آخرین اخبار

15 عادت بدي که پول تان را به هدر مي دهد کار و زندگي

15 عادت بدي که پول تان را به هدر مي دهد

  بزرگنمايي:

چه خبر - اين عادات پول شما را هدر مي دهند

موفقيت مالي به برنامه ريزي، تلاش، پس انداز و سرمايه گذاري نياز دارد. اما تمامي اين اقدامات، بدون توجه ويژه به هزينه ها و کوشش براي کاستن از آنها بي فايده است. اگر عادات هزينه اي نادرست خود را ترک نکنيد و همچنان اصرار داشته باشيد که با کمترين بهانه منابع مالي را هدر دهيد، مطمئنا در نهايت موفقيت چنداني به دست نخواهيدآورد.
عادات زير از جمله مهم ترين مواردي است که موجب از دست رفتن پول شما مي شود. بسياري از اين عادت ها به صورت پنهان عمل مي کنند و منابع مالي شما را بي آنکه متوجه باشيد به هدر مي دهند. ماه هاي ابتدايي سال جديد بهترين زمان براي توقف اين اقدامات نامناسب است. پس دست به کار شويد!

اعتياد به گوشي هوشمند

کاربرد وسيع گوشي هاي هوشمند در جهان امروز و وابسته شدن هر چه بيشتر افراد به امکانات و اپليکيشن ها باعث مي شود که زندگي معاصر را نتوان بدون ابزارهاي هوشمند تجسم کرد. اما برخلاف انتظار، استفاده از اين وسائل چندان بدون هزينه هم نيستند. درست است که گوشي هاي هوشمند با ارائه امکانات متنوع سبب کاهش بسياري از هزينه ها مي شوند، اما در عين حال استفاده نامناسب از آنها و اعتياد به کاربرد دائمي اين ابزارها مي تواند سبب هزينه هاي بسياري شود که خريد مداوم اينترنت بدون نياز واقعي از جمله آنها است.

بي توجهي به وام ها و بدهي ها

خوش حسابي يکي از رموز موفقيت مالي است. زماني که شما نسبت به حساب هاي بانکي، وام ها و بدهي هاي خود بي تفاوت باشيد، جرائم و هزينه هاي مرتبط با ديرکرد آرام آرام منابع شما را تحليل خواهندبرد. توجه داشته باشيد که خوش حسابي مي تواند مانع هدر رفتن پول شما شود و با جلب اعتماد طرف مقابل، امکان برخورداري از منابع تازه را نيز فراهم سازد.

عادات نامناسب تغذيه

همه ما از اهميت تغذيه مناسب براي دستيابي به انرژي کافي و سلامتي آگاه هستيم. اما آنچه نسبت به آن کمتر توجه مي کنيم اين است که عادات غذايي نامطلوب به منابع ما نيز فشار مي آورند. به طور مثال، اگر خانواده اي چهارنفره عادت به خريد غذا داشت باشند، مرتبا در وعده هاي غذايي خود از نوشيدني هايي مانند نوشابه استفاده کنند، رستوران ها محل اصلي رفت و آمدشان باشد، آنگاه در انتهاي هر ماه بخش عمده اي از درآمد خود را صرف تغذيه خواهندکرد. در حالي که با خريد محصولات تازه و پخت غذا در منزل، امکان صرفه جويي به ميزان زيادي فراهم خواهدآمد.
اگر نسبت به اين مساله ترديد داريد، هزينه هاي نامطلوب غذايي را در طول يک ماه فهرست کنيد و آنگاه با حذف آنها، نسبت به اهمت اين اصلاح رويه آگاه شويد. البته سلامتي شما نيز با چنين تصميمي به صورت بارونکردني ارتقا پيدا خواهدکرد.

خريد اقساطي خودرو

شرکت هاي ليزينگ امکاناتي را فراهم مي سازند تا خريداران بتوانند با پرداخت ميزان محدودي پول، صاحب خودروي مورد نياز خود شوند. اين گزينه ها تا حدود زيادي وسوسه کننده است، چرا که افراد مي توانند با تکيه بر مقدار قابل پرداخت پول، اقدام به خريد خودرو نمايند. در عين حال، خريداران گاه از هزينه هاي فوق العاده زياد ناشي از خريد خودرو به صورت اقساطي غفلت مي کنند. شرکت هاي ارائه دهنده خدمات ليزينگ براي تامين هزينه ها و منفعت بيشتر، درصد قابل توجهي سود به هزينه خريد خودرو اضافه مي کنند؛ به طوري که خريداران در برخي موارد خودروي مورد نظر را بيش از 50 درصد گران تر مي خرند.
از اين رو، اگر خودروي مناسبي داريد و صرفا براي تنوع يا انگيزه هاي مشابه قصد خريد قسطي خودرو داريد، بهتر است از اين کار صرفنظر کنيد. شما مي توانيد در طول يک تا دو سال، ميزان مشخصي از پول را پس انداز نموده و آنگاه خودروي مطلوب تان را به صورت نقدي خريد کنيد. با اين کار، نه تنها از هزينه هاي گزاف خريد ليزينگي رهايي مي يابيد، بلکه در مجموع خريدي مطلوب تر را نيز تجربه خواهيدکرد.

