فزاينده فيلترشکن‌ها در گوشي‌هاي تلفن همراه عموم مردم شده است.
رمضانعلي سبحاني‌فر بر اين باور است که «فيلترينگ از چاله به چاه افتادن است». پيشنهادش اين است که مسؤولان فيلترينگ کشور ارزيابي دقيق و واقعي از حجم و تعداد مخاطبان تلگرام و ساير اَپ‌هاي فيلتر شده خارجي قبل و بعد از فيلتر آنها داشته باشند تا متوجه اثربخش بودن يا تحريک کننده بودن «فيلترينگ» در استفاده تصاعدي و گسترده فيلترشکن‌ها بشوند.
نماينده مردم سبزوار در مجلس بررسي اقبال مردم به اپليکيشن‌هاي فيلتر شده در پي ارتقاء خدمات و سرويس‌هاي ارائه شده اين شرکت‌ها را بسيار مهم دانست و خواستار بررسي عملکرد اَپ‌هاي ايراني نظير سروش، ايتا، بله، گپ و آي‌گپ شد. وي به مسؤولان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات هم پيشنهاد داد اختصاص ميلياردها تومان بودجه به اپليکيشن‌هاي داخلي را منوط به ميزان موفقيت و تاثيرگذاري آنها در جلب نظر مخاطبان داخلي کنند.
مشروح گفت‌وگوي سبحاني فر را در ادامه بخوانيد.
رييس کميته مخابرات و ارتباطات مجلس درباره تاثير فيلتر تلگرام و کاهش سرعت اينترنت بر اطلاع‌رساني در جامعه گفت: به دليل نياز انسان‌ها، سرعت رشد تکنولوژي‌ها در عرصه‌هاي مختلف به ويژه در عرصه سخت‌افزارها و نرم‌افزارها مستمرا صعودي است. رشد فناوري‌ها در اين حوزه‌ها در سرعت بخشيدن و اهميت دادن به زمان در امور زندگي مردم در بخش‌هاي علمي، اقتصادي و فرهنگي تاثير بسزايي داشته و به همين دليل مورد اقبال روزافزون جامعه قرار مي‌گيرد.
وي خاطرنشان کرد: لازمه عصر اطلاعات توسعه فناوري‌هايي است که در حداقل زمان بيشترين اطلاعات را با سريعترين زمان و ارزانترين قيمت مخابره کند. در ابتداي اختراع تلفن همراه، اس ام اس امکان انتقال حجم بسيار محدودي از اطلاعات متني را به وجود آورد اما امروز به لطف رشد سريع، روزافزون و ارزان قيمت فناوري‌ها، اپليکيشن‌ها و استارت‌آپ‌ها امکان مخابره حجم زيادي فيلم، عکس، صوت و متن براي عموم مردم به وجود آمده است به همين دليل محروميت جامعه و خارج کردن اين امکانات از دسترس آنان موجب لطمه به اعتماد جامعه و ناَپايدار شد تصميمات جايگزين مي‌شود.
وي با بيان اين‌که «امروز اپليکيشن‌هاي مختلف به داد مردم رسيده تا آنان بتوانند امورات مربوط به کسب و پيشه و زندگي و تحصيل خود را در کمترين زمان و ارزانترين قيمت با هر کجاي دنيا که بخواهند برقرار کنند.» ادامه داد: شبکه‌هاي اجتماعي خارجي و داخلي مختلفي در فضاي مجازي فعاليت دارند ولي اقبال مردم به آنان مسئله مهمي است. نمي‌توان مردم را مجبور يا محدود کرد. نياز آنان موجب مي‌شود به سمت اَپ‌هايي گرايش پيدا کنند که بتوانند بهترين سرويس و خدمت را با سريعترين زمان و کمترين قيمت ارائه کنند. در چنين فضايي اقبال مردم به سرويس‌هايي بيشتر مي‌شود که بتوانند نيازهاي‌شان را در بستر «اعتماد» برآورده کنند. حالا اگر اين سرويس‌ها توسط شبکه‌هاي خارجي در اختيارشان قرار بگيرد به سرعت به سمت آنها مي‌روند.
