آخرین اخبار

افتتاحيه سي و هفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر با کنايه به حاتمي کيا + عکس اخبار فرهنگي و هنري

افتتاحيه سي و هفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر با کنايه به حاتمي کيا + عکس

  بزرگنمايي:

چه خبر - رضا کيانيان: فيلم‌هايي در جشنواره هستند که در جاي ديگر نمي‌توانيد ببينيد

مراسم افتتاحيه سي و هفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر، عصر روز چهارشنبه 28 فروردين با حضور اهالي سينما و علاقه‌مندان در سينما فلسطين برگزار شد.
ابراهيم حاتمي‌کيا، رضا ميرکريمي (دبير جشنواره)، شهاب اسفندياري، رضا کيانيان، مجيد رجبي‌معمار، ستاره اسکندري و... از جمله چهره‌هاي حاضر در اين مراسم بودند.

 افتتاحيه سي‌وهفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر
افتتاحيه سي‌وهفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر

در ابتداي اين مراسم، رضا کيانيان در حالي که لباس امدادگران هلال احمر را پوشيده بود، کيک سي و هفتمين دوره جشنواره جهاني فجر را بريد و ضمن خوشامدگويي به مهمانان، درباره اين رويداد سينمايي گفت: «جشنواره ما، جشنواره ساده‌اي است و اميدوارم شما آن را دوست داشته باشيد. همانطور که مي‌دانيد تمامي عوايد فروش بليت و محصولات فرهنگي اين دوره جشنواره به هموطنان سيل‌زده اختصاص مي‌يابد. دل ما با همه هموطنان سيل‌زده‌مان در خوزستان، لرستان، شمال کشور و ... است. ما به ياد شما هستيم.»

رونمايي از کتاب سه زبانه «ديده‌بان»

در ادامه اين مراسم، در حضور ابراهيم حاتمي‌کيا، از کتاب سه زبانه «ديده بان» به مناسبت نمايش نسخه مرمت شده فيلم «ديده‌بان»، رونمايي شد و اين کارگردان يک نسخه از کتاب را امضا کرد.

بيشتر بدانيد : فيلمي از حاتمي‌کيا، آغازگر جشنواره جهاني فيلم فجر

در ادامه برنامه‌هاي افتتاحيه، تيزر سي‌وهفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر با محوريت فيلم «دونده» ساخته امير نادري پخش شد.

رونمايي از کتاب ديده‌بان در افتتاحيه جشنواره جهاني فيلم فجر 98
رونمايي از کتاب «ديده‌بان» در افتتاحيه جشنواره جهاني فيلم فجر 98


سپس کليپي از فيلم مرمت‌شده «ديده‌بان» ابراهيم حاتمي‌کيا با نمايش بخش‌هايي از نسخه قديمي و صحبت‌هاي حاتمي‌کيا، اصغر پورهاجريان (بازيگر و مدير جلوه‌هاي ويژه فيلم)، احمد طالبي‌نژاد و مهرزاد دانش (منتقد)، سيدمحمد بهشتي (مديرعامل وقت بنياد سينمايي فارابي)، سعيد قطبي‌زاده و آرش خوشخو (منتقد) درباره اين فيلم پخش شد.
ابراهيم حاتمي‌کيا در اين کليپ درباره «ديده‌بان» گفت: «من از جنگ به سينما آمدم. در آن فضا بودم و در آن فضا ذوب شده بودم و همان موقع متوجه شده بودم که بايد دوربين را هم به دست بگيرم. «ديده‌بان» حاصل همه تجربه من از جنگ بود.»

کيانيان: نمي‌خواهيم جشنواره جهاني را پرخرج کنيم

پس از پخش کليپ، رضا کيانيان با حضور روي صحنه در سخناني درباره ويژگي‌هاي جشنواره امسال گفت: «جشنواره جهاني فيلم فجر، جشنواره کم‌خرجي است؛ نه مي‌خواهيم پرخرج‌ترش کنيم نه مي‌توانيم ولي در اين چهارسال اتفاقات ويژه‌اي در اين جشنواره افتاده است. امسال 160 فيلم نشان مي‌دهيم که از شما دعوت مي‌کنم همه اين فيلم‌ها را ببيند، هرچند مطمئن هستم در طول هشت روز نمي‌توانيد همه آن‌ها را ببينيد. ولي حتما ببينيد چون در جاي ديگري اين فيلم‌ها را نمي‌توانيد ببينيد. بسياري از آن‌ها براي اولين بار است که در ايران نمايش داده مي‌شوند.»

