آخرین اخبار

10 اقدام مهم پس از تصادف با خودرو ماشين

10 اقدام مهم پس از تصادف با خودرو

  بزرگنمايي:

چه خبر - در زمان تصادف با خودرو چه اقداماتي بايد انجام دهيم؟

همان‌طور که مي‌دانيد رانندگي با خودرو هميشه با خطرهاي فراواني روبه‌روست و نمي‌توانيم واقعيت رخداد تصادف در خيابان‌ها و جاده‌ها را ناديده بگيريم. بي‌شک مواردي برايتان پيش آمده که در حال رانندگي يا زماني که سرنشين خودرويي بوده‌ايد دچار تصادف شده و آن را تجربه کرده باشيد. دانستن اقداماتي که در آن لحظه باعث کاهش آسيب‌ها و کم کردن خسارات به‌وجود آمده شود امري حياتي است. در ادامه با ده مورد از اين اقدامات بيشتر آشنا مي‌شويد.
1) تماس با پليس
اولين اقدامي که بعد از وقوع تصادف بايد انجام شود و خوشبختانه همه از آن اطلاع دارند، تماس تلفني با پليس 110 است. وقتي شما با پليس تماس مي‌گيريد و آدرس محل وقوع تصادف را اعلام مي‌کنيد؛ نزديک‌ترين واحد راهنمايي و رانندگي با اعزام کارشناس تصادف در تعيين مقصر و رفع مشکل اقدام مي‌کند.
نکته: اگر طرف مقابل مقصر بود و گفت خودش صافکاري ـ نقاشي سراغ دارد يا با اين جمله‌هاي ابتکاري از شما خواست به پليس زنگ نزنيد به نفع‌تان است زير بار نرويد. چون طرف مقابل از اين راه مي‌خواهد در مصرف کوپن بيمه‌اش صرفه‌جويي کند و در نهايت احتمالا شما را به صافکاري مي‌برد که با حداقل قيمت، اتومبيل شما را تعمير کند. در نهايت اگر مقصر به قول خود عمل هم بکند و همه چيز خيلي خوب پيش برود بعيد است از وضعيت صافکاري اتومبيلتان راضي باشيد. پس بهتر است خسارت را از بيمه بگيريد و خودتان با خيال راحت سراغ صافکار و نقاش ماهري برويد که مورد اعتماد شماست.
2) خارج کردن خودرو از جاده
هنگام تصادف در جاده و خيابان، خودرو را به حال خود رها نکنيد. بارها اتفاق افتاده است که توقف يک خودروي حادثه ديده در سطح جاده باعث ايجاد تصادف ديگر و چه بسا شديدتري شده باشد. همچنين ادامه حضور خودرو در سطح جاده باعث ايجاد ترافيک و کند شدن سرعت حرکت ساير خودروها مي‌شود. پس از سانحه، خودرو يا خودروهاي درگير در حادثه را از مسير خارج کرده و گوشه سمت راست خيابان يا بزرگراه متوقف کنيد.
اگر وسط بزرگراه و خيابان پرتردد تصادف کرده‌ايد لزومي ندارد دقيقا همان نقطه بمانيد تا پليس از راه برسد و مقصر را مشخص کند. اين تصور اشتباهي است زيرا پليس مي‌تواند در اين حالت هر دو راننده سانحه‌ديده را به دليل سد معبر جريمه کند.
نکته: تصادف‌ها به دو دسته خسارتي و جرحي تقسيم مي‌شوند. تغيير حالت و جابه‌جايي خودرو زماني امکان‌پذير است که تصادف از نوع خسارتي (فقط آسيب به‌وسيله نقليه) باشد؛ اما وقتي تصادف جرحي (آسيب بدني به سرنشينان) باشد اين جابه‌جايي بايد با احتياط بيشتري انجام شود. لازم به ذکر است اگر تصادف منجر به فوت رخ داده باشد نبايد موقعيت خودروها تا آمدن پليس و اورژانس تغيير کند.
3) از صحنه تصادف فرار نکنيد
