آخرین اخبار

چرا بچه هاي ژاپني سالم ترند؟ تغذيه

چرا بچه هاي ژاپني سالم ترند؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - چرا کودکان ژاپني سالم ترين کودکان دنيا هستند؟

زماني که صحبت از زندگي طولاني و سلامت جسمي مي شود، لازم است بهترين ها را مطرح کنيم. همه ما مي خواهيم که کودکانمان سالم و شاد باشند، اما غذا – آنچه بايد نسل بعد را تغذيه کند – به شکل يک چالش در بين خانواده ها تبديل شده و باعث سردرگمي و اختلاف نظر در رسانه ها شده است.
طبق نتايج مربوط به تحقيقي که در اين باره در The Lancet انجام شد، اگر کودک شما در ژاپن به دنيا بيايد، مطمئنا بيشترين طول عمر و سالم ترين زندگي را خواهد داشت که علت آن نيز به سبک زندگي و الگوي غذا خوردن مردم اين کشور مربوط مي شود.
مسئله جالب ديگر اين است که حتي چاقي و شيوع ديابت در بين کودکان کودکان ژاپني در مقايسه با ديگر کشورهاي دنيا در سطح پايين تري است و اخيرا نيز کمتر هم شده. راز اين سلامتي چيست؟ اگر شما هم صاحب فرزند هستيد، بهتر است اين حقايق را بدانيد. در ادامه به بيان چند علت مهم و اقدامات ژاپني ها در اين زمينه مي پردازيم.

1. ژاپني ها وعده هاي غذايي سالم براي خانواده انتخاب مي کنند

چرا بچه هاي ژاپني سالم ترند؟

وعده هاي غذايي ژاپني ها بسيار موثر است، از اين رو که هم سير کننده است و هم اينکه مواد مغذي با کيفيت بالا را براي فرد فراهم مي کند. زماني که نيازهاي بدن خود را با مواد با کيفيت تامين مي کنيد، کمتر تمايل به مصرف تنقلات و غذاهاي غير مفيد خواهيد داشت. اما براي سلامت کودک لازم نيست غذاهايي مانند سوشي، جلبک دريايي يا توفو بخوريد و بهتر است عادت هاي غذايي خانواده خود را در يک مسير سالم قرار دهيد.
بيشتر غذاهاي گياهي مانند ميوه ها، سبزيجات، لوبيا، دانه هاي جامد و چربي هاي سالم مانند ماهي هاي غني از امگا 3 مصرف کنيد و کمتر به سمت غذاهاي فراوري شده با نمک و قند اضافه برويد. غذاهاي سالم داراي کالري نسبتا کم، مواد مغذي زياد و بسيار سير کننده هستند. اين ويژگي ها خطر چاقي و بروز بيماري ها را کاهش و سلامت جسمي و طول عمر را افزايش مي دهد.
يک مسئله مهم در مورد ژاپني ها اين است که غذاي اصلي آنها برنج است و نه نان يا پاستا. مزيت سبک ژاپني ها در درست کردن برنج دانه کوتاه ، که ترجيحا برنج قهوه اي است، اين است که بعد از پخت آب زيادي دارد، برنج خيلي نرم است و بسيار سير کننده بوده و کالري آن از نان کمتر است. اين نوع برنج سير کننده و با کالري کم مي تواند جايگزين بسياري از غذاهاي ناسالم شده و ميزان مصرف کالري بدن را کاهش دهد.

