آخرین اخبار

عوارض پروتز سينه سلامت خانواده

عوارض پروتز سينه

  بزرگنمايي:

چه خبر - عوارض پروتز سينه و هر آنچه بايد در مورد پروتز سينه بدانيد

مجله دنياي سلامت - دکتر عبدالرضا رويين تن، فوق تخصص پلاستيک در رابطه با پروتز سينه توضيحاتي مي دهد: پروتز سينه افزايش حجم سينه ها توسط جراحي يکي از روش هاي درمان مي باشد. در اين روش از پروتز سينه جهت ايجاد يک سينه بزرگ تر و جايگزيني حجمي از سينه که در حين حاملگي يا کاهش وزن از بين رفته استفاده مي گردد. از پروتز جهت بازسازي سينه اي که در حين سرطان و يا ضربه از بين رفته هم استفاده مي گردد. اين عمل يکي از شايع ترين عمل هاي جراحي زيبايي مورد درخواست بانوان است که طي آن پروتزهاي مصنوعي براي افزايش اندازه و بهبود شکل سينه ها مورد استفاده قرار مي گيرد.

شرايط لازم براي انجام پروتز سينهداشتن سلامت جسمي
داشتن توقعات واقعي بلوغ کامل سينه ها (حداقل 18 سال در موارد کوچکي سينه ها)
احساس ناراحتي از کوچک بودن سينه ها
بدشکل شدن سينه ها بدنبال حاملگي
کاهش وزن
افزايش سن
عدم تقارن سينه ها
يکي يا هر دو سينه رشد کافي نداشته باشند
در چه مواردي نمي توان از پروتز سينه استفاده کرد؟

روش پروتز سينه براي بازسازي سينه هائي که افتادگي شديد دارند مناسب نمي باشد و اگر شما بخواهيد که همزمان سينه هاي شما بزرگ تر به نظر برسد و در سطح بالاتري قرار گيرد بايد از جراحي بالابردن سينه يا ليفت سينه و گذاشتن همزمان پروتز سينه استفاده نمائيد. البته گاها اين دو عمل را نمي توان همزمان انجام داد بلکه بايد با فاصله انجام گيرد (انجام دو عمل جراحي با فاصله مشخص). جراح پلاستيک شما در تصميم گيري شما را کمک خواهدکرد.

پروتز و سرطان سينه

هيچ مدرکي که نشان دهد پروتزهاي سينه ايجاد سرطان در انسان مي کند، وجود ندارد. شايد مهمترين موضوع در مورد پروتزهاي سينه امکان به تاخيرافتادن تشخيص سرطان سينه با پروتزهاي سينه سيليکون و پرشده با آب نمک مي باشد. هردوي اين مواد حاجب هستند و اشعه و پرتوها را از خود عبور نمي دهند و مانع ديده شدن بافت اصلي سينه در جريان مامورگافي مي شوند. اگرچه تکنيک هاي ماموگرافي در سالهاي اخير بهتر شده و پيشرفت کرده اند و راديولوژيست مي تواند تا جايي که ممکن است قسمتهايي از بافت اصلي سينه که زير پروتز سينه پنهان است را ببيند.
مهم است بدانيد 10 تا 20 درصد سرطان هاي سينه با اشعه ايکس قابل تشخيص و مرئي نيستند و بنابراين بيشتر سرطان هاي سينه هنوز هم توسط خود شخص يا با معاينات فيزيکي قابل تشخيص و کشف مي باشند. زني که پروتز سينه دارد بايد همان برنامه ماموگرافي منظم که زنان ديگر دارند را داشته باشد. بايد شخصي که کار راديوگرافي را انجام مي دهد را از وجود پروتزها مطلع کرد تا نماهاي خاص براي راديوگرافي مناسب انتخاب شود. در نتيجه پروتزهاي سينه کار راديولوژيست را سخت تر مي کنند؛ هرچند مانع انجام آن نمي شوند.

ماندگاري پروتز سينه

مثل هر محصول ساخت دست بشر، پروتزهاي سينه نيز تا ابد باقي نمي مانند. گرچه بسيار قوي و مقاوم هستند (حتي در برابر فشار)، ولي مستعد کهنه شدن و فرسايش در طول زمان مي باشند. به عبارت ساده تر، پوسته خارجي پروتز سينه، بالاخره کهنه و نازک شده و نهايتا از بين مي رود. اگرچه از نظر کلينيکي تشخيص آن مشکل مي باشد. گهگاهي کسي ممکن است تشخيص دهد که سينه کمي صاف شده است يا شکل آن تغيير پيدا کرده است. اما اکثرا به ندرت قابل توجه و ديد است.
به علت ايجاد کپسول اطراف پروتز گاهي اوقات بطور گول زننده اي تشخيص پارگي صورت نمي گيرد. کهنه شدن و يا پاره شدن در ميان افراد مختلف متفاوت است. بنابراين يک زن که ورزش ها و تمرين هاي فيزيکي زيادي در روز و به طور مرتب انجام مي دهد و سينه هايش حرکت زيادي مي کند (مربي هاي ايروبيک، دوندگان ماراتن، سوارکاران و...) نسبت به کساني که تمرينات و تحرکات کمتري دارند، بيشتر فرسوده و پاره مي شوند.
به منظور داشتن يک ارزيابي مناسب براي حالت و موقعيت پروتزهاي سينه بهترين توصيه و پيشنهاد اين است که توسط پزشک و متخصص به طور منظم بعد از 10-15 سال که از عملتان گذشت معاينه شويد و اگر لازم بود سونوگرافي انجام دهيد.

برش هاي جراحي پروتز سينه

 عوارض پروتز سينه

سه نوع برش اصلي جراحي براي جاگذاري کردن پروتز سينه وجود دارد.در برش زير سينه اي که بيشترين استفاده را دارد طول برش حدود 4 سانتيمتر است و معمول ترين و رايج ترين برش است و در اين حالت طبيعي خود سينه معمولا کاملا و به خوبي جاي زخم سينه را پنهان مي کند.
اين نوع زخم هميشه توسط لباس پوشيده مي شود؛ چون در اين نوع برش دسترسي مستقيم به فضايي که پروتز سينه قرار خواهدگرفت ايجاد مي شود، ايجاد دقيق اندازه و شکل محل مهم است و موقعيت و مکان قرارگرفتن پروتز سينه درون محل دقيقا کنترل مي شود.
اشکال اين برش اين است که توسط هيچ چين پوستي پوشيده و مخفي نمي شود و جاي زخم ايجاد شده ممکن است ايجاد اختلال در شيردادن بکند. روش سوم برشي است که روي يکي از خطوط چين زيربغل ايجاد مي شود؛ اين برش کمتر استفاده مي شود چون پيدا کردن مکان مناسب براي پروتز سينه در بعضي بيماران سختتر است و اگر در آينده مشکلي بوجود آيد يک برش اصافي و ديگر روي سينه ممکن است نياز پيدا شود.
اگرچه بعضي بيماران فکر مي کنند، که اين برش کمتر از همه قابل رويت است، ولي در حقيقت اين موضوع هميشه صدق نمي کند، مخصوصا وقتي لباس بدون آستين پوشيده مي شود و ناحيه زيربغل مشخص است. به خاطر داشته باشيد که جاي زخم ها کاملا و به خوبي بهبود پيدا کرده و به مرور زمان کمتر قابل رويت خواهندشد؛ اگرچه هيچ جراحي نهايتا نمي تواند ظاهر هيچ زخم بخصوص را پيش بيني کند.

محل قرار دادن پروتز

دو مکان براي قرار دادن پروتز وجود دارد: زير غده اي در جلوي ماهيچه سينه و زير ماهيچه اي پشت ماهيچه سينه. ايراد محل زير غده اي اين است که در شکل ظاهري و نماي بيروني پروتز در زنان لاغر چشمگيرتر و آشکارتر است. در اين موارد ممکن است نماي لبه هاي پروتز در روي قفسه سينه قابل تشخيص باشد در اين موارد به شما توصيه مي شود که پروتز سينه ها را به صورت زير ماهيچه اي بگذاريد، تا پوشش پروتز سينه افزايش يابد، اين پوشش شکل و ظاهر پروتز سينه را نيز زياد مي کند.
مزيت ديگر آن، اين است که گزارش شده در اين روش، ماموگرافي با کيفيت بهتري انجام مي شود.ايراد آن اين است که ممکن است، درد يا ناراحتي بيشتري بعد از عمل داشته باشيد و پروتز سينه با حرکات معين ماهيچه حرکت مي کنند و نيز در صورت وجود افتادگي نسبي، شکل سينه در حالت خوابيده و ايستاده متفاوت خواهدبود. نهايتا جراح پلاستيک مجرب با در نظر گرفتن جميع جهات تصميم نهائي را مي گيرد. عمل جراحي تحت بيهوشي عمومي انجام مي شود و معمولا نياز است که تمام شب در بيمارستان بمانيد. اين فرايند تقريبا يک ساعت يا کمي بيشتر به طول مي انجامد.

عوارض پروتز سينه

ظاهر غيرقابل قبول محل برش جراحي، خونريزي (تجمع خون)، عفونت، تاخير در بهبودي محل برش جراحي، تغيير در حس سينه و نوک سينه که ممکن است موقت يا دائم باشد، ايجاد يک کپسول ضخيم در اطراف پروتز، نشت و يا پارگي جدار پروتز- چين خوردگي پوست روي پروتز، خطرات بي هوشي، تجمع مايع اطراف پروتز، درد که ممکن است ادامه دار باشد، ايجاد لخته وريدي که ممکن است باعث عوارض قلبي، ريوي گردد و احتمال نياز به عمل مجدد مواردي هستند که بايد مدنظرتان باشد.
بعضي بيماران کاملا حس سينه شان از بين مي رود،برخي ديگر فقط کمي کاهش در حس سينه هايشان را گزارش کرده اند و بعضي حتي افزايش حس سينه را گزارش کرده اند. در اکثر موارد وقتي تغيير حس سينه اتفاق مي افتد، به زودي از بين مي رود و به مرور بهبود مي يابد. طول دوره بهبودي گاهي تا هجده ماه به طول مي انجامد.
اگر تنگي نفس، درد قفسه سينه، ضربان غيرطبيعي قلب داشتيد بلافاصله به بيمارستان برويد زيرا ممکن است نياز به جراحي مجدد باشد.

پروتز سينه و شيردهي

شيردادن با سينه پروتز مي تواند به دنبال انجام اين عمل ادامه يابد و شما قادر به توليد شير کافي خواهيدبود. شما بايد بدانيد که همه خانم ها نمي توانند به طور رضايت بخشي شير بدهند، چه پروتز داشته باشند چه نداشته باشند.

پروتز سينه و بارداري

اگر شما بعد از عمل جراحي تان حامله شويد، بافت هاي سينه شما بزرگ شده و پوست نيز متعاقبا کشيده مي شود. همچنين هنگام حاملگي و همراه با آن اگر شيردادن را متوقف کنيد بافت سينه شما کوچک و جمع خواهدشد. پيش بيني اينکه چه ميزان اين تغييرات رخ خواهدداد غيرممکن است، ولي حجم پروتز سينه در طي اين عمليات به همان اندازه باقي خواهدماند. بهرحال ممکن است نياز به تعويض پروتز يا محل آن باشد. هيچ نوع احتمال ترکيدن يا از هم بازشدن پروتزهاي سينه هنگام مسافرت با هواپيما، شناکردن، شيرجه زدن و غيره وجود ندارد.

دوره نقاهت پروتز سينه

شما مي توانيد به نرمي راه برويد و کارهاي بسيار سبک را از روز بعد از عمل انجام دهيد، ولي در 7-10 روز اول از انجام هرگونه کارهاي سنگين از جمله کشيدن يا بلندکردن اشياء سنگين بپرهيزيد. بسته به شغل، بسياري از زنان بعد از اين مدت، مي توانند به سر کار خود برگردند مشخصا اگر کار شما شامل کارهاي کششي و بلندکردني است، توصيه مي شود 10 روز از کارکردن بپرهيزيد.
شما معمولا مي توانيد تمرينات سبک دست و پاها را بعد از سه هفته شروع کنيد. تمرينات بازوها و شانه ها و شناکردن را مي توانيد بعد از 6 هفته شروع کنيد. وقتي تمرين و ورزشي مي کنيد يک سينه بند ورزشي خوب بپوشيد.رانندگي کردن بعد از يک هفته مجاز است. فعاليت جنسي بعد از حدود 4 هفته مي تواند شروع شود.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : اطلاعات بيشتر در باره پروتز سينه و عمل بزرگ کردن سينه

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : يکي از عوارض نادر اما دردناک پروتز سينه!


منبع : magiran.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

13 خوراکي اي که زنان نبايد مصرف کنند

4 خطر پنهان درد شکمي در زمان قاعدگي

چرا سرطان هاي دستگاه گوارش در بين مردان در حال افزايش است؟

وقتي قلب جنين مي ايستد!

ويتامين هاي مورد نياز بدن کودکان را بشناسيد

آقايان اين 10 اشتباه خطرناک را در مورد سلامت خود انجام ندهيد!

چرا بايد بيضه هاي نوازد تازه متولد شده معاينه شود؟

بهترين سن باروري در زنان و مردان

علت مشاهده خون در ادرار مردان چيست؟

علت لکه بيني در ماه هاي مختلف بارداري

ممکن است دليل سقط جنين مکرر، مردان باشند!

چرا بايد از شکم بند بارداري استفاده کنيد

مردان 14 تا 20 ساله اي که دچار کمبود ويتامين D هستند

روش تشخيص خوش خيم يا بدخيم بودن بيماري پروستات

سرخک چيست؟ + علائم سرخک و درمان سرخک در کودکان

علت سردرد در کودکان چيست؟

واکسن سه گانه کودکان چه عوارضي دارد؟

درمان اسهال نوزادان در خانه با نکاتي طلايي

خونريزي در بارداري چه علتي دارد و چه زماني خطرناک است؟

مصرف ويتامين D در دوران بارداري به چه صورت است؟

بيماري هاي زنانه که دير تشخيص داده مي شوند

سلامت پروستات را با اين گياهان تضمين کنيد

چرا کودکان از حمام کردن مي ترسند و چطور اين ترس را کم کرد؟

بالارفتن فشار خون بر اثر نشستن طولاني مدت در خانم ها

علت و درمان کمر درد قاعدگي

در زمان پريود از انجام اين کارها جدا بپرهيزيد

نکاتي فوق العاده مهم راجع به تب کودکانمان

کيست تخمدان به سراغ چه زناني مي رود؟

تيز كردن هوش كودكان!؟

نشانه هاي هشدار دهنده سرطان دهانه رحم

صفحه رشد تا چه زماني باز است؟

7 زنگ خطر در اوايل بارداري

ضربه در بارداري مساوي است با سقط‌جنين؟

5 علامتي که نشان مي دهد دوقلو بارداريد!!

چرا بعضي بچه ها هميشه مريض هستند؟

عوامل تشديد افسردگي پس از زايمان

واريکوسل؛ پاسخ به 20 سوال متداول

در ماه دوم بارداري حواستان به اين موارد باشد

سرطان تخمدان و علايم هشدار دهنده اي که هر زني بايد بداند

درد سينه ها نشانه ي چيست؟

علت مشاهده خون در مايع مني مردان چيست؟

علت مرگ جنين در داخل شکم در ماه هاي مختلف

علت دو بار پريود شدن در يک ماه چيست؟

سرطان پروستات در زنان چگونه امکانپذير است؟

تاثير هر کدام از روش هاي پيشگيري از بارداري بر پريود

عمل کورتاژ چيست؟ کورتاژ چرا و چگونه انجام مي شود؟

هورمون ها چطور باعث چاق شدن شما مي شوند؟

نکاتي که مردها براي سالم ماندن بايد از زن ها ياد بگيرند

7 نشانه از بيماريهاي خطرناکي که خانم ها ناديده مي گيرند

آلت تناسلي مردان با افزايش سن کوچک مي شود؟