آخرین اخبار

نقش پدر در زندگي فرزندش چيزي بيش از پرداخت قبوض است سلامت روان

نقش پدر در زندگي فرزندش چيزي بيش از پرداخت قبوض است

  بزرگنمايي:

چه خبر - تاثير وجود پدر در شکل گيري شخصيت فرزند

زيگموند فرويد Sigmund Freud: قوي ترين نياز دوران کودکي حفاظت و حمايت پدرانه است

Sigmund Freud.jpgSigmund Freud.jpg

زيگموند فرويد Sigmund Freud (عصب‌شناس اتريشي است که پدر علم روانکاوي شناخته مي‌شود.)مي گويد که قوي ترين نياز دوران کودکي حفاظت و حمايت پدرانه است. اين گفته ممکن است بحث برانگيز باشد ولي علم، صحت آن را تاييد کرده است.

مطالعات بي شماري اهميت نقش پدر را در دوران کودکي نشان داده اند و در حال حاضر با توجه به مطالعات انجام شده مشخص شده است که به طور کلي نقش پدر در دوران کودکي عامل مهمي در شايستگي اجتماعي، ابتکار عمل اجتماعي، بلوغ اجتماعي و استعداد کودک براي ارتباط با ديگران در آينده است. هر کودک، يک پدر عاشق که هميشه به فکرش باشد نيازمند است.

پنگوئن امپراتور که نقش پدر را دارد، مسئوليت گرم نگه داشتن تخم را در طول ماه هاي زمستان بر عهده مي گيرد

پنگوئن امپراتور که نقش پدر را دارد، مسئوليت گرم نگه داشتن تخم را برعهده داردپنگوئن امپراتور که نقش پدر را دارد، مسئوليت گرم نگه داشتن تخم را برعهده دارد

پدران هر دو نياز کودک، جسمي (بدني) و رواني را فراهم مي کنند و اين مساله حتي در قلمرو حيوانات هم قابل مشاهده است. مثلا يک خانواده پنگوئن را در نظر بگيريد. پنگوئن امپراتور که نقش پدر را دارد، مسئوليت گرم نگه داشتن تخم را در طول ماه هاي زمستان يخ زده بر عهده مي گيرد. زيرا پنگوئن ماده به خاطر تخم گذاري ذخيره غذايي خود را از دست داده است و بايد تا دو ماه به آب هاي عميق برود.

البته جالب توجه است که امروزه جامعه مدرن در تشخيص نقش تمام و کمال پدر در خانواده شکست خورده و آن را به کليشه ارائه پشتيباني مالي محدود مي نمايد.متاسفانه ما اهميت نقش پدر در خانواده و پرورش کودکان را کم اهميت کرده ايم.

ارزش يک پدر بيش از 100 معلم است

" ارزش يک پدر بيش تر از صد معلم است. "

يک مثل قديمي است که مي گويد " ارزش يک پدر بيش تر از صد معلم است. " اين مثل حقيقت دارد و با تحقيقات علمي اي هم که انجام شده به اثبات رسيده است.مطالعات نشان داده اند که نوزادان با پدراني که به شدت درگير نگهداري از آنها بودند(اين مورد با اندازه گيري ميزان تعامل بين پدر و نوزاد سنجيده شده است) هوشياري و هوش کامل تري در 6 ماهگي و امتياز بالاتري در مقياس بيلي Bayley scales (مقياسي براي ارزيابي عملکرد رشد و نمو نوزادان و کودکان نوپا) که يک سري استاندارد اندازه گيري براي ارزيابي کودکان بين 0 تا 3 سال است، دارند. محققان همچنين متوجه شدند که اين کودکان در 3 سالگي از هوش IQ بالاتري نسبت به همسالان خود برخوردار بوده اند.

ارتباط بيشتر کودکان با پدر باعث مسئوليت پذيري آنها در آينده مي شود

محققان دريافتند که پدران و مادران با راه هاي بسيار متفاوت با کودکان نوپاي خود صحبت مي کنند. صحبت هاي يک پدر با سوالات بيشتر از قبيل " چه " و " کجا " شروع مي شود که باعث تحريک کودکان شده و آن ها را به سمت مسئوليت پذيري بيشتر براي برقراري ارتباط و تعامل سوق مي دهد.

مزاياي درگير شدن پدران در مراقبت از فرزندان در طول سال هاي اوليه به سلامت و رفاه کودک محدود نمي شود بلکه انعکاس آن در تمام خانواده قابل مشاهده است. با مشاهده پژوهش ها مي توانيم ببينيم، خانواده هايي که در آن ها پدران مانند مادران درگير بزرگ کردن کودکان هستند، گزارشات مرگ و مير هاي تصادفي و زودرس کمتر از حد متوسط ثبت شده است. مشکلات قانوني ايجاد شده در خانواده، سوء مصرف مواد و بستري شدن در بيمارستان هم کمتر بوده و به طور کلي احساس رفاه در خانواده بيشتر مي شود.

به عنوان يک مادر جوان هنوز تجربه اولين فرزندم را به خاطر دارم. خوب به خاطر دارم ميلي قوي داشتم که خودم را به خودم و همه ثابت کنم و بگويم که من يک مادر فوق العاده هستم. دست و پنجه نرم کردن با مسئوليت اضافه بر کار و زندگي خانوادگي ام که با احساس گناه و استرس هاي غير ضروري آميخته بود سبب شد شانس لذت به اشتراک گذاشتن وظيفه بزرگ کردن نوزادم با شوهرم را از دست بدهم.

براي بزرگ کردن يک کودک، تمام اهل روستا بايد همت کنند

it take sa village to raise a child.jpgit take sa village to raise a child.jpg

خيلي بعدتر بود که معني اين حرف را فهميدم: براي بزرگ کردن يک کودک، تمام اهل روستا بايد همت کنند.مطالعات ثابت کرده اند که درگيري اوليه پدر براي مراقبت از کودک نو رسيده سبب ثبات زناشويي و حتي رضايت زناشويي در ميان سالي مي شود و حتي باعث خواهد شد که زوجين هنوز هم بعد از 10 يا 20 سال بعد از تولد اولين فرزندشان از زندگي اي که دارند رضايتمند باشند. اين داده ها شواهد علمي اي به ما ارائه مي دهد که مشارکت بيشتر پدران و به اشتراک گذاشتن مسئوليت هاي بيشتر در پرورش کودک قابل چشم پوشي نيست.

درگيري پدر در زندگي کودک مي تواند از همان آغاز و در اتاق زايمان شروع شود. مادران بايد به اندازه کافي عاقل باشند که بدانند به رسميت شناختن و اعتماد به پدر در مراقبت از نوزاد از همان روز اول تولد يک سرمايه گذاري استراتژيک در ثبات خانواده و سلامت رواني فرزندان است.

مادر روز پدر در کشورهاي غربي

شايد بسياري از ما پيش از اين " روز پدر " را جشن نمي گرفتيم ولي بايد بدانيد که جشن روز پدر و نقش آن يک مفهوم جديد نيست.بهتر است بدانيد که سنت مدرن جشن گرفتن روز پدر در غرب به اوايل قرن 19بر مي گردد. اين ابتکار توسط يک خانم واشنگتني به نام سونورا لوئيس Sonora Louise پايه گذاري شد. او مي خواست اين گونه احترام خود را به پدرش ابراز کند، کسي که بعد از مرگ همسرش در 16 سالگي، 6 کودک که يکي از آن ها تازه به دنيا آمده بوده است را به تنهايي بزرگ کرد.تحسين شخصي و احترامي که او براي پدرش قائل بود و مبارزه او براي نام گذاري روزي به نام پدر باعث شد که اين روز براي اولين بار در 19 ژوئن 1910 رسما جشن گرفته شود.و در کشور ما ايران، روز پدر را به بهانه ميلاد امام علي (ع) که منشا رفعت، مهرباني، عدالت و گذشت بود جشن مي گيريم.

پس عاشقانه مي گويم که پدر، روزت مبارک! تو به من بزرگترين هديه اي که هر شخصي مي تواند به ديگري بدهد را به من داده اي، تو به من اعتماد به نفس دادي!


منبع: سيمرغ




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

لکنت زبان در کودکان

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

گلي که دشمن استرس است

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

مزاج مغز شما سرد, گرم, خشک يا تر است؟

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

استرس و اضطراب شديد داريد اگر اکثرا اين علايم جسماني را تجربه مي کنيد!

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

ناخن جويدن در مورد شخصيت شما چه مي گويد + روش درمان

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

5 قدم براي روبرو شدن با خاطرات ترسناک و پشت سر گذاشتن آن ها

افسردگي چه تاثيري بر ميل جنسي مي گذارد؟

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

گلي که دشمن استرس است

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

چگونه از افسردگي پس از سقط جنين پيشگيري کنيم

آنچه درباره آزمايش اعتياد نمي‌دانستيد

با اين روش ترمز استرس را بکشيد

افسردگي در کمين کودکان چاق

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

آموزش مهارت هاي مقابله با استرس

لکنت زبان در کودکان

الکسي تيميا alexithymia چيست و چه ارتباطي با مشکلات روحي دارد؟

چرا پزشک ها بيشتر از هر شغل ديگري خودکشي مي کنند؟

عکس پروفايل شما چه حقايقي را در مورد شخصيت تان بر ملا مي کند؟

چرا ستاره هاليوود تماشاي کارتون سيندرلا را براي دخترش ممنوع کرد؟

چرا بيماري هاي روحي و رواني در بين دانشجويان فزايش يافته؟

افسردگي چيست؟

آيا شما هم وسواس داريد؟

دليل و درمان حرف زدن در خواب

افسردگي در مردان چه تفاوتي با افسردگي در زنان دارد؟

کاهش استرس با ماساژ نقاطي خاص در بدن

آيا آلزايمر ارثي است؟

درمان موثر دردهاي مزمن با بخشيدن ديگران!!