آخرین اخبار

در سفر با کودکان، حتما اين 33 مورد ضروري را رعايت کنيد سلامت روان

در سفر با کودکان، حتما اين 33 مورد ضروري را رعايت کنيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - مواردي که بايد براي سفر با کودکان، بدانيد

وقتي قرار است با بچه‌ها به سفر برويد، نکات زيادي را بايد رعايت کنيد، لذا برايتان ليستي را آماده کرده‌ايم که با توجه به آن، سفر خوشايندتر و لذت‌بخش‌تري را تجربه خواهيد کرد.

1. ليستي از وسايل مورد نياز فرزندتان را يادداشت کنيد: لباس‌ها، داروها، وسايل بهداشتي، ...... تا هنگام بستن وسيله‌ها،‌ چيزي جا نماند.

2. در نوشتن ليست از فرزندتان کمک بگيريد. در اولين مرحله، ‌اجازه بدهيد هر آن‌چه به فکرش مي‌رسد را در ليست بياورد، بعد، برايش توضيح بدهيد که محدوديتي براي بردن وسيله داريد و مثلا به اندازه يک چمدان کوچک بيشتر نمي‌تواند وسيله با خودش بياورد، اين فرصت خوبي براي آموزش اولويت‌بندي است.

3. از وسايل مورد علاقه فرزندتان که به آن‌ها دلبستگي خاصي دارد، غافل نشويد، اگر ليوان خاص،‌ پتوي قديمي مخصوص يا عروسکي دارد که به او آرامش مي‌دهد، آن را جا نگذاريد، وگرنه ممکن است بعدا واقعا پشيمان شويد.

4. يک موقعيت عالي آموزشي ديگر در بستن وسايل،‌ نحوه قرار دادن وسايل در چمدان است. اين که چه چيزهايي را مي‌توان زير وسايل ديگر قرار داد،‌ چه‌طور بايد لباس‌ها را تا کرد، چه‌طور بايد کفش‌ها و مانند آن‌ها را از ساير وسايل جدا کرد، از شکستني‌ها چه‌طور بايد مراقبت کرد و چه‌طور در مجموع وسايل را چيد که بعد،‌ بتوان راحت‌تر آن‌ها را پيدا کرد،‌ همه و همه نکاتي عالي براي آموزش هستند.

5. در هر مرحله، سن و توانمندي‌هاي فرزندتان را در نظر بگيريد. اجازه بدهيد خودش تا جايي که مي‌تواند کارها را انجام بدهد. فراموش نکنيد اعتماد به نفس و لذت او، از اين که کارها بي‌عيب و نقص انجام شوند، بسيار مهم‌تر است.

6. وقتي قرار است وسيله جمع کنيد، فقط و فقط به مقصد فکر نکنيد. فراموش نکنيد که قرار است زماني را هم در مسير بگذرانيد و اتفاقا اين زمان، ‌ممکن است از هر زمان ديگري براي فرزندتان سخت‌تر و خسته‌کننده‌تر باشد.

7. مي‌توانيد وسايل بازي ساده و سبکي را همراه با خود ببريد تا فرزندتان بتواند در راه از آن‌ها استفاده کند.

8. زماني که در مسير هستيد،‌ فرصت خوبي براي گوش کردن به کتاب‌هاي صوتي است. مي‌توانيد کتاب‌هاي صوتي متناسب با سن فرزندتان تهيه کنيد و در راه به او فرصت بدهيد که به آن‌ها گوش دهد. بدين ترتيب،‌ هم زمان او را پر کرده‌ايد،‌ هم براي مدتي سرگرم است و هم، در واقع مثل اين است که يک کتاب خوانده و مطالعه کرده باشد!

9. وسايل بازي که براي مسير با خود مي‌بريد، بايد امن باشند و خطري را متوجه فرزندتان نکنند. از همراه بردن وسايل بازي برنده يا نوک‌تيز خودداري کنيد.

10. در مسير، بهانه‌گيري‌هاي فرزندتان را فقط با خوراندن انواع خوراکي آرام نکنيد. بدين ترتيب، هم او را با مشکلات گوارشي احتمالي در سفر مواجه نمي‌کنيد و هم، به او نمي‌آموزيد که وقتي حوصله‌اش سر مي رود،‌ با خوردن خودش را سرگرم کند. يکي از مشکلات افرادي که اضافه وزن دارند و نمي‌توانند وزن خود را کم کنند، ‌اين است که عادت کرده‌اند همه احساس‌هاي بد خود از جمله بي‌حوصلگي را با خوردن جبران کنند.