2. ژاپني ها به غذا خوردن در جمع خانواده اهمي مي دهند

چرا بچه هاي ژاپني سالم ترند؟

کودک خود را تشويق کنيد که از ميان وعده هاي خود لذت ببرد – اما به ميزان کافي و تعداد دفعات مناسب.ميان وعده ها در ژاپن داراي مقدار کمتر و در همچنين در دفعات کمتر مصرف مي شود. لازم نيست براي ميان وعده دادن به فرزند خود خيلي به خود سخت بگيريد. يک نگرش راحت تر نسبت به اين قضيه داشته باشيد تا کودک شما نيز در غذا خوردن سخت گير نباشد. به کودک خود نشان دهيد که از خوردن غذا لذت مي بريد و غذا طعم فوق العاده دارد.
بر روي مسئله با هم شام خوردن تاکيد شود. حتي وقتي که مشغله تان زياد است، زمان خاصي را به به خوردن غذا اختصاص دهيد، بنابراين حداقل يک بار در روز مي توانيد بنشينيد و با کودک خود غذا بخوريد. غذا را با عشق بپزيد و مطمئن باشيد اين عشق در قلب کودک بازتاب خواهد داشت. لذت غذا خوردن با کودک را حس کنيد. محققان معتقدند والدين بايد در مورد عادت هاي غذا خوردن کودک خود آگاه باشند، استرس و فشار غذا خوردن را کم کنند و فقط از غذا خوردن با هم لذت ببرند.

3. ژاپني ها کودکان خود را تشويق به کشف غذاهاي جديد مي کنند

چرا بچه هاي ژاپني سالم ترند؟

تمايلات و علاقه بچه ها به غذاها به مرور زمان تغيير مي کند و والدين به تدريج مي توانند با قرار دادن انتخابات گوناگون در مقابل کودک وي را به سمت غذاهاي سالم راهنمايي کنند. هر چه کودک در سن پايين تر اين را تجربه کند و تنوع غذاهاي سالم ارائه شده براي وي بيشتر باشد، رژيم غذايي او سالم تر خواهد شد.
ارائه گزينه هاي جديد غذايي به کودک باعث مي شود کودک در انتخاب غذاهاي سالم بيشتر تلاش کند، بيشتر غذا بخورد و غذاي خود را بيشتر دوست داشته باشد. به اين ترتيب مي توانيد ذائقه هاي جديد به کودک خود معرفي کنيد چرا که ذائقه کودک نيز به مرور زمان تغيير مي کند و بالغ مي شود.
نوزادها شايد فقط به يک غذا و يک طعم نياز داشته باشند، کودکان بيشتر از 2 سال به غذاها و طعم هاي بيشتري احتياج دارند – شايد بيش از 20 نوع. بنابراين نااميد نشويد و غذاهاي جديد و سالم به کودک خود معرفي کنيد – البته بدون هيچ فشار و استرسي. يک ضرب المثل قديمي ژاپني نيز مي گويد يک غذاي جديد مي تواند يک زندگي را طولاني تر کند.

4. ژاپني ها در بشقاب هاي کوچک غذا مي خورند

چرا بچه هاي ژاپني سالم ترند؟

همه ما مي دانيم که شام سرو شده در رستوران ها مقدار خيلي زيادي است و باعث مي شود ناخودآگاه پرخوري کنيم. چگونه مي توانيد اين مقدار را متعادل کنيد؟ اولين اقدامي که در اين زمينه مي توانيد انجام دهيد تغيير بشقاب شام تان است. براي شام بشقاب هاي بزرگ تر را کنار بگذاريد و از بشقاب هاي کوچک تر استفاده کنيد.
ايده استفاده از بشقاب هاي غذاخوري کوچک تر در بسياري از تحقيقات مربوط به رژيم غذايي مورد توجه قرار گرفته است. پروفسور جنيفر اورلت فيشر Jennifer Orlet Fisher، مدير مرکز آموزش و تحقيقات چاقي در دانشگاه Temple دريافت که اگر کشيدن غذا به عهده خود کودک قرار بگيرد، تمايلي براي کشيدن غذاي زياد ندارد. بنابراين توصيه مي شود به کودکان خود بشقاب هاي کوچک بدهيد و بگذاريد کودک غذايش را خودش بکشد، اين کار در متعادل کردن اندازه غذا و اشتهاي کودک به شکل مناسب موثر است. درسي که از ژاپني ها مي گيريم اين است که غذاي خود را در بشقاب هاي کوچک بخوريد، اما از خوردن ميوه و سبزي مضايقه نکنيد.

5. کودکان ژاپني فعاليت جسمي زيادي دارند

چرا بچه هاي ژاپني سالم ترند؟

جدا کردن کودک از بازي هاي کامپيوتري و ديگر تجهيزات وسوسه کننده کار سختي است، اما کودکان واقعا به حداقل 60 دقيقه فعاليت جسمي متعادل در روز احتياج دارند. لازم است فعاليت جسمي براي کودکان جذاب باشد. پياده روي تا مدرسه يا بازي کردن در پارک و شهربازي را امتحان کنيد.
محققان دريافته اند ميزان پياده روي و دوچرخه سواري در بين کودکان ژاپن در مقايسه با ديگر کشورها به طور قابل ملاحظه اي بالاست (98.3 درصد کودکان در ژاپن پياده يا با دوچرخه به مدرسه مي روند) که با کم بودن ميزان چاقي در بين کودکان ژاپني ارتباط نزديک دارد.
سازمان جهاني بهداشت اعلام کرد که سطح مناسب فعاليت جسمي از 5 تا 17 سالگي به بهبود سلامت استخوان ها، عضلات و مفاصل کمک مي کند و همچنين در سلامت سيستم قلب و عروق، تعادل و کنترل حرکت، بهبود مديريت علائم استرس و افسردگي و همچنين بهبود تعاملات اجتماعي کودک موثر است.
واقعيت اين است که کودکان بازي کردن را دوست دارند. اگر به کودکان فرصت داده شود تمام راه هاي بازي کردن را پيدا خواهند کرد و اين کاملا طبيعي است. کودک خود را به محيطي امن در بيرون خانه بفرستيد تا بازي کند. کودکان از نظر زيستي آماده حرکت کردن، دويدن و پريدن هستند و اگر اين کار را انجام دهند، عملکرد بهتري در مدرسه خواهند داشت، شادتر هستند و تمرکز بيشتري دارند.

6. ژاپني ها در خانه از سبک غذايي سالم خود حمايت مي کنند

Japanese-Children06.jpg

در خانه محيطي را فراهم کنيد که از انتخاب غذاي سالم و سبک غذايي سالم حمايت کند. وعده هاي غذايي را به طور مرتب همراه با خانواده بخوريد. پخت و پز سالم و خوشمزه را همراه با کودک تمرين کنيد. اين ايده که کودکان خود را براي رسيدن به سلامت جسمي به آشپزخانه وارد کنيد، توسط بسياري از محققان مورد حمايت قرار گرفته است که براي کودکان 6 تا 10 سال موثر است.
تحقيقي که در اين زمينه انجام شد نشان داد درگير کردن کودکان در آماده سازي غذاي سالم بسيار ارزشمند است و به بهبود رژيم غذايي آنها کمک مي کند. خوردن وعده هاي غذايي در کنار يکديگر و همراه با خانواده در دنياي امروز سخت تر شده است، چرا که والدين تا دير وقت کار مي کنند و برنامه کودکان نيز بعد از ساعات مدرسه با کارهاي مختلف پر شده است. اما غذا خوردن در کنار يکديگر مسئله اي است که بايد براي آن تلاش کرد، زيرا مزيت هاي آن براي سلامت جسمي کودکان خيلي زياد است. تحقيقاتي در اين زمينه انجام شد و نشان داد که ميل کردن غذا در کنار يکديگر ارتباط مستقيم با کاهش چاقي و اضافه وزن کودک دارد.

7. ژاپني ها والديني مصمم و قاطع هستند

Japanese-Children07.jpg

برخي والدين نمي توانند اختياري نسبت به فرزند خود داشته باشند، اما در مورد غذا و سبک زندگي، والدين ژاپني موفق عمل مي کنند و نسبت به کودکان خود اختيارات زيادي دارند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : تغذيه مناسب براي کودکان

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : تغذيه کودکان بعد از يک‌سالگي

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : تاثير تغذيه بر رشد کودک


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها