آخرین اخبار

ادويه شناسي، اين مقاله را همه خانم ها بخوانند!! آشپزي

ادويه شناسي، اين مقاله را همه خانم ها بخوانند!!

  بزرگنمايي:

چه خبر - کاربرد و معرفي ادويه هاي معروف_ جوز هندي؛ غريبه معطر

جوز هندي از آن دسته ادويه هاي‌ وارداتي است كه در مدتي اندك به آرامي جاي خود را در آشپزي ايراني باز كرده است. جوز هندي هسته ميوه‌اي هلو مانند است كه در اندونزي عمل مي‌آيد. بيشترين عطر و خاصيت آن در پوسته اين هسته است، اما معمولا كل هسته در آشپزي به كار مي‌رود. تاثير ويژه جوزهندي در هضم غذا و تسكين دردهاي روماتيسمي است.

راهنماي استفاده از جوز هندي در غذا

جوز هندي از آن دست ادويه هايي است كه علاوه‌ بر عطر، طعم نيز دارد. معمولا در تهيه دسرها يا دستورها غذايي ويژه‌اي كه از هند يا كشورهاي عربي به آشپزي ايراني راه پيدا كرده استفاده مي‌شود. مصرف بيش از اندازه آن به دليل دارا بودن تركيبات آلكالوئيدي باعث تاثير مستقيم روي سلول‌هاي مغز و ايجاد حالات توهم‌ زاست. مصرف مداوم آن زيان‌آور و استفاده از 4 گرم آن در يك نوبت باعث مسموميت شديد مي‌‌شود، پس در مصرف آن زياده‌روي نكنيد و هنگام مصرف آن را رنده كنيد تا عطر آن تبخير نشود.
پودر آن در تهيه ادويه‌ تركيبي يا به تنهايي در غذاهايي مانند لوبيا پلو يا خورش قيمه جاي استفاده دارد.

_ تخم گشنيز : ادويه مرموز

گشنيز از آن‌ دسته گياهاني است كه تمام قسمت‌هاي آن در آشپزي و طب سنتي مورد استفاده دارد. تخم گشنيز كه در تهيه ادويه تركيبي استفاده فراوان دارد‌، عطر خوش‌ و منحصربه‌فردي دارد. تخم گشنيز به صورت درسته يكي از معطركننده‌هاي ترشي است.
پودر آن به شدت ميكروب‌كش است و در زمان ابتلا به بيماري‌هاي گوارشي مانند اسهال‌خوني، وبا و تيفوييد كه هنوز در فصول گرم بخش‌هايي از كشورمان را درگير مي‌كند، بسيار مفيد است. راه مصرف ويژه‌اي ندارد، تنها مقداري از آن را در غذا بريزيد و بس. در گذشته‌هاي نه چندان دور براي خوشبوكردن دهان و تسكين درد دندان نيز مورد مصرف داشته است.

راهنماي استفاده از تخم گشنيز در غذا

تخم گشنيز داراي مقادير قابل توجهي كلسيم و ويتامين‌هاي A و C است كه باعث تقويت بدن مي‌شود. بايد توجه داشت كه مصرف بيش از حد آن باعث بي‌حسي و گيجي شديد مي‌شود كه بايد از آن برحذر بود.
بوي آن خوش اما فرار است، بنابراين در هرنوبت تنها مقدار مورد نياز را آسياب كنيد تا عطر آن در غذا مشخص باشد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : ادويه

_ هل : ادويه مهرباني

هل يكي از خوشبوترين انواع ادويه كه موطن اصلي آن هندوستان است. در ايران معمولا در تهيه شيريني‌جات يا براي عطر دادن به چاي به‌ كار برده مي‌شود، اما در آشپزي هندي و عربي موارد استفاده فراوان دارد.
اين ادويه پر خاصيت تقويت‌كننده قلب و سيستم گوارش است. به هضم غذا كمك مي‌كند و مانند بعضي ديگر از انواع ادويه، ضدمسموميت است.

راهنماي استفاده از هل در غذا

يكي از موارد معدود استفاده از هل در غذا، براي عطر دادن به خورش‌هاي نذري است. اگر آن را به تنهايي يا به‌عنوان يكي از عناصر ادويه تركيبي به‌كار بريد، حتما مشتري دائمي آن خواهيد شد. هل در 3 نوع سبز، سفيد و سياه وجود دارد كه خواص يكساني دارند. هل را با چاي دم كرده و با عسل بخوريد تا سرماخوردگي درمان شده و تب پايين آورده شود. اگر زياد ترش مي‌كنيد، هل را در برنامه غذايي بگنجانيد.
مانند ساير ادويه ها مصرف بيش از حد آن مضر است و باعث ناراحتي روده‌ها مي‌شود. خواص هل بسيار شبيه شربت اكسپكتورانت است، پس اگر اهل درمان گياهي هستيد، هل را هميشه در ذهن داشته باشيد.
هل علاوه بر خواص ذكر شده، باعث آرامش و رفع اضطراب نيز مي‌شود. در ماه مبارك رمضان، استفاده از هل در انواع خوراك باعث آرامش بدن و سيستم گوارش مي‌شود.

_ خردل : خشم اژدها

خردل با اينكه در خانواده ادويه طبقه‌بندي مي‌شود اما موارد مصرف ديگري نيز دارد. غيرانساني‌ترين مصرف خردل در ساخت بمب‌هاي شيميايي است كه با استفاده از آن سيستم عصبي مورد هدف قرار گرفته و تخريب مي‌شود.
خردل به صورت دانه‌هاي سياه يا پودري زردرنگ عرضه مي‌شود. ساده‌ترين طريقه مصرف آن سس خردل است كه با سركه، نشاسته، نمك و شكر به‌دست مي‌آيد و دركنار انواع ساندويچ،قرار داده و از تندي منحصربه‌فرد آن لذت مي‌برند.
در درمان عفونت‌هاي مجراي تنفسي و گرفتگي بيني بسيار مفيد است. يكي از ويژگي‌هاي بي‌نظير خردل، دارا بودن عنصر سلنيوم است كه در درمان آسم، روماتيسم و حتي سرطان كاربرد دارد و از اين جهت هيچ ادويه‌اي با خردل قابل قياس نيست.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : 6 ادويه اي مفيد براي بدن که هميشه بايد در غذاهاي تان استفاده کنيد

راهنماي استفاده از خردل در غذا

خردل، ملين است و باعث بازشدن اشتها مي‌‌شود، بنابراين دركنار غذاهاي سنگين، به‌خصوص ساندويچ‌ها مفيد است. خردل در اثر تركيب با آب، گاز تند و خطرناكي آزاد مي‌كند، بنابراين اگر مي‌خواهيد از خردل به تنهايي استفاده كنيد، پودر آن را در يك ظرف سرباز خيسانده و طي دو روز، چندبار آب آن را عوض كنيد تا تلخي و گاز نامطبوع آن گرفته شود. درطول اين مدت، خردل خيسانده را بو نكنيد.
در تهيه انواع ادويه تركيبي كاربرد داشته و علاوه بر خواص ويژه‌اش باعث خوشمزه‌تر شدن غذا مي‌شود.

_ زيره : مهجور و فراموش شده

در گذشته‌هاي نه چندان دور خاطرخواه فراوان داشت و بسيار استفاده مي‌شد اما مدتي است كه ارج و قرب سابق را ندارد. زيره سبز و سياه مقادير شگفت‌انگيزي پتاسيم، فسفر، منيزيم، كلسيم و سديم درخود دارد. علاوه‌براين، حاوي آهن، روي، سرب، ويتامين A، 6B، C و E است. از عجايب اين ادويه كالري‌دار بودن آن است، به طوري كه 100گرم زيره، 370 كيلوكالري انرژي دارد. زيره با دارا بودن مواد يادشده دشمن شماره يك انواع سرطان گوارشي و كبد است و در درمان انواع بيماري گوارشي نيز به‌كار مي‌آيد.

راهنماي استفاده از زيره در غذا

زيره در دو نوع سياه و سبز وجود دارد كه خواص يكسان اما مورد مصرف متفاوتي دارند. زيره سبز به دليل عطر ملايم و گرمش، مستقيما در غذا استفاده مي‌شود،‌ اما زيره سياه معمولا در پلو كاربرد دارد. زيره سبز، به صورت پودر در تهيه انواع سس گوشت كاربرد دارد، چون علاوه بر عطر خوش، خاصيت باكتري‌زدايي دارد و يك قارچ‌كش قوي است.
زيره سبز در آشپزي هندي و مكزيكي فراوان به‌كار مي‌رود. به خاطر داشته باشيد هرجا نام زيره به تنهايي آمد، منظور زيره سبز است، نه سياه.

زنجبيل : داروخانه معطر

زنجبيل از گروه ادويه‌ خوشبو و گل سرسبد آشپزي هندي و چيني است. در زبان انگليسي و بعضي از زبان‌هايي كه ريشه لاتين دارند، جينجر Ginjer ناميده مي‌شود و در آشپزي، قنادي و نانوايي كاربرد فراوان دارد.
اين ادويه داراي ماده‌اي به نام جينجرول است كه وظيفه ايجاد طعم و عطر را در اين گياه دارد و جالب آنكه اين ماده از رشد‌ سلول‌هاي سرطاني به خصوص در سرطان روده بزرگ جلوگيري كرده و در تهيه داروهاي مرتبط به‌كار مي‌رود. زنجبيل ضدتهوع، ضد لخته‌شدن خون، ضد نفخ بسيار قوي و پايين‌آورنده كلسترول خون است.

راهنماي استفاده از زيره در غذا

اگر اين گياه را كه در حقيقت ريشه است به صورت تازه در دسترس داريد، حتما از آن استفاده كنيد و پودر آن را براي تهيه ادويه‌ تركيبي به‌كار ببريد. اين ادويه جادويي باعث تحريك غدد فوق كليوي و ترشح كورتيزول مي‌‌شود كه براي معالجه روماتيسم بسيار مفيد است.
تقريبا ادويه تركيبي اي نيست كه زنجبيل در آن استفاده نشود. معمولا گياهان و ادويه‌‌‌ هايي كه در آشپزي چيني به‌كار مي‌رود خواص دارويي فراواني دارد كه زنجبيل هم از اين قاعده مستثنا نيست.


منبع : زندگي ايده آل



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

گراتن ماکاروني، پيش غذايي شيک، خوشمزه و آسان

خودتان آرد سوخاري درست کنيد

اصول آشپزي با آرام پز

فوت هاي اصلي يک کيک خانگي تمام عيار

طرز تهيه سوپ کلم بروکلي

5 اشتباه رايج در آشپزي

پخت دست پيچ يا رولت گوشت با روشي ويژه و خاص

پيتزا سفيد، آسان ترين پيتزا خانگي که مي توانيد درست کنيد

کاربرد 9 پنير معروف دنيا در آشپزي

7 ترفند که آشپزهاي حرفه اي فقط مي دانند!!

ترتيلاي قارچ، يک پيش غذاي خوشمزه و رژيمي

ساندويچ مرغ پنيري، يک شام سريع براي شب هاي نوروز

گراتن مرغ، يک شام خوش طعم و آسان

سبزي پلو با ماهي ويژه، مخصوص روز عيد

پخت ماهي شب عيد با چند پيشنهاد سالم و ساده!

طرز تهيه شيرازي پلو

طرز تهيه خورش سيب و آلو

طرز تهيه برياني مرغ، يک خوراک خوشمزه و متفاوت

پاستا با مرغ و سس آلفردو

غذاهاي ساده در 20 دقيقه + طرز تهيه

گراتن بادمجان، بهترين پيش غذا براي ميهماني

چگونه بوي سوختگي برنج را از بين ببريم؟

طرز تهيه مرغ کنتاکي خانگي

طرز تهيه سس گوجه فرنگي مخصوص افراد ديابتي

مافين انگليسي، يک صبحانه خوشمزه و مقوي

ترشي هاي پاييزي را با اين نکته ها خوشمزه تر کنيد!!

شامي تن ماهي، يک شام سبک، يک پيش غذاي شيک

کوکو سيب زميني قالبي، يک پيش غذاي خوشمزه 15 دقيقه اي

کوفته پنيري ايتاليايي، يک شام سبک و خوشمزه

خوراک مرغ و مايونز فرانسوي

بادمجان سوخاري، پيش غذايي خوشمزه و آسان

کاسترول مکزيکي، يک پيش غذاي خوشمزه، سريع و راحت

مافين سوسيس و پنير، يک پيش غذاي شيک و خوشمزه

پنکيک سيب زميني پنيري، يک پيش غذاي خوشمزه و آسان

سوسيس شکم پر، يک صبحانه خوشمزه، شيک و آسان!

کاپ کيک پاستا، پيش غذايي جديد و باکلاس

سوپ کرمي مرغ، يک پيش غذاي پاييزي خوش طعم

آش شلغم، يک شام عالي براي سرماخوردگي پاييزي

شام شب يلدا امسال، سوپ انار، سوپي با طعمي متفاوت

کيک مرغ و گردو، يک پيش غذاي مقوي و سالم

رولت مرغ، يک پيش غذاي خوشمزه و آسان مخصوص خانم هاي شاغل!

توپک مرغ، پيش غذايي خوشمزه و آسان

سالاد پاستا و مرغ ايتاليايي، يک شام پاييزي خوش طعم و ساده

رول سوسيس و تخم مرغ يک صبحانه لاکچري و ارزان قيمت!!

کوفته کدو سبز، يک کوفته رژيمي و خوشمزه

ساندويچ تن ماهي و کرفس، يک ناهار مقوي براي بچه هاي مدرسه اي

سوپ پنيري مرغ و پاستا، يک سوپ مقوي و خوش طعم پاييزي

اسپاگتي اسکواش شکم پر، شک شام پاييزي خوشمزه

ساندويچ کلاب خانگي، يک تغذيه عالي براي دانش آموزان

سينه مرغ سيردار، يک پيش غذاي رژيمي و خوش طعم