آخرین اخبار

کارمندان بخوانند!! چند نکته مهم که هر کارمندي بايد بداند! کار و زندگي

کارمندان بخوانند!! چند نکته مهم که هر کارمندي بايد بداند!

  بزرگنمايي:

چه خبر - اصول آداب معاشرت کارمندان در محل کار

براي اغب ما زماني که در محيط کار طي مي کنيم بيشتر از زماني است که در خانه و کنار خانواده سپري مي کنيم به بيان ديگر شايد بيشترين ساعات يک روز در محيط کار صرف مي شود تا در خانه. بنابراين آنچه که بايد در اين محيط رعايت کنيم از اهميت بسزايي برخوردار است. اين درحالي است که بسياري از کارمندان اهميت و جايگاه محيط کار را درک نمي کنند و فکر مي کنند مکاني موقتي است که هر چه سريعتر بايد ان را ترک کنند و به همين دليل بسياري از نکات بهداشتي و اخلاقي را رعايت نمي کنند.
آنچه مسلم است هر محيط کار شرايط خاصي براي استخدام افراد جديد دارد. اما ويژگي مشترک تمام آنها نحوه‌ برخورد کارکنان است کارفرمايان براي استخدام کارکنان جديد، علاوه بر مهارت‌ها و توانايي‌هاي افراد، تعهدات کاري و شخصيت آنها را نيز مد نظر قرار مي‌دهند. بنابراين اگر در حال مذاکره براي شروع يک کار جديد هستيد، سعي کنيد با ايجاد يک احساس خوب در کارفرمايتان، او را تحت تأثير قرار داده و کم‌کم اين احساس خوب را افزايش دهيد تا در نهايت در محل کار از شما به عنوان يکي از کارکنان خوش‌نام ياد شود.
يکي از نکاتي که بايد در محيط کار رعايت شود آداب معاشرت است ،چرا که اين آداب بازتاب چشم انداز کلي رفتار شما در نگاه ديگران است و هر جايي هم آداب مخصوص به خود را دارد. محل کار هم يکي از مکان هايي است که رعايت آداب معاشرت و احترام به شرايط آن اهميت زيادي دارد.

خوش بو باشيد ولي بارعايت برخي ضوابط

استفاده از عطر در محيط کار خوب است اما نه عطرهايي که بوي تند دارد که غالبا نيز مورد استفاده مردان قرار مي گيرد . زيرا بوي تند عطر ، باعث آزار ديگران مي شود و مشام همکارانتان را اذيت مي کند. از انجا که محيط کا ر محيط بسته اي است بوي عطر ملايم نيز به خوبي در هوا پخش مي شود لذا ديگر نيازي يه استفاده از عطرهاي تند نيست.

بلند حرف نزنيد

در فضاي بسته محيط کار بلند حرف نزنيد. اصلا حرف زدن با صداي بلند در چنين محيطي صورت خوشي ندارد و باعث نگاه سرزنش آميز ديگران مي شود. به عنوان نمونه اگر مي خواهيد در مورد موضوعي با يکي از همکارانتان که در فاصله نسبتا دوري از شما قرار دارد، صحبت کنيد، يا از تلفن استفاده کنيد يا نزد او برويد يا از امکاناتي چون مسنجر استفاده کنيد.

روحيه بدهيد

با همکاران خود قهر نباشيد. با خوشرويي وارد شويد وحتي درابتداي کارکمي شوخي کنيد .با اين کار هم به خود روحيه مي دهيد و هم به همکاران. يک سلام و احوالپرسي پر انرژي کلي کافي است. همين ورود پرانرژي شما مي تواند حس خوبي به همکاران بدهد. شوخي و خنده را به جلسات خودتان راه بدهيد. خبرنامه طنز درست کنيد و يا روي بورد شرکت لطيفه هاي بامزه بنويسيد. اجازه بدهيد مشتري هايتان بدانند که محيط کاري شما چقدر شاداب است. مثلا برنامه هاي شاد برايشان تدارک ببينيد و يا مطالب و عکس هاي بامزه برايشان بفرستيد. شاد بودن روابط شما و مشتري را محکم تر مي کند.
وقتي اتفاق بامزه اي مي افتد کار را متوقف کنيد، بخنديد و براي ديگران هم تعريف کنيد. اجازه ندهيد نيم کره چپ مغزتان خيلي روي محيط کارتان غالب شود.محيط کارتان را با وسائل شاد و جذاب پر کنيد. اينکار از ميزان جديت محيط کار کاسته و ذهن را بازتر و خلاق تر مي کند.

تميز باشيد

يکي از مهمترين نکاتي که معمولا مورد غفلت کارکنان يک اداره يا نهاد واقع مي شود، تميز نگه داشتن وسايل و ابزارهايي است که در اختيار دارند. هر روز وقتي کارتان تمام مي شود، سعي کنيد وسايل روي ميز کارتان را مرتب سر جاي خود بگذاريد و کاغذهاي باطله يا زباله هاي ديگر را توي سطل زباله بيندازيد. مطمئن باشيد اين کار زياد وقت شما را نمي گيرد.

غذاهاي تند و بودار نخوريد

از خوردن غذاهاي تند و بودار به ويژه در محيط کار به شدت بپرهيزيد، غذاهاي پرادويه، تند يا حاوي موادي چون سير باعث مي شوند بعد از غذا که با همکارانتان همکلام مي شويد، آنها از شما فرار کنند. خوردن پياز با غذا هم اصلا توصيه نمي شود. اگر سياست روشني براي رعايت نکات بهداشتي در محيط کار وجود داشته باشد، کارمندان موظف به رعايت آن خواهند بود و عدم رعايت نظافت، به معني تجاوز به حقوق ديگر کارمندان و نقض آشکار سياست هاي بهداشتي محل کار محسوب مي شود.

بي دليل درد و دل نکنيد

به راحتي براي هر کسي در محيط کار درد و دل نکنيد چه لزومي دارد که همکاران از اتفاقات خانوادگي شما اطلاع داشته باشند بايد بين محيط کار و محيط خانوادگي تفکيک قائل شويد. براي هر کسي، در هر شرايطي و با هر کيفيتي درد دل نکنيد و حد و حدود خود در محل کار را نگه داريد تا از مشکلات احتمالي ناشي از آن در امان باشيد.

بهداشت فردي را فراموش نکنيد

همه ما خوب مي دانيم افراد معيارهاي گوناگوني براي نظافت و بهداشت شخصي خود دارند. اگر همکار شما مسائل بهداشتي را در محيط کار رعايت نمي کند، و يا يکي از اعضاي خانواده شما، وضعيت بد بهداشتي را در خانه به وجود آورده است، بايد با آرامش و به طور صحيح اين مشکل را حل کنيد. مي توانيد از مدير محل کارتان بخواهيد، برنامه اي مدون را براي همه در نظر بگيرد .همچنين مي توان برنامه هايي را براي تشويق و افزايش انگيزه در کارمنداني که بهداشت را رعايت مي کنند و نيز اعمال جريمه براي کساني که اين نکات را رعايت نمي کنند، در نظر گرفت.
اگر در محل کار خود موردي از عدم رعايت بهداشت (مثل بوي عرق) را مشاهده کرديد، يکي دو روز صبر کنيد. ممکن است آن فرد مشکلي در اين خصوص داشته باشد. ولي اگر اين وضعيت براي مدت طولاني ادامه يافت، مي فهميد که اين فرد به بهداشت و نظافت خود اهميت نمي دهد.سعي کنيد با لحني آرام، مودبانه و منطقي و بدون هتک حرمت شخصيت فرد، نکات لازم مبني بر رعايت بهداشت در محيط کار را به او متذکر شويد.

به پوشش خود توجه کنيد

قبل از هر چيز لباس شما بايد مناسب محيطي که در آن کار مي‌کنيد باشد. از پوشيدن لباس‌هاي نامناسب با رنگ‌هاي جيغ اجتناب کنيد. پوشيدن لباس‌هاي تنگ و کوتاه نه تنها شرايط کار را بر شما سخت خواهد کرد، بلکه تحمل فشار تنگي لباس براي ساعت‌هاي طولاني براي سلامتي شما خطرناک است. لباس‌هاي فرم و يک شکل بهترين نوع لباس براي محل کار است.

مناسب آرايش کنيد

آرايش کردن هم در محيط کار براي خودش حد و حدودي دارد. بعضي از افراد با چنان آرايشي به سر کار مي‌روند که گويي به يک عروسي دعوت هستند. رعايت اين نکته بسيار ضروري است. آرايش شما در محيط کار نبايد به هيچ عنوان جلب توجه کند. وقار و منش خود را با اين نوع رفتار زير سوال نبريد.

بدگويي نکنيد

شايعه پراکني و از بدگويي پشت سر ساير همکاران دست بر‌داريد. هر آنچه را که مي شنويد بدون توجه و تحقيق در باره صحت و درستي، آن را تکرار و پخش نکنيد. درباره رفتار‌هاي به ظاهر مشکوک، قضاوت و پيش داوري نکنيد.

وقت شناس باشيد

سعي کنيد حتما به موقع در محل کار حضور داشته باشيد. اين موضوع از اهميت زيادي برخوردار است. بهتر است 10 تا 15 دقيقه زودتر از آغاز ساعت کاري‌تان، در آنجا حاضر شويد، زيرا در اين صورت زمان کافي براي آمادگي خواهيد داشت. حتي مي‌توانيد در صورت نياز به سر و وضع خودتان برسيد و خود را مرتب کنيد.
بيشتر از ساعت کاري خود در محل کارتان نمانيد، زيرا ممکن است اين تصور در کارفرمايتان ايجاد شود که شما قادر به برنامه‌ريزي و مديريت زمان خود نيستيد. اگر مي‌خواهيد کارفرما را تحت تأثير قرار دهيد، به موقع سر کار حاضر شويد و پس از اتمام شيفت کاري، به موقع آنجا را ترک کنيد.

محل کار را تميز و مرتب نگه داريد

از موارد مهم در هر محيط کار، نظافت و ايمني است. تميزکاري نيازي به گذراندن آموزش ندارد. بنابراين حتي در روز اول کار هم، اگر مي‌توانيد جايي را مرتب يا تميز کنيد، اين کار را بدون اينکه از شما خواسته شود انجام دهيد.

سرتان به کارتان باشد

کارمندان خوب سرشان را پايين مي‌اندازند و به کار خودشان مي‌رسند. در محل کار، توانايي‌هاي خود را نشان دهيد و بر کاري که بايد انجام دهيد تمرکز کنيد. وقت خود را براي کار ديگران صرف نکنيد و اجازه بدهيد خودشان کارشان را انجام دهند. به ياد داشته باشيد که اين موضوع با کمک کردن به ديگران تفاوت دارد.فقط بر کار خود تمرکز کنيد و به ديگران کاري نداشته باشيد.

با همه با عزت و احترام رفتار کنيد

اگر در محل کارتان، همکاراني هستند که برقراري ارتباط و تعامل با آنها کمي دشوار است، با آنها بدرفتاري نکنيد. اين کار ناخودآگاه بر فرصت‌هاي شغلي شما در محل کارتان تأثير منفي مي‌گذارد. به ياد داشته باشيد که استخدام همکاران‌تان نيز مانند استخدام شما با دقت صورت گرفته است، بنابراين اگر به آنها بي‌احترامي کنيد، يعني شعور کارفرمايتان را ناديده گرفته‌ايد و در واقع به او اهانت کرده‌ايد.


منبع : چهارديواري جام جم



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

راههاي صرفه جويي در مصرف آب

روش هايي جالب براي صرفه جويي در مصرف برق

چگونه با جيب خالي سفر کنيم؟

خريدي راحت با فرزندان براي نوروز با نکات زير

ثروتمندها چگونه پس انداز مي کنند؟

چگونه در بحران هاي مالي سرپا بمانيم؟

چگونه به روش هاي ايراني پولدار شويم؟

چگونه در تابستان صرفه جويي کنيم؟

افراد موفق اين اشتباهات را در مورد پولشان انجام نمي دهند

چگونه در زندگي هاي امروزي صرفه جويي کنيم؟

هوشمندانه خرج کردن را ياد بگيريد

مشکلات مالي با همسرمان را چگونه حل کنيم؟

رمزهاي تجارت و کسب و کار در اينستاگرام

براي ثروتمند شدن آب بنوشيد!

با گراني هاي امروزي چگونه به موفقيت مالي برسيم؟

ثروتمند شدن به روش فاطمه دانشور

از خريد اين وسايل ارزان قيمت خودداري کنيد

به عنوان خانم خانه چگونه هزينه هاي زندگي را مديريت کنم؟

در زندگي هاي پرخرج امروزي چگونه پس انداز کنيم؟

چگونه يک کدبانوي مقتصد باشم؟

سرپا ماندن در بحران هاي مالي چگونه ممکن مي شود؟

پولدار شدن اين بار به روش بيل گيتس

با خواندن تاريخ انقضاي محصولات صرفه جويي کنيد

چگونه آخر ماه کفگيرمان به ته ديگ نخورد؟!!

بهترين روش پس انداز کردن، پس انداز با قلک هاي شيشه اي است!!

در بازار کسادي خانه، چگونه خانه مان را به قيمت بفروشيم؟

دانشجويان مراقب اين اشتباهات مالي باشيد!!!

از همين حالا آينده نگري را به کودک تان بياموزيد!!

اشتباهات مالي که نمي گذارد پس انداز کنيد!!

اعتياد به خريد را با اين ترفندها از سرتان بياندازيد!!

درست خرج کردن را ياد بگيريد!!!

قبل از سي سالگي اين 6 نکته را بايد بدانيد!!

براي پولدار شدن فقط کافي است اينگونه فکر کنيد!!!

نکته هاي امنيتي مهمي که در خريدهاي اينترنتي بايد بدانيد!!

7 راه ارزان براي خانه دار شدن

چگونه يک مونوپاد خوب و کاربردي بخريم؟

اگر موبايل تان خيس شد با اين روش دوباره آن را روشن کنيد

وضع مالي تان را با چند توصيه ساده بهتر کنيد

فوت و فن پس انداز کردن با حقوق کارمندي!!

11 راه صرفه جويي در هزينه هاي زندگي

6 نکته مهم براي خريداران طلا

با عادت هاي مالي جالب زنان موفق آشنا شويد

براي نوروز امسال چگونه خريد کنيم؟

پس انداز کردن پول در نوروز

11 نکته مالي مهم براي دهه 30 سالگي

چند نکته مهم در نوشتن سفته که بايد بدانيد

سه روش خريد خانه براي زوج هاي جوان!

چقدر به کودکم پول توجيبي بدهم؟

خريد تلويزيون با 3 قانون طلايي!!

حقوق ماهيانه ام را چگونه مديريت کنم؟