شايد براي شما نيز پيش آمده باشد که وقتي به محل پارک خودروي خود برگشتيد با آينه شکسته، سپر آويزان يا بدنه فرورفته مواجه شده باشيد. حال بدتان در چنين لحظه‌‍‌اي قابل تصور است و از اين کار راننده خاطي بشدت عصباني خواهيد شد. اکنون سانحه را در مقياس وسيع‌تري تصور کنيد؛ زماني که پس از وقوع حادثه يکي از طرفين که از شرايط بهتري برخوردار است صحنه را ترک و به قول معروف فرار کند، اين اقدام علاوه بر اين‌که کاري خلاف عرف، غيراخلاقي و ناجوانمردانه است باعث کندي پيشرفت پرونده سانحه شده و اگر شدت تصادف زياد باشد چه بسا سبب از بين رفتن يک انسان ديگر شود.
4) مراجعه به پزشک
در سوانح منجر به جرح (آسيب بدني)، نسبت به درد و شدت آن براي قضاوت در مورد سلامت خود اکتفا نکنيد. بدن انسان در لحظات ابتدايي تصادف به علت ترشح هورمون آدرنالين نسبت به ضربه و فشارهاي وارد شده واکنش درستي نشان نمي‌دهد. شايد بتوانيد از کنار يک سرگيجه ساده يا سردرد معمولي يا کوبيدگي سينه و خراش جزئي پا براحتي عبور کنيد؛ اما ممکن است همين نشانه‌هاي جزئي و کوچک پس از چند ساعت به کابوسي بزرگ تبديل شوند. ضربه‌هاي جزئي به نقاط حساس سر باعث ايجاد لخته‌هاي خوني در مويرگ‌هاي مغز در اثر خونريزي داخلي مغز شده و عواقبي همچون سکته مغزي را به دنبال خواهد داشت. همچنين ضربه‌هاي وارد شده به قفسه سينه يا حتي دست و پا هم باعث شکستگي‌ استخوان شده که در بيشتر مواقع به آساني ديده نمي‌شوند. پس در اين مواقع ضمن تماس با اورژانس يا مراجعه به پزشک نسبت به سلامتي کامل بدن مطمئن شويد.
نکته: اگر در تصادفات منجر به جرح يکي از طرفين حادثه (که معمولا مقصرها هستند) با گفتن جملاتي چون: چيزي نيست، چيزي نشده، يک زخم جزئي است و ... سعي در پايان دادن به ماجرا دارند؛ زير بار نرويد و حتما از او بخواهيد آسيب‌ديدگان را به مراکز درماني منتقل کند.
5) حفظ آرامش و خونسردي
بسياري از افراد پس از تصادف، عصباني شده، کنترل خود را از دست داده و نسبت به راننده مقابل پرخاش مي‌کنند، زيرا تصور مي‌کنند او مقصر حادثه است. در چنين شرايطي بهترين کار اين است که چند نفس عميق بکشيم و با آرامش به بررسي وضعيت خود و راننده مقابل بپردازيم. فقط در اين صورت مي‌توانيم اقدامات لازم را براي بهتر پايان دادن به ماجرا انجام دهيم.
نکته: هيچ‌وقت نبايد در مقابل افراد حاضر در صحنه، خود را مقصر جلوه دهيد. زيرا در اين صورت و در حالي که ممکن است واقعا مقصر حادثه نباشيد، مسئوليت قانوني تصادف را قبول کرده‌ايد و اين اشتباه مي‌تواند مشکلات قانوني بسياري براي شما به وجود بياورد.
6) ترک نکردن صحنه تصادف
تصور کنيد خودروي شما با اتومبيل ديگري تصادف کرده ولي به هيچ‌يک از خودروها آسيب چنداني وارد نشده است. در اين حالت، بيشتر افراد پس از بررسي اتومبيل خود و احتمالا يک جر و بحث کوچک، سوار خودروي خود شده و صحنه را ترک مي‌کنند. اما بايد در نظر داشته باشيد که بهتر است وقتي دچار تصادفي شديد در صحنه بمانيد و پس از اطمينان از سلامت خود و ديگر افراد، مدارک بيمه خود را با طرف ديگر جابه‌جا کرده و منتظر پليس بمانيد.
7) تمرکز براي يادآوري جزئيات سانحه
پس از وقوع تصادف، تماس با پليس و تبادل کارت بيمه بايد ذهن خود را متمرکز کنيد و ببينيد قبل از وقوع تصادف دقيقا مشغول انجام چه کاري بوديد، در کدام خيابان و در چه خطي مشغول رانندگي بوديد و خودرويي که با آن تصادف کرديد چه زماني و به چه شکل وارد صحنه شده است. تمام اين جزئيات اطلاعاتي هستند که پس از تصادف بارها از شما پرسيده مي‌شود و به همين دليل بهتر است اطلاعات را دقيق و مو به مو به ياد داشته باشيد تا در مراجع قانوني دچار مشکل نشويد.
نکته: نام، آدرس، شماره تلفن راننده مقابل، نام شرکت بيمه، شماره بيمه، نام خودرو، مدل و رنگ، شماره پلاک و در صورت وجود شاهد، نام و شماره تلفن شاهدان را يادداشت کنيد. در صورت امکان، از صحنه تصادف با گوشي تلفن همراه خود عکس بگيريد. همه اين مدارک در مراجع قانوني به ياري شما خواهد آمد.
8) بي‌تفاوت نباشيم
ممکن است تصادفي رخ داده باشد که شما هيچ نقشي در آن نداريد. نه مقصر هستيد و نه خسارت‌ديده و فقط به‌عنوان رهگذر از محل سانحه در حال عبور مي‌باشيد. به حکم وظيفه و اخلاق انساني نسبت به اين اتفاق بي‌تفاوت نباشيد و فورا با پليس و مراکز امدادي تماس گرفته و مشخصات صحنه تصادف را به آنها اعلام کنيد. اين‌که حتما تاکنون شخص ديگري وضعيت را به اين مراکز اعلام کرده تصور درستي نيست؛ زيرا ممکن است افراد قبل از شما هم مانند شما فکر کرده باشند و تا آن زمان هيچ تماسي براي اعلام تصادف گرفته نشده باشد؛ پس شما با اين تصور که اولين نفري هستيد که سر صحنه حاضر شده‌ايد اين کار را انجام دهيد.
9) پاکسازي صحنه تصادف
پس از تصادف و بعد از اين‌که پليس در محل حادثه حاضر شد و نسبت به تحقيقات کامل و کافي اقدام کرد، نوبت به پاکسازي محيط تصادف مي‌‌رسد. در هر تصادف قطعاتي از خودروها متلاشي شده و همراه با خرده‌هاي شيشه سطح جاده و خيابان را مي‌پوشاند. باقي ماندن بقاياي اين اجسام براي ساير خودروهاي در حال تردد بسيار خطرناک است. سوراخ شدن لاستيک خودروها بر اثر وارد شدن قطعات نوک‌تيز بدنه و خرده شيشه يکي از اين خطرها به شمار مي‌رود. بنابراين لازم است تا زمان رسيدن ماموران شهرداري براي پاکسازي کامل، تا جايي که امکان دارد اجزاي به جا مانده از حادثه را جمع‌آوري کنيد.
10) مراجعه به بيمه
آخرين اقدام بعد از رسيدن پليس و مشخص شدن مقصر در تصادفات رانندگي مراجعه به بيمه است. طرفي که مقصر نيست بايد خسارت خود را از بيمه شخص ثالث مقصر دريافت کند. پس اگر در تصادفي شما مقصر شناخته شديد، به‌دنبال گرفتن خسارت نباشيد. اگر ماشينتان بيمه بدنه داشته باشد مي‌توانيد با مراجعه به شرکت بيمه‌کننده، خسارت اتومبيلتان را دريافت کنيد.
نکته: در گذشته هنگام رخ دادن تصادف طرفين بايد با هم به مراکز تعيين خسارت بيمه مراجعه مي‌کردند اما به‌دليل ازدحام بيش از حد در اين مراکز تغييراتي در قانون ايجاد شد و در بيشتر موارد ديگر نيازي به حضور هر دو طرف در مراکز بيمه نيست. فرد خسارت‌ديده مي‌تواند با کوپن طرف مقابل به شرکت بيمه مراجعه و نسبت به تشکيل پرونده و دريافت خسارت خود اقدام کند.


منبع: jamejamonline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

19 دروغ رايجي که تعميرکاران خودرو به شما مي گويند

ويژگي هاي بي ام و 2020 750Li xDrive + عکس

مشخصات خودروي شاسي بلند هوندا 2019 Honda Passport + عکس

9 نکته براي رانندگي در روز هاي باراني

معني رنگ پلاک خودرو ها و حروف آنها

نکات مهم براي رانندگي در جاده هاي باراني و برفي

با سوناتا 2020 Hyundai Sonata آشنا شويد! عکس

اقدامات مهم براي آماده کردن خودرو براي سفر در عيد نوروز

هنگام رانندگي با خودرو خودران چکار بايد کرد؟

خودرو 12 ميليون دلاري بوگاتي La Voiture Noir ! عکس

چند نکته مهم قبل از خريد خودرو کارکرده و دست دوم

مرسدس بنز فوق العاده طلايي در مراسم اسکار! عکس

نکات مهم براي شستن خودرو و اتومبيل

قراردادن کيسه هوا در خارج از خودرو براي ايمني بيشتر توسط آلماني ها

نور خورشيد چگونه به خودرو آسيب مي زند + راه هاي پيشگيري

راه جلوگيري از خراب شدن پمپ سوخت خودرو

نسخه S رنو کپچر چه مشخصاتي دارد

فروش مرسدس بنز 8.5 ميليارد توماني در تهران! عکس

7 تکنيک و ترفند براي رانندگي ايمن در زمستان

6 عاملي که باعث کاهش قدرت موتور خودرو مي شوند

6 روش ساده براي خوشبو کردن داخل خودرو

مشخصات مرسدس بنز mercedes benz CLA + عکس

با 100 ميليون چه خودرويي بخريم؟ + جدول

اين 5 کار را با خودرو اتومات هرگز انجام ندهيد

دنده مناسب براي پارک کردن خودرو در سراشيبي

باور مي کنيد اين 9 خودروي فوق العاده از پرايد ارزانتر هستند

4 مرحله براي خريد خودرو

قيمت بالاي نسل جديد بي ام و bmw Z4

با 80 ميليون تومان چه ماشيني بخريم؟ + جدول

بي ام و bmw هيبريدي جديد: 100 کيلومتر فقط 1.7 ليتر بنزين!

با 50 ميليون تومان کدام خودرو صفر کيلومتر را مي توان خريد؟ + جدول

خودروي بي‌ام‌و bmw iNext چه ويژگي هايي دارد؟ عکس

قيمت جديد خودرو هاي داخلي لو رفت! + جدول قيمت

خودروي بي ام و bmw X7 جذاب و غول پيکر! + عکس

قيمت تيبا کارکرده در بازار چقدر است؟ جدول

با کمتر از 50 ميليون چه خودرويي مي توان خريد؟ + جدول

جدول قيمت روز خودرو هاي پرطرفدار وارداتي

ارزان قيمت ترين خودرو هاي بازار را بشناسيد + جدول قيمت خودرو

عکس هاي BMW Z4 2019 لو رفت! + عکس

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

فعلا ماشين نخريد!

افزايش دوباره قيمت خودرو هاي داخلي در بازار + جدول قيمت

جدول قيمت جديد خودرو هاي وارداتي در بازار

کاهش قيمت خودرو هاي وارداتي؛ سانتافه 70 ميليون ارزان شد!

خودرو هاي صفر زير 40 ميليون در بازار + جدول قيمت

کاهش قيمت خودرو در بازار + جدول قيمت خودرو

Digital Key قابليت جديد و جالب خودرو ها