آخرین اخبار

عربستان به قطر پيش از عيد فطر حمله ميکند؟! جهان

عربستان به قطر پيش از عيد فطر حمله ميکند؟!

  بزرگنمايي:

چه خبر - حمله عربستان به قطر قبل از عيد فطر

سردبير روزنامه رأي اليوم در تحليل تحولات اخير ميان قطر و کشورهاي عربي حوزه خليج فارس، نوشت که احتمال حمله عربستان و هم‌پيمانانش به قطر تا پيش از پايان ماه مبارک رمضان وجود دارد.«عبدالباري عطوان» سردبير روزنامه رأي اليوم، نويسنده و کارشناس برجسته جهان عرب در سرمقاله خود در روزنامه الراي اليوم به بررسي تشديد تنش ميان قطر و کشورهاي عربي حاشيه خليج‌فارس که همسو با عربستان سعودي هستند، پرداخت.

وي در اين مقاله تصريح کرد: زماني که دو روز پيش اعلام کرديم که جنگ ميان قطر از يک سو و دشمنانش در حاشيه خليج‌فارس از سوي ديگر آغاز شده، حرف مبالغه‌آميزي مطرح نکرديم.

در روز دهم ماه رمضان از خواب برمي‌خيزيم، شاهد تصميم‌هاي غير منتظره قطع روابط ديپلماتيک و بستن مرزها و توقف تمامي پروازها و اخراج شهروندان قطري از سوي عربستان و هم‌پيمانانش بوده‌ايم و تنها اين مانده که جنگنده‌هاي ائتلاف عربي قصر امير قطر را بمباران کرده و تانک‌ها به سوي اشغال قطر حرکت کنند و با سقوط امير اين کشور، امير جديدي را براي امارت در قطر انتخاب کنند.

اما در حال حاضر عمليات تحت فشار قرار دادن سياسي، اجتماعي و اقتصادي قطر در جريان است وعربستان سعي دارد با فشارهاي اقتصادي، سياسي و اجتماعي، قطر را از جامعه عربي و بين‌المللي جدا کند و اعلام جنگ ديپلماتيک و تحريم اقتصادي گام پاياني پيش از حمله نظامي است.

قطر کشورهاي تحريم‌کننده يعني عربستان سعودي، امارات متحده عربي، بحرين و مصر را متهم مي‌کند که به دنبال تحميل رويکردها و ديدگاه‌هاي خود به قطر هستند و در واقع خطر سونامي از چهار طرف قطر را تهديد مي‌کند و چه بسا «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري آمريکا نيز در سفر خود به رياض و با گرفتن 460 ميليارد دلار بهاي اين اقدام را گرفته باشد.

بيانيه «رکس تيلرسون» وزير امور خارجه آمريکا که طي آن از کشورهاي حوزه خليج‌فارس خواسته از وحدت خود محافظت کرده و در راستاي حل اختلافات گام بردارند، بر چراغ سبز آمريکا و حمايت از اين سناريو خبر مي‌دهد. اين بيانيه به گونه‌اي با اقدام کشورهاي چهارگانه عليه قطر همراهي کرده و ما را به ياد بيانيه‌اي مي‌اندازد که توسط «ايپريل گلاسپي» سفير وقت آمريکا بعد از ديدار با صدام، ديکتاتور سابق عراق منتشر شده بود که پس از آن زمينه براي حمله عراق به کويت آماده شد.

گمان نمي‌رود که وضعيت فعلي، مقطعي باشد. واکنش کشورهاي عربستان سعودي، امارات متحده عربي، مصر و بحرين در قطع رابطه با قطر، بستن مرزها و بيرون کشاندن شهروندان اين چهار کشور متوقف نمي‌شود. کساني که شبکه‌هاي العربيه عربستان و اسکاي نيوز امارات را مشاهده مي‌کنند، شاهد شنيدن صداي طبل جنگ بوده و براي همگان اين اطمينان حاصل شده که رويدادهاي بزرگي در راه است.

«سيد مصطفي البکري»، عضو پارلمان مصر که بسيار به «عبدالفتاح السيسي» رئيس‌جمهوري اين کشور نزديک است، در شبکه العربيه درباره جنگي نزديک و تغيير نظام در قطر با نيروي نظامي سخن گفت و تاکيد کرد که پيش‌تر نيز بر ضرورت اتخاذ اين گام تاکيد کرده بوديم چرا که قطر از گروه‌هاي تروريستي در سينا و سوريه و ليبي حمايت کرده و به تامين مالي گروه‌هاي افراطي نظير القاعده و داعش مي پردازد.

اين عجيب نيست که شاهد اعلام پيوستن «فائز السراج»، رئيس مجلس رياستي ليبي به ائتلاف مخالف قطر باشيم. «عبدربه منصور هادي»، رئيس جمهور مستعفي و فراري يمن نيز از قطع روابط با قطر خبر داده است. اين کشورها از نظريه معروف «جرج بوش» پيروي مي‌کنند که گفته بود: «هر آنکه با ما نيست، ضد ما است». عربستان که سران و نمايندگان 56 کشور را فرا خواند تا براي سخنراني ترامپ در نشست رياض دست بزنند، ممکن است از تمامي اين کشورها و به خصوص اردن، مراکش، سودان و چه بسا تونس بخواهد که مسير مشابهي را طي کرده و در عمليات تشديد فشارها بر قطر و تغيير نظام در اين کشور مشارکت کنند.

از ديدگاه دشمنان قطر و به خصوص عربستان، اين کشور سياست مستقلي را در مقايسه با برادر بزرگ‌تر خود اتخاذ کرده و سياست بازتري را در قبال ايران ايفا کرده و از جنبش اخوان المسلمين و شاخه‌هايش در ليبي و مصر و يمن و نوار غزه و ترکيه حمايت و ثروت مالي هنگفت خود را در اين مسير هزينه مي‌کند. اما مقام‌هاي قطري از اين موضوع شگفت زده شده‌اند که پايگاه العديد آمريکا در قطر ديگر مانع از مداخله نظامي در اين کشور نمي‌شود.

در سايه همدستي آمريکا و چشم‌پوشي ديگر کشورها، حمله و اشغال قطر بعيد به نظر نمي‌رسد. اين چهار کشور تجربه مداخله نظامي براي بازگرداندن شيخ خليفه بن حمد، پدر بزرگ امير کنوني به قدرت را داشتند و نيروهاي حمله کننده در سال 1996 ميلادي وارد اراضي قطر شدند اما اين مداخله را وتوي آمريکا و پايگاه العديد ناکام گذاشت و از اينجاست که مي‌توان اهميت چراغ سبز آمريکا را درک کرد. چه بسا ولي‌عهد ابوظبي و جانشين وليعهد عربستان در سفر به واشنگتن اين موضوع را هماهنگ کرده باشند.

همانطور که صبح دوشنبه با خبر قطع روابط شگفت‌زده شديم، بعيد نيست که يک صبح ديگر ماه رمضان و چه بسا پيش از عيد فطر از خواب بلند شويم و خبر مداخله زميني، هوايي و دريايي براي سرنگوني امير کنوني قطر را بشنويم.

چه کسي در مقابل اين اقدام خواهد ايستاد؟ سازمان ملل؟ ترکيه ساکت؟ آيا روسيه که چند روز پيش امير قطر به آنجا سفر کرد و با اين کشور توافقنامه‌هاي پنهاني و آشکار امضا کرد در اين مسير گام برمي‌دارد؟

تمامي اين طرف‌ها که برخي از آنها هم‌پيمانان قدرتمندي براي قطر به شمار مي‌آيند، صورت خود را به سويي ديگر رانده يا سر خود را در داخل شن‌ها فرو برده‌اند و نمي‌خواهند در اين باره چيزي بدانند چون حداقل تا کنون خواستار مداخله نيستند.



منبع:ايلنا



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

دستورالعمل جديد آمريکا به شرکت‌هاي هواپيمايي در ارتباط با تحريم ايران

ايران به پرداخت 104 ميليون دلار غرامت محکوم شد

دردسر تازه اي که نيويورک تايمز در دولت ترامپ آفريد

خط و نشان جديد ترامپ براي مداخله کنندگان در انتخابات

ديدارهاي متعدد جان کري با ظريف در روزهاي اخير

هواوي از دولت آمريکا شکايت کرد

مادورو: دولت ترامپ، باند تبهکاران افراطي است

فقيرترين کشور‌هاي جهان معرفي شدند

طرح جديد آمريکا براي هدف قرار دادن بشار اسد

دستگيري 2 مهاجر ايراني در انگليس

ترامپ: اوباما بايدن را از تلي از زباله بيرون کشيد

طرح عزل ترامپ به کنگره مي‌رود

ترامپ: محبوب‌ترينم، استيضاحم نمي‌کنند

يک ايراني در مسکو ربوده شد

خارج کردن چند چمدان مشکوک و کيسه‌ سياه از کنسولگري عربستان در استانبول

توليد نفت عربستان در نوامبر رکورد زد

ظاهر جديد جايزه گلدن گلوب رونمايي شد/ سنگين‌تر و بزرگ‌تر از قبل

تلاش آمريکا براي خفه کردن «هوآوي»

جانشين «آنگلا مرکل» معرفي مي‌شود

برج ايفل و مناطق گردشگري در پاريس بسته شد

ترامپ از استيضاح خود نگران است

حمله هکر‌هاي چيني به نيروي دريايي ارتش امريکا

شکست‌هاي پي در پي مثلث شرارت ترامپ، نتانياهو و بن سلمان

پيام يلدايي پمپئو: پايان شب سيه، سپيد است!

بن‌سلمان خواسته بود قتل ⁧«خاشقجي» وحشيانه و رعب‌آور باشد

تظاهرات عليه برگزيت در لندن/ همه پرسي دوم مي خواهيم

ادعاي يک رسانه آمريکايي درباره توقف هواپيماي باري تهران در سوريه، لبنان و قطر

چرا عراق بدترين گذرنامه دنيا را دارد!

آمريکا کنفرانس عربستان را بايکوت کرد

فجايع جنسي مخالفان مسلح سودان جنوبي

ترامپ کشته شدن جمال خاشقجي را تاييد کرد

مجلس نمايندگان آمريکا خواستار تحريم عربستان در چارچوب قانون ماگنيتسکي شدند

درپي شکست وليعهد سعودي؛ شاه سعودي مسئوليت بررسي پرونده خاشقجي را برعهده گرفت

مخالفان بن سلمان در حال جمع شدن گرد احمد بن عبدالعزيز هستند

برادر و همسر برادر جمال خاشقجي به قتل رسيدند

سايه اتهام قتل خاشقجي بر سر بن سلمان

يکي از مظنونان قتل خاشقجي در حادثه رانندگي در رياض کشته شد

گوگل نيز عربستان را تحريم کرد

روايت هولناک از قتل خاشقچي/مدير پزشک قانوني سعودي جسد را مثله کرده

نامزد خاشقجي مرگ وي را اعلام کرد+عکس

جاده هاي ترکيه بازهم قرباني گرفت/مرگ 22 مسافر +تصاوير

تنها راه مقابله با ايران، افزايش فشارهاي سياسي است

«شواهد شوکه‌کننده‌» درباره قتل خاشقجي

يک ربات در پارلمان انگليس حاضر مي‌شود!

اقدام قابل توجه آمريکا درمورد تحريم نفتي ايران

زني که پليس لندن را متعجب کرده است+تصوير

اولين «وزير پيشگيري از خودکشي» در جهان منصوب شد

ترامپ: در تک تک شهر‌هاي ايران شورش وجود دارد

دستور توقيف اموال بانک مرکزي ايران در ايتاليا لغو شد

آلمان، ديپلمات ايراني را به بلژيک تحويل داد