بزرگنمايي:
چه خبر - تهمينه ميلاني در برنامه 35
ميلاني در ابتداي برنامه درباره دوري چهارساله اش از سينما گفت:
«فيلمنامه مينويسم ولي پروانه ساخت به من نميدهند، «فري کثيف» را نوشتم که داستاني درباره اراذل و اوباشي بود که ما نبايد آنها را تنبيه کنيم ولي مجوز به آن ندادهاند و ميگويند که فعلا صلاح نيست. حتي به من گفتند که اگر يک مرد آن را بسازد ما مشکلي نداريم و به اسم فري کثيف هم ايراد گرفتند و من اسم آن را «شير و خط» گذاشتم ولي بازهم گفتند فيلمنامه را به يک مرد واگذار کن تا بسازد.»
هيچ وقت فيلم سفارشي نساختهام
او با اشاره به اصلاحيه هايي که توسط شوراي پروانه ساخت به فيلم «ملي و راه هاي نرفتهاش» گرفته است، افزود:
«در فيلمنامه «ملي و راه هاي نرفته اش» هم نام شخصيت مرد عباس بود که گفتند نبايد اسم مذهبي باشد و با اينکه من هيچ قصد و هدفي نداشتم تغيير دادم، به نظرم اين نوع نگاهها بسيار سطحي است. در کل براي اين فيلم ايرادهاي زيادي گرفتند که من به آنها تن ندادم چون غير اصولي و غيرعلمي بود.»
اين کارگردان درباره برچسب زنيهايي که نسبت به او از گذشته شده است، درباره مشکلي که براي فيلم «سوپراستار» ايجاد شد، توضيح داد:
«در زمان «سوپر استار» وزير ارشاد آن زمان آقاي صفارهرندي بودند و از بخت بد من ايشان در روزي که شوراي پروانه ساخت فيلم من را ديد به يک برنامه تلويزيوني رفت و از آن تعريف کرد و اتهام فيلمساز دولتي را به من زدند، اما من همين جا اعلام مي کنم که تاکنون هيچ فيلم سفارشي نساختم و تنها يک وام 100 ميليوني دريافت کردهام.»
نيازمند بيان و حل مشکلات جامعه هستيم
ميلاني با بيان اينکه نياز است مشکلات جامعه را بيان کنيم تا حل شود گفت:
«من شش فيلمنامه درباره ايدز نوشتم که يکي از آنها حتما بايد مجوز ميگرفت و ساخته ميشد، آن هم داستان يک معتاد نجيبي بود که از طريق سرنگ آلوده دچار بيماري شده بود و همسرش را هم آلوده کرده بود، چه اشکالي داشت اگر اين فيلم ساخته مي شد؟ در پاسخ من گفتند که نه، قبحش مي ريزد.»
دوران همانندسازي تمام شده است
او درباره شيوه اشتباهي که پس از انقلاب در پيش گرفته شد تا همه مردم به يک شکل دربيايند، بيان کرد:
«پس از انقلاب آمدند ما را همسانسازي کنند، وقتي براي مردم تصميم گرفته ميشود و يک لباس واحد و يک رابطه واحد و … در نظر مي گيريم ديگر شخصيت نميتواند تحمل کند و زير همه چيز ميزند و در نتيجه آن يک دوگانگي شخصيتي بين دنياي خانواده و جامعه براي ايجاد ميشود و اين بيانگر سياست هاي اشتباه است. هويت شخصي بحث بسيار مهمي است و همانند سازي در همه دنيا شکست خورده است، مگر مي شود انسان ها را يک شکل کرد؟ نمي شود براي افراد تصميم گرفت که چه کاري انجام دهند و چه بپوشند و … هر کسي آزاد است براي خود زندگي کند.»
ميلاني درباره انتقادهايي که به فيلم «ملي و …» مي شود، بيان کرد:
«در فيلم «ملي و…» ميگويند خشونت وجود دارد. روزنامههاي دست راستي بگويند اين خشونت کجاست؟ در حالي که آمارها ميگويد دو سوم زنان که وارد رابطه زناشويي ميشوند مورد خشونت خانگي قرار ميگيرند. من ضد مرد نيستم، با بهترين مرد دنيا زندگي مي کنم و بهترين برداران و همکاران مرد را دارم.»
در برابر اکثر اصلاحيهها ايستادگي کردم
اين کارگردان درباره مقاوتهايي که در برابر اصلاحيه هاي ارشاد در طول مدت فعاليتش کرده است، گفت:
«من دست خط دارم از مدير کل ارشاد وقتي داشتم «دو زن» را ميساختم. (دوره خاکبازان) براي من نوشت اين فيلمنامه فاقد ارزش است و نبايد ساخته شود. اما من «دو زن» را آن جوري که دلم خواست ساختم. براي «سوپر استار» هم همين شد. گفتند مشروب نگذار. چرا؟ خب آدمهايي هستند که عرق ميخورند. اين فيلم را هم همينجوري که شما ديدين ساختم، نکته ديگر اينکه با پاک و درست شدن شخصيت ها در پايان فيلم هم مخالف هستم.»
ضد مرد نيستم، دوست ندارم مرد خوب در قصهام باشد
ميلاني با انتقاد از نوع نگاهي که به او مي شود، ادامه داد:
«مرز خودي و ناخودي من را کشته، من هميشه ناخودي هستم. بايد براي هر شورا اثبات کنم ضد مرد نيستم. شوراهاي مختلف به فيلم من ايراد ميگيرند که مرد خوب در فيلم تو کجاست؟ من دارم درام ميسازم. اصلا نميخواهم مرد خوب در قصهام بسازم. کارگردانهاي ديگر مرد خوب ميبسازند.»
جامعه و سلايق آن مردانه است، من ضد اين نظام فکري خرابم
او در مثالي درباره فيلم «ليلا» مهرجويي و جامعه مردانه ايران گفت:
«آقاي مهرجويي استاد من هستند و قصد انتقاد از آن را ندارم، اما فيلم «ليلا» که به عنوان يکي از بهترين فيلمهاي زنانه سينماي ايران شناخته ميشود، کاملا زد زن است و از ديد مردان فيلم خوبي به چشم آمده است. جامعه و سلايق آن مردانه است، فيلمهاي کارگردنان زني جايزه گرفتهاند که قهرمانشان مردان هستند، من ضد مرد نيستم، ضد اين نظام فکري خراب هستم که به تعادل نرسيده است. فيلمهاي من تلنگر کوچکي به شما ميزنند و شما عصباني ميشويد.»
«جدايي» فيلم محبوبم در کارهاي اصغر فرهادي است
در ادامه اين گفت و گو ميلاني نظر خود را درباره آثار اصغر فرهادي اينطور بيان کرد:
««فروشنده» از نظرم فيلم خوبي است ولي خيلي آن را دوست ندارم، در فيلم هاي ايشان «جدايي» اثر مورد علاقه من است. اما فيلمهاي محبوب من، آثاري چون ماديان است که خيلي خارق العاده است.
در دوران خاکبازان بسيار اذيت شدم و بچهام را از دست دادم
ميلاني در بخش ديگر برنامه در مورد فيلم هاي ديگر خود و مشکلاتي که داشتند، گفت:
«ديگه چه خبر» هم در شورا رد شد. اما آن را هم ساختم البته با گرفتن امضا از آقاي جوزاني و آقاي بهشتي و يک نفر ديگر که خيلي من را اذيت کرد. همچنين در دوران خاکبازان بسيار اذيت شدم. آبستن بودم و بچهام را از دست دادم. يکسري افراد که حتي جنسيت هم برايشان مهم است نبايد مسئوليت مديريتي را بگيرند. در مورد «بچههاي طلاق» گفتند برو بساز شد شد، نشد نشد. همه را بسيج کردم و ساختم. بعد که در فجر کانديد شد گفتم اشتباه کردم. آن زمان آقاي خاتمي وزير بود. جايزه آن زمان آپارتمان بود. به من جايزه ندادن چون گفتند تو ازدواج نکردهاي و جايزه را به کسي که دوست داشتند هديه دادند.»
برخوردهاي هيئت انتخاب جشنواره فجرهميشه سياسي است
ميلاني با اشاره به برخوردهايي که از جانب هيئت انتخاب جشنواره فجر با فيلم هايش شده است، توضيح داد:
«شش فيلم من در جشنواره فجر انتخاب شد، خوشبختانه همه کميتههاي انتخاب هم سياسي هستند. «افسانه آه» هم در فجر نگذاشتند. يک سال بعد تلويزيون آن را پخش کرد و دو نفر از کميته انتخاب زنگ زدند و حلاليت خواستند که فيلم من را رد کردهاند زيرا در موقع نمايش آن خواب بودند. امسال هم براي فيلم «ملي و…» يکي از همانها زنگ زد و باز براي رد فيلم عذرخواهي کرد.»
کارگردان «تسويه حساب» درباره توقيف شدن همزمان فيلمش با اثر بهرام بيضايي گفت:
««ديگه چه خبر» و «مسافران» آقاي بيضايي با هم توقيف شده بود و به آقاي بيضايي هم برخورده بود. او ما را قبول نداشت. سپس آقاي آرمين رد کرد و قرار شد که اگر آقاي مسجدجامعي فيلم را تاييد کرد پروانه ساخت بگيرد، او پس از تماشاي فيلم به من گفت به شما تبريک مي گويم پروانه ساخت سفيد گرفتيد. براي «واکنش پنجم»، شايعه اي مطرح شد که نقش جمشيد هاشم پور بيانگر يک قشر خاصي است و من حتي براي بازجويي به اطلاعات هم رفتم.»
او درباره فيلم بعدي که مي خواهد شروع کند هم بيان کرد:
«دو سه روز ديگر تقاضاي پروانه ساخت فيلم بعديام را ميدهم. براي فجر ديگر هرگز فيلم نميدهم اين اسم متاسفانه آزارم مي دهد، اينکه داوري سليقهاي است مسئله طبيعي به شمار ميرود. اما فجر جشن خانواده سينما بود که آن را از ما دريغ کردند.»
اين کارگردان نظر خود را درباره بازيگراني که تا به امروز با آن ها کار کرده است اينطور بيان کرد:
«نيکي کريمي: ليلي سينما، بهرام رادان: جنتلمن سينما، محمدرضا فروتن: خيلي دوستش دارم. شهاب حسيني: خيلي تواناست. محمد نيکبين: انتخاب آقاي کيارستمي. عباس کيارستمي: بهترين دوست. زماني که من را دستگير کرده بودند پيگير ماجراي من بود و من براي حکمي که براي مرگ او دادند خون گريه کردم.»
از چرخه سينما راضي نيستم، بدترين فصل را به ما ميدهند
ميلاني در پايان درباره چرخه اکران سينما گفت:
«از چرخه اکران راضي نيستم. من از مسئولان گله دارم. آنها فيلمهاي خودشان را در بهترين فصل اکران ميکنند. بالاي يک ميليارد و نيم براي «ملي و…» هزينه کردهايم. اگر بيش از چهار ميليارد بفروشد تازه هزينه جبران شده. ميدانم که مردم آن را دوست داشتهاند. خيلي خوشحالم که اين فيلم را ساختم. با زجر آن را ساختم. وسط آن من را گرفتند. با اين حال شوهرم و دخترم به من گفتند فيلم را بساز.»
منبع: cinemacinema.ir