سبحاني فر در عين حال يادآور شد: اَپ‌هاي ايراني هم به تازگي فعاليت خود را آغاز کرده‌اند اما تا «بلوغ» راه زيادي دارند. اين اپليکيشن‌ها هم به لحاظ خدمات و سرويس‌هاي متنوع و هم به لحاظ کيفيت نتوانسته‌اند جاي استارت‌آپ‌ها و اپليکيشن‌هاي خارجي را بگيرند. استارت‌آپ‌هاي ايراني براي آنکه بتوانند فناوري اپليکيشن‌هاي خارجي را در اختيار داشته باشند و بتوانند سرويس‌هاي کارآمد و جذاب آنها را ارائه کنند نيازمند حمايت دولت هستند اما اين حمايت‌ها بايد با توان فني و اجرايي آنها تناسب داشته باشد. وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات بايد حمايتهاي مالي و غيرمالي خود از اين مجموعه‌ها را داشته باشد اما عملکرد و ميزان موفقيت‌ها آنها را نيز بايد مرتب رصد و ارزيابي کند. دولت بايد سطح حمايت‌هايش را در حدي کند که با توان اين شرکت‌ها تناسب داشته باشد.
وي تاکيد کرد: اين مسئله بسيار مهم است که حمايت از اَپهاي داخلي که توان اجرايي و فناوري موثر در جذب مخاطبان داخلي را ندارند «بي‌فايده» است و موجب هدر رفت منابع و تشديد بي‌اعتمادي جامعه مي‌شود. اين شرکت‌ها بايد تمام تلاش خود را معطوف جايگزين شدن با اَپهاي خارجي کنند تا بتوانند جاي آنها را پر کنند. شايد اين سخن قدري نااميد کننده باشد اما يک حقيقت است. شرکتهاي داخلي فعال در اين حوزه قصد رسيدن به موقعيت فني اَپهاي خارجي را دارند اما عقب ماندگي‌هاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري و تکنولوژيکي مانع عينيت يافتن اين هدف است.
وي افزود: در فيلتر تلگرام يا ساير شبکه‌هاي اجتماعي، اگر اَپ‌هاي جايگزين داخلي در حدي نباشند که بتوانند هم پاي آنها باشند و نتوانند خدمات مشابه ارائه کنند، اقبال مردم به آپ‌هاي فيلتر شده کم نمي‌شود بلکه استفاده از فيلترشکن‌ها به شدت افزايش مي‌يابد که البته اين قضيه خطرات بسيار زيادي از حيث حفظ امنيت اطلاعات مردم به وجود مي‌آورد. مردم تا قبل از فيلتر تلگرام از خدمات اين شرکت بيشترين بهره را مي‌بردند اما با فيلتر آن، انبوهي از فيلترشکن‌ها را روي دستگاه تلفن خود نصب کردند که اين مسئله از يک سو موجب به مخاطره افتادن امنيت داده‌ها و اطلاعات تلفن همراهشان شده و از سوي ديگر معلوم نيست به کدام سايتها و اَپ‌هاي غيراخلاقي که عفت و سلامت رواني جامعه را هدف گرفته‌اند مراجعه مي‌کنند.
