آخرین اخبار

از بهداشت رواني در محيط کار چه مي دانيد؟!! کار و زندگي

از بهداشت رواني در محيط کار چه مي دانيد؟!!

  بزرگنمايي:

چه خبر -

وقتي از سلامت کارکنان در محيط کار سخن گفته مي شود، بيشتر عوامل جسمي و فيزيکي که در محيط کار بر سلامت کارکنان موثر است به ذهن مان متبادر مي شود. عواملي همچون آلودگي داخلي محل کار، شرايط محيطي مانند نور محيط کار، گرمايش و سرمايش محيط کار و ... ، اما دسته ديگري از عوامل نيز وجود دارد که بر بهداشت رواني شاغلان تاثير به سزايي دارد

بهداشت رواني در محيط کار چيست؟

بهداشت رواني در محيط کار يعني مقاومت در مقابل پيدايش مشکلات رواني و اختلالات رفتاري در کارکنان يک مجموعه و سالم سازي فضاي رواني کار به نحوي که:
*   هيچ يک از کارکنان مجموعه به دليل عوامل موجود در آن دچار اختلال رواني نشوند.
*   همه کارکنان از اين که در آن مجموعه مشغول به کار هستند، احساس رضايت کنند و علاقه مند باشند کار خود را در آن جا ادامه دهند.
*   هر يک از کارکنان سازمان درباره خود، مافوق، همکاران خود و به طور کلي نسبت به جهان اطراف و به خصوص به جايگاه خود در مجموعه کاري شان احساس مثبتي داشته باشند.

عوامل موثر بر بهداشت رواني شاغلانتعادل بين کار و زندگي

زماني که افراد احساس کنند نقش هاي مختلف آن ها در محيط کار و خانواده با يکديگر تداخل دارند و حتي مزاحم يکديگر هستند، بين کار و زندگي خود احساس تعارض مي کنند. احساس تعارض بين کار و خانواده، علاوه بر آسيب به کارکرد شخص در محيط کار و خانه، بر سلامت رواني وي تاثير مي گذارد. نبود تعادل بين نقش هاي فرد در خانواده و محيط کار در صورت تداوم، بهداشت رواني فرد را به خطر انداخته و موجب کاهش کارايي، احساس درماندگي، کاهش رضايت شغلي و کاهش تعهد شغلي مي شود.

نبود تبعيض و نقض حقوق ديگران

تبعيض، نقض حقوق ديگران و برچسب زني در هر محيطي مانعي جدي براي داشتن سلامت رواني مناسب است. محيط کار نيز از اين قاعده مستثنا نيست. تبعيض، سم مهلکي براي يک مجموعه کاري به شمار مي آيد و زمينه ساز بروز بسياري از مشکلات رواني است. ترس ازدست دادن شغل، نداشتن ارتقاي شغلي، مشارکت نداشتن همکاران در کارهاي تيمي و تمسخر از سوي همکاران، مي تواند آسيب جدي به بهداشت رواني فرد وارد کند.

استرس هاي محيط کار

همه مشاغل حتي مشاغلي که ظاهر آساني دارند داراي لحظاتي نفس گير و پرتنش، مسئوليت و توقع برآوردن انتظارات است. طولاني شدن استرس هاي شغلي و فشارهاي کاري در نهايت به خستگي شديد و فرسودگي رواني فرد منجر خواهد شد.

 

توصيه هايي براي ارتقاي بهداشت رواني در محيط کارمديران بخوانند

_ کارهاي اضافه را کم کنيد؛ اصلاح و بهبود فرايندهاي کاري راهکاري مناسب براي جلوگيري از کارهاي اضافه و دوباره کاري است. در اين زمينه با کارکنان خود مشورت کنيد.
_ به کارکنان خود اجازه و فرصت «نه گفتن» براي انجام اضافه کاري بدهيد، به شرطي که وقفه اي در کارهاي مجموعه به وجود نيايد.
_ کارکنان خود را بر سر دو راهي «کار يا زندگي» قرار ندهيد. نبايد کارکنان را براي انتخاب بين پيشرفت شغلي و رسيدگي به خانواده تحت فشار بگذاريد، يا اين که آن ها را وادار کنيد از ادامه تحصيل صرف نظر کنند. بلکه بايد راهکارها و شاخص هاي ارتقاي شغلي به نحوي طراحي شود که به زندگي خصوصي کارکنان صدمه اي وارد نکند؛ مثلا اگر انجام برخي امور در خانه ممکن است و فرد ترجيح مي دهد در منزل وظايف خود را انجام دهد، بتواند به جاي اجبار به ماندن در محل کار و اضافه کاري، در خانه به امور کاري خود رسيدگي کند.
_ ماموريت ها و شيفت هاي خارج از ساعت کاري را به حداقل برسانيد.

 

کارکنان بخوانند

_ در ساعات کاري به ذهن خود استراحت دهيد. نفس عميق، بلند شدن از پشت ميز و قدري راه رفتن و صحبت کردن با همکاران مثبت نمونه هايي از استراحت هستند.
_ به درخواست هاي غيرمنطقي مانند اضافه کاري هاي زياد، محترمانه «نه» بگوييد.
_ تلاش کنيد کار را کمتر به خانه ببريد. در صورت مجبور بودن به اين کار، بايد زمان خاصي را به آن اختصاص دهيد؛ براي مثال زماني که فرزندان به خواب رفتند.
_ استانداردهاي معقولي براي خود در نظر بگيريد و از خود انتظارات کمال گرايانه در انجام کارها نداشته باشيد.

 

 



منبع : khorasannews.com

 



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

مديريت هزينه و تنظيم دخل و خرج در زندگي هاي امروزي با 5 روش

9 عادت مشترک آدم هاي پولدار که جالب است بدانيد

اين 5 مورد را مي توانيد دست دوم بخريد!

ترفندهاي تاثيرگذار زبان بدن در مصاحبه استخدامي

چند توصيه براي کساني که به تازگي بيکار شده اند!!

صرفه جويي در ميهماني ها با 7 روش پيشنهادي!!

در اين بحران اقتصادي با کمبود و گراني اجناس و اقلام مصرفي چه کنيم؟

روش هايي براي صرفه جويي در پوشک بچه

مشاغل خانگي پردرآمد براي خانم هاي خانه دار

13 زبان بدن که شما را در مصاحبه هاي شغلي کمک مي کند!

روشهاي کسب درآمد از تلگرام

پس انداز کردن با 3 روش جالب مخصوص افراد ولخرج!!

راههاي پولدار شدن، 9 اصل مهم که بهتر است بدانيد!!

خريد اينترنتي اشتباه، در اين 10 مورد خريد اينترنتي انجام ندهيد!!

6 مهارت که موفقيت شغلي تان را براي هميشه تضمين مي کند!

موفقيت در مصاحبه شغلي يا ترفيع تنها با دانستن 5 نکته

چگونه پولدار شويم؟ ترک 6 عادت که شما را از پولدار شدن دور مي کند!

محيط کاري مثبت و بدون استرس مي خواهيد؟ اين 20 نکته ساده را بدانيد

چگونه پس انداز کنيم؟ روش هايي آسان براي پس انداز کردن

محيط کارتان اگر اين 8 نشانه را دارد، بدانيد سمي است!!

مديريت مالي خانه در زندگي هاي پرخرج امروزي، تنها با 5 نکته ساده

شغل هاي خانگي پردرآمد را بشناسيد

صندلي ماشين کودک تان را با دانستن اين نکته ها بخريد

6 نشانه که به شما مي گويد اين شغل را نبايد انتخاب کنيد!!

اجاره آپارتمان در تهران و نکته هايي که بايد بدانيد

پردرآمدترين شغل هاي دنيا را بشناسيد

با اين توصيه ها واقعا مي توانيد پس انداز کنيد

مهم ترين مهارت ها براي کارمندان کدام اند؟

اصول کنار آمدن با همکار زورگو

چگونه براي نوروز، ارزان قيمت سفر کنيم؟

5 کار پردرآمد مخصوص خانم ها در ايران

توصيه هايي براي جلوگيري از ولخرجي شب عيد

7 راه براي داشتن امنيت شغلي بيشتر

هر آنچه در مورد قانون سفته دادن به کارفرما بايد بدانيد

4 روش براي حفظ مشتريان قديمي و ثابت

ترفندهاي کسب سود بيشتر در بازارهاي امروزي

پس انداز کردن پول با هفت روش ساده

کارهاي پردرآمدي که مخصوص افراد خجالتي است

چند نکته براي پيدا کردن شغل مورد علاقه تان

اصول شراکت پولي با دوست يا اعضاي فاميل بدون چالش

12 شغلي که مي توانيد در خانه انجام دهيد

بازاريابان اينترنتي اينگونه مخ مي زنند!

مراقب اين اشتباهات در اوايل کار جديدتان باشيد

مي خواهم يک کارمند موفق باشم، اما چگونه؟

زوج هايي که دچار بحران مالي شدند بخوانند

در محل کارتان احساس کسلي مي کنيد؟

چگونه سالم غذا بخوريم و کمتر خرج کنيم؟

کارمندان بخوانند!! چند نکته مهم که هر کارمندي بايد بداند!

9 اشتباه بزرگ بازاريابان اينترنتي!!

6 فرد موفق دنيا که بارها بر شکست خود غلبه کردند