11. شايد برنامه‌ريزي کرده‌ايد که هر لحظه از سفر را به بهترين نحو بگذرانيد، اما هميشه اين احتمال وجود دارد که اتفاقات ناخوشايند و غيرمنتظره‌اي بيافتند. ممکن است هوا توفاني شود، به دليل باران نتوانيد بيرون برويد يا يکي از همراهان بيمار شود و مجبور شويد مدتي را در خانه يا هتل بمانيد. بهتر است براي اين زمان‌ها هم آماده باشيد.

12. هميشه يک برنامه شماره 2 داشته باشيد. مي‌توانيد حتي قبل از اين که به سفر برويد، با فرزندتان صحبت کنيد و با مشارکت خودش، برنامه شماره 2 را طرح‌ريزي کنيد. از علاقه‌هايش بپرسيد، ‌او را درگير موضوع کنيد و بگذاريد خودش را در اين موضوع شريک ببيند. بدين ترتيب، هم ياد مي‌گيرد که چطور براي موقعيت‌هاي زندگي‌اش بهتر راه‌حل پيدا کند و هم اين که بدون اين که غر بزند و گريه کند،‌ از زمانش بهره ببرد.

13. براي اين که در موقعيت بحراني، با فرزندتان درگير نشويد يا بحث و جدالي پيش نيايد و نيز، بتوانيد فرزندتان را بهتر با خودتان همراه کنيد، بهتر است برنامه‌هاي جايگزين را با او هم مطرح کنيد، تا در شرايط ويژه، راه‌حل آماده داشته باشيد.

14. وقتي برنامه‌اي به خوبي پيش نمي‌رود، از فرزندتان انتظار نداشته باشيد که دلخور و ناراحت نشود و با آغوش باز، قبول کند که برنامه‌ها کنسل شده‌اند. بنابراين به خاطر ناراحتي‌اش با او بحث نکنيد، در عوض، حرف‌هايش را بشنويد، ‌نشان بدهيد که شما هم ناراحت هستيد و احساس او را درک مي‌کنيد. بدين ترتيب،‌ او هم ياد مي‌گيرد به جاي ايستادن مقابل شما،‌ در کنارتان بايستد و با شما همراهي کند.

15. از بهترين فرصت‌هاي سفر، بيرون رفتن از فضاي شهري و نزديک شدن به طبيعت است. طبيعت، پر از فرصت‌هاي عالي براي آموزش و بازي است.

16. در محيط‌هاي طبيعي،‌ تا جايي که امنيت فرزندتان به خطر نمي‌افتد، ‌او را آزاد بگذاريد. تجربه دويدن در فضاي آزاد، لمس گياهان و قدم گذاشتن روي خاک و در آب،‌ تجربه‌هايي است که به راحتي در شهر به دست نمي‌آيد.

17. مطالعات زيادي نشان داده‌اند که خاک و طبيعت،‌ داراي باکتري‌هايي هستند که باعث شادي در انسان مي‌شوند. محققين حتي مدعي شده‌اند که زندگي پاکيزه و دور از خاک و گياه شهري، خود باعث کاهش شادي در افراد شده است. بنابراين اجازه بدهيد فرزندتان طعم اين شادي را بچشد.

18. از گل‌ها،‌ گياهان،‌ برگ‌ها، حيوانات ريز و درشت و .... براي آموزش به فرزندتان بهره ببريد. وقتي مي‌بينيد نسبت به چيزي کنجکاو شده، همان را بهانه‌اي براي توضيح و آموزش ببينيد و براي آن زمان صرف کنيد.

19. فکر نکنيد ارتباط فرزندتان با فضاهاي طبيعي، سلامتي او را به خطر مي‌اندازد. برعکس،‌ مطالعات نشان مي‌دهند که فرزنداني که زياد از محيط‌هاي طبيعي دور مي‌شوند، بيشتر احتمال دارد به بيماري‌هايي چون آلرژي مبتلا شوند. در واقع اگر بچه‌ها در سنين کم با طبيعت و محيط‌هاي داراي خاک و گرده و ... روبرو نشوند،‌ در آينده با احتمال بالاتري، سيستم ايمني‌شان واکنش نامناسبي نسبت به اين فضاها نشان خواهد داد.

20. برخي اصولي که بعدها در فيزيک و رياضيات و ساير درس‌هاي دوران تحصيل آموخته مي‌شوند، در واقع پايه در اصولي دارند که در طبيعت به چشم مي‌آيند،‌ مانند تغيير حالت مواد، ثابت بودن حجم، ترکيب شدن، .... حتي توضيحاتي ابتدايي در مورد تفاوت ساعت‌ها، تفاوت‌هاي آب‌وهوايي و تغييرات زمين‌شناختي را مي‌توانيد در زمان مناسب در سفر،‌ يعني وقتي با آن‌ها مواجه مي‌شود، به فرزندتان ارائه کنيد.

21. بچه‌ها قبل از اين که واقعا خسته شوند و طاقتشان تمام شود، نشانه‌هايي را در رفتار و گفتار خود نشان مي‌دهند. سعي کنيد نسبت به اين نشانه‌ها حساس باشيد و به موقع عکس‌العمل نشان دهيد، تا به دردسر نيافتيد.

22. امکان برگشتن به هتل يا محل اقامت خود در صورت خستگي فرزندتان را در نظر داشته باشيد، مثلا با خودروي خودتان برويد يا حتما شماره تماس تاکسي تلفني آن محل را همراه داشته باشيد.

23. اگر فرزندتان نمي‌تواند پابه‌پاي بقيه راه برود،‌ امکاناتي براي استراحت او در نظر بگيريد،‌ زماني را در يک رستوران يا مانند آن به نشستن بگذرانيد، يا اگر سنش کم است، کالسکه او را همراه با خود ببريد،‌ مکان مناسبي براي استراحت پيدا کنيد و خوراکي‌هاي مفيد و مغذي همراه داشته باشيد.

24. بسيار مهم است که قبل از اين که طاقت فرزندتان تمام شود،‌ به داد او برسيد، در غير اين‌صورت به او ياد مي‌دهيد که فقط وقتي حسابي داد و بيداد به راه بياندازد يا روي زمين بنشيند،‌ او را جدي مي‌گيريد و به خواسته‌اش توجه مي‌کنيد. در اين صورت، تعجب نکنيد اگر کم‌کم به جاي اين که بگويد خسته‌ام،‌ روي زمين بنشيند و ديگر با شما نيايد يا قشقرق به راه بياندازد و تا او را از آن محل دور نکرده‌ايد،‌ آرام نشود، چون مي‌داند اگر آرام باشد،‌ ديگر به خواسته‌اش توجهي نمي‌شود و جوابي هم نمي‌گيرد. البته اين کار را از روي عمد يا براي آزار شما انجام نمي‌دهد،‌ بلکه اين تنها راهي است که شما با رفتار خود به او آموخته‌ايد.

25. بچه‌ها در سفر سوال‌هاي زيادي مي‌پرسند. با هر پديده جديدي که روبرو مي‌شوند، دوست دارند در مورد آن سوال بپرسند و اطلاعاتي به دست بياورند. برخي والدين، فکر مي‌کنند اگر قرار باشد در تعطيلات و سفر هم جواب انبوه سوال‌ها را بدهند، تعطيلاتشان خراب شده و در واقع انتظار دارند که فرزندپروري هم در سفر تعطيل باشد، تا بتوانند ذهن آزادتري داشته باشند. اين درحالي است که همين سوال‌ها، بهترين فرصت براي آموزش مواردي است که بعدها،‌ کودکان به راحتي حوصله خرج يادگيري‌شان نمي‌کنند.

26. فرزندتان را تشويق کنيد به محيط اطراف دقت کند. او مي‌تواند انواع گياهان،‌ حيوانات، وسايل نقليه و .... را در مسير و در مقصد ببيند. مواجه شدن با محرک‌هاي متنوع به خودي خود، به رشد هوش و خلاقيت فرزندتان کمک مي کند.

27. از تنوع انساني غافل نشويد، به فرزندتان اجازه بدهيد غذاهاي محلي هر منطقه را امتحان کند،‌ آداب و رسوم آن‌ محل را ببيند، مردم را با لباس‌هاي محلي خود تماشا کند و به رفتارهاي آن‌ها دقت کند. به او کمک کنيد شباهت‌ها و تفاوت‌ها را پيدا کند و با مردم هر منطقه وارد ارتباط و گفتگو شود. اين کار به او کمک مي‌کند درک بهتري از تفاوت‌ها و ارزش‌هاي انساني در آينده داشته باشد و راحت‌تر با مردم متفاوت ارتباط برقرار کند، بدون قضاوت يا کناره‌گيري به دليل تفاوت‌ها.

28. وسايل و لباس‌هايي را با خودتان ببريد که اگر هر اتفاقي برايشان افتاد، دلتان نسوزد،‌ نگران هزينه‌هايشان نباشيد و دائم استرس خراب شدنشان را هم نداشته باشيد.

29. وقت‌هايي را تنها باشيد. مي‌توايند در تنهايي فکر کنيد، ‌ريلکس کنيد، ذهنتان را خالي کنيد،‌ خلاصه، زماني را به خودتان اختصاص بدهيد تا در فضايي که دوست داريد آسوده باشيد.

30. خودتان را به دست جريان اتفاق‌ها بسپاريد. در سفر زياد امکان ندارد که کاري آن‌طور که برنامه‌ريزي کرده بوديد پيش نرود. مهم نيست، قرار نيست يک پروژه را مديريت کنيد که مو به مو همه چيز اجرا شود. رفته‌ايد سفر که خوش بگذرد،‌ پس اوقات تلخي را کنار بگذاريد،‌دست از سرزنش خودتان و بقيه برداريد،‌ غر زدن را تعطيل کنيد و کاري را انجام بدهيد که باعث شود به همه از جمله خودتان بيشتر خوش بگذرد.

31. سعي کنيد حسابي استراحت کنيد، از تجربه‌هاي تازه لذت ببريد و خلاصه، بار تنش‌هايي که روي دوشتان سنگيني مي‌کند را زمين بگذاريد.

‌32. از اول سفر در نقش خدمتگزار ويژه بچه‌ها همراه سفر نشويد. يادتان باشد که خودتان هم قرار است از اين سفر بهره ببريد و محور فرزندتان به تنهايي نيست.

33. کارهايي که دوست داريد انجام بدهيد. حداقل در سفر خودتان را از رعايت هزار و يک بايد و نبايدي که خودتان هم دليلش را نمي‌دانيد رها کنيد. مثلا فکر مي‌کنيد آدم نبايد از مسير گلي رد شود؟ خب چرا نه؟ رد شويد! ‌بعدش از اينکه کاري که فکر مي‌کرديد نبايد انجام بدهيد را انجام داده‌ايد، ‌لذت خواهيد برد.



منبع: salamatnews.com




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

لکنت زبان در کودکان

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

گلي که دشمن استرس است

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

مزاج مغز شما سرد, گرم, خشک يا تر است؟

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

استرس و اضطراب شديد داريد اگر اکثرا اين علايم جسماني را تجربه مي کنيد!

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

ناخن جويدن در مورد شخصيت شما چه مي گويد + روش درمان

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

5 قدم براي روبرو شدن با خاطرات ترسناک و پشت سر گذاشتن آن ها

افسردگي چه تاثيري بر ميل جنسي مي گذارد؟

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

گلي که دشمن استرس است

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

چگونه از افسردگي پس از سقط جنين پيشگيري کنيم

آنچه درباره آزمايش اعتياد نمي‌دانستيد

با اين روش ترمز استرس را بکشيد

افسردگي در کمين کودکان چاق

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

آموزش مهارت هاي مقابله با استرس

لکنت زبان در کودکان

الکسي تيميا alexithymia چيست و چه ارتباطي با مشکلات روحي دارد؟

چرا پزشک ها بيشتر از هر شغل ديگري خودکشي مي کنند؟

عکس پروفايل شما چه حقايقي را در مورد شخصيت تان بر ملا مي کند؟

چرا ستاره هاليوود تماشاي کارتون سيندرلا را براي دخترش ممنوع کرد؟

چرا بيماري هاي روحي و رواني در بين دانشجويان فزايش يافته؟

افسردگي چيست؟

آيا شما هم وسواس داريد؟

دليل و درمان حرف زدن در خواب

افسردگي در مردان چه تفاوتي با افسردگي در زنان دارد؟

کاهش استرس با ماساژ نقاطي خاص در بدن

آيا آلزايمر ارثي است؟

درمان موثر دردهاي مزمن با بخشيدن ديگران!!