آخرین اخبار

حاشيه و متن جشن موزه سينما براي اسکار اصغر فرهادي اخبار فرهنگي و هنري

حاشيه و متن جشن موزه سينما براي اسکار اصغر فرهادي

  بزرگنمايي:

چه خبر - اصغر فرهادي: دعا کنيد بتوانم باز هم در ايران فيلم بسازم!

اصغر فرهادي در مراسم تقديرش گفت:
من اصلا قرار نبود، فيلم «فروشنده» را بسازم و مي‌خواستم فيلمي در جايي ديگر کار کنم. اما به طور اتفاقي و احساسي خواستم اين فيلم را بسازم و خوشحالم که آن تصميم احساسي را با همه گرفتاري‌هايي که براي فيلم بعدي‌ام به وجود آورد، گرفتم. فردا شب براي مدتي طولاني به سفر مي‌روم و امشب خاطره خوبي بود که براي من ساختيد.

او با قدرداني از مردم و همکارانش از عباس کيارستمي ياد کرد و گفت:
اگر او امشب اينجا بود، رديف اول مي‌نشست و احتمالا صحبت هم مي‌کرد! جايش خيلي خالي است و حيف است کسي که در سينماي ايران و جهان حق دارد را به سادگي از دست داديم.

وي همچنين با گرامي داشتن ياد يدالله نجفي از همکارانش در فيلم «فروشنده» و خانه سينما که برنامه تجليل از او را تدارک ديده بودند قدرداني کرد و افزود:
از اين رويه برگزاري نکوداشت‌ها تشکر مي‌کنم. آن هم نه به خاطر اينکه براي خودم برگزار شده بلکه از اين جهت که در فضايي که احساس دلسردي وجود دارد، چنين اتفاقاتي خوشايند است. همچنين اين جايزه و موفقيت‌ها را به شخص خودم متعلق نمي‌دانم و آرزو مي‌کنم از اين مهري که به من داريد و مردم به من دارند، دچار کبر و غرور نشوم و قدردان باشم.

اصغر فرهادي با اين جملات سخنان خود را پايان داد، اما هنگامي که مي‌خواست در جاي خود بنشيند، يکي از حاضران با صدايي بلند خطاب به او گفت که من پيش از اين در جايي شماره‌ام را به شما دادم و قرار بود از من براي بازي دعوت کنيد اما اين کار را نکرديد و به من بدهکار هستيد.

فرهادي پس از اين صحبت‌ها اظهار کرد:
دعا کنيد! خدا تواني به من بدهد که با همه حاشيه‌ها فقط روبروي‌ خود را نگاه کنم و دلگرم باشم که باز هم اينجا کار کنم.

او با اشاره به اينکه اين صحبت بهانه‌اي شد که حرفهاي ابتدايي‌ام را بيشتر باز کنم، يادآور شد:
نوروز دو سال قبل وسايل‌ام را جمع کرده بودم و حتي چمدان‌ام را بسته بودم و مي‌خواستم بروم اما چون نوروز بود و تهران خلوت، ميل ماندن در اين شهر و کار کردن در من وجود داشت و خوشحالم که آن نوروز در اين جا ماندم و يادم است که در خيابان بودم که به دستيارم در اسپانيا زنگ زدم و گفتم حال من، حالي نيست که به آنجا بيايم. دعا کنيد خدا تواني به من بدهد که با اين حاشيه‌ها باز بر گردم و اين جا فيلم بسازم، چون فيلم ساختن در اين جا براي من فيلم سازي با دلم است اما در آنجا با عقلم.

پيش از سخنراني اصغر فرهادي،سينماگران و برخي هنرمندان حاضر در برنامه صحبت کردند.

همايون اسعديان کارگردان سينماي ايران که اجراي برنامه را برعهده داشت، در همان ابتداي مراسم با اشاره به اينکه در شرايطي که هر روز در گوشه‌اي از جهان صداي جنگ شنيده مي‌شود، در ادامه اينگونه سخنانش را ادامه داد:
ما افتخار مي‌کنيم که سينماي ايران، مروج صلح، دوستي فارغ از هر نژاد، رنگ و مذهبي است.

