بزرگنمايي:
چه خبر - جشنواره فجر 36: نشست خبري فيلم شعله ور
جلسه پرسش و پاسخ فيلم سينمايي «شعله ور» با حضور حميد نعمتالله؛ کارگردان فيلم، محمدرضا شفيعي؛ تهيه کننده، هادي مقدمدوست؛ نويسنده، دارا حيايي، مژگان صابري؛ پانتهآ مهدوينيا، بازيگران فيلم، روزبه رايگا؛ مديرفيلمبرداري، مهدي سعدي تدوينگر و با مديريت محمود گبرلو عصر امروز شنبه چهاردهم بهمنماه در پرديس سينما گالري ملت برگزار شد.
حميد نعمتالله در نشست خبري فيلم سينمايي «شعلهور» که امروز (شنبه 14 بهمن) به عنوان اولين فيلم در پرديس ملت به نمايش درآمد گفت:
«واقعيت اين است که من هنوز اطلاع ندارم که اين اعتراضها به توهين به مردم سيستان و بلوچستان جدي بوده يا نه. فقط ميتوانم بگويم احترام و عشق به اين سرزمين و خطه در فيلم کاملا روشن است.»
او ادامه داد:
«مواد مخدر در هر شهري پيدا ميشود. ما نميخواهيم جايي را بد نشان دهيم. مسئله مواد مخدر مشکل اين سرزمين است و حسن نيست داشتيم. ما حتي کمآبي اين منطقه را بيان کرديم... همچنين در مورد فقر هم چيزهايي گفتيم. بهتر است با مهرباني فيلم را ببينيم. از همين جا ميگويم عاشق سيستان و بلوچستان هستم. فکر ميکنم اين نگراني حاکي از حسن نيت ماست. ضمن اينکه کاراکتر معتاد ما از تهران آمده و نشان ميدهد مواد مخدر همه جا پيدا ميشود.»
همچنين محمدرضا شفيعي، تهيهکننده شعلهور نيز در اين باره گفت:
«ماجراي اعتراضها جدي نبوده چون کسي فيلم را نديده است که بخواهد اعتراضي کند، فقط فيلم در افتتاحيه جشنواره در سيستان و بلوچستان اکران شد.»
شفيعي در ادامه نشست، در پاسخ به سوالي درباره غيرقانوني بودن حضور فيلم در بخش مسابقه امسال توضيح داد:
«فيلم سال گذشته به طور کامل آماده نبود. البته ما تصميم رساندن فيلم را داشتيم و نسخهاي کوتاه را مونتاژ کرديم و براي دبيرخانه فرستاديم. شخص آقاي حيدري طي تماسي اعلام کردند هيات انتخاب گفتند با ديدن اين ميزان فيلم نميتوانيم تصميم بگيريم که فيلم در بخش مسابقه باشد يا نه، ما هم اعلام کرديم که فيلم نميرسد. قوانين جشنواره را از هر دو دبير ميتوانيد بپرسيد.»
نعمت الله در پاسخ به سوال چرا سيستان و بلوچستان را براي ساخت فيلم انتخاب نموديد گفت:
ما بايد جايي را پيدا ميکرديم که افراد بتوانند در آب هاي آن غرق شوند تا غريق نجات ها و غواصان به کمک او بيايند، و نيز با توجه به موضوع اصلي فيلم که حسادت بود, و حسادت يک معضل باستاني در ميان مردمان است, و زابل نيز ريشه اي کهن و باستاني دارد اين منطقه را براي ساخت اين فيلم انتخاب نموديم.
جعفر ملک خبرنگار ايرنا پرسيد:
فکر نمي کنيد فيلم کمي خسته کننده و طولاني بود؟
نعمتالله گفت:
حق با شماست هرچند هنوز با مردم فيلم را نديدهام اما حرف شما را قبول دارم. فکر ميکنم ميتوانيم صحنههايي از فيلم را حذف کنيم...
محمدرضا اويسي از مجله تلويزيوني ايران گفت:
چرا سينماي ايران درگير فضاي آپارتماني تهران است؟ چه کنيم که فيلمسازان به خارج از اين مرز بروند؟ سوال دوم: چه سختيهايي براي ساخت فيلم در خارج از تهران داشتيد؟
او گفت:
بحث هزينه و تنبلي ميتواند دليل اين اتفاق باشد.
حميد نعمت الله در پاسخ به سوال پگاه ماسوري خبرنگار سيمرغ مبني بر علت استفاده از نريشن در دو فيلم آخرش گفت:
اين فيلم ها بر درون گرايي تاکيد دارند و بايد در آن ها نجواي درون شنيده شود، نريشن بخشي از بيت المال سينماي ايران است و ما هر جا لازم باشد از آن استفاده مي کنيم.
چرا در فيلم هاي شما، شخصيت هاي مرد معمولا دچار مشکلات رواني هستند و يا عقده هايي دارند، اما زن ها معمولا مظلوم تر هستند و به نوعي از آن ها سواستفاده مي شود؟
شما درست مي گوييد، به هر حال در يک قضاوت اوليه و از دور زن ها آدم هاي بهتري هستند از مردها ولي اگر از نزديک تر نگاه کنيم، قضيه پيچيده تر مي شود، اما به ديدگاه من اين واقعيت دارد، زن ها هنوز به جوهر انساني شان وفادارترند، من نگران زن ها هستم و به نظرم آن ها مورد ظلم واقع شده اند.
منبع: سيمرغ