رضا کيانيان در افتتاحيه سي‌وهفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر
رضا کيانيان در افتتاحيه سي‌وهفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر

او افزود: «امسال که جشنواره همزمان با نيمه شعبان است، خيابان برادران مظفر را با همکاري شهرداري تهران تزيين کرديم، فيلم نشان مي‌دهيم و موسيقي اجرا مي‌شود. سعي داريم با کمک شهرداري در سال‌هاي ديگر هم اين جشن‌ها را داشته باشيم. اميدوارم اين گذر فرهنگي، جايي باشد براي اينکه لبخند به لب شما بياورد و اين برنامه ها ادامه يابد.»
کيانيان با اشاره به بخش فيلم‌هاي کلاسيک مرمت‌شده بيان کرد: «در همه جاي دنيا، فيلم‌هايي را که در حال نابود شدن است با کمک ديجيتال مرمت مي‌کنند و ما هم در ايران فيلم‌ها را مرمت مي‌کنيم. در سال‌هاي اخير فيلم‌هاي مهمي از تاريخ سينماي ايران در اين بخش مرمت شده و به نمايش درآمده است. اينجا لازم است که از فيلم‌خانه ملي ايران و خانم لادن طاهري مدير فيلمخانه ايران بسيار تشکر کنم.»
اين بازيگر در پايان صحبت‌هايش به موسيقي فيلم «ديده‌بان» ساخته ابراهيم حاتمي‌کيا اشاره کرد و گفت: «جا دارد از محمد ميرزماني آهنگساز اين فيلم تشکر کنيم. اين فيلم اولين فيلم دفاع مقدس ايراني بود که به جشنواره‌هاي خارجي رفت.»

بيشتر بدانيد : هزينه جشنواره فجر 6.3 ميليارد تومان! +عکس

گلمکاني: عنوان دفاع مقدس براي سينماي جنگ ايران مناسب است

در ادامه، هوشنگ گلمکاني منتقد سينما نيز با اشاره به حادثه سيل در استان‌هاي مختلف، بيان کرد: «هنوز در برخي نقاط کشور آب وجود دارد و مردم در گل‌ولاي زندگي مي‌کنند و ما به فکر آنها هستيم ولي همان پيام معروف عباس کيارستمي به يادمان مي‌آيد که زندگي ادامه دارد. به هر حال اقدامي که جشنواره انجام داد و با سيل‌زدگان هم‌دردي کرد، قابل احترام است.»
او درباره فيلم «ديده‌بان» بيان کرد: «ژانر که اصطلاح مناقشه برانگيزي در بين منتقدان است از غرب آمده است. برخي اوقات هم اين اصطلاح به اشتباه به کار مي‌رود ولي به هر حال ژانر جنگي يک ژانر تثبيت شده در همه‌جاي دنياست.»

مراسم افتتاحيه سي‌وهفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر
مراسم افتتاحيه سي‌وهفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر

اين منتقد با اشاره به اينکه برخي از کشورها ژانر اختصاصي دارند مانند ژانر سامورايي، عنوان کرد: «در مورد سينماي جنگ ايران، استفاده از عنوان دفاع مقدس بسيار مناسب است چون به وجه عارفانه دفاع اشاره مي‌کند.»
گلمکاني ادامه داد: «فيلم‌هاي جنگي ايدئولوژيک غيرايراني اين وجه عارفانه سينماي جنگي ايران را ندارند، بنابراين به کاربردن اين اصطلاح بهترين توضيح براي فيلم دفاع مقدس است. «ديده‌بان»، «پرواز در شب» و اصولا ابراهيم حاتمي‌کيا و ملاقلي‌پور شروع‌کنندگان اين نوع فيلم‌ها در سينماي ايران بودند. بي‌ترديد چه فيلم‌هاي حاتمي‌کيا را دوست داشته باشيم يا دوست نداشته باشيم، او يکي از مهم‌ترين فيلمسازان سينماي ايران است.»
اين منتقد در سخناني کنايه‌آميز گفت: «اين فيلم مربوط به زماني است که حاتمي‌کيا بيشتر فيلم مي‌ساخت نه اينکه جنجال به پا کند! او در سال‌هاي اخير از هر فرصتي براي جنجال استفاده مي‌کند ولي من هنوز هم آن حاتمي‌کيا را بيشتر دوست دارم. مي‌خواهم برادرانه به او توصيه کنم که فيلم‌هايش را بسازد، چون وقتي جنجال به پا مي‌کند براي منتقدان قضاوت درباره فيلم‌هايش را سخت مي‌کند. حتي براي دوست دارانش.»
گلمکاني ضمن تشکر از فيلمخانه ملي ايران براي مرمت آثار سينماي ايران گفت: «البته از فيلم‌هاي قبل از انقلاب فقط فيلم «گاو» اجازه نمايش دارد و بقيه مورد توجه قرار نمي‌گيرند، انگار که اصلا وجود نداشته‌اند.»