شاهسواري: ما با سينماي خود با دنيا حرف مي‌زنيم

منوچهر شاهسواري مديرعامل خانه سينما هم در سخناني ضمن عذرخواهي از تمام مهماناني که در بيرون از سالن مانده بودند،گفت:
کم کم بايد براي افتخارآفريني سينماي ايران فکر ديگري کنيم و شايد سال آينده در همين موقع بايد در استاديوم آزادي جمع شويم.

وي با اشاره به درگذشت کاظم فريبرزي و مهين کسمايي در روزهاي گذشته ياد يدالله نجفي صدابردار فقيد فيلم «فروشنده» را که در ميانه فيلمبرداري درگذشت، گرامي داشت.

شاهسواري بيان کرد:
در جهان فعلي آواي تاريخ و تمدن ما و شور و هيجان سينماي ايران پراکنده مي‌شود و اين جهان بدون اين آوا حتما چيزي کم دارد. ما با سينماي خود با دنيا حرف مي‌زنيم و ايجاد همدلي مي‌کنيم و مردم را به سمت خود و به قصد مفاهمه جلب مي‌کنيم.

مديرعامل خانه سينما خطاب به اصغر فرهادي گفت:
تو ثابت کردي که سينماي ايران محصول يک نفر يا دو نفر نيست. ما به سهم خود از تو سپاسگزاريم و متاسفيم که جمع بزرگتري را نمي‌توانيم اينجا ميزباني کنيم، اما هر پيروزي تو برگ زرين ديگري در سينماي ايران است.

بزرگ‌نيا:
يک فيلم بدون نقد و چالش فيلمي مرده است

در بخش بعدي اين مراسم محمد بزرگ‌نيا رئيس کانون کارگردانان سينماي ايران گفت:
بايد قبول کنيم اتفاق مهمي در سينماي ايران رخ داده و کسب دو جايزه اسکار توسط فرهادي ارزش و اعتبار سينماي ايران را نه در داخل بلکه در خارج از کشور هم فوق العاده بالا برده است و اين مسئله را حتي مخالفان هم نمي‌توانند ناديده بگيرند.

او با تبريک به اصغر فرهادي براي دومين جايزه اسکار و رفتار هوشمندانه‌اش پيش از دريافت جايزه اظهار کرد:
بايد تبريک گفت؛ براي آنکه اصغر فرهادي با «فروشنده» گسترده‌ترين فضاي نقد و اظهارنظر را در جامعه ايران به وجود آورد. يک فيلم بدون نقد و چالش فيلمي مرده است بنابراين نقد منفي هم مي‌تواند داراي ارزش باشد، به شرط آنکه در پوشش نقد، شادکامي را تلخ نکنيم. تبريک آخر را هم براي اين مي‌گويم که فيلمي ساختيد که با ارزش ترين جوايز را از آن خود کرد و در داخل و خارج از کشور از آن استقبال شد، هر چند امروز جاي عباس کيارستمي خالي است و اگر بود حتما از اين جايزه خوشحال مي‌شد.

ايوبي خطاب به فرهادي چه گفت؟

در ادامه اين مراسم رئيس سازمان سينمايي هم که در سالن موزه سينما حاضر بود خطاب به اصغر فرهادي گفت:
مي خواستم به عشق شما مطلبي بنويسم ولي نتوانستم. به همين دليل مي‌خواهم حرف بزنم اما نميدانم چه بگويم! چون فکر مي‌کنم اين جا بايد با زبان دل صحبت کرد، آنهم وقتي که اهل دل و معرفت در اين جا هستند.

حجت الله ايوبي با يادآوري خاطره خود از اولين باري که فيلم «فروشنده» را در دفتر اين فيلمساز ديده است،گفت:
آن زمان آقاي فرهادي گفت که فکر مي‌کند؛ فيلم «فروشنده» را مردم ايران دوست خواهند داشت و من هم گفتم که اصغر فرهادي در درجه اول براي مردمش فيلم مي‌سازد و فيلمساز مردم ايران است. او از جايي آمده و ريشه در خاک دارد. عاشق وطن‌اش است و همه جهان او را دوست دارند.

او با بيان اينکه عباس کيارستمي هم چنين ويژگي‌هايي داشت، يادآور شد:
يک روز از او (کيارستمي) پرسيدم چطور شد با اين عشق در اين جا ماندي؟ و او گفت: من اين امامزاده «چيذر» را با جهان عوض نمي‌کنم. پس اين سينماگران ما هستند و من تاسف مي‌خورم که گاهي متن‌هايي را مي خوانيم يا حرف‌هايي را عليه اين سينماگران مي‌شنويم.