رييس کميته مخابرات و ارتباطات مجلس يادآور شد: تا قبل از قضاياي فيلترينگ تلگرام چه بسا ميليون‌ها جوان ايراني کاري با سايت‌هاي ضاله، معاند و دشمن اسلام و نظام جمهوري اسلامي نداشتند اما بعد از فيلتر تلگرام پاي ميليون‌ها ايراني ناخودآگاه به اين فضا باز شده است البته اين قضيه به همين جا ختم نمي‌شود و آثار سياسي و امنيتي به مراتب خطرناکتري دارد. به عقيده بنده فيلترينگ از چاله درآمدن و به چاه افتادن است. چه خوب است مسؤولان فيلترينگ کشور ارزيابي دقيق و واقعي از حجم و تعداد مخاطبان تلگرام و ساير اَپهاي فيلتر شده خارجي قبل و بعد از فيلتر آنها داشته باشند تا متوجه اثربخش بودن يا تحريک کننده بودن قضيه فيلترينگ بشوند. بررسي اقبال مردم به اپليکيشن‌هاي فيلتر شده در پي ارتقاء خدمات و سرويس‌هاي ارائه شده اين شرکت‌ها بسيار مهم است.
وي درباره ميزان اقبال مردم به اَپهاي داخلي و دلايل آن نيز گفت: نياز و عطش جامعه به سرويس‌هاي به‌روز شده در فضاي مجازي همواره متضمن حفظ و افزايش اقبال مردم به فناوري‌ها و سرويس‌هاي جديدي است که مي‌تواند نيازهاي چندگانه آنان را در سريعترين زمان و ارزانترين قيمت به طور همزمان پاسخ دهند. به نظر مي‌رسد اَپ‌هاي داخلي نتوانسته‌اند پابه‌پاي شبکه‌هاي اجتماعي خارجي قدم بردارند البته بايد تلاش‌هايشان را مضاعف کنند تا ان‌شاءالله بتوانند به جايگاه مناسبي در اين عرصه برسند و اقبال مردم به آنها بيشتر شود.
وي درباره احتمال بازنگري مسؤولان در قضيه فيلترينگ اظهار کرد: در همه نظام‌هاي جهان مرسوم است پس از به اجرا درآوردن يک يا چند سياست در يک دوره مشخص، عملکردها و دستاوردهاي حاصل از اين سياست‌ها را مورد پايش و ارزيابي قرار مي‌دهند و بسيار طبيعي است که ما هم فيلترينگ تلگرام و دستاوردهاي حاصله را مورد بررسي و پايش جدي و واقعي قرار دهيم تا بفهميم تداوم تشديد فيلترينگ به صلاح هست يا خير. مسؤولان عزيز به اين پرسش‌ها پاسخ دهند که طي چند روزي که از فيلترينگ جدي و سرسختانه تلگرام مي‌گذرد به چند درصد از اهدافشان رسيدند؟ چقدر توانستند با فيلتر تلگرام دسترسي مردم به سرويس‌ها و خدمات اين شرکت را محدود کنند؟ نسبت مخاطبان خارج شده از تلگرام به نسبت کل مخاطبان اين اَپ چقدر بوده است؟ فوايد فيلترينگ بيشتر بوده يا مضرات و آثار سياسي، امنيتي و غيراخلاقي آن؟ پس از پاسخ‌يابي اين سوالات به فيلترينگ تلگرام ادامه دهند اما اگر ناکامي‌ها بر دستاوردها غلبه داشت در تصميم‌شان تجديد نظر کنند.
سبحاني فر درباره رسيدن به اهداف مسؤولان امر با وجود آپ هاي داخلي با تاکيد بر اين‌که «از اين اپليکيشن‌ها بايد حمايت شود اما اين حمايت بايد متناسب با عملکردها و موفقيت‌هاي آنها باشد» ادامه داد: دولت بايد ارزيابي دقيق و فني نسبت به حجم پول پرداختي به اين شرکت‌ها و موفقيت‌ها و ناکامي‌هاي آنها داشته باشد. حمايت‌هاي مالي و غيرمالي از اَپ‌هايي که توان فناوري و اجرايي موثر ندارند «بي‌فايده» است و موجب هدر رفتن منابع و تشديد بي‌اعتمادي جامعه نسبت به کل اين مجموعه مي‌شود.
وي درباره اداره قانونمند فضاي مجازي کشور هم گفت: در فضاي مجازي قوانيني چون قانون کسب و کار، تجارت الکترونيک و جرائم فضاي مجازي وجود دارد اما به دليل نو به نو شدن لحظه به لحظه فناوري‌ها و سرويس‌هاي ارائه شده در اين فضا نياز به نوشتن قوانين جديد و به‌روز را ضروري کرده است. کميسيون تنظيم مقررات راديويي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز بايد دستورالعملها و بخش‌نامه‌هاي قوانين جديد را تصويب و اجرا کند.
وي ادامه داد: به نظر مي‌رسد براي مواردي از جمله حفظ حريم داده‌ها، حريم خصوصي در فضاي مجازي و امنيت داده‌ها و نظاير آن بايد قانونگذاري جديد شود که البته وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در پنج محور لوايحي را تهيه و در حال تدوين نهايي آنها و تصويب در هيات وزيران است. علاوه بر آن مجلس نيز با همکاري مرکز پژوهش‌ها در حال بررسي موضوعات فوق و ارائه نظرات مشورتي به نمايندگان براي به جريان انداختن طرحهاي مربوطه در مجلس است.
رييس کميته مخابرات و ارتباطات مجلس تاکيد کرد: به قوانين جديد و خاص فضاي مجازي نياز داريم تا اين قوانين بتوانند محدوديت‌ها، نيازها و قضاوت‌ها نسبت به اين فضا را شفاف‌تر کند. منتظر لوايح دولت هستيم تا با ترکيب آنها با طرح‌هاي پيشنهادي مجلس بتوانيم قوانين جامع و به‌روزي را به تصويب برسانيم تا خلاء موجود در اين عرصه پوشش داده شود.
وي درباره ميزان اقبال به فناوري‌هاي جديد و اَپ‌هاي خارجي به خصوص پس از فيلترينگ گفت: تکنولوژي به صورت مستمر در حال جديد شدن است و سرعت دگرگوني‌ها بسيار بالاست پس طبيعي است که تعداد کاربران نيز نسبت به گذشته بيشتر شود. فضاي مجازي و اَپهاي قدرتمندش به بخش جدايي‌ناپذير زندگي مردم مبدل شده است. مسائل کاري و کسب و پيشه، امور اجتماعي و مسائل فردي و شخصي مردم در اين فضا همانند فضاي واقعي در جريان است. امروز فضاي مجازي شباهت بسيار زيادي با فضاي واقعي و عيني پيدا کرده است به گونه‌اي که حتي فروشگاه‌ها و پليس مجازي نيز همپاي فضاي واقعي به وجود آمده است.
وي تاکيد کرد: در اين زمينه بايد واقع‌بين بود. يک موقع در اين عرصه ادعا داريم اما يک وقت توانايي‌هايمان به حدي است که مي‌توانيم با شرکتهاي قدرتمند خارجي رقابت کنيم. البته بايد در برابر پيام‌رسان‌هاي خارجي به تلاشمان ادامه دهيم تا بتوانيم مخاطبان آنها را بيشتر کنيم اما اين کار را نبايد با محدود کردن اپليکيشن‌هاي خارجي انجام دهيم مخصوصا حالا که نمي‌توانند سرويس‌ها و خدمات مورد انتظار مردم را ارائه دهند.
سبحاني‌فر گفت: ارزيابي عملکرد اين پيام‌رسانها در طول مدت تشديد فيلترينگ در کشور نشان مي‌دهد شرکت‌هاي فعال در اين حوزه موفق نبوده‌اند. تلگرام محدود شد اما موفقيت پيام‌رسانهاي داخلي هم با چالش روبروست. متاسفانه شرکت هاي فعال در اين حوزه نتوانسته‌اند انتظارات عمومي را به درستي پاسخ دهند و همين مسئله موجب گرايش طيف‌هاي مختلف جامعه به استفاده فراوان از فيلترشکن‌ها شده است که آن هم دردسرهاي به مراتب بيشتر و مضاعفي را نسبت به قبل از فيلتر تلگرام به وجود آورده است.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد