آخرین اخبار

تابوشکني ازدواج دوم بهاره رهنما از نگاه يک روان پزشک سلامت روان

تابوشکني ازدواج دوم بهاره رهنما از نگاه يک روان پزشک

  بزرگنمايي:

چه خبر - بايد و نبايدهاي انتشار عکس‌هاي ازدواج دوم بهاره رهنما

همه ما خيلي خوب مي‌دانيم که زندگي هميشه آن طور که ما مي‌خواهيم خوب پيش نمي‌رود و گاهي اتفاقاتي مي‌افتد که مجبوريم آن را قبول کنيم. يکي از اين مسائل جدايي زوج‌ها از يکديگر است، اين مساله در هنرمندان شايد بيشتر از افراد ديگر جامعه خود نمايي کند. سال گذشته بود که خبر جدايي بهاره رهنما از پيمان قاسم خاني در همه جا پيچيد و اين خبر براي دوست داران اين هنرمندان بسيار ناراحت کننده بود. پس از گذشت يک سال يک دفعه عکس‌هاي ازدواج بهاره رهنما خبر از ازدواج مجدد او داد که اين خبر خيلي زود در فضاي مجازي پيچيد و هر جا که سر مي‌زديد در اين مورد قضاوت‌هايي را چه درست و چه نادرست مي‌شنيديد. به هرحال در اين گزارش درباره اين مساله موشکافي کرده‌ايم که در ادامه مي‌خوانيد. البته در ابتدا دکتر حامد محمدي کنگراني روان پزشک، به ما مي‌گويند که آيا واقعا بهاره رهنما با اين کارش تابو شکني کرده است يا نه؟

در ابتدا بگوييد نظرتان درباره هياهويي که درارتباط با ازدواج دوم بهاره رهنما در جامعه و به خصوص فضاي مجازي شکل گرفت چيست؟

به هرحال خواه، ناخواه شخصيت‌هاي معروف درهمه جاي دنيا هرکاري که انجام دهند خيلي زود در جامعه مثل بمب صدا مي‌کند، بخصوص اگر ازدواج و يا طلاق آنها باشد. در مورد بهاره رهنما هم همين طور است، ايشان مثل هر فرد ديگري که از همسرش جدا شده است، يک ازدواج دوم داشته‌اند که اين ‌مساله از نظر علمي،اخلاقي وعرفي اصلا کار اشتباهي نبوده است و متاسفانه خيلي از قضاوت‌هاي مردم در اين مورد يک جانبه و به دور از عدالت بود. به هرحال بايد اين را درک کنيم که هر فردي حق دارد خودش درباره زندگي اش تصميم بگيرد و ما نمي‌توانيم براي ديگران تعيين تکليف کنيم. بهاره رهنما همان طور که خودش گفته است دوست داشته که يک خانواده داشته باشد.

اما فکر نمي‌کنيد انتشار عکس‌ها و آن همه هياهو براي ازدواج دوم بهاره رهنما يک مقدار نمايشي بوده است؟

اين ديگر به شخصيت اين هنرمند بر مي‌گردد، ايشان به واسطه بازيگر و نويسنده بودن شان دوست دارند که در معرض توجه‌ها باشند، و اين جزو لاينفک اين گونه شخصيت‌ها است.

اين که خانم بهاره رهنما اشاره داشته اند که با لباس عروس پوشيدن شان مي‌خواستند يک نوع تابو شکني در جامعه ايجاد کنند، چقدر حرکت درستي بوده است؟

به نظرم اين کار اصلا درست نبوده است، چون ايشان ازدواج کرده اند چون دوست داشتند و به اين دليل ازدواج نکردند که به زن‌هاي مطلقه روحيه بدهند، پس اين حرکت را نمي‌توان به حساب تابو شکني گذاشت.

در اين مدت نظرهاي مثبت ومنفي بسياري در فضاي مجازي نسبت به ازدواج دوم خانم بهاره رهنما گفته شد، مي‌خواهم بدانم اساسا اين گونه رفتارها ونظرها تا چه حد مي‌تواند تاثير روي فرزندان آدم‌هاي مشهور بگذارد؟

خيلي زياد مي‌تواند اثر بگذارد، اما بايد از همان ابتدا و در دوران کودکي آدم‌هايي که شغل‌هاي اين چنيني دارند و زندگي شان در معرض ديد ديگران است، به کودکان شان بياموزند که تحت تاثير اين مسائل قرار نگيرند و اگر اين مسائل را آموزش نديده باشند، قطعا اين قضاوت‌هاي عجولانه و ناعادلانه آزارشان خواهد داد.

چگونه بايد اين فرهنگ سازي را ايجاد کنيم که براي ديگران تصميم نگيريم وعجولانه قضاوت نکنيم؟

بايد بپذيريم که هر کسي زندگي خودش را دارد و سرک کشيدن در زندگي ديگران کار درستي نيست. اين مسائل را بايد از کودکي در خانواده توسط والدين و بعد هم در مدارس آموزش داده شود تا در کودکان که بعدها بزرگ مي‌شوند و وارد جامعه مي‌شوند نهادينه شود. متاسفانه خيلي از ما اساسا دخالت کردن در کار بقيه را دوست داريم وبا انجام اين کار لذت مي‌بريم.

خيلي‌ها ممکن است به اميد اين که شريک بهتري پيدا کنند زندگي شان را به هم بريزند، آيا اين نوع الگو برداري درست است؟

به هيچ وجه! سوال خوبي پرسيديد متاسفانه ما خيلي زود همه چيز را خراب مي‌کنيم آن هم به خاطر داشتن اميدهاي واهي درصورتي که هميشه طلاق بهترين و سريع ترين راه نيست. همان طور که بهاره رهنما در صحبت‌هايش گفت خيلي تلاش کرده که زندگي اش به هم نخورد ولي خب نشده اما ازدواج دوم ايشان به اين معني نيست که از همسرتان جدا بشويد براي اين که فکر مي‌کنيد ازدواج مجدد شما بهتر خواهد بود. هر کسي شرايط خاص خودش را دارد،به هرحال اول از همه براي زندگي تان و ترميم رابطه تان تلاش کنيد بعد اگر نشد به فکر جدايي باشيد. بخصوص اگر فرزندي داريد بايد به آينده او نيز فکر کنيد.

فشار رواني روي فرزندان افراد معروف، بيشتر است

گلفر حسيني روانشناس مي گويد: در مورد کودکان افراد معروف بايد بگويم آن‌ها زندگي معمولي اي مانند ساير کودکان نمي‌توانند داشته باشند و زندگي شان در معرض ديد آدم‌هاي مختلف است. براي همين ممکن است به کودکان منزوي و تنهايي تبديل شوند. آنها هيچ وقت نمي‌توانند مانند آدم‌هاي معمولي به پارک و يا رستوران بروند، چون خيلي‌ها براي گرفتن عکس و يا امضا نزديک جمع خانوادگي آنها مي‌آيند. زماني که زندگي آنها به هر دليلي از هم پاشيده مي‌شود، اين تنهايي گسترده تر مي‌شود و آنها بيشتر در غار تنهايي شان فرو مي‌روند.
در اين مدت که خبر ازدواج دوم بهاره رهنما در فضاهاي مجازي پيچيد، ممکن است در خيلي لحظات فشار رواني سنگيني روي فرزند ايشان بوده است، آن هم به دليل قضاوت‌هاي نا به خردانه آدم‌هاي بيمار، اما قطعا دختر ايشان بايد آموخته باشد که از اين نظر‌ها به سلامت عبور کند و خود را درگير اين گونه چيزها نکند و راه خودش را برود، چرا که پس از مدتي اين قضاوت‌ها فرو کش خواهد کرد و اثري از آنها باقي نخواهد ماند.
البته لازم به ذکر است که در مورد طلاق به نکاتي اشاره کنم که بايد خيلي از والدين قبل از انجام اين کار به آن واقف باشند. بايد بدانيم که خانواده محل اوليه تکوين شخصيت کودک و زمينه ساز تحول و تکامل بعدي او مي‌باشد. خانواده تمام دنياي کودک است، هيچ کس به اندازه ي افرادي که کودک واقعا به آنها احساس تعلق دارد براي او قدرتمند، عالي يا حقيقي نيست. در چشم کودک خردسال تا سن پيش دبستاني پدر و مادر به راستي کل هستي هستند، طلاق احساسات تلخ و ناباوري را به همراه دارد. بچه‌ها اغلب از تغيير و تحولاتي که رخ مي‌دهد، ناآگاه هستند و پدرها و مادرها هم احساس مي‌کنند در چنين موقعيتي نمي‌توانند به فرزندان خود اعتماد به نفس کافي دهند. همسراني که از هم جدا مي‌شوند بايد اطلاعات و راه حل‌هاي عملي لازم در دست داشته باشند، تا بتوانند به طور موثر و مفيدي جوابگوي مسائلي باشند که طلاق براي بيشتر کودکان پديد مي‌آورد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : سکوت دوستان و نزديکان پس از ازدواج دوم بهاره رهنما


منبع: salamatism.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

لکنت زبان در کودکان

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

گلي که دشمن استرس است

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

مزاج مغز شما سرد, گرم, خشک يا تر است؟

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

استرس و اضطراب شديد داريد اگر اکثرا اين علايم جسماني را تجربه مي کنيد!

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

ناخن جويدن در مورد شخصيت شما چه مي گويد + روش درمان

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

5 قدم براي روبرو شدن با خاطرات ترسناک و پشت سر گذاشتن آن ها

افسردگي چه تاثيري بر ميل جنسي مي گذارد؟

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

گلي که دشمن استرس است

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

چگونه از افسردگي پس از سقط جنين پيشگيري کنيم

آنچه درباره آزمايش اعتياد نمي‌دانستيد

با اين روش ترمز استرس را بکشيد

افسردگي در کمين کودکان چاق

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

آموزش مهارت هاي مقابله با استرس

لکنت زبان در کودکان

الکسي تيميا alexithymia چيست و چه ارتباطي با مشکلات روحي دارد؟

چرا پزشک ها بيشتر از هر شغل ديگري خودکشي مي کنند؟

عکس پروفايل شما چه حقايقي را در مورد شخصيت تان بر ملا مي کند؟

چرا ستاره هاليوود تماشاي کارتون سيندرلا را براي دخترش ممنوع کرد؟

چرا بيماري هاي روحي و رواني در بين دانشجويان فزايش يافته؟

افسردگي چيست؟

آيا شما هم وسواس داريد؟

دليل و درمان حرف زدن در خواب

افسردگي در مردان چه تفاوتي با افسردگي در زنان دارد؟

کاهش استرس با ماساژ نقاطي خاص در بدن

آيا آلزايمر ارثي است؟

درمان موثر دردهاي مزمن با بخشيدن ديگران!!