آخرین اخبار

علت لذت کودکان از بازي دالي موشه سلامت روان

علت لذت کودکان از بازي دالي موشه

  بزرگنمايي:

چه خبر - تاثير بازي دالي موشه بر کودکان

دالي موشه نوعي بازي است که از موانع زباني و فرهنگي سراسر دنيا عبور کرده و به يک بازي جهاني تبديل شده است. يکي از ما چشم‌هايش را مخفي کرده سپس يواش يواش آنها را آشکار مي‌کند. اين کار موجب خنده شديد نوزادان مي‌شود که به دنبال آن، ما را هم به خنده وا مي‌دارد و بارها و بارها اين بازي تکرار مي‌شود.

دالي موشه هيچ وقت کهنه نمي‌شود و از نسلي به نسل بعد منتقل مي‌شود. اما ما انسان‌ها با ويژگي‌هاي منحصر به فرد در مکان‌هاي منحصر به فرد و با ژن‌هاي خاص خود متولد مي‌شويم، پس چرا کودکان سراسر دنيا اين بازي را دوست دارند؟

کودکان نمي توانند کتاب بخوانند و همچنين افراد زيادي را نمي‌شناسند، بنابراين تداوم شگفتي و فراگيري فرهنگي دالي موشه شايد اشاره‌اي است به اين موضوع که اين بازي چيزي اساسي در ذهن نوزادان را فعال مي‌کند و صرفا نوعي عادت يا مد روز نيست. اين بازي مي‌تواند به ما اساس چيزي که افکار يک انسان بزرگسال برآن بناشده است را نشان دهد.

تئوري اوليه مبني براينکه چرا نوزادان از دالي موشه لذت مي‌برند تعجب و شگفتي‌شان از ديدن دوباره چيزهايي است که ناپديد شده‌اند. البته از نظر ما بزرگسال‌ها اين موضوع دليل خوبي براي خنديدن نيست. اما وقتي از ديد کودکان به اين مساله فکر کنيد مي‌توانيد اين موضوع را بپذيريد.

کودکان در ابهامي يکنواخت و دايمي قراردارند و بايد به تدريج اتفاقاتي که اطراف‌شان رخ مي‌دهد را بشناسند و درک کنند. شما وقتي صداي کسي را درخانه بشنويد، مي‌دانيد او دور نيست و اگر آن فرد از پشت مبل صداي‌تان کند مي‌دانيد که او هنوز وجود دارد، اما با خود لحظه‌اي فکر کنيد که با چه دلايلي و چگونه به اين درک و اطمينان رسيده‌ايد.

ژان پياژه، روانشناس سوئيسي، اين اصل را تداوم شي ء ناميده است. اين اصل در واقع درک وجود جسمي است حتي وقتي ديده نمي‌شود و بنابر گفته او دو سال اول زندگي کودکان طول مي‌کشد تا اين اصل را درک کنند و مسلما در اين دو سال، بازي دالي موشه براي آنها بسيار جالب و مهم است.

وقتي از اين نگاه به بازي دالي موشه بنگريد ديگر تنها سرگرمي و شوخي به نظر نمي‌آيد، بلکه به کودکان کمک مي‌کند اصول اساسي وجود چيزي را بارها بيازمايند و همينطور ياد بگيرند ممکن است اطراف شان چيزهايي وجود داشته باشد.ثابت شده است که دالي موشه مي تواند در سال هاي اوليه زندگي کودک در رشد شناختي او بسيار مفيد باشد. اما ترديدهايي نيز وجود دارد مبني براينکه لذت بردن از اين بازي صرفا آموزشي نيست و موضوعي عميق تر پشت آن نهفته است که محققان با تحقيقات خود به توضيح آن پرداخته‌اند.

تعجب و شگفتي در بازي دالي موشه

بازي دالي موشه از ساختار اساسي تمام شوخي هاي خوب مانند تعجب و سپس توضيح آن برخوردار است.

ژرود پروت و هنري گليتمن دو محقق، اين مساله را با آزمايشي که بيشتر به نظر تفريح مي‌آمد روي يک گروه نوزاد 6، 7 و 8 ماهه نشان دادند. بيشتر وقت آزمايش بازي دالي موشه به طور معمول انجام شد، اما هرازگاهي يک بزرگسال مخفي مي‌شد و بزرگسالي ديگر خود را نشان مي‌داد و يا درمکاني مخفي و در مکاني ديگر ظاهر مي‌شدند. تصاوير ويديويي نوزادن نسبت به اينکه تک تک آنها چقدر لبخند مي‌زدند يا مي‌خنديدند درجه‌بندي شد.

نوزادان هنگام آزمايش‌هاي مخفي و ظاهر شدن لبخند مي زدند، اما کمتر مي خنديدند حتي زماني که نتيجه شگفت آورتربود.علاوه برآن تفاوت لذت بردن آنها از دالي موشه معمولي با مخفي و ظاهرشدن با افزايش سن شان افزايش مي‌يافت. (هشت ماهه ها از بازي مخفي و ظاهر شدن لذت کمتري مي بردند.)

تعبير محققان در اين خصوص اين است که اين بازي به پيش‌بيني نتيجه، وابسته است و هرچه کودک بزرگتر باشد قدرت پيش بيني اش بيشتر است، بنابراين ميزان اختلاف با آنچه که واقعا رخ مي‌دهد بيشتر مي شود و برايشان لذت کمتر و کمتري مي‌آورد. راز نهايي محبوب ماندن بازي دالي موشه اين است که آن صرفا يک بازي نيست.

کودکان هرچه بزرگ تر مي‌شوند راحت تر اجازه مي دهند اين بازي با توانايي‌هاي جديدشان تطبيق پيدا کند و کمک مي‌کنند که خود به همراه بزرگسالان يک بازي هميشگي را با روش‌هاي متفاوتي انجام دهند و از لحظات‌شان لذت ببرند.

قديمي‌ترين شکل دالي موشه به تدريج ظاهر شدن است. بدين ترتيب که بزرگسال قبل از اينکه خود را نشان دهد اعلام مي کند که دارد مي آيد و سپس درمرکز توجه کودک قرار مي‌گيرد. هر قدر کودک بزرگتر مي شود از بازي مخفي و ظاهر شدن بزرگسال بيشتر لذت مي‌برد. اما بعد از يک يا چند سال کودکان ياد مي گيرند که خودشان با مخفي و ظاهر شدن، کنترل اوضاع را به دست گيرند.

بدين روش دالي موشه مي تواند موجب تعادل کامل چيزي شود که کودک در حال رشد، آن را دنيا مي‌داند. در واقع آنچه که آنها را قادر به کنترل چيزي مي‌کند که هنوز برايشان شگفت آور است. خوشبختانه ما بزرگترها هم از خنده آنها شاد مي‌شويم و خودمان از تکرار اين بازي خسته نمي‌شويم.




منبع:7sobh.com





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

لکنت زبان در کودکان

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

گلي که دشمن استرس است

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

مزاج مغز شما سرد, گرم, خشک يا تر است؟

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

استرس و اضطراب شديد داريد اگر اکثرا اين علايم جسماني را تجربه مي کنيد!

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

ناخن جويدن در مورد شخصيت شما چه مي گويد + روش درمان

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

5 قدم براي روبرو شدن با خاطرات ترسناک و پشت سر گذاشتن آن ها

افسردگي چه تاثيري بر ميل جنسي مي گذارد؟

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

گلي که دشمن استرس است

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

چگونه از افسردگي پس از سقط جنين پيشگيري کنيم

آنچه درباره آزمايش اعتياد نمي‌دانستيد

با اين روش ترمز استرس را بکشيد

افسردگي در کمين کودکان چاق

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

آموزش مهارت هاي مقابله با استرس

لکنت زبان در کودکان

الکسي تيميا alexithymia چيست و چه ارتباطي با مشکلات روحي دارد؟

چرا پزشک ها بيشتر از هر شغل ديگري خودکشي مي کنند؟

عکس پروفايل شما چه حقايقي را در مورد شخصيت تان بر ملا مي کند؟

چرا ستاره هاليوود تماشاي کارتون سيندرلا را براي دخترش ممنوع کرد؟

چرا بيماري هاي روحي و رواني در بين دانشجويان فزايش يافته؟

افسردگي چيست؟

آيا شما هم وسواس داريد؟

دليل و درمان حرف زدن در خواب

افسردگي در مردان چه تفاوتي با افسردگي در زنان دارد؟

کاهش استرس با ماساژ نقاطي خاص در بدن

آيا آلزايمر ارثي است؟

درمان موثر دردهاي مزمن با بخشيدن ديگران!!