آخرین اخبار

خواب هاي تان مي خواهند شما را از چه چيزهايي آگاه کنند؟ سلامت روان

خواب هاي تان مي خواهند شما را از چه چيزهايي آگاه کنند؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - تعبير خواب هايي که مي بينيد چيست؟

جين برهم Jan Brehm از پورتلند، از يک خواب گيج کننده و تکان دهنده در مورد خودش بيدار مي شود. ليزا اسپيچ Lisa Espich از توسان Tucson از رويايي در مورد شوهرش که مي داند ازدواجشان ديگر مثل قبل نخواهد شد، پريشان از خواب مي پرد. جنيفر لمبرت Jennifer Lambert از ساحل ويرجينيا به قدري تحت تاثير خوابش تحريک شده که بلافاصله بعد از بيدار شدن نيم ساعت فقط گريه مي کند سپس خواهرش را صدا مي زند که مدت زمان زيادي با هم غريبه بوده اند.

خواب ها مي توانند ما را تکان دهند، بترسانند و در بعضي موارد الهام بخش باشند. ولي آيا بايد به روياهايمان گوش دهيم؟ متخصصان مي گويند، به هيچ وجه. به گفته دکتر مارسيا امري Marcia Emery، روان شناس دانشگاه هولوس، " مردم در حال حاضر از روياهايشان به عنوان ابزاري براي زندگي بهتر استفاده مي کنند. "

اين ارتباط نسبتا نوظهور است. بسياري از محققان قبلا بر اين باور بودند که خواب هايي که هر فرد مي بيند در واقع سيگنال هاي عصبي مغز را به صورت رندوم (تصادفي) منعکس مي کند. به گفته پروفسور روان شناسي Deirdre Barrett از هاوارد، "در گذشته تصور بر آن بود که خواب ها بي معني بوده و به هيچ عنوان کاربرد خاصي ندارند. " ولي امروزه بسياري از دانشمندان بر اين باورند که خواب ها نقشي حياني در روشن شدن آنچه واقعا برايمان مهم است بازي مي کنند.

خواب ديدن، فکر کردن است – فقط در يک منطقه بيوشيميايي متفاوت (عالم ديگر)، بارت Barrett ، نويسنده مشاوره خواب The Committee of Sleep توضيح مي دهد که: چگونه هنرمندان، دانشمندان و ورزشکاران از خواب هايشان براي حل خلاقانه مشکلاتشان استفاده مي کنند – و چطور شما هم مي توانيد همين کار را انجام دهيد. " خواب ديدن يک حالت از تفکر است که خيلي بيشتر بصري (ديداري) است، حسي و عاطفي است که درست مخالف تفکر در حالت بيداري است. "

اين شهودي است که به اصطلاح " تجلي " خواب يا رويا ناميده مي شود و مانند يک منبع با ارزش است. به گفته بارت " رويا ها مي توانند الهام بخش باشند يا به شما کمک کنند تا از مشکلات رهايي پيدا کنيد زيرا ذهن شما از راهي متفاوت روي خواب هاي شما کار مي کند. " نکته : زماني که او دستورالعملي تحت عنوان تکنيک " dream incubation* " را به سوژه ها آموزش داد، نيمي از آن ها در مورد مشکلي که قبل از خواب رويش تمرکز کرده بودند ، رويا ديدند و 25 درصد آن ها رويايي ديده بودند که يک راه حل عملي در آن براي مشکلشان ارائه شده بود.

*dream incubation: يک تکنيک يادگيري در خواب است که در واقع مانند کاشتن يک بذر در ذهن است که بعد از کاشتن ذهن شما در طول شب آن را پردازش مي کند و شما يا آن مورد را مي آموزيد (مانند يادگيري زبان در خواب) يا براي آن مسئله راه حلي مي يابيد.

مسلما، گوش دادن به خواب مغز آسان نيست. " حتي ممکن است احساس عجيبي داشته باشيد، زباني رمز آميز که اگر بتوانيد رمز گشايي اش کنيد آنچه باقي مي ماند يک صداقت خودآگاه بي رحم است. " لري کوين لونبرگ Lauri Quinn Loewenberg ، عضو انجمن بين المللي مطالعه خواب و بنيانگذار thedreamzone توضيح مي دهد : " هنگامي که شروع به متصل کردن خواب ها با زندگي بيداري خود مي کنيد، مي توانيد خود و انديشه هاي دروني خود رابسيار واضح تر ببينيد. "

پيدا کردن معني خواب هايتان مانند پرورش يک باغ است. به گفته پروس: هر چه بيشتر اين کار را انجام دهيد، بينش درونيتان بيشتر مي شود. به گفته بارت " اگر به طور منظم به روياهايتان توجه نشان دهيد زماني خواهد رسيد که آن چنان در شما نفوذ کنند که باعث آزارتان شوند. "

در اين جا صحبت هاي 3 زن که روياهاي واقعي که به آن ها الهام شده است را بررسي مي کنيم:

خواب هاي تان مي خواهند شما را از چه چيزهايي آگاه کنند؟

جين برهم Jan Brehm، 56 ساله ، پورتلند ، بازيگر و مادر دو دختر

خواب جين:

" به حمام رفتم و پرده دور دوش را کشيدم. دختر 26 ساله ام که آن موقع 10 ماهه بود ، آنجا بود. موجي از وحشت را حس کردم. او در وان نشسته بود و لب هايش آبي بود. فراموش کرده بودم که او را آنجا گذاشته ام. وفتي از خواب بيدار شدم خيلي آشفته بودم و نميتوانستم از تصورش به خود نلرزم. "

معني روياي جين:

به گفته لاونبرگ Loewenberg: " زماني که در مورد کسي که خيلي به شما نزديک است خواب مي بينيد، طبيعت انسان تشخيص مي دهد که اين رويا به معناي واقعي کلمه در مورد آن شخص است. ولي ممکن است در عوض نشان دهنده بخشي از زندگي حال حاضر شما باشد. من از جين پرسيدم که در حال حاضر بين او و دخترش چه مي گذرد: هيچ حس گناهي ندارد؟ جين گفت مساله اي نبوده که تا اين حد عميق او را بترساند.

" از آن جا که به نظر مي رسيد مشکلي با دخترش ندارد، به نظر مي رسد که نوزاد ممکن است سمبل مورد ديگري در زندگي اش باشد که او ازش غفلت کرده است. ما اغلب سرمايه گذاري ها، پروژه ها، ريسک ها و جسارت هاي خود را به عنوان " فرزندمان " مي بينيم، چون مثل يک نوزاد بايد تغذيه شده و تحت مراقبت قرار بگيرند تا به توانايي بالقوه خود برسند.

" شايد انتظارش را نداشته باشيد که چنين روياي ترسناکي با يک اتفاق شاد همراه باشد. ولي ذهن در حال خواب جين تصميم گرفت که پيامي با احساس منفي قوي به منظور جلب توجه او ارسال نمايد. "

بعد از شنيدن صحبت هاي روانشناس او چه کرد؟

جين تعريف کرد " چند سال پيش، من شروع به نوشتن و توليد يک سري DVD در مورد يائسگي نمودم، ولي زماني که نتوانستم سرمايه گذاري برايش پيدا کنم، کار روي آن را متوقف نمودم . بنابراين وقتي که لوري از من پرسيد آيا يک پروژه خلاقانه اي که رهايش کرده باشم دارم که رها کردنش باعث احساس سردي در من شده باشد. بلافاصله به ذهنم رسيد که نوزاد لرزان همان سي دي هاي يائسگي ام بوده. من خودم را وقف کار کردم و دو سال قبل DVD ها را روانه بازار نمودم. خواب و رويايم به من انگيزه حرکت به جلو داد. "

خواب هاي تان مي خواهند شما را از چه چيزهايي آگاه کنند؟

ليزا اسپيچ Lisa Espich ، 41 ساله ، توسان، با مردي که وابستگي به مواد مخدر دارد ازدواج نموده است

خواب ليزا:

در خوابم، نصف شب بيدار شدم و ديدم که شوهرم در تختخواب نيست. مي توانستم صداي وز وز بلندي بشنوم، بنابراين بلند شدم تا منبعش را پيدا کنم. وقتي به حياط خلوت نگاه کردم نور افکني را ديدم که از درختي آويزان است. زير نور شوهرم را با ميز و اره نجاري ديدم. همين طور که نزديک تر مي شدم، توانستم نيم تنه خونين يک زن را ببينم که اندامش روي زمين پراکنده شده بود.

" متوجه شدم که همسايه مان از روي نرده ها در حال نگاه کردن است و مي دانستم که مي خواهد با پليس تماس بگيرد. من هول شدم و به شوهرم گفتم که بايد جسد را پنهان کنيم. به او کمک کردم که سوراخي بکند و باقي مانده جسد زن را در آن دفن کند. همان طور که در حال کندن قبر بوديم، جسد و ساير اندام هايش شروع به بالا آمدن کردند. خيلي زود حياتمان پر از باقيمانده اجساد زنان ديگر شد. ما درست قبل از شنيدن صداي آژير پليس آخرين شواهد را هم دفن کرديم. وقتي جواب زنگ در را دادم ، طوري رفتار کردم که انگار همه چيز مرتب است ولي پليس به من سرم حقيقت تزريق کرد تا حقيقت را بازگو کنم . به محض تزريق سرم ، حقيقت مشخص شد. وقتي بيدار شدم به شکمم چسبيدم . حتي نمي توانشتم با شوهرم صحبت کنم. "

معني روياي ليزا:

به گفته امري: " در خواب، ليزا به دنبال بررسي وضعيت بوده و نورافکن به او اشاره داشته. همان طور که خاک برداري مي کرده اند اجزاي بدن شروع به آمدن به روي سطح کرده اند، حقيقت به سمت نور آمده است و واقعيت ها در حال ظهور است – اين يعني مردم درباره اعتياد شوهرش مي دانند.

" بزرگترين کليد زماني پيدا مي شود که شما کلمه کشتن و شريک در آن را با کلماتي مشابه از قبيل: شليک، تفنگ و قتل بيان کنيد. ترجمه اي که ليزا به کار برد، رويا پاياني بر پنهان کاري اعتياد شوهرش بوده. با استفاده از يک کليشه قديمي، حقيقت – به شکل سرم حقيقت در رويايش نمايان شده – که او را راحت کرده است. "

بعد از شنيدن صحبت هاي روانشناس او چه کرد؟

" چيزي که واقعا در خوابم با آن روبرو شدم حس تسکين و آرامش، پس روبرو شدن با حقيقت بود. بنابراين شجاعتم را جمع کرده و همان کاري که خوابم به من پيشنهاد داده بود را انجام دادم: رازم را فاش کردم. وقتي خانواده ام حقيقت را فهميدند براي دور شدن از اين موقعيت همراهي ام کرده و به من قدرت دادند.
به طرز شگفت انگيزي بعد از رفتن من، شوهرم شجاعت خود را بدست آورده و به دنبال درمان اعتيادش رفت. او الان پاک است و 5 سال است ديگر مصرف نداشته و ازدواجمان دوباره به سلامت خود بازگشت.

خواب هاي تان مي خواهند شما را از چه چيزهايي آگاه کنند؟

جنيفر لمبرت Jennifer Lambert ، 35 ساله ، ساحل ويرجينيا ، پدربزرگش سه هفته پيش فوت کرده

خواب جنيفر:

" پدربزرگم به خانه مان آمده بود و من از ديدنش هيجان زده شده بودم. او را در آغوش گرفتم و دستهايم را دور گردنش انداختم. اولين جمله اش اين بود، ديگر از دست خواهرت عصباني نباش.

در آن زمان، من و خواهرم حتي نمي توانستيم در يک اتاق با هم باشيم. از آن جايي که من بزرگتر بودم ولي او تهاجمي تر بود بنابراين من هميشه عقب مي نشستم و به ترس و انتقام از او فکر مي کردم. وقتي بيدار شدم نيم ساعت گريه کردم."

معني خواب جنيفر:

به گفته بارت: " گاهي اوقات يک خواب براي ديدن غم و اندوهمان است، مثل احساسي که جنيفر نسبت به خواهرش داشته. روياها اغلب انگار احساسات متفاوتي درون ما بيدار مي کنند که موجب آگاهي ما مي شود."

زمان بندي اين رويا – فقط سه هفته بعد از مرگ پدربزرگش – نشان مي دهد که اين فقدان احساسات او را به گم گشته ديگر جنيفر پيوند زده: خواهرش. پدربزرگش کسي بوده که با نگرش دوستانه مرتبط است و معمولا افراد با يک ويژگي خاص در خواب هايمان نمايانگر همان خصلت هستند که در زندگي بيداري مان آن را در وجودمان کم داريم. برايش سخت بود که وقتي رابطه اش با خواهرش به بن بست رسيده يک شاخه زيتون براي صلح به او بدهد ولي رويا يک فشار در جهت مشخص به او داده است. "

بعد از شنيدن صحبت هاي روانشناس او چه کرد؟

چند روز بعد از خوابم، با خواهرم صحبت کردم و به او گفتم که از ارتباطي که با هم داريم رضايت ندارم و دلم مي خواهد رابطه اي که داريم بيشتر به رابطه مادر و خاله شبيه باشد که خيلي به هم نزديکند. ما هنوز هم بعد از آن گفتگو چند بار جر و بحث داشته ايم ولي حالا بهترين دوستان هم هستيم. نمي دانم که آيا بدون آن خواب آشتي ما امکان پذير بود يا نه؟

خواب هاي تان مي خواهند شما را از چه چيزهايي آگاه کنند؟

چطور خواب و روياي تان را به خاطر بياوريد

به گفته لونبرگ، اگر توجه بيشتري به آن چه خواب هايمان به ما مي گويند بنماييم لحظات خيلي بيشتري خواهيم داشت که زندگيمان را تغيير بدهد. در ادامه به شما ياد مي دهيم چگونه خواب هاي بيشتري را به خاطر بياوريد تا از منبع دانش دروني تان بهره مند شويد:

1. ساعت زنگ دار خود را در نظر بگيريد:

ما معمولا بعد از خواب REM* به طور طبيعي بيدار مي شويم و اگر صداي بلند زنگ شما را از خواب عميق يا خواب non-REM، بدون بازگشت به خواب Rem بيدار کند رويايتان کمتر در دسترس خواهد بود(يعني به طور ناگهاني از خواب عميق بپريد) . اگر بايد از يک ساعت زنگ دار استفاده کنيد، از مدل هايي استفاده نماييد که به آرامي و با يک زنگ فزاينده شما را بيدار مي کنند. اين کار به شما اجازه مي دهد که قبل از بيدار شدن وارد مرحله سبک تر REM بشويد.

*اختراع دستگاه نوار مغزي به دانشمندان اجازه داد تا به مطالعه خواب انسان، به روش‌هايي که پيش از آن ممکن نبود، بپردازند. در خلال دهه 1950 فردي به نام اوژن آسرينسکي که تازه از دانشگاه فارغ‌التحصيل شده بود، از اين وسيله براي کشف آنچه امروز خواب REM خوانده مي‌شود استفاده کرد. مطالعات بيشتر بر روي خواب انسان نشان داده است که خواب از يک سري مراحل گذر مي‌کند که الگوهاي امواج مغزي در هر مرحله با يکديگر متفاوتند. خواب داراي دو نوع اصلي است:

خواب REM (حرکت سريع چشم) که خواب فعال يا خواب متناقض (paradoxical) نيز خوانده مي‌شود.

خواب NREM ( non-REM حرکت غيرسريع چشم) که خواب آرام نيز خوانده مي‌شود.

2. بعد از بيدار شدن هنوز هم دراز کشيده بمانيد و اجازه دهيد که خواب و رويايتان به سمت شما بازگردد:

ما بيشتر تمايل به يادآوري خواب هايي داريم که از آن ها بيدار شده ايم تا آن هايي که در طول شب ديده ايم. " اگر خوابتان عميق است احتمالا فقط آخرين رويايي که قبل از بيدار شدن ديده ايد را به خاطر خواهيد آورد. با اين حال با تمرين مي توان روياهاي بيشتري را به خاطر آورد. هر چه صبح ها بيشتر در جاي خود بمانيد و هر روز اين کار را تکرار کنيد بيشتر قادر خواهيد بود روياهاي اوايل شبتان را به ياد بياوريد. "

3. يک دفترچه کنارتان بگذاريد تا خواب و رويايتان را ثبت کنيد:

حتي براي بينش عميق تر يک دفترچه از وقايع روزمره تان داشته باشيد. سپس مي توانيد رابطه بين آن ها و خواب تان را پيدا کنيد. به گفته لاونبرگ " خواهيد ديد که چگونه خرس عصباني اي که در روياي ديشبتان ديده ايد شما را به ياد فريادي که موقع شام سر شوهرتان کشيده ايد، مي اندازد. "

نتيجه:

در واقع اين مقاله مي خواهد به شما بگويد که گاهي ذهن شما بوسيله خوابي که در رويا به شما نمايان مي کند مي خواهد براي يک مشکل يا اتفاقي که سال هاست در گوشه ذهن شما جا خوش کرده است، راهکاري به شما بدهد و يا شما را متوجه غفلتي که در گذشته در موردي انجام داده ايد بکند تا با رجوع دوباره به آن، حلش کنيد و پرونده اش را در ذهن تان ببنديد تا احساس آرامش کنيد. روياها اغلب انگار احساسات متفاوتي درون ما بيدار مي کنند که موجب آگاهي ما مي شود. اگر به خواب هايتان بيشتر توجه کنيد، خواب هاي بيشتري را به خاطر مياوريد و از منبع دانش دروني تان بهره مند شويد.



منبع: سيمرغ




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

لکنت زبان در کودکان

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

گلي که دشمن استرس است

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

مزاج مغز شما سرد, گرم, خشک يا تر است؟

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

استرس و اضطراب شديد داريد اگر اکثرا اين علايم جسماني را تجربه مي کنيد!

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

ناخن جويدن در مورد شخصيت شما چه مي گويد + روش درمان

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

5 قدم براي روبرو شدن با خاطرات ترسناک و پشت سر گذاشتن آن ها

افسردگي چه تاثيري بر ميل جنسي مي گذارد؟

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

گلي که دشمن استرس است

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

چگونه از افسردگي پس از سقط جنين پيشگيري کنيم

آنچه درباره آزمايش اعتياد نمي‌دانستيد

با اين روش ترمز استرس را بکشيد

افسردگي در کمين کودکان چاق

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

آموزش مهارت هاي مقابله با استرس

لکنت زبان در کودکان

الکسي تيميا alexithymia چيست و چه ارتباطي با مشکلات روحي دارد؟

چرا پزشک ها بيشتر از هر شغل ديگري خودکشي مي کنند؟

عکس پروفايل شما چه حقايقي را در مورد شخصيت تان بر ملا مي کند؟

چرا ستاره هاليوود تماشاي کارتون سيندرلا را براي دخترش ممنوع کرد؟

چرا بيماري هاي روحي و رواني در بين دانشجويان فزايش يافته؟

افسردگي چيست؟

آيا شما هم وسواس داريد؟

دليل و درمان حرف زدن در خواب

افسردگي در مردان چه تفاوتي با افسردگي در زنان دارد؟

کاهش استرس با ماساژ نقاطي خاص در بدن

آيا آلزايمر ارثي است؟

درمان موثر دردهاي مزمن با بخشيدن ديگران!!