آخرین اخبار

به بهانه زادروز مهران مديري :بيوگرافي, عکس ها و کليپ آره بارون ميومد با صداي مهران مديري اخبار فرهنگي و هنري

به بهانه زادروز مهران مديري :بيوگرافي, عکس ها و کليپ آره بارون ميومد با صداي مهران مديري

  بزرگنمايي:

چه خبر - زادروزتون مبارک آقاي مهران مديري...

مهران مديري
زادروز : 18 فروردين 1346 - تهران، ايران
محل زندگي : تهران
مليت : ايران
پيشه : بازيگر، کارگردان، خواننده، تهيه کننده، طراح صحنه و طراح لباس
سال‌هاي فعاليت : 1353 تا کنون
سبک : کمدي
فرزندان : فرهاد و شهرزاد

مهران مديري (زادهٔ 18 فروردين 1346 در تهران) کارگردان، بازيگر، خواننده، مجري، طراح صحنه و لباس، مجري طرح، صداپيشه و تهيه کننده ايراني است. از جمله مجموعه‌هاي تلويزيوني که مهران مديري در آن‌ها کارگردان و بازيگر بوده مي‌توان سريال‌هاي: ساعت خوش، پاورچين، نقطه‌چين، شب‌هاي برره، باغ مظفر، مرد هزارچهره، مرد دوهزارچهره، قهوه تلخ، ويلاي من، شوخي کردم و در حاشيه را نام برد.

زندگي مهران مديري

مهران و فرهاد مديريمهران و فرهاد مديري

مهران و فرهاد مديري

مهران مديري آخرين فرزند خانواده است. او سه برادر بزرگ‌تر دارد. از شانزده سالگي با تئاتر آشنا شد. در سال 1368 وارد راديو شد و در داستان شب به مدت شش سال به گويندگي پرداخت. مهران مديري در سال 1372، به همراه داريوش کاردان اولين برنامه طنز خود را براي نوروز ساخت. تا سال 1372 با نمايش‌هاي زيادي چون: شوخي، تلگراف، آرسنال، پانسيون، سيمرغ، هملت، کيسه بوکس و... روي صحنه رفت. همچنين در اين دوران به عنوان بازيگر در نمايش‌هاي راديويي قصه‌هاي شب نيز حضور داشت. آغاز شهرت مهران مديري از سال 1372 بود که در مجموعهٔ طنز نوروز 72 بازي کرد. پس از آن مديري در چندين مجموعهٔ طنز ديگر که توسط صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش شد به عنوان بازيگر و کارگردان حضور داشت.

آغاز بازي و کارگرداني مجموعه‌هاي طنز مهران مديري

پرواز 57
پرواز 57 مجموعه طنز تلويزيوني بود که در دهه فجر سال 1372 از شبکه يک پخش شد. اين نخستين کار کارگرداني مهران مديري در يک سريال طنز تلويزيوني بود.
پرواز 57 را مي‌توان دومين نقطهٔ عطف مجموعه‌هاي طنز تلويزيوني پس از پيروزي انقلاب دانست. بازيگراني مانند نصرالله رادش با بازي در اين سريال وارد عرصه تلويزيون و طنز ايران شدند.

مهران مديري و داوود اسديمهران مديري و داوود اسدي

مهران مديري و داوود اسدي

ساعت خوش
پس از ساخت و پخش مجموعه پرواز 57، مهران مديري ساخت سريالي ديگر را به نام ساعت خوش، با بازيگراني نه چندان مطرح آغاز کرد که در سال‌هاي 1372 و 73 به صورت هفته‌اي يکبار از شبکه دو پخش مي‌شد. اين مجموعه شامل قطعات طنز کوتاه بود و نکته خاص آن متفاوت بودن آن با نوع طنزي بود که در آن زمان در صدا و سيما رايج بود و بسيار تکراري و يکنواخت شده بود. نوع نگاه مهران مديري به طنز سبب مشکلاتي با برخي روزنامه‌هاي محافظه‌کار مانند کيهان شد . به هر رويه اين مجموعه آغازگر حرکت جديد و معرفي بازيگران جديدي در عرصه طنز شد. تبديل شدن بازيگران جوان ساعت خوش به ستاره‌هاي تلويزيون، چندان در آن برهه زماني خوشايند مديران تلويزيون نبود. ساعت خوش در اوج، يکمرتبه به پايان رسيد. اين تصميم اتفاقي براي خود بازيگران هم عجيب بود.

ساعت خوشساعت خوش

ساعت خوش

رفتن از تلويزيون و ورود به شبکه نمايش خانگي
پس از پخش سريال مرد دوهزارچهره در سال 1388، تصميم مهران مديري بر ساخت و پخش سريال جديدي به نام قهوه تلخ براي صدا و سيما بود اما به دلايل نامعلوم با موافقت مسئولان صدا و سيما همراه نشد، از دلايل عدم موافقت به مسائل مالي، محتوا و داستان سريال اشاره شده است. سرانجام در شهريور 1389 اين مجموعه در شبکه نمايش خانگي توزيع شد. اين سريال به موفق‌ترين سريال شبکه نمايش خانگي تبديل شد و به عنوان پرفروش‌ترين سريال شبکه نمايش خانگي لقب گرفت.

قهوه تلخقهوه تلخ

قهوه تلخ

بمب خنده
در نيمه دي ماه 1389 فيلمي از مهران مديري در حال تقليد برنامه‌هاي ماهواره‌اي در فضاي وب، و همچنين به‌صورت لوح فشرده منتشر شد که به سرعت به يکي از پربازديدترين لينک‌ها در محيط وب فارسي و شبکه‌هاي اجتماعي تبديل شد، اما کسي نمي‌دانست متعلق به کداميک از آثار مديري است.

ويلاي من
در سال 1391 مهران مديري ساخت مجموعه‌اي جديد را براي پخش در شبکه نمايش خانگي با نام ويلاي من شروع کرد. تيم بازيگران و سازندگان اين مجموعه اشتراک زيادي با قهوه تلخ داشت. توليد اين مجموعه با سرمايه‌گذاري مؤسسه فرهنگي «گلرنگ رسانه» از 20 آبان ماه در منطقه ازگل کليد خورد. ويلاي من از طريق شبکه نمايش خانگي پخش شد و به تعدادي از خريداران نسخهٔ اصلي اين مجموعه، به قيد قرعه جوايزي، از جمله سه ويلا در شمال ايران، اهدا شد. اين مجموعه در جذب مخاطبان نتوانست به موفقيت قهوه تلخ دست پيدا کند.

ويلاي منويلاي من

ويلاي من

ممنوع تصوير شدن مهران مديري
پس از پخش تيزرهاي انيميشن تهران 1500 درسال 1392 با وجود آن که مهران مديري در نقش يک بازي کرده بود، معلوم شد که هيچ اشاره‌اي به وي نشده است. تهيه کننده اين مجموعه در واکنش به اين موضوع عنوان کرد، به دستور بازرگاني صدا و سيما، نشان دادن تصوير مهران مديري و حتي پخش صداي او و اشاره به نامش ممنوع است.

تهران 1500تهران 1500

تهران 1500

شوخي کردم... !
در دي ماه سال 1392 مهران مديري ساخت مجموعه جديدش را با نام شوخي کردم…! آغاز کرد. اين سريال برخلاف سريال‌هاي قبلي از داستان آيتمي سرچشمه مي‌گرفت و هر قسمت موضوع خاصي داشت و به يکي از معضلات جامعه چنگ مي‌زد. اين سريال با طيف وسيعي از بازيگران طنز همراه بود(67 بازيگر). در حالي مهران مديري در اين سريال مجري گري کرد که از آخرين تجربه او در اين زمينه در مجموعه طنز 80، دوازده سال گذشته بود. مهران مديري در سال 1387 در برنامه مثلث شيشه‌اي زماني که مجري برنامه، رضا رشيدپور، از وي پرسيد که دوست دارد چه کاري بسازد که تا حالا نساخته در پاسخ گفت دوست دارم در آينده کاري بسازم که هم طنز باشد و هم معضلات جامعه را بيان کند حالا به نظر مي‌رسد شوخي کردم همان کاري باشد که مديري در سال 87 حرفش را مي‌زد.

شوخي کردمشوخي کردم

شوخي کردم

بازگشت به تلويزيون
در آخرين لحظات سال 92 در شبکه 3سيما در برنامه 3 ستاره که مهران مديري نامزد دريافت بهترين بازيگر نقش اول مرد در سريال‌هاي برره و مرد هزار چهره شده بود در اين برنامه حاضر شد و بعد از 6 سال دوري از تلويزيون دوباره به جعبه جادويي برگشت و دو جايزه دريافت کرد. مهران مديري در اين برنامه گفت در اوايل سال 93 به تلويزيون برمي‌گردد به سه دليل:

* من فرزند تلويزيون هستم و عمدهٔ زندگيم و همچنين مهمترين آثارم رو در تلويزيون انجام دادم و هيچوقت نميشه از تلويزيون رفت و برنگشت.

* شبکه نمايش خانگي قابل مقايسه با تلويزيون نيست براي اينکه من يک مخاطب 70 ميليوني رو عوض کردم با يک مخاطب 3 ميليوني که اين منو آزار داده تو اين سال‌ها.

* براي اين که احساس مي‌کنم مردم به شدت نياز دارن به حال خوب، خنده، و به لحظات شاد و اين تنها کاريه که از دست من بر مي‌آد و فکر مي‌کنم وقتشه برگردم و اين وظيفه رو انجام بدم.

در حاشيه
مجموعه تلويزيوني در حاشيه با نام سابق «اتاق عمل» ساخت آن به کارگرداني و بازيگري، طراحي صحنه و لباس مهران مديري از مهر 1393 آغاز شد. از ابتدا با حاشيه‌هايي (مخالفت گسترده از سوي نهادهاي حامي پزشکان) در ساخت همراه بود و مدتي هم ضبط و تصويربرداري آن متوقف شد که بدنبال اين حاشيه‌ها با تغييراتي در متن فيلمنامه از شش فروردين 94 شروع شد. اين مجموعه تلويزيوني چهارمين سريال مهران مديري در دههٔ 1390 و اولين سريال او پس از بازگشت به تلويزيون است.

درحاشيهدرحاشيه

درحاشيه

عطسه
سال 1394 مهران مديري خبر از سريالي با نام «عطسه» داد. گفته مي‌شد سريال «عطسه» شامل آيتم‌هاي مختلف طنز مي‌باشد که داراي موضوعات اجتماعي است و داراي 10 قسمت مي‌باشد که قرار بود در هر بازهٔ زمانيِ مشخص (2 هفته يکبار) از هفتهٔ اول تيرماه، يک قسمت از آن وارد شبکه نمايش خانگي شود.

دورهمي
مجموعه دورهمي با نام اوليه زعفرون در نوروز 1395 شروع به کار کرد. اين مجموعه به سرعت توانست مخاطبان را به خود جذب کند تا جايي که بسياري از کارشناسان پيش بيني کردند به زودي جاي خندوانه رامبد جوان را خواهد گرفت.

دورهميدورهمي

دورهمي


فعاليت هاي مهران مديري در راديو
* گوينده «داستان شب»
* بازيگر داستانهاي شب راديو
* ديوانه از قفس پريد به کارگرداني بهزاد فراهاني، 1370
* دژ به کارگرداني اکبر زنجانپور، 1370
* واسکادلوگاما به کارگرداني جواد شيرگر، 1371
* موشها و آدمها به کارگرداني محمد عمراني، 1371
* گوينده برنامه جلوه‌هاي پايداري

جوايز و افتخارات مهران مديري
* نامزد سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش مکمل مرد از بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر براي بازي در فيلم هميشه پاي يک زن در ميان است – 1386
* تنديس حافظ - 1386
* تنديس حافظ بهترين بازيگر مرد کمدي تلويزيون براي مجموعه‌هاي مرد دو هزار چهره و قهوه تلخ - 1390

دکتراي افتخاري مهران مديري
دانشگاه ليبرتي آمريکا (american liberty university) به پاس انجام فعاليت‌هاي هنري و انساني، به مهران مديري مدرک دکتراي افتخاري اهدا کرد. مراسم اهداي دکترا به مديري در 21 تيرماه 1390 (12 ژوئن 2011) در دانشگاه ليبرتي واقع در لس‌آنجلس برگزار شد که مهران مديري به دليل ضبط ادامه مجموعه قهوه تلخ نتوانست در اين مراسم حضور پيدا کند. در اين مراسم، دکتر رونالد برينر به نمايندگي از مهران مديري اين مدرک را دريافت کرد و حميد سلطاني آن را در ايران به مهران مديري رساند.

گروه فرهنگ و هنر

منبع: wikipedia.org



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فرزاد حسني، نيما شاهرخ شاهي، متين ستوده در اکران رالي ايراني 2

انتقاد صريح رضا کيانيان از زيرآب زني ها در جشنواره جهاني فجر 98

فيلمي که داريوش فرهنگ به همسر اولش، سوسن تسليمي تقديم کرد

پوريا پورسرخ، مهراوه شريفي نيا، شبنم قليخاني در جشنواره فجر

چهره خاص هديه تهراني روي پوستر بين المللي فيلم + عکس

فروش آلبوم شجريان به نفع سيل زدگان + عکس و آدرس مراسم امضا

روز چهارم جشنواره و استقبال پرشور مردم از نيکي کريمي! + عکس

شوخي پيمان قاسم خاني با ليگ 2 در جشنواره فيلم فجر

ژست خودماني مهران مديري و پيمان قاسم خاني + عکس

تصوير پارسا پيروزفر و باران کوثري در پوستر بي حسي موضعي + عکس

زيبا کرمعلي، الميرا دهقاني، فرشته حسيني و... در جشنواره فجر

منير فرمانفرماييان درگذشت

چهره جديد و متفاوت پارسا پيروزفر در جشنواره جهاني فجر

علي مصفا روي پوستر انگليسي فيلم سروش صحت + عکس

اميليا کلارک، دواين جانسون/ هنرمندان در بين 100 چهره تاثيرگذار 2019 + عکس

ريحانه پارسا، نويد محمدزاده، رضا داودنژاد و همسرش در جشنواره فجر

ماجراي شهاب حسيني و فيلم اولي هاي مهجور در جشنواره جهاني فجر

ديدگاه عباس کيارستمي درباره فيلمسازي درباره زندانيان

مهتاب کرامتي، فاطمه معتمد آريا و مريم معصومي در روز سوم جشنواره

رونمايي از پوستر «مصائب شيرين 2» فيلم خانوادگي داوودنژاد

عکس ترسناک شهاب حسيني روي پوستر يک فيلم

سوء استفاده دوباره ترامپ از سريال «بازي تاج و تخت»! + عکس

فيلم هاي جشنواره کن 2019 اعلام شد

مهناز افشار بر روي پوستر فيلم کارگردان ژاپني + عکس

ترلان پروانه، نگار جواهريان و بازيگران ديگر در جشنواره جهاني فجر

نويد محمدزاده پاي چوبه دار روي پوستر خارجي فيلم + عکس

اکران 2.5 ميليارد توماني «غلامرضا تختي» ويژه سيل زدگان + عکس

افتتاحيه سي و هفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر با کنايه به حاتمي کيا + عکس

تگزاس 2 با چه شرطي جايگزين فيلم توقيفي رحمان 1400 شد؟

نامگذاري خياباني به نام محمدرضا شجريان در تهران + عکس

نويد محمدزاده پس از يک سال نظرش را عوض کرد!

مريم اميرجلالي: عطاران تلفنم را جواب نمي دهد! + عکس

تصوير جالب از ستاره درگذشته بر روي پوستر جشنواره کن 2019 + عکس

هزينه جشنواره فجر 6.3 ميليارد تومان! +عکس

معرفي 6 نفر از مهمانان ويژه جشنواره جهاني فجر

داوران جشنواره جهاني فيلم فجر معرفي شدند + عکس

نارضايتي خالق بازي تاج و تخت Game of Thrones از پايان سريال

احمد اقتداري درگذشت + عکس وصيت نامه

براي سينماي ايران که فقط 15 بازيگر آقا و خانم دارد، متاسفم!

تاثير قيمت دلار بر زندگي سوپراستارهاي سينماي ايران!!

ستاره فيلم‌هاي «اينگمار برگمن» در 83 سالگي درگذشت

سازندگان GOT همزمان با پخش قسمت آخر به مکان نامعلوم مي روند!!

توقف اکران فيلم «رحمان 1400» به دليل تخلف در نمايش

امين حيايي، مهتاب کرامتي و ... در حال جمع آوري کمک هاي مردمي به سيل زدگان + عکس

جزئيات کنسرت خيريه شهرام ناظري براي سيل زدگان

معرفي چهار فيلم بخش جام جهان نما جشنواره‌ جهاني فجر

اين نقش انگ الناز شاکردوست بود!! + عکس

نقاشي اي که 30 سال پيش جمشيد مشايخي با عشق از چهره همسرش کشيد + عکس

جديدترين عکس ها از «ترميناتور» منتشر شد + عکس

مرگ بازيگر بريتانيايي حين اجرا روي صحنه!