آخرین اخبار

ابوبکر بغدادي، مرد 25 ميليون دلاري کجاست؟ جهان

ابوبکر بغدادي، مرد 25 ميليون دلاري کجاست؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - آيا ابوبکر بغدادي زنده است؟

آن اسپيکهارد و آردين شاگوکويچ، دو تحليلگر و نويسنده اين گزارش مي‌گويند: ابوبکر بغدادي، سرکرده داعش از زماني که خلافت خودخوانده‌اش را در سال 2014 در موصل اعلام کرد، ديگر ديده نشد. آمريکا در آن زمان ائتلاف بين‌المللي را براي شکست اين گروه به راه انداخت و جايزه 25 ميليون دلاري براي زنده يا مرده ابوبکر تعيين کرد، اما او توانست فرار کند هر چند که بارها اعلام شده او هدف قرار گرفته يا زخمي شده يا مرده است، اما او همچنان زنده است و جايزه نيز باقي است.
براساس گزارش ديلي بيست، اين دو نويسنده اين گزارش را از محل ابوبکر بغدادي در جريان سفرشان به بغداد به عنوان دو پژوهشگر مرکز بين‌المللي خشونت و تندروي، تهيه کردند. آن‌ها در جريان اين سفر با تعدادي از زندانيان داعشي در زندان‌هاي عراق ديدار کرده و درباره دليل عدم قتل ابوبکر بغدادي از سوي آمريکا سؤال کردند.
در اين گزارش آمده است که کمبود اطلاعات درباره ابوبکر بغدادي دليل اين مساله است. همچنين نفوذ به اين گروه بسيار سخت است. منابع اردني ادعا کرده بودند که از طريق يک مزدور که قبل از ترک رقه به درجه رهبري رسيده بود، به اين گروه نفوذ کرده‌اند.
چند تن از مسؤولان کوزوو نيز اعلام کرده بودند که براي نفوذ به داعش تلاش کرده‌، اما شکست خورده‌اند. روس‌ها و موساد اسرائيل نيز اعلام کرده بودند که در نفوذ به داعش موفق شده‌اند، اما واضح است که اطلاعاتي که مزدورانشان جمع‌آوري کرده بودند در زمان مناسب به دستشان نرسيده است.
ديلي بيست نوشت که هيچ دولتي نيست که اطلاعات کافي براي تحت پيگرد قرار دادن و قتل بغدادي داشته باشد. اين دو پژوهشگر طي مصاحبه‌هايي که با 61 جدا شده از داعش داشتند، اعلام کردند که اين گروه بر تمامي عواملش سيطره دارد و موبايل‌هاي آن‌ها را مصادره کرده و کساني هم که از موبايل‌هايشان استفاده مي‌کنند، پيام‌ها و مکالماتشان چک مي‌شود.نظارت شديدي بر مکالمات صورت مي‌گيرد و اعضاي داعش مي‌دانند که سرنوشت متهمان به خيانت، ذبح است.

دستگاه امنيت داعش

اين دو نويسنده مي‌گويند که دستگاه امنيت داعش که مامور نظارت بر مکالمات خارجي است، هر فردي را که وارد مناطق تحت سيطره اين گروه مي‌شود، مورد بازرسي قرار مي‌دهد و بعد از دوره‌اي از نظارت بر آن‌ها، اينان به جبهه‌هاي جنگ فرستاده مي‌شوند تا ميزان صداقت‌شان آزمايش شود، اگر سلاح به دست گرفتند و از داعش حمايت کردند اين دليل و مدرک صداقت‌شان است، اما اگر کشته شدند به "شهادت" نائل آمده‌اندو به بهشت مي‌روند و در غير اين صورت سرنوشت‌شان آتش است.
دستگاه امنيت داعش از افسران نظامي و امنيتي‌اي تشکيل مي‌شود که با نظام صدام همکاري کرده‌اند و براي زماني کوتاه با القاعده ائتلاف داشته‌اند؛ القاعده‌اي که *ابومصعب الزرقاوي آن را تأسيس کرد. جستجوي الزرقاوي از سال 2003 تا کشته شدنش در سال 2006 امروز ديدگاهي را درباره روند پيگرد ابوبکر بغدادي ارائه مي‌کند.

*ابو مُصعَب الزرقاوي با نام اصلي أحمد فاضل النزال الخلايله (زاده 20 اکتبر 1966، زرقا، اردن – مرگ 7 ژوئن 2006، عراق): مجاهد بنيادگراي اردني الاصل که در افغانستان اردويي براي تعليم شبه‌نظاميان راه انداخت و پس از رفتن به عراق و رهبري القاعده عراق و به مسئوليت گرفتن تعدادي بمب‌گذاري، در سال 2006 در زمان جنگ عراق کشته شد.

در اين گزارش به نقل از نادا باکوس، کارمند سابق سي آي اي که افسر بوده، آمده است: فعاليت افسران بر تحليل اطلاعات مبتني بود و هر افسر بايد کوهي از اطلاعات را غربال مي‌کرد. هر فردي معمولا اثر انگشتي از خود به جا مي‌گذارد که مي‌توان به آن دست يافت. هر انساني دنبال مسائلي مثل غذا، آب، مسکن و ارتباط با مردم است و معمولا اثراتي را به جا مي‌گذارد.
اين دو نويسنده مي‌گويند: عمليات پيگرد شامل پيدا کردن نقاط ضعف‌ مثل نياز به مداواي خود يا فردي از خانواده‌هايشان يا ترجيح دادن مکاني به مکان ديگر است. بکوس مي‌گويد: الزرقاوي بدجنس و ديوانه بود و زماني که گروگان‌ها را سر بريد توجه جهانيان را به خود جلب کرد. در جريان عمليات پيگرد سازمان اطلاعات دنبال مکاني بود که او در آن احساس امنيت مي‌کند و اينکه از کجا تماس مي‌گيرد و زندگي‌اش را مي‌گذراند. ما مي‌دانستيم که خانواده‌اي دارد که برخي از اعضايش در برخي مواقع همراه او هستند.
براساس گزارش ديلي بيست، در نهايت سازمان اطلاعات آمريکا فهميد که الزرقاوي با يک شخصيت مذهبي در شهر بعقوبه در ژوئن 2006 ديدار خواهد کرد. در نتيجه پهپادهايي خودروي آن شخص را تعقيب کردند و زماني که وارد ساختمان شد جنگنده‌هاي16 دو بمب 500 کيلويي را روي آن انداختند.
براساس مصاحبه‌هايي که اين دو پژوهشگر با زندانيان انجام داده‌اند، تعداد اندکي از اين‌ها ابوبکر بغدادي را بعد از سخنراني‌اش در مسجد النوري مشاهده کرده‌اند. از آن زمان او در حاشيه زندگي کرده و هر از چند گاهي فايل‌هايي از او پخش مي‌شود.
اين دو نويسنده مي‌گويند: داعش از گذشته و کشته شدن قائد الخطاب سعودي و فرمانده چچني باسايِف به دست روس‌ها و الزرقاوي و اسامه بن لادن به دست آمريکايي‌ها اين درس را گرفته که ابوبکر بغدادي به اين سرنوشت دچار نشود در نتيجه دستيابي به وي به توانايي‌هاي نظامي و نظارت 24 ساعته در خاک عراق و سوريه مربوط نيست. زماني که موصل دست تروريست‌ها بود ابوبکر بغدادي از طريق تونل‌هايي رفت و آمد مي‌کرد و امروزه نيز که داعش در عراق از هم فروپاشيده است او امکان دارد تغيير شکل داده و نقاب زده باشد تا ديده نشود. بغدادي آموخت که از دستگاه‌هاي الکترونيکي استفاده نکند و با خبرنگاري که به آن‌ها اعتماد دارد، در تماس باشد.
اين دو نويسنده مي‌گويند: بارها درباره کشته شدن ابوبکر بغدادي گزارش‌هايي منتشر شد. اوت گذشته استفن تاونسند، فرمانده نيروهاي ائتلاف ضد داعش اعلام کرد که مکان ابوبکر بغدادي نامعلوم است و هر جايي از اين جهان مي‌تواند، باشد. او گفت که معتقد است بغدادي در مکاني بين وادي رود فرات باشد. اين منطقه‌اي از ديرالزور سوريه تا راوه عراق را شامل مي‌شود. برخي معتقدند که اين منطقه پناهگاه آخر اوست.
اين دو نويسنده تأکيد دارند: تاونسند معتقد است که جنگ در اين منطقه شبيه به اين نيست که بخواهي يک شهرک را محاصره کني. اين منطقه وسيع و پيچيده است. ما هر روز دنبال بغدادي هستيم و اگر به او دست يابيم اول براي کشتنش تلاش مي‌کنيم چرا که بازداشتش خيلي مهم نيست.
دو نويسنده مذکور معتقدند: ابوبکر بغدادي زنده يا مرده همچنان تحت تعقيب است و معلوم نيست عاقبتش چه مي‌شود. يک مسؤول آمريکايي برجسته به شبکه سي ان ان اعلام کرد که سازمان اطلاعات آمريکا در رهگيري تماس‌هايي که کشته شدن وي را تأييد مي‌کند، شکست خورده است چرا که اگر کشته مي‌شد با توجه به جايگاهش در اين گروه نامه‌ها و صحبت‌ها زياد مي‌شد.
مسؤولان وزارت امنيت عراق نيز به اين دو نويسنده اعلام کردند که عراق روند جستجوي ابوبکر بغدادي و قتل وي را شدت خواهد بخشيد و اگر اين اتفاق بيفتد يک پيروزي براي حيدر العبادي که مي‌خواهد در انتخابات آتي پيروز شود، به حساب مي‌آيد، اما برخي معتقدند که سرنوشت بغدادي ديگر مهم نيست چرا که داعش شکست خورده است.


منبع:isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

دستورالعمل جديد آمريکا به شرکت‌هاي هواپيمايي در ارتباط با تحريم ايران

ايران به پرداخت 104 ميليون دلار غرامت محکوم شد

دردسر تازه اي که نيويورک تايمز در دولت ترامپ آفريد

خط و نشان جديد ترامپ براي مداخله کنندگان در انتخابات

ديدارهاي متعدد جان کري با ظريف در روزهاي اخير

هواوي از دولت آمريکا شکايت کرد

مادورو: دولت ترامپ، باند تبهکاران افراطي است

فقيرترين کشور‌هاي جهان معرفي شدند

طرح جديد آمريکا براي هدف قرار دادن بشار اسد

دستگيري 2 مهاجر ايراني در انگليس

ترامپ: اوباما بايدن را از تلي از زباله بيرون کشيد

طرح عزل ترامپ به کنگره مي‌رود

ترامپ: محبوب‌ترينم، استيضاحم نمي‌کنند

يک ايراني در مسکو ربوده شد

خارج کردن چند چمدان مشکوک و کيسه‌ سياه از کنسولگري عربستان در استانبول

توليد نفت عربستان در نوامبر رکورد زد

ظاهر جديد جايزه گلدن گلوب رونمايي شد/ سنگين‌تر و بزرگ‌تر از قبل

تلاش آمريکا براي خفه کردن «هوآوي»

جانشين «آنگلا مرکل» معرفي مي‌شود

برج ايفل و مناطق گردشگري در پاريس بسته شد

ترامپ از استيضاح خود نگران است

حمله هکر‌هاي چيني به نيروي دريايي ارتش امريکا

شکست‌هاي پي در پي مثلث شرارت ترامپ، نتانياهو و بن سلمان

پيام يلدايي پمپئو: پايان شب سيه، سپيد است!

بن‌سلمان خواسته بود قتل ⁧«خاشقجي» وحشيانه و رعب‌آور باشد

تظاهرات عليه برگزيت در لندن/ همه پرسي دوم مي خواهيم

ادعاي يک رسانه آمريکايي درباره توقف هواپيماي باري تهران در سوريه، لبنان و قطر

چرا عراق بدترين گذرنامه دنيا را دارد!

آمريکا کنفرانس عربستان را بايکوت کرد

فجايع جنسي مخالفان مسلح سودان جنوبي

ترامپ کشته شدن جمال خاشقجي را تاييد کرد

مجلس نمايندگان آمريکا خواستار تحريم عربستان در چارچوب قانون ماگنيتسکي شدند

درپي شکست وليعهد سعودي؛ شاه سعودي مسئوليت بررسي پرونده خاشقجي را برعهده گرفت

مخالفان بن سلمان در حال جمع شدن گرد احمد بن عبدالعزيز هستند

برادر و همسر برادر جمال خاشقجي به قتل رسيدند

سايه اتهام قتل خاشقجي بر سر بن سلمان

يکي از مظنونان قتل خاشقجي در حادثه رانندگي در رياض کشته شد

گوگل نيز عربستان را تحريم کرد

روايت هولناک از قتل خاشقچي/مدير پزشک قانوني سعودي جسد را مثله کرده

نامزد خاشقجي مرگ وي را اعلام کرد+عکس

جاده هاي ترکيه بازهم قرباني گرفت/مرگ 22 مسافر +تصاوير

تنها راه مقابله با ايران، افزايش فشارهاي سياسي است

«شواهد شوکه‌کننده‌» درباره قتل خاشقجي

يک ربات در پارلمان انگليس حاضر مي‌شود!

اقدام قابل توجه آمريکا درمورد تحريم نفتي ايران

زني که پليس لندن را متعجب کرده است+تصوير

اولين «وزير پيشگيري از خودکشي» در جهان منصوب شد

ترامپ: در تک تک شهر‌هاي ايران شورش وجود دارد

دستور توقيف اموال بانک مرکزي ايران در ايتاليا لغو شد

آلمان، ديپلمات ايراني را به بلژيک تحويل داد