ايوبي با اشاره به اينکه موفقيت اسکار و جايزه کن براي سينماي ايران افتخار است از روزي ياد کرد که در جشنواره کن قرار بود فيلم «فروشنده» به نمايش گذاشته شود و رئيس جشنواره کن از اثر فرهادي به عنوان سينماگري از "ايران کشور سينما" ياد کرده بود.

رئيس سازمان سينمايي ادامه داد:
عربستان سعودي حاضر است، تمام چاه‌هاي نفت اش را بدهد اما بگويند عربستان سعودي کشور هنر است، ولي نخواهند گفت. کشور سينما يعني کشوري که نمي‌توان آن را تروريست خواند. اين ارزش سينماي ايران است و کار بزرگي است که اهالي سينماي ايران انجام مي‌دهند.

ايوبي با بيان اينکه زماني فردوسي، خيام، مولانا، حافظ و سعدي با زبان شعر و ادب سخن مي گفتند، گفت:
امروز ما با زبان سينما همان حرفها را مي‌زنيم و بر بام جهان ايستاده‌ايم.

وي خطاب به اصغر فرهادي سخنانش را اينگونه ادامه داد:
امروز مي‌خواستم به نحوي از شما تجليل کنم و ديشب به ذهنم رسيد که جلسه شما نبايد فقط سينمايي باشد، به همين دليل به استاد محمدعلي موحد که تجلي شمس در جهان امروز است زنگ زدم و برخلاف انتظارم و در ميان ناباوري ايشان را در اين جا مي‌بينم.

رييس سازمان سينمايي با اشاره به اينکه اساتيد هنرمند ديگري همچون اميرخاني، صادق زاده و افجه اي هم دعوت شده اند گفت:
از همه هنرمندان رشته هاي مختلف دعوت کرده‌ام و خواستم آن ها در اين جا باشند که اين هديه بنده به شماست.

فاطمه معتمدآريا: صدقه بدهيم براي فرهادي، سينماي ايران و اين همه مهر و مهرباني

فاطمه معتمدآريا ديگر هنرمندي که در اين مراسم حاضر بود با اشاره به اينکه از حضور استادي همچون محمدعلي موحد که حضورش از هر جايزه اي مهم‌تر است ذوق زده شده است، گفت:
با زندگي اين روزهاي که سراسر ستم و نابخردي است نتوانستم در هفته گذشته لبخند بر لب نداشته باشم و صدقه ندهم براي اصغر فرهادي، سينماي ايران، اين همه مهر و مهرباني و شعوري که از فرهنگ ايران و سواد و نشاط، نشات گرفته است. ما سياوشاني داريم که تا به آخر اين فرهنگ را حفظ مي‌کنند و شعفي را تجربه مي‌کنيم که اين سياوش زمانه ما سرافراز از حلقه آتش بيرون آمده است. افتخار اصغر فرهادي فقط براي خودش و خانواده‌اش نيست. بلکه تاجي بر سر ماست و بزرگترين تاجي بود که در سال نو مي شد بر سر ما گذاشته شود.

بهرام بيضايي در اين پيام با اشاره به اينکه اين جشن را بهانه مي‌کند و به هر ايراني در هر کجاي جهان که جايزه‌اي در فيلم سازي گرفته و يا خواهد گرفت تبريک مي‌گويد، گفت:
همچنين به هر کسي در دنيا که فيلم خوبي را ساخته و جايزه نگرفته است تبريک مي‌گويم چون بسيارند نام‌هاي بزرگ و سپاس ناديده و احترام من به هر فيلم خوبي است که با تدبير اولياي امور، تماشاگران احتمالي‌اش از ديدن آن دور مانده اند. به اصغر فرهادي براي تمام جايزه‌هايي که با گفتمان فرهنگي‌اش در آثارش گرفته و نيز براي خودداري‌اش از سفر و نامه‌اي که نوشت تبريک مي‌گويم و اين را بگويم که جايزه‌ها به اثر بزرگ شوند نه اثر به جايزه. براي من «فروشنده» مثل هر اثر ديگر فرهادي براي پالايش دروني‌ آن سزاوار ستايش بوده حتي اگر جايزه نمي‌گرفت.

در پايان اين مراسم حجت اله ايوبي، رضا ميرکريمي، محمد بزرگ نيا، محمد علي نجفي، صادق زاده، اميرخاني و مصطفي کيايي هدايايي را به اصغر فرهادي اهدا کردند که 2 تابلوي 2 هنرمند مطرح "صادق زاده و اميرخاني" بود.

ضمن اينکه کلاه مرحوم يدالله نجفي هم به اصغر فرهادي اهدا شد.

حاشيه‌نگاري بر متن برنامه‌ي اسکار

در اين مراسم جمع زيادي از مردم و سينماگران حضور داشتند که به دليل ازدحام جمعيت نتواستند به سالن راه پيدا کنند و مجبور شدند در محوطه‌ي حياط موزه سينما از طريق ال سي دي برنامه را پيگيري کنند.

عليرضا داودنژاد،فرشته طائرپور، حبيب رضايي،مازيار ميري، رضا ميرکريمي، وحيد موساييان، کامران ملکي و... از ديگر هنرمندان حاضر بودند.

شهرام ناظري و حافظ ناظري هم از هنرمندان حاضر بودند که به دليل ازدحام جمعيت نتوانستند به سالن راه پيدا کنند و سرانجام در پايان مراسم با همراهي اصغر فرهادي به دفتر مديريت موزه سينما هدايت شدند.

پريسا بخت‌آور و سارينا فرهادي همسر و فرزند فرهادي نيز در اين مراسم او را همراهي کردند،شيرين آقاکاشي بازيگر و برخي عوامل ديگر فيلم حاضر بودند و فرهادي پيش از سخنانش از عوامل فيلمش که در سالن حاضر بودند،خواست تا بايستند.

هايده صفي ياري تدوين‌گر آثار فرهادي نيز پيام صوتي بهرام بيضايي کارگردان سينما و تئاتر ايران را که چند سالي است در خارج از کشور زندگي مي‌کند،در اين برنامه توسط گوشي همراه‌اش پخش کرد.

در اين مراسم کليپي از ديدار اصغر فرهادي با محمدرضا شجريان در منزل اين خواننده، هنگام برگزاري يکي از مسابقات ملي فوتبال ايران به سرمربي‌گري «کي‌روش» پخش شد.

همچنين در بخش ديگري از مراسم تقدير از اصغر فرهادي، کليپي از فيلم‌هاي اين کارگردان پخش شد که تدوين آن را امير کاستاريکا ديگر کارگردان مطرح جهاني انجام داده بود.

صحبت‌هاي کوتاه فرهادي در جمع خبرنگاران

اصغر فرهادي که با ازدحام جمعيت پس از مراسم مواجه شده بود،نتوانست پاسخگوي خبرنگاران باشد و تنها خطاب به آنها گفت که همه حرف‌هايش را در بيانيه‌اي که در مراسم اسکار، خوانده شد،گفته است.

او درباره انتخاب انوشه انصاري (فضانورد) و فيروز نادري (پروفسور ايراني ناسا) براي دريافت جايزه‌اش هم فقط توضيح داد:
آنها دو ايراني موفق هستند که به‌دليل اينکه زمين را از بالا مي‌بينند، مرزها را نمي‌بينند.

اين کارگردان همچنين معتقد است:
جايگاه سينماي ايران پيش از اين هم بالا بود و فيلمسازان با مشکلاتي که داشتند فيلم‌هاي خوبي ساختند.

اصغر فرهادي به خاطر اعتراض به قانون اخير ترامپ مبني بر ممانعت از حضور هفت کشور مسلمان از جمله ايران به مراسم اسکار نرفت اما جايزه بهترين فيلم خارجي اسکار را براي دومين‌بار بعد از «جدايي نادر از سيمين» براي فيلم «فروشنده» کسب کرد.

گروه فرهنگ و هنر

منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فرزاد حسني، نيما شاهرخ شاهي، متين ستوده در اکران رالي ايراني 2

انتقاد صريح رضا کيانيان از زيرآب زني ها در جشنواره جهاني فجر 98

فيلمي که داريوش فرهنگ به همسر اولش، سوسن تسليمي تقديم کرد

پوريا پورسرخ، مهراوه شريفي نيا، شبنم قليخاني در جشنواره فجر

چهره خاص هديه تهراني روي پوستر بين المللي فيلم + عکس

فروش آلبوم شجريان به نفع سيل زدگان + عکس و آدرس مراسم امضا

روز چهارم جشنواره و استقبال پرشور مردم از نيکي کريمي! + عکس

شوخي پيمان قاسم خاني با ليگ 2 در جشنواره فيلم فجر

ژست خودماني مهران مديري و پيمان قاسم خاني + عکس

تصوير پارسا پيروزفر و باران کوثري در پوستر بي حسي موضعي + عکس

زيبا کرمعلي، الميرا دهقاني، فرشته حسيني و... در جشنواره فجر

منير فرمانفرماييان درگذشت

چهره جديد و متفاوت پارسا پيروزفر در جشنواره جهاني فجر

علي مصفا روي پوستر انگليسي فيلم سروش صحت + عکس

اميليا کلارک، دواين جانسون/ هنرمندان در بين 100 چهره تاثيرگذار 2019 + عکس

ريحانه پارسا، نويد محمدزاده، رضا داودنژاد و همسرش در جشنواره فجر

ماجراي شهاب حسيني و فيلم اولي هاي مهجور در جشنواره جهاني فجر

ديدگاه عباس کيارستمي درباره فيلمسازي درباره زندانيان

مهتاب کرامتي، فاطمه معتمد آريا و مريم معصومي در روز سوم جشنواره

رونمايي از پوستر «مصائب شيرين 2» فيلم خانوادگي داوودنژاد

عکس ترسناک شهاب حسيني روي پوستر يک فيلم

سوء استفاده دوباره ترامپ از سريال «بازي تاج و تخت»! + عکس

فيلم هاي جشنواره کن 2019 اعلام شد

مهناز افشار بر روي پوستر فيلم کارگردان ژاپني + عکس

ترلان پروانه، نگار جواهريان و بازيگران ديگر در جشنواره جهاني فجر

نويد محمدزاده پاي چوبه دار روي پوستر خارجي فيلم + عکس

اکران 2.5 ميليارد توماني «غلامرضا تختي» ويژه سيل زدگان + عکس

افتتاحيه سي و هفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر با کنايه به حاتمي کيا + عکس

تگزاس 2 با چه شرطي جايگزين فيلم توقيفي رحمان 1400 شد؟

نامگذاري خياباني به نام محمدرضا شجريان در تهران + عکس

نويد محمدزاده پس از يک سال نظرش را عوض کرد!

مريم اميرجلالي: عطاران تلفنم را جواب نمي دهد! + عکس

تصوير جالب از ستاره درگذشته بر روي پوستر جشنواره کن 2019 + عکس

هزينه جشنواره فجر 6.3 ميليارد تومان! +عکس

معرفي 6 نفر از مهمانان ويژه جشنواره جهاني فجر

داوران جشنواره جهاني فيلم فجر معرفي شدند + عکس

نارضايتي خالق بازي تاج و تخت Game of Thrones از پايان سريال

احمد اقتداري درگذشت + عکس وصيت نامه

براي سينماي ايران که فقط 15 بازيگر آقا و خانم دارد، متاسفم!

تاثير قيمت دلار بر زندگي سوپراستارهاي سينماي ايران!!

ستاره فيلم‌هاي «اينگمار برگمن» در 83 سالگي درگذشت

سازندگان GOT همزمان با پخش قسمت آخر به مکان نامعلوم مي روند!!

توقف اکران فيلم «رحمان 1400» به دليل تخلف در نمايش

امين حيايي، مهتاب کرامتي و ... در حال جمع آوري کمک هاي مردمي به سيل زدگان + عکس

جزئيات کنسرت خيريه شهرام ناظري براي سيل زدگان

معرفي چهار فيلم بخش جام جهان نما جشنواره‌ جهاني فجر

اين نقش انگ الناز شاکردوست بود!! + عکس

نقاشي اي که 30 سال پيش جمشيد مشايخي با عشق از چهره همسرش کشيد + عکس

جديدترين عکس ها از «ترميناتور» منتشر شد + عکس

مرگ بازيگر بريتانيايي حين اجرا روي صحنه!