آخرین اخبار

چگونه در ايران هواپيماي شخصي بخريم يا اجاره کنيم؟ + قيمت چه خبر ... ؟

چگونه در ايران هواپيماي شخصي بخريم يا اجاره کنيم؟ + قيمت

  بزرگنمايي:

چه خبر - چگونه هواپيماي شخصي بخريم يا اجاره کنيم؟

حدود 17 سال است که مجوز خريد و فروش و پرواز با هواپيماي شخصي به ايرانيان داده شده که با توجه به نسبتا مناسب بودن قيمت آنها، استقبال از اين صنعت روبه رشد بوده است.

از سال 79 که شوراي عالي هواپيمايي و شوراي عالي امنيت ملي با پرواز هواپيماهاي شخصي بر فراز آسمان ايران و صرفا از مسيرهايي که شوراي عالي امنيت ملي براي ساير هواپيماها و ايرلاين ها تعيين کرده و از سوي سازمان هواپيمايي کشوري ابلاغ شده، موافقت کردند.

از آن سال به بعد شاهد رونق صنعت گردشگري هوايي و همچنين کسب وکار خريد و فروش هواپيماي شخصي هستيم با اين وجود سازمان هواپيمايي کشوري هنوز با پرواز هواپيماهاي شخصي بيش از 2 نفره موافقت نکرده و به همين دليل برخي خانوارها آنگونه که بايد و شايد از آن استقبال نکرده اند.

به گفته حسين علي‌پناهي کارشناس صنعت هوانوردي، ايران از نظر استفاده از هواپيماهاي شخصي 2 نفره در دنيا جزء کشورهاي سرآمد محسوب مي شود و حتي از بسياري از کشورهاي پيشرو در اين زمينه جلوتر است. اما از نظر استفاده از هواپيماهاي شخصي بيش از 2 نفره از ساير کشورها عقب تر هستيم. صنعتي که در صورت صدور مجوز، مي تواند در توسعه کردشگري و اشتغالزايي بسيار اثرگذار باشد.

همچنين از زماني که کسب و کار خريد و فروش هواپيماهاي شخصي رونق گرفته، فرودگاه هاي بدون استفاده اطراف تهران از جمله فرودگاه آزادي در آبيک استان قزوين و فرودگاه افلاک آسيا واقع در شرق تهران (50 کيلومتري آزادراه تهران ـ مشهد) توانسته اند شکل اقتصادي تري به خود بگيرند و بخش خصوصي براي سرمايه گذاري در آنجا وارد عمل شود. ضمن اينکه فرودگاه گلبهار واقع در شهر جديد گلبهار در 30 کيلومتري غرب مشهد و فرودگاه ورزقان در نزديکي شيراز نيز توانستند با ايجاد سايت هاي آموزش هوانوردي سبک و پذيرايي از هواپيماهاي شخصي و آموزشي، از تعطيلي نجات يافته و امکان استفاده عمومي در آنها فراهم شود.

اين فرودگاه ها، علاوه بر مهرآباد و پيام هستند که در تهران به مالکان هواپيماهاي شخصي خدمات مختلف شامل، آموزش، تيک آف و لندينگ، پارکينگ، تعمير و نگهداري، تعويض قطعات، سوخت رساني و ... را ارائه داده و هزينه هاي مربوطه را نيز دريافت مي کنند.

قيمت هواپيماي شخصي

قيمت هواپيماهاي دو نفره «نو» در ايران تا سال 91 که نرخ ارز شاهد نوسان قيمتي نبود، عمدتا 140 تا 150 ميليون تومان بود اما از آن زمان به بعد که نرخ دلار و يورو به حدود 4 هزار تومان رسيده، قيمت اين هواپيماها نيز به 600 تا 700 ميليون تومان افزايش يافت.

هواپيماهاي شخصي که در ايران مورد استفاده قرار مي گيرند، عمدتا ساخت کشورهايي چون آلمان، ايتاليا، انگليس، اوکراين، روسيه، آمريکا، کانادا و ... است. با اين حال در هيچ کجاي دنيا صنعت هواپيماسازي به صورت يکجا و تک سازنده اي صورت نمي گيرد بلکه هر بخش از اين پرندگان آهنين سبک بال در يک کشور ساخته شده و سپس کمپاني سازنده با تجميع آنها در کارگاه واحد، اقدام به فروش محصول مي کند.

هم اکنون در فرودگاههاي کشور در مجموع حدود 200 فروند هواپيماي شخصي وجود دارد که 30 تا 40 فروند آن در فرودگاه مهرآباد تهران مستقر است. مالکيت اين 200 فروند مربوط به اشخاص حقيقي و برخي نيز متعلق به اشخاص حقوقي است. برخي مالکان داراي چند فروند هواپيماي شخصي هستند و در زمينه اجاره اين هواپيماها فعال هستند. البته برخي هواپيماها نيز هستند که چند مالک دارند يعني چند نفر مشترکا با هم اقدام به خريد يک فروند هواپيما کرده اند.

کجاها پرواز کنيم؟

حسين علي‌پناهي از فعالان اين حوزه درباره نحوه فعاليت اين نوع هواپيماها که اتفاقا طرفداران زيادي هم در ايران دارد، گفت: هواپيماهاي شخصي که در ايران مورد استفاده قرار مي گيرند، عمدتا امکان پرواز به همه نقاط ايران را دارا و تقريبا همه فرودگاه هاي کشور آماده پذيرايي از خلبانان هواپيماهاي شخصي براي فرود هستند. حتي از نظر مقررات سازمان هواپيمايي کشوري، دارندگان اين هواپيماهاي مي توانند به خارج کشور هم پرواز کنند؛ اما با توجه به بالا بودن نرخ سوخت هواپيما در کشورهاي همسايه از جمله ترکيه، پرواز با هواپيماي شخصي به خارج از کشور مقرون به صرفه نيست ولي اين هواپيماها براي سفرهاي هوايي شخصي داخل کشور کاملا مناسب سازي شده اند.

چگونه هواپيماي شخصي بخريم؟

کساني که علاقه مند به خريد هواپيماي شخصي باشند مي توانند با اندکي گشت و گذار در فضاي مجازي با شرکت هاي فعال در اين کسب و کار و داراي مجوزها از سازمان هواپيمايي کشور و ديگر نهادهاي ذي ربط ارتباط برقرار کرده بر اساس نياز و سليقه خود هواپيماي شخصي نو خريداري کنند.قيمت اين مدل هواپيماها از 600 ميليون تومان آغاز مي شود.

همچنين متقاضيان خريد هواپيماهاي دست دوم مي توانند از دارندگان هواپيماي شخصي که مايل به فروش هستند، هواپيماي دو نفره بخرند که از 250 ميليون تومان شروع مي شود.

اجاره هواپيماي شخصي

اجاره هواپيماي شخصي به دو صورت است: نخست اينکه متقاضي خود داراي مدارک اجازه پرواز و خلباني هواپيماهاي فوق سبک از سازمان هواپيمايي کشوري را داراست که مي تواند همراه با يک نفر ديگر يکي از هواپيماهاي موجود در فرودگاه ها که به اين امر اختصاص داده شده را اجاره کند؛ يا اينکه مي تواند هواپيما را به صورت چارتري (همراه با خلبان) اجاره کرده و خود در جايگاه کمک خلبان بنشيند.

در هر صورت اجاره هواپيماي شخصي در ايران معمولا بين ساعتي 300 تا 400 هزار تومان است.

هزينه نگهداري و خدمات پارکينگ

از ديگر هزينه هايي که دارندگان هواپيماي شخصي بايد بپردازند، هزينه خدمات تعمير، نگهداري و پارکينگ آنهاست که شرکت هاي فعال در اين زمينه معمولا ماهيانه يک و نيم ميليون تومان از مالک هواپيما دريافت کرده و خود موضوعات مرتبط با نگهداري و پارک هواپيماهاي شخصي را مديريت مي کنند.




منبع: mehrnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ماجراي تبليغ نوشابه پپسي در فضا و آسمان

زندگي کردن انگل هاي ترسناک برروي صورت شما!!

عکس جالب از تغيير چهره يکتا ناصر و افسانه بايگان در گذر زمان!

4 نشانه طلاق در آينده از نگاه عکاس هاي مراسم عروسي!

ثروتمند شدن با پرورش سوسک!! عکس

خون کروکوديل و درمان ايدز!

همزمان خربزه و عسل بخوريد، مي ميريد؟!

جدايي خانم بازيگر از همسر دومش پس از 1 سال زندگي مشترک!

تغيير چهره بازيگر جذاب سريال بازي تاج و تخت پس از 7 سال! عکس

تبليغ جنجالي يک آرايشگاه زنانه در ايران! عکس

عکس: کارت مراسم عروسي الهام حميدي بازيگر 41 ساله

نوزاد 258 گرمي از بيمارستان مرخص شد! عکس

آموزش کنترل مصرف اينترنت گوشي موبايل

نگار جواهريان از انجام وظيفه اش نوشت! عکس

استقبال از نيکي کريمي در جشنواره جهاني فيلم فجر! عکس

احتمال وجود يک سياره ديگر در منظومه شمسي!

اگر اسنپ چت شما کار نمي کند اين کار را انجام دهيد

آگهي ساده درگذشت سهراب سپهري از ديد پرويز پرستويي! عکس

عکس هاي جديد نگار جواهريان در دوران بارداري اش

چگونه نوزادي با 1 پدر و 2 مادر به دنيا آمد؟!

محمد عليزاده در جشن تولد خواهرش! عکس

آموزش: حذف افراد از اينستاگرام بدون بلاک کردن

سفر هدايت هاشمي و همسر دومش به شيراز! عکس

آيا از گوشي هاي تاشو استقبال مي شود؟

5 زني که علم فضا را متحول کردند

واکنش بهنوش بختياري به توهين سالومه سيدنيا مجري شبکه من و تو

عرضه گوشي آيفون ارزان قيمت شبيه آيفون 8

7 نکته براي گرفتن عکس خوب با موبايل

تلاش بهنوش طباطبايي براي نشان دادن گوشواره اش! عکس

عکس جديد يکتا ناصر در کنار خواهر و شوهر خواهرش

تيپ فلور نظري بازيگر 50 ساله در آلمان! عکس

2 مردي که قلب روناک يونسي را تسخير کرده اند! عکس

نوت 10 پرو بهترين گوشي توليدي سامسونگ

نقش کرم چاله ها چيست؟

دستگاهي که با غذاي کمتر شما را سير مي کند

تبريک خاص مليکا شريفي نيا به مناسبت تولد خواهرش مهراوه! عکس

قارچ جاودانگي باعث افزايش طول عمر مي شود!

خيانت شاهزاده ويليام به کيت ميدلتون؛ ارتباط با دوست صميمي کيت!! عکس

استقبال از صفحه اينستاگرام زنان و دختراني که با رنگ کردن مو مخالف هستند! عکس

ماجراي کمک 1 ميليارد توماني هديه تهراني به سيل زدگان! عکس

آنجلينا جولي نام خانوادگي اش را تغيير داد

جزئياتي از پلي استيشن 5 و زمان عرضه آن

فايده الکي لبخند زدن!

دختر عماد طالب زاده به دنيا آمد + عکس و نام وي

6 رسم عجيب و غريب در زمان غذا خوردن در کشور هاي مختلف

فايده ويژه خوردن شکلات براي افراد بالاي 40 سال

به دنيا آمدن نوزاد از اولين پيوند رحمي رباتيک در جهان!

تمام زناني که لئوناردو دي کاپريو با آنها ارتباط داشته است! عکس

روناک يونسي: پيامبري بفرست که فقط گوش کند! عکس

خوابيدن در وان نفت براي درمان بيماري ها! عکس