آخرین اخبار

واکنش ها به همه‌پرسي استقلال کردستان از عراق جهان

واکنش ها به همه‌پرسي استقلال کردستان از عراق

  بزرگنمايي:

چه خبر - کابينه عراق همه‌پرسي کردستان را تهديدي بر امنيت ملي اين کشور خواند

به نقل از شبکه خبري سومريه نيوز عراق، شوراي وزارتي امنيت ملي عراق اعلام کرد که با برگزاري همه پرسي استقلال اقليم کردستان عراق مخالف است زيراکه قانون اساسي‌ را نقض مي‌کند و برگزاري اين همه پرسي به مثابه تهديد عليه امنيت ملي، وحدت و يکپارچگي عراق است.
دفتر رسانه‌اي حيدر العبادي، نخست وزير دولت عراق در بيانيه‌اي اعلام کرد که شوراي وزيران عراق بر موضع صريح خود در حمايت از وحدت، تضمين جان همه شهروندان و توقف اقداماتي که امنيت کشور را تهديد کند، تاکيد کرد.
در اين بيانيه همچنين آمده است که کابينه عراق به دنبال تحقق امنيت براي همه شهروندان عراقي است و بر امنيت کشور و همزيستي صلح آميز ميان شهروندانش تاکيد دارد و اجازه نمي‌دهد اين همزيستي تهديد شود.
اين شورا بر اهميت گفت‌وگو براي حل مشکلات موجود به جاي از بين بردن امنيت و به خطر انداختن کشور تاکيد کرد.
پيشتر حيدر العبادي اعلام کرده بود که بغداد آماده دخالت‌ نظامي در صورتي است که اين همه پرسي اقليم کردستان منجر به خشونت شود اين در حالي است که آمريکا، انگليس و فرانسه بيانيه‌هاي رسمي‌اي صادر و در آن تاکيد کردند که مخالف برگزاري همه پرسي استقلال هستند.
صدها شهروند ترکيه در اعتراض به همه‌پرسي استقلال کردستان عراق در شهر استانبول تظاهرات کردند.
به نقل ازخبرگزاري رويترز، اين تظاهرات روز يکشنبه در شهر استانبول در اعتراض به تصميم برگزاري همه‌پرسي استقلال کردستان عراق که قرار است 25 سپتامبر(سوم مهر) برگزار شود، انجام شد.
اين تظاهرات را حزب اپوزيسيون "جنبش ملي‌گرا" ترکيه سازمان‌دهي کرده بود.
تظاهرکنندگان در حالي که پرچم‌هاي ترکيه و ترکمان‌ها را در دست داشتند، از دولت ترکيه خواهان دخالت و ممانعت از برگزاري همه‌پرسي شدند.
ترکيه، آمريکا و قدرت‌هاي غربي ديگر، اقليم کردستان عراق را به لغو همه‌پرسي تشويق کردند.
برگزاري همه‌پرسي استقلال کردستان عراق باعث نگراني اين کشورها شده و آن را آغازي براي تنش ميان بغداد و اربيل مي‌دانند.
ترکيه نسبت به موفقيت اين همه‌پرسي نگران است.
علي رغم اين درخواست‌ها و نگراني‌ها، مسعود بارزاني، رئيس اقليم کردستان عراق پيشتر اعلام کرد اين همه‌پرسي در زمان مقرر برگزار خواهد شد.
کورشاد ميجان، رئيس جوانان اين حزب در سخنراني خود در اين تظاهرات خاطر نشان کرد: شهر کرکوک که از هزاران سال پيش وطني براي ترکمان‌ها به شمار مي‌آيد اکنون از سوي نيروهاي پيشمرگ و عناصر تروريستي "پ.ک.ک" اشغال شده‌ است.
در اين راستا، ايدين البياتي، رئيس اتحاديه جمعيت "ترکمان ايلي" تصريح کرد: اين همه‌پرسي‌ که اقليم کردستان عراق قصد برگزاري‌اش را دارد باعث تقسيم منطقه مي‌شود.محمد توتونجو، رئيس جمعيت " ترک‌هاي عراق" نيز افزود: ماجراجويي‌هايي که عليه مناطق ترکمان در عراق و سوريه اتفاق مي‌افتد در واقع ترکيه را هدف قرار مي‌دهد.
ترکيه و کشورهاي عربي مخالفت خود را با برگزاري همه‌پرسي در استان کرکوک و بقيه مناطق درگير اعلام کردند.
دولت عراق نيز با برگزاري اين همه‌پرسي مخالفت کرده و مي‌گويد اين همه‌پرسي قانون اساسي کشور را نقض مي‌کند و به نفع کردها نيست.