پرداخت پول براي ورزش

ورزش کردن در باشگاه ها و سالن هاي مجهز بدون شک گزينه اي مطلوب است. اما بايد ديد ميزان اين مطلوبيت در مقايسه با پول پرداخت شده چه ميزان است. بسياري افراد سالانه چند ميليون تومان صرف ثبت نام در باشگاه بدنسازي و ياديگر مراکز ورزشي مي کنند، در حالي که مي توانند با صرف نظر کردن از هزينه بيهود با ساده ترين امکانات نتايج مشابهي به دست آورند. به طور مثال، دويدن نيازي به خريد تردميل يا استفاده از امکانات باشگاهي ندارد.
ساخت عضلاتي نيرومند نيز به هيچ عنوان به مبلغ پرداخت شده براي ثبت نام در مراکز بدنسازي وابسته نيست. بسياري از چهره هاي مشهور ورزشي، از ساده ترين امکانات براي موفقيت استفاده کرده اند؛ در نتيجه شما نيز مي توانيد با استفاده از امکانات موجود در پارک ها يا خريد چند ابزار ساده ورزشي، بهترين سطح سلامت و آمادگي جسماني را به دست آوريد.

خريد و فروش با چک

استفاده از چک هاي بانکي يکي از روش هاي اصلي در بازارهاي ايران و جهان است. اما اين بازار مالي در کنار تمام مزاياي خود، مي تواند موجب ضرر و زيان و اتلاف پول شما شود. اگر بدون آنکه فردي را بشناسيد از او چک قبول کنيد، خود را به دردسر خواهيد انداخت. پاس نشدن يک چک چند ميليوني ساده مي تواند تراز مالي شما را به هم بزند و ناچار شويد براي جبران آن، از وام هاي بانکي و يا ديگر روش هاي تامين مالي استفاده کنيد. روش هايي که با درصد سود خود موجب اتلاف منابع خواهندشد. از اين رو بهتر است تا حد امکان از دريافت و پرداخت چک خودداري کنيد و در صورت پذيرش، براساس اعتماد کامل نسبت به طرف مقابل عمل نماييد.

بي توجهي به بيمه سلامت

مردان و زنان جوان اغلب تصور مي کنند که جسم آنها آسيب ناپذير است و هرگز ناچار نخواهند بود براي تامين سلامت پولي بپردازند؛ چرا که به صورت دائمي از آن برخوردارند. اين باور عمومي در کنار آنکه موجب روحيه بالاي جوانان مي شود، بي اندازه خطرناک است. چرا که از يک سو آسيب هاي جسماني سن و سال نمي شناسد و از سوي ديگر با بالاتر رفتن سن، ريسک بيماري و از دست رفتن سلامتي بيشتر مي شود.
حال اگر فرد در طول زندگي خود نسبت به بيمه سلامت بي تفاوت بوده باشد، ناچار است در زمان مواجه شدن با گرفتاري اقدام به قرض گرفتن پول کند و اين امر منابع مالي او را، که با کار و تلاش بسيار به دست آمده، به سادگي از بين خواهدبرد. به همين جهت بهتر است در اولين فرصت با پرداخت مبلغي بسيار اندک، آينده خود را تامين نماييد. اگر شغل ثابتي نداريد، مي توانيد از امکان بيمه سلامت همگاني که توسط دولت ارائه مي شود استفاده کنيد.

ناهماهنگي مالي ميان همسران

زندگي مشترک نيازمند تفاهم و هماهنگي است. اما تفاهم به زمينه هاي عاطفي محدود نمي شود و موفقيت يک زوج به تفاهم مالي ميان آنها نيز بستگي دارد. اگر زن و مرد الگوهاي هزينه اي متفاوتي داشته باشند و برداشت آنها از آينده به صورت اساس از يکديگر دور باشد، نيرو و تلاش صورت گرفته به هدر خواهدرفت و موفقيت مالي به تاخير مي افتد.
به همين جهت، بهتر است در طول يک هفته يا دست کم در طول يک ماه، زماني مشخص را به گفت و گو درباره مسائل مالي بپردازيد. سعي کنيد اهداف خود را با يکديگر در ميان گذشته و آنها را با هم هم جهت سازيد. به علاوه درباره ميزان درآمد و هزينه هاي هر ماه نيز به دقت گفت و گو کنيد و برنامه اي جامع و مشترک را طراحي نماييد. تاثير اين هماهنگي بر موفقيت مالي شما و ممانعت از اتلاف پول ظرف چند ماه باعث شگفتي شما خواهدشد.

مصرف سيگار

سالانه ميليون ها نخ سيگار در کشور ما استفاده مي شود. اين عادت ناپسند عامل مرگ و ميرهاي بسياري است و سلامت افراد را به شدت تهديد مي کند. اما در کنار زيان هاي سلامتي، سيگار عامل از دست رفتن مقدار قابل توجهي پول است. اگر ميزان پول صرف شده براي سيگار را در طول يک ماه محاسبه کنيد، هدررفتن پول شما را شگفت زده خواهدکرد. تصور کنيد اگر اين پول را صرف آموزش يا سرمايه گذاري کرده بوديد، چه ميزان در موفقيت شما موثر واقع مي شد. به همين جهت، بهتر است در اولين فرصت عادت سيگار کشيدن را کنار بگذاريد. البته ترک سيگار فرآيندي دشوار و زمان بر است که به اراده و تلاش نياز دارد. بهتر است در اين زمينه از مشاوره افراد متخصص نيز بهره بگيريد.

خريد لباس غير ضروري

يکي از تفريحات رايج در ايران و جهان خريد لباس و ساير اقلام پوشيدني است. شايد شما از وضعيت مالي مناسبي برخوردار باشيد و تصور کنيد که لباس خريدن آسيب چنداني به منابع شما وارد نخواهدآورد. اما اين تصور از پايه نادرست است. اگر بدون آنکه نياز داشته باشيد اقدام به خريد لباس کنيