آخرین اخبار

تعبير خواب از نظر علمي صحت دارد؟ سلامت روان

تعبير خواب از نظر علمي صحت دارد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - چرا خواب ميبينيم؟

براي زماني طولاني، رويا توسط بسياري از دانشمندان تحت بررسي بود. رويا ديدن مثل يک پديده افسانه اي بود که بسياري علاقه داشتند تا درباره آن بيشتر بدانند. مهمتر اينکه بسياري از ما درباره پاسخ اين سوال که چرا خواب ميبينيم، هنوز کنجکاو هستيم. هيچ اطميناني در مورد عملکرد واقعي خواب و روياها وجود ندارد، و روياهاي همه هنوز هم يادگاري هايي از روياهاي مختلف به يادآورده شده، است.

روياها براي ما چه مي کنند؟ آيا آنها در خدمت اهداف ما هستند؟

اينها پرسشهايي است که بي پاسخ مانده اند. گمانه زني ها و نظريه ها هنوز ادامه دارند. يک نظريه شايع اين است که خواب و روياها به عنوان يک تيم با هم کارمي کنند، آنها کمک مي کنند به مغز تا بعد از دريافت ميليونها ورودي به صورت روزانه، خود را تازه ساخته و اطلاعات جديد را جايگزين سازد. ورودي ها جزئيات حسي هستند که ممکن است کوچک باشند، مثل رنگها و يا بزرگتر و شکننده تر، مثل آنچه در يک سمينار و يا سخنراني مي گيريد. در زمان خواب، مغز اطلاعات را بررسي و تصفيه مي کند. آنچه را که نيازداريم نگه داشته، برخي قسمت ها را بازيافت و بالاخره قسمت هاي زائد را نيز حذف مي کند. محققان تصور مي کنند که روياها ابزار در اين فرآيند هستند.

رويا ديدن مرحله آگاهي اوليه است. اين اتفاق در زمان حرکت سريع چشم ( REM)، مرحله اي از خواب مي افتد. البته اين اتفاق درمراحل ديگر خواب مثل مرحله چهارم يا خواب موج آهسته ( Slow Wave Sleep-SWS) نيز مي افتد. اين مرحله عميق ترين مرحله خواب است. مطالعات نشان مي دهد که، روياها بر طبق مرحله خوابي که درآن اتفاق مي افتند، گوناگون هستند. بيشتر روياهاي درمرحله (REM) گزارش شده اند.

مراحل خوابمراحل خواب

مراحل خواب

ديدگاه درحال رشد علوم اعصاب عقيده دارد که، روياها با تثبيت حافظه که در طول خواب اتفاق مي افتد، مرتبط هستند. اين بيشتر شامل ضبط و سازماندهي خاطرات براساس تحريکات عاطفي و نيز انتقال خاطرات بين مناطق مختلف مغز مي باشد. خاطرات تکه تکه روزانه در بخش هيپوکامپ جاي مي گيرند. اين بخش حافظه طولاني مدت مغز، براي به يادگيري سريع است. درهنگام شب آنها براي پردازش به بخش شناختي واقع درغشاي مغز انتقال پيدا مي کنند. مطالعات نشان مي دهند که، فعاليتهاي عصبي هيپوکامپ درطي حوادث روزانه تکرار مي شوند. اين اتفاق بسيار سريعتر از زمان واقعي و به صورت معکوس رخ مي دهد.

فعاليت هاي تکراري با الگوهاي خنثي از فعاليت در جلوي مغز(که براي برنامه ريزي اهداف و تدابير است) و قشر بصري ( تجربيات ديداري) درارتباط است. اين بازيابي حافظه، درمرحله (REM) خواب و وقتي در حال رويا ديدن هستيد، رخ مي دهد.

آيا بين ناخودآگاه ما و روياها ارتباطي وجود دارد؟

درباره ناخودآگاه و روياها، اجازه دهيد تا نگاهي به قلمرو عجيب و غريب روياها بيندازيم. سوال اين است: آيا تلاش مغز براي ساخت حسي از سيگنال هايي که در مرحله تثبيت حافظه توليد مي شوند، حاکي از مدل فعالسازي- سنتز آلن هابسون( از دانشگاه هاروارد) است؟

آيا رويا ديدن معني هم دارد؟

اين يک کار مخاطره آميز است و جستجوي معاني روياها براي همه سنين در دست اقدام است. صداي ناهنجار يک تصادف و خاطره تکه تکه شدن، براي بسياري ازافراد رضايت بخش نيست. تفسير روياها با اعتقادات، انگيزه ها و شرايط فردي که رويا را ديده است، رمز گذاري شده است. تصورکنيد که مرحله تثبيت حافظه در واقع تصادفي نيست و برتجربيات گذشته و اهدافي که به صورت بيولوژيکي تعيين شده است، متمرکز هستند. پس تنش هاي انگيزشي در قسمت سطح و رويه محتواي روياها قراردارند.

افرادي که روياهاي خود را با ارزش مي دانند، ممکن است به درستي تاييد کنند، اهميت اطلاعات موثري که از طريق خواسته هاي عاطفي قديمي ما براي هدايت درست از فعاليت هاي ما در زمان بيداري رمزگشايي شده است. سيستم REM ممکن است به انگيزه هاي عاطفي قديمي ما، براي يکپارچگي با مهارتهاي شناختي جديدتر درمغز اجازه دهد، اين عمل مي تواند به شرح بسياري از ويژگي هاي قابل توجه سيستم REM خواب کمک کند، اعم از محتواي عاطفي سنگين تا توابع ظاهري از افزايش يادگيري و يکپارچه کردن و تثبيت حافظه.

پس محتواي روياها ممکن است پيامي براي تقويت ناخودآگاه ما نباشد. تجزيه و تحليل روياها ممکن است ساختار زيرين نيروهاي انگيزشي، که چشم انداز ما را از انتخاب ها و استراتژي زندگي تعيين مي کند، آشکار سازد.

منعکس کردن تلاش روي قسمتي از مغز، براي شناسايي و ارزيابي غشاء جديد، مشارکت کردن براي وضوح احساس، که به وسيله ساختار ليمبيک درطي REM فعال مي شود. به عبارت ديگر، مغز تلاش مي کند که، تجربيات ما را از دنيا با تحريکات احساسي مان پيوند دهد.

روياها ممکن است ابزاري براي مغز باشند که براي کشف موقعيت هاي فرضي، به شيوه اي انتزاعي و براي اصلاح استراتژي عمليات آينده، ازآنها استفاده مي کند. تصاوير روياها مي توانند نتيجه برنامه ساختن يک حس باشند که سيگنال هايي که توسط سيستم داخلي از محرک ها توليد شده اند و توسط هيچ سنسوري هم محدود نمي شوند را پردازش مي کنند. به عبارت ساده تر، تصاوير روياها ميتوانند مغز را قادر سازند تا از الگوهاي آزمايشي توليد شده درمغز، حس را بسازد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : خواب هاي تان مي خواهند به شما چه بگويند؟




منبع: سيمرغ




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

لکنت زبان در کودکان

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

گلي که دشمن استرس است

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

مزاج مغز شما سرد, گرم, خشک يا تر است؟

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

استرس و اضطراب شديد داريد اگر اکثرا اين علايم جسماني را تجربه مي کنيد!

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

ناخن جويدن در مورد شخصيت شما چه مي گويد + روش درمان

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

5 قدم براي روبرو شدن با خاطرات ترسناک و پشت سر گذاشتن آن ها

افسردگي چه تاثيري بر ميل جنسي مي گذارد؟

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

گلي که دشمن استرس است

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

چگونه از افسردگي پس از سقط جنين پيشگيري کنيم

آنچه درباره آزمايش اعتياد نمي‌دانستيد

با اين روش ترمز استرس را بکشيد

افسردگي در کمين کودکان چاق

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

آموزش مهارت هاي مقابله با استرس

لکنت زبان در کودکان

الکسي تيميا alexithymia چيست و چه ارتباطي با مشکلات روحي دارد؟

چرا پزشک ها بيشتر از هر شغل ديگري خودکشي مي کنند؟

عکس پروفايل شما چه حقايقي را در مورد شخصيت تان بر ملا مي کند؟

چرا ستاره هاليوود تماشاي کارتون سيندرلا را براي دخترش ممنوع کرد؟

چرا بيماري هاي روحي و رواني در بين دانشجويان فزايش يافته؟

افسردگي چيست؟

آيا شما هم وسواس داريد؟

دليل و درمان حرف زدن در خواب

افسردگي در مردان چه تفاوتي با افسردگي در زنان دارد؟

کاهش استرس با ماساژ نقاطي خاص در بدن

آيا آلزايمر ارثي است؟

درمان موثر دردهاي مزمن با بخشيدن ديگران!!