آخرین اخبار

هشدار شديداللحن مقام سابق سيا به دونالد ترامپ جهان

هشدار شديداللحن مقام سابق سيا به دونالد ترامپ

  بزرگنمايي:

چه خبر - هشدار به ترامپ درباره تمايلات سياسي اش درباره برجام

خبرگزاري فارس: «ديويد کوهن»، قائم‌مقام سابق سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) و معاون سابق وزير خزانه‌داري در امور اطلاعات مالي درباره تلاش «دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهور آمريکا براي هدايت تحليل‌هاي اطلاعاتي پيرامون «برجام» به سمت تمايلات سياسي‌اش هشدار داده و آن را «خطرناک» توصيف کرده است.

«کوهن» در آغاز اين يادداشت که روز جمعه در واشنگتن‌پست منتشر شده مي‌نويسد: «رابطه بين جامعه اطلاعاتي و رئيس‌جمهور ترامپ ظرف شش ماه گذشته پس از روي کار آمدن دولت او، به بوته آزمون گذارده شده است.»

وي اضافه کرده است: «اما گزارش‌هايي مبني بر اينکه رئيس‌جمهور خواستار آن شده که تحليل‌هاي اطلاعات ترجيحات سياسي او در خصوص خروج از برجام را مورد تأييد قرار دهند، خطر سياسي کردن تحليل‌هاي سياسي را به همراه دارد. اين موضوع دربرگيرنده تبعاتي جدي نه تنها براي تصميم‌گيري‌هاي امنيتي، بلکه براي توان ما جهت پرداختن به طيف گسترده‌اي از تهديدهاي بين‌المللي است.»

منابع خبري چند هفته پيش گزارش دادند «دونالد ترامپ به گروهي از معتمدان خود در کاخ سفيد دستور داده زمينه‌هاي لازم را براي اعلام پايبند نبودن ايران به «برجام» در گزارش سه‌ماهه بعدي به کنگره فراهم آورند.

«رکس تيلرسون»، وزير خارجه آمريکا ماه گذشته در دومين گزارش سه‌ماهه خود به کنگره پايبندي ايران به مفاد توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 (برجام) را تأييد کرد.

رسانه‌هاي آمريکا با وجود اين گزارش دادند که ترامپ با اکراه و پس از اصرار بعضي مقام‌هاي ارشد دولت، از جمله «تيلرسون» حاضر به تاييد پايبندي ايران به برجام شد- موضوعي که ماندن آمريکا در اين توافق هسته‌اي را کماکان در هاله‌اي از ابهام نگاه مي‌دارد.

نشريه «فارن‌پاليسي» در خبري اختصاصي مدعي شد ترامپ بعد از ديداري پرمناقشه با تيلرسون به گروهي از کارکنان مورد اعتماد خود در کاخ سفيد دستور داد به بررسي زمينه‌ها براي جلوگيري از تأييد پايبندي ايران به برجام در گزارش سه ماهه بعدي بپردازند.

رئيس‌جمهور آمريکا طبق مفاد قانوني مصوب سال 2015 ملزم به ارائه گزارشي درباره پايبندي «شفاف، قابل راستي‌آزمايي و کامل» ايران به مفاد توافق هسته‌اي است. وي بايستي در اين گزارش همچنين تصريح کند که ايران مرتکب «نقض فاحش» برجام نشده و «هيچ گامي اعم از فعاليت‌هاي پنهاني براي حرکت محسوس به سمت تسليحات هسته‌اي برنداشته است.»

«ديويد کوهن» درباره اين الزام نوشته است: «چنين تأييدي با اينکه الزامي سياسي است، اما بر پايه ارزيابي‌هاي اطلاعاتي قرار دارد. تحليلگران اطلاعاتي که از اطلاعات گردآوري‌شده سرّي و اطلاعاتي که نهادهاي اطلاعاتي رابط در اختيار ما قرار مي‌دهند، مطلعند و از آموزش‌هاي لازم براي بکارگيري تاکتيک‌هاي پيشرفته جاسوسي-تحليلي برخوردارند، در بهترين جايگاه براي قضاوت در اين مورد قرار دارند که آيا ايران در حال چرخاندن تعداد زيادتري سانتريفيوژ است يا خير؛ آيا ذخائر اورانيوم ايران بيش از اندازه است و آيا ايران مخفيانه در تلاش براي دستيابي به سلاح اتمي است يا خير.»

وي خاطرنشان کرده است: «ترامپ ظاهراً  اين موضوع را درک مي‌کند. او بر پايه توصيه‌هاي مشاوران امنيت ملي‌اش - وزير خارجه، وزير دفاع، مشاور امنيت ملي و رئيس ستاد مشترک ارتش - ماه گذشته با بي‌ميلي تصميم گرفت پايبندي ايران به توافق هسته‌‌اي را اعلام کند. اين توصيه متفق‌القول، البته بر پايه تحليل‌ها و اطلاعات گردآوري‌شده جامعه اطلاعاتي قرار داشت.»

مقام سابق سيا در ادامه به گزارش مجله «فارن‌پاليسي» درباره زمينه‌چيني ترامپ براي خروج از «برجام» اشاره کرده و نوشته او افرادي مانند «استفان بانون»، استراتژيست ارشد کاخ سفيد را در فرايند تصميم‌گيري در اين مورد دخيل کرده که فاقد هر گونه تجربه اطلاعاتي هستند.

او مي‌نويسد: «طبق گزارشي در فارن‌پاليسي، اين گروه نفراتي مانند استفان بانون را شامل مي‌شود که هيچ سابقه‌اي در مسائل اطلاعاتي ندارد.»

کوهن نوشته است: «قرار نيست فرايند اطلاعاتي به اين نحو پيش برود. يقيناً سياست‌گذاران بايستي از جامعه اطلاعاتي بخواهند که به کاوشگري در باب مسائل پرداخته و قضاوت‌هاي اين جامعه را به چالش بکشند. اين نه تنها حق ويژه سياستگذاران، بلکه کار صحيحي است که بايد انجام شود. »

مقام سابق سيا و خزانه‌داري آمريکا در ادامه تأکيد کرده است: «اما بين پرسيدن يک سوال جهت‌دار و مطالبه يک پاسخ خاص تفاوتي شگرف وجود دارد. اينکه رئيس‌جمهوري از کارکنانش بخواهد اطلاعاتي در حمايت از يک نتيجه سياسي مورد ترجيح توليد کنند و اعتنايي به قضاوت‌هاي بي‌طرفانه و تحليل‌محور متخصصان اطلاعاتي نداشته باشند، تعريف دقيق سياسي‌سازي اطلاعات است.»

او تأکيد کرده است: «حرکت در اين مسير بسيار خطرناک است. در اساسي‌ترين سطح، انتظار مي‌رود آن دسته از تصميم‌هاي سياست خارجي که تبعات چشمگيري در بر دارند، بر پايه بهترين حقايق موجود استوار باشند، نه بهانه‌جويي‌هاي سياسي.»

 «ديويد کوهن» در بخش ديگري از اين يادداشت تصريح مي‌کند: «اين يکي از دلايلي است که ما در دهه‌هاي گذشته ميلياردها دلار براي جامعه‌ اطلاعاتي‌مان هزينه کرده‌ايم. وقتي که رئيس‌جمهور مي‌خواهد که دستگاه اطلاعاتي در خدمت تمايلات سياسي‌اش باشد، اين سرمايه‌گذاري به هدر رفته و امنيت ملي‌مان به خطر مي‌افتد.»

«علاوه بر اين، اطلاعات سياسي‌شده توان ما براي جلب حمايت بين‌المللي در خصوص گامهايي - اعم از نظامي، ديپلماتيک، اقتصادي يا غيره- که ممکن است دولت بخواهد با همکاري ديگران بردارد، تضعيف مي‌کند. هنگامي که متحدان ما در اعتبار ادعاهاي اطلاعاتي آمريکا شک کنند، کمتر احتمال دارد با ما همکاري کنند.»

«کوهن» در ادامه تحليل‌هاي نادرست جامعه اطلاعاتي آمريکا درباره سلاح‌هاي کشتار جمعي عراق قبل از حمله به اين کشور در سال 2003 را يادآوري کرده است.  

 او مي‌نويسد: «هنگامي که من به اقصي نقاط جهان سفر کردم تا با ارائه اطلاعات در خصوص پيشرفت برنامه هسته‌اي ايران حمايت ديگران براي تحريم اين کشور را جلب کنم، سايه شکست اطلاعات عراق ملموس بود. اما از آنجا که اطلاعات ما درباره ايران معقول و غيرقابل ترديد بود، توانستيم ده‌ها کشور را براي همکاري با ما جهت فشار بر ايران همراه کنيم.»

کوهن در ادامه هشدار داده است: «اگر ترامپ بر پايه اطلاعاتي که سياسي پنداشته مي‌شود از توافق هسته‌اي خارج شود، اميدواري اندکي وجود خواهد داشت که متحدان اروپايي‌مان- از چين و روسيه هم که بگذريم- با ما براي اعمال مجدد تحريم‌ها همکاري کنند. براي همراه شدن در اقدام نظامي، اميدواري‌ها از آن هم بسيار کمتر است.»

وي تصريح کرده است: «و لطمات به همينجا ختم نمي‌شوند. ديپلمات‌ها و ساير مقام‌هاي ما هر روز براي سياست‌سازي، مذاکرات دوجانبه و گرد هم آوردن ائتلاف‌هايي از سراسر جهان به قوت‌ها و اقتدار تحليل‌هاي اطلاعاتي متکي است. تضعيف اين بنياد با سياسي‌سازي فرايند اطلاعاتي، پرداختن به طيفي از چالش‌هاي امنيت ملي از کره شمالي گرفته تا سوريه و ونزوئلا را دشوارتر خواهد کرد.»

مقام ارشد سيا در دولت سابق آمريکا در پايان يادداشت با اشاره به مصاحبه ترامپ با روزنامه وال‌استريت‌ژورنال از جامعه اطلاعاتي خواسته تحت تأثير تمايلات سياسي وي قرار نگيرند.

او نوشته است: «ترامپ اخيراً به وال‌استريت‌ژورنال گفت انتظار دارد `مطالعات مفصلي` که ترتيب داده اعتقادش درباره `عدم پايبندي` ايران را اثبات کنند. وظيفه سران جامعه اطلاعاتي اين است که اطمينان حاصل کنند تمايلات سياسي رئيس‌جمهور تحليل‌هاي اطلاعاتي را آلوده نمي‌کنند و مأموران آنها قادرند حقايق را به صاحبان قدرت بازگو کنند

 



منبع: فارس

 

 



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

دستورالعمل جديد آمريکا به شرکت‌هاي هواپيمايي در ارتباط با تحريم ايران

ايران به پرداخت 104 ميليون دلار غرامت محکوم شد

دردسر تازه اي که نيويورک تايمز در دولت ترامپ آفريد

خط و نشان جديد ترامپ براي مداخله کنندگان در انتخابات

ديدارهاي متعدد جان کري با ظريف در روزهاي اخير

هواوي از دولت آمريکا شکايت کرد

مادورو: دولت ترامپ، باند تبهکاران افراطي است

فقيرترين کشور‌هاي جهان معرفي شدند

طرح جديد آمريکا براي هدف قرار دادن بشار اسد

دستگيري 2 مهاجر ايراني در انگليس

ترامپ: اوباما بايدن را از تلي از زباله بيرون کشيد

طرح عزل ترامپ به کنگره مي‌رود

ترامپ: محبوب‌ترينم، استيضاحم نمي‌کنند

يک ايراني در مسکو ربوده شد

خارج کردن چند چمدان مشکوک و کيسه‌ سياه از کنسولگري عربستان در استانبول

توليد نفت عربستان در نوامبر رکورد زد

ظاهر جديد جايزه گلدن گلوب رونمايي شد/ سنگين‌تر و بزرگ‌تر از قبل

تلاش آمريکا براي خفه کردن «هوآوي»

جانشين «آنگلا مرکل» معرفي مي‌شود

برج ايفل و مناطق گردشگري در پاريس بسته شد

ترامپ از استيضاح خود نگران است

حمله هکر‌هاي چيني به نيروي دريايي ارتش امريکا

شکست‌هاي پي در پي مثلث شرارت ترامپ، نتانياهو و بن سلمان

پيام يلدايي پمپئو: پايان شب سيه، سپيد است!

بن‌سلمان خواسته بود قتل ⁧«خاشقجي» وحشيانه و رعب‌آور باشد

تظاهرات عليه برگزيت در لندن/ همه پرسي دوم مي خواهيم

ادعاي يک رسانه آمريکايي درباره توقف هواپيماي باري تهران در سوريه، لبنان و قطر

چرا عراق بدترين گذرنامه دنيا را دارد!

آمريکا کنفرانس عربستان را بايکوت کرد

فجايع جنسي مخالفان مسلح سودان جنوبي

ترامپ کشته شدن جمال خاشقجي را تاييد کرد

مجلس نمايندگان آمريکا خواستار تحريم عربستان در چارچوب قانون ماگنيتسکي شدند

درپي شکست وليعهد سعودي؛ شاه سعودي مسئوليت بررسي پرونده خاشقجي را برعهده گرفت

مخالفان بن سلمان در حال جمع شدن گرد احمد بن عبدالعزيز هستند

برادر و همسر برادر جمال خاشقجي به قتل رسيدند

سايه اتهام قتل خاشقجي بر سر بن سلمان

يکي از مظنونان قتل خاشقجي در حادثه رانندگي در رياض کشته شد

گوگل نيز عربستان را تحريم کرد

روايت هولناک از قتل خاشقچي/مدير پزشک قانوني سعودي جسد را مثله کرده

نامزد خاشقجي مرگ وي را اعلام کرد+عکس

جاده هاي ترکيه بازهم قرباني گرفت/مرگ 22 مسافر +تصاوير

تنها راه مقابله با ايران، افزايش فشارهاي سياسي است

«شواهد شوکه‌کننده‌» درباره قتل خاشقجي

يک ربات در پارلمان انگليس حاضر مي‌شود!

اقدام قابل توجه آمريکا درمورد تحريم نفتي ايران

زني که پليس لندن را متعجب کرده است+تصوير

اولين «وزير پيشگيري از خودکشي» در جهان منصوب شد

ترامپ: در تک تک شهر‌هاي ايران شورش وجود دارد

دستور توقيف اموال بانک مرکزي ايران در ايتاليا لغو شد

آلمان، ديپلمات ايراني را به بلژيک تحويل داد