اردوغان: بارزاني براي تجزيه عراق تلاش مي‌کند

به نقل از روزنامه حريت، رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور ترکيه به خبرنگاران پيش از عزيمت به شهر نيويورک به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل گفت: اگر شما به دنبال فروپاشي عراق هستيد ما به شما نخواهيم گفت که بياييد و به کارتان ادامه دهيد. ما مخالفتمان را به آنها و در مذاکرات دوجانبه گفته‌ايم.
اردوغان خاطر نشان کرد: من هاکان فيدان، رئيس سازمان اطلاعات ترکيه را به شهر اربيل فرستادم و به آنها اعلام شد که مرتکب يک اشتباه مي‌شوند. ما به آنها گفتيم که شما بعد از آنکه اين مساله را بارها مورد بحث قرار داده‌ايم به مقاومت ادامه مي‌دهيد.
اردوغان انتقادهاي شديدي را از مسعود بارزاني، رئيس منطقه خودمختار کردستان عراق با يادآوري حمايت‌هاي ترکيه و کمک‌هاي اين کشور به کردستان عراق در سال‌هاي اخير مطرح کرد.
وي گفت: زماني که شما به مشکل برمي‌خوريد پشت درهاي ما مي‌آييد و هرگونه کمکي از جانب ما دريافت مي‌کنيد اما زماني که کار به فروپاشي عراق مي‌رسد شما راه خودتان را مي‌رويد.
رئيس‌جمهور ترکيه تاکيد کرد که آنکارا تصميم به تغيير تاريخ برگزاري نشست دو سالانه شوراي امنيت ملي خود از 24سپتامبر به 22 سپتامبر گرفته و در همان روز اين نشست نيز نشست کابينه دولت برگزار خواهد شد.
اردوغان با تاکيد بر اينکه آنکارا و بغداد مواضع مشابهي در قبال همه پرسي دارند تماميت ارضي آنان را "غيرقابل تفکيک" خوانده و گفت: در شهر نيويورک با حيدر العبادي، نخست وزير عراق به منظور بحث درباره اين وضعيت ديدار خواهد کرد.
وي اظهار کرد: اين مساله در ضمن ديدار من با دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا در اين شهر هم در دستور کار خواهد بود.

هيئتي از اقليم کردستان عراق براي مذاکره با دولت مرکزي به بغداد مي‌رود

به نقل از شبکه خبري سومريه نيوز، شوراي همه‌پرسي اقليم کردستان عراق که مسئول برگزاري همه پرسي است، روز يکشنبه نشستي را با حضور مسعود بارزاني، رئيس اين اقليم برگزار و در اين نشست تصميم گرفته شد که هيئتي براي برگزاري مذاکرات طي دو روز آينده به بغداد سفر کند.
با اين حال در اين نشست بار ديگر تأکيد شد که همه پرسي به تأخير نخواهد افتاد.
قرار است همه پرسي اقليم کردستان عراق 25 سپتامبر برگزار شود. حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق روز شنبه اعلام کرده بود، در صورتي که همه پرسي اقليم به خشونت بينجامد بغداد آماده مداخله نظامي خواهد بود. آمريکا، انگليس، ترکيه و بسياري از کشوهاي منطقه و جهان با اين همه پرسي مخالفند.
شوراي همه پرسي اقليم کردستان عراق اعلام کرد که اين شوراي پيشنهادات جامعه جهاني را بررسي کرده‌اند اما "اين پيشنهادات ضمانت کافي را براي برآوردن خواسته‌ها و آرمان‌هاي مردم کردستان به همراه ندارند."
اين شورا تأکيد کرد: رهبري کردستان با ديده احترام و تقدير به تلاش‌هاي جامعه جهاني مي‌نگرد اما روند همه‌پرسي تنها مکانيسمي براي رسيدن به حق سرنوشت است و اين روند ادامه خواهد داشت.
شوراي مذکور ادامه داد: به خاطر تضمين حق تعيين سرنوشت مردم کردستان، مذاکرات با تمامي طرف‌هاي بين المللي با روحيه سازنده و مسئولانه ادامه خواهد داشت.

تأکيد دبيرکل سازمان ملل بر مذاکرات منظم بين بغداد و اربيل

به نقل از خبرگزاري رويترز، آنتونيو گوترش دبيرکل سازمان ملل متحد گفت، همه‌پرسي برنامه‌ريزي‌شده براي سوم مهر ماه ممکن است به ضروريات شکـست‌ دادن داعش ضربه زده و مانع بازسازي شهرها و مناطق بازپس‌گرفته‌شده طي ماه‌هاي گذشته شود.دبيرکل سازمان ملل با تأکيد بر استقلال، تماميت ارضي و يک‌پارچگي عراق احترام، تصريح کرد، بر اين عقيده است که همه موضوعات مهم ميان دولت فدرال و اقليم کردستان، بايد از طريق گفت‌وگوي ساختاري و منظم و مصالحه سازنده حل شود.
گوترش از رهبران سراسر عراق خواسته است تا با بردباري و خويشتن‌داري با اين موضوع روبه‌رو شوند.
دبيرکل سازمان ملل در عين حال در مورد تاثير همه‌پرسي بر بازگشت ميليون‌ها آواره ناشي از نبردها با گروه داعش، به محل زندگي خود، ابراز نگراني کرده‌ است.
سفير انگليس در عراق بر لزوم تصميم گيري درباره همه پرسي جدايي طلبي اقليم کردستان عراق با همکاري دولت مرکزي اين کشور تاکيد کرد.
به گزارش گروه بين الملل خبرگزاري تسنيم به نقل از شبکه تلويزيوني السومريه نيوز، فرانک بيکر سفير انگليس در عراق در کنفرانس مطبوعاتي خود در جريان بازيد از استان حلبچه اين کشور گفت: "موضع دولت انگليس واضع است. ما حق تعيين سرنوشت هر ملتي را تاييد مي کنيم و ملت عراق هم همين حق و حقوق را دارد".
وي تاکيد کرد: انگليس معتقد است که زمان براي برگزاري همه پرسي در حال حاضر مناسب نيست.بيکر افزود: فکر مي کنيم که تصميم اجراي همه پرسي بايد با همکاري با دولت عراق باشد.

واکنش شمخاني به همه پرسي در اقليم کردستان عراق

امير دريابان شمخاني در حاشيه بيست و هشتمين محفل انس پيشکسوتان جهاد و شهادت در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص دستاوردهاي اخير محور مقاومت در برابر تروريسم تاکيد کرد: سياست داعش پروران براي اعمال راهبرد ناامن سازي منطقه از طريق ابزار تروريسم، فرجام تلخي را براي طراحان اين فتنه بدنبال داشت.
وي افزود: پيشکسوتان جهاد و شهادت که 8 سال با دستان خالي در برابر صدام و حاميان منطقه اي و فرامنطقه‌اي او ايستادند و از اسلام و ايران دفاع کردند، نسل پرورش دهنده شهيد حججي ها هستند.
شمخاني گفت: اين محفل فرصتي براي بيعت مجدد با آرمانهاي امام راحل و فرامين مقام معظم رهبري ونشان دهنده پويايي فرهنگ والايي است که شهيد حججي ها را آماده سربازي در راه آرمانهاي انقلاب اسلامي مي کند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سوال ديگري درخصوص اثرات ضد امنيتي طرح برگزاري رفراندوم در اقليم کردستان عراق خاطرنشان کرد: اکنون که با همت کشورهاي خط اول مبارزه با تروريسم به پايان حضور فيزيکي عناصر تکفيري وابسته نزديک مي شويم، برخي اقدامات نسنجيده مي تواند خطر شکل گيري منازعات جديد و بازتوليد ناامني افزايش دهد.
وي با اشاره به تاثير مخرب برگزاري همه پرسي در اقليم در از دست رفتن فرصت ها و ظرفيت هاي فراوان و اثرگذار جامعه کردي در حاکميت عراق اظهار داشت: برگزاري همه پرسي مي تواند موجب تشديد اختلاف نظرهاي موجود بين احزاب و گروه هاي کردي شده و با افزايش تنشهاي ناخواسته در اين منطقه مصائب و رنج هاي مضاعف براي مردم ستم ديده و شجاع اقليم را رقم خواهد زد.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

دستورالعمل جديد آمريکا به شرکت‌هاي هواپيمايي در ارتباط با تحريم ايران

ايران به پرداخت 104 ميليون دلار غرامت محکوم شد

دردسر تازه اي که نيويورک تايمز در دولت ترامپ آفريد

خط و نشان جديد ترامپ براي مداخله کنندگان در انتخابات

ديدارهاي متعدد جان کري با ظريف در روزهاي اخير

هواوي از دولت آمريکا شکايت کرد

مادورو: دولت ترامپ، باند تبهکاران افراطي است

فقيرترين کشور‌هاي جهان معرفي شدند

طرح جديد آمريکا براي هدف قرار دادن بشار اسد

دستگيري 2 مهاجر ايراني در انگليس

ترامپ: اوباما بايدن را از تلي از زباله بيرون کشيد

طرح عزل ترامپ به کنگره مي‌رود

ترامپ: محبوب‌ترينم، استيضاحم نمي‌کنند

يک ايراني در مسکو ربوده شد

خارج کردن چند چمدان مشکوک و کيسه‌ سياه از کنسولگري عربستان در استانبول

توليد نفت عربستان در نوامبر رکورد زد

ظاهر جديد جايزه گلدن گلوب رونمايي شد/ سنگين‌تر و بزرگ‌تر از قبل

تلاش آمريکا براي خفه کردن «هوآوي»

جانشين «آنگلا مرکل» معرفي مي‌شود

برج ايفل و مناطق گردشگري در پاريس بسته شد

ترامپ از استيضاح خود نگران است

حمله هکر‌هاي چيني به نيروي دريايي ارتش امريکا

شکست‌هاي پي در پي مثلث شرارت ترامپ، نتانياهو و بن سلمان

پيام يلدايي پمپئو: پايان شب سيه، سپيد است!

بن‌سلمان خواسته بود قتل ⁧«خاشقجي» وحشيانه و رعب‌آور باشد

تظاهرات عليه برگزيت در لندن/ همه پرسي دوم مي خواهيم

ادعاي يک رسانه آمريکايي درباره توقف هواپيماي باري تهران در سوريه، لبنان و قطر

چرا عراق بدترين گذرنامه دنيا را دارد!

آمريکا کنفرانس عربستان را بايکوت کرد

فجايع جنسي مخالفان مسلح سودان جنوبي

ترامپ کشته شدن جمال خاشقجي را تاييد کرد

مجلس نمايندگان آمريکا خواستار تحريم عربستان در چارچوب قانون ماگنيتسکي شدند

درپي شکست وليعهد سعودي؛ شاه سعودي مسئوليت بررسي پرونده خاشقجي را برعهده گرفت

مخالفان بن سلمان در حال جمع شدن گرد احمد بن عبدالعزيز هستند

برادر و همسر برادر جمال خاشقجي به قتل رسيدند

سايه اتهام قتل خاشقجي بر سر بن سلمان

يکي از مظنونان قتل خاشقجي در حادثه رانندگي در رياض کشته شد

گوگل نيز عربستان را تحريم کرد

روايت هولناک از قتل خاشقچي/مدير پزشک قانوني سعودي جسد را مثله کرده

نامزد خاشقجي مرگ وي را اعلام کرد+عکس

جاده هاي ترکيه بازهم قرباني گرفت/مرگ 22 مسافر +تصاوير

تنها راه مقابله با ايران، افزايش فشارهاي سياسي است

«شواهد شوکه‌کننده‌» درباره قتل خاشقجي

يک ربات در پارلمان انگليس حاضر مي‌شود!

اقدام قابل توجه آمريکا درمورد تحريم نفتي ايران

زني که پليس لندن را متعجب کرده است+تصوير

اولين «وزير پيشگيري از خودکشي» در جهان منصوب شد

ترامپ: در تک تک شهر‌هاي ايران شورش وجود دارد

دستور توقيف اموال بانک مرکزي ايران در ايتاليا لغو شد

آلمان، ديپلمات ايراني را به بلژيک تحويل داد