حاتمي‌کيا: هميشه در زمان حال زيسته‌ام

ابراهيم حاتمي‌کيا، سخنران بعدي مراسم افتتاحيه جشنواره جهاني فيلم فجر، با اشاره به پوستر فيلم «ديده‌بان» که روي صحنه به نمايش درآمده است، گفت: «آن عکسي که روي پوستر مي‌بينيد براي 30 سال پيش است که من جوان بودم ولي الان موهايم سفيد شده است. يک عده مرا از فيلم «از کرخه تاراين»، برخي از «مهاجر»، برخي از «آژانس شيشه‌اي» مي‌شناسند و قبول دارند. «ديده‌بان» کسي است که دشمن را مي‌بينيد و دوست و همرزمش را از وجود دشمن آگاه مي‌کند.»

ابراهيم حاتمي کيا در افتتاحيه سي‌وهفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر
ابراهيم حاتمي کيا در افتتاحيه سي‌وهفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر

او تاکيد کرد: «من هميشه در زمان حال زيسته‌ام و به آنچه اتفاق افتاده واکنش نشان داده‌ام. زماني که «ديده‌بان» را ساختم، موج عقب‌نشيني‌ها شروع شده بود. فضايي که در اين فيلم مطرح است، يعني آن خط حامل يا احساس من به عنوان فيلمساز، نسبت به آن دوران است. بخشي از جامعه نمي‌خواستند فيلم‌هاي مرا ببينند و از فيلم «از کرخه تا راين» بود که من شناخته شدم. آن جوان 27 ساله الان 57 ساله است.
اين نويسنده و کارگردان سينما در واکنش به گفته‌هاي هوشنگ گلمکاني که از صحبت‌هاي جنجالي او انتقاد کرد، پاسخ داد: «من واکنش‌هايم مانند فيلم‌هايم است. يعني آنچه که بروز دادم از فيلم‌هايم مي‌آيد. من از پارسال تا کنون چهارصد روز است که صحبت نکرده‌ام اما يک جمله من مي‌تواند موج به راه بيندازد و فقط من نيستم که از اين حرف‌ها مي‌زند. آن جوان 27 ساله الان 57 ساله است. در حال حاضر پدربزرگ هستم و مسائل ديگري برايم مساله است.»
حاتمي‌کيا اضافه کرد: «من هيچ‌وقت نمي‌نشينم فيلم‌هاي خودم را ببينم چون برايم بسيار عذاب‌آور است! از فيلم‌خانه ايران بسيار متشکر هستم که اين فيلم‌ها را مرمت مي‌کنند چون اگر اين کار را نکنند، بچه‌هاي ما وقتي نسخه هاي قديمي اين فيلم‌ها را مي‌بينند فکر مي‌کنند از دوران چارلي چاپلين عقب‌تر است، چون فيلم‌هاي چاپلين شفاف‌تر و فوکوس‌تر از فيلم‌هاي ماست.»
پايان بخش اين مراسم، نمايش نسخه مرمت شده فيلم سينمايي «ديده‌بان» بود.
در حاشيه اين مراسم، تفاهمنامه اي ميان سيدرضا ميرکريمي و علي اصغر پيوندي رئيس جمعيت هلال احمر کشور امضا شد.

بيشتر بدانيد : نويد محمدزاده پس از يک سال نظرش را عوض کرد!

بيشتر بدانيد : معرفي چهار فيلم بخش جام جهان نما جشنواره‌ جهاني فجر

بيشتر بدانيد : معرفي 6 نفر از مهمانان ويژه جشنواره جهاني فجر

بيشتر بدانيد : داوران جشنواره جهاني فيلم فجر معرفي شدند + عکس


منبع: khabaronline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فرزاد حسني، نيما شاهرخ شاهي، متين ستوده در اکران رالي ايراني 2

انتقاد صريح رضا کيانيان از زيرآب زني ها در جشنواره جهاني فجر 98

فيلمي که داريوش فرهنگ به همسر اولش، سوسن تسليمي تقديم کرد

پوريا پورسرخ، مهراوه شريفي نيا، شبنم قليخاني در جشنواره فجر

چهره خاص هديه تهراني روي پوستر بين المللي فيلم + عکس

فروش آلبوم شجريان به نفع سيل زدگان + عکس و آدرس مراسم امضا

روز چهارم جشنواره و استقبال پرشور مردم از نيکي کريمي! + عکس

شوخي پيمان قاسم خاني با ليگ 2 در جشنواره فيلم فجر

ژست خودماني مهران مديري و پيمان قاسم خاني + عکس

تصوير پارسا پيروزفر و باران کوثري در پوستر بي حسي موضعي + عکس

زيبا کرمعلي، الميرا دهقاني، فرشته حسيني و... در جشنواره فجر

منير فرمانفرماييان درگذشت

چهره جديد و متفاوت پارسا پيروزفر در جشنواره جهاني فجر

علي مصفا روي پوستر انگليسي فيلم سروش صحت + عکس

اميليا کلارک، دواين جانسون/ هنرمندان در بين 100 چهره تاثيرگذار 2019 + عکس

ريحانه پارسا، نويد محمدزاده، رضا داودنژاد و همسرش در جشنواره فجر

ماجراي شهاب حسيني و فيلم اولي هاي مهجور در جشنواره جهاني فجر

ديدگاه عباس کيارستمي درباره فيلمسازي درباره زندانيان

مهتاب کرامتي، فاطمه معتمد آريا و مريم معصومي در روز سوم جشنواره

رونمايي از پوستر «مصائب شيرين 2» فيلم خانوادگي داوودنژاد

عکس ترسناک شهاب حسيني روي پوستر يک فيلم

سوء استفاده دوباره ترامپ از سريال «بازي تاج و تخت»! + عکس

فيلم هاي جشنواره کن 2019 اعلام شد

مهناز افشار بر روي پوستر فيلم کارگردان ژاپني + عکس

ترلان پروانه، نگار جواهريان و بازيگران ديگر در جشنواره جهاني فجر

نويد محمدزاده پاي چوبه دار روي پوستر خارجي فيلم + عکس

اکران 2.5 ميليارد توماني «غلامرضا تختي» ويژه سيل زدگان + عکس

افتتاحيه سي و هفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر با کنايه به حاتمي کيا + عکس

تگزاس 2 با چه شرطي جايگزين فيلم توقيفي رحمان 1400 شد؟

نامگذاري خياباني به نام محمدرضا شجريان در تهران + عکس

نويد محمدزاده پس از يک سال نظرش را عوض کرد!

مريم اميرجلالي: عطاران تلفنم را جواب نمي دهد! + عکس

تصوير جالب از ستاره درگذشته بر روي پوستر جشنواره کن 2019 + عکس

هزينه جشنواره فجر 6.3 ميليارد تومان! +عکس

معرفي 6 نفر از مهمانان ويژه جشنواره جهاني فجر

داوران جشنواره جهاني فيلم فجر معرفي شدند + عکس

نارضايتي خالق بازي تاج و تخت Game of Thrones از پايان سريال

احمد اقتداري درگذشت + عکس وصيت نامه

براي سينماي ايران که فقط 15 بازيگر آقا و خانم دارد، متاسفم!

تاثير قيمت دلار بر زندگي سوپراستارهاي سينماي ايران!!

ستاره فيلم‌هاي «اينگمار برگمن» در 83 سالگي درگذشت

سازندگان GOT همزمان با پخش قسمت آخر به مکان نامعلوم مي روند!!

توقف اکران فيلم «رحمان 1400» به دليل تخلف در نمايش

امين حيايي، مهتاب کرامتي و ... در حال جمع آوري کمک هاي مردمي به سيل زدگان + عکس

جزئيات کنسرت خيريه شهرام ناظري براي سيل زدگان

معرفي چهار فيلم بخش جام جهان نما جشنواره‌ جهاني فجر

اين نقش انگ الناز شاکردوست بود!! + عکس

نقاشي اي که 30 سال پيش جمشيد مشايخي با عشق از چهره همسرش کشيد + عکس

جديدترين عکس ها از «ترميناتور» منتشر شد + عکس

مرگ بازيگر بريتانيايي حين اجرا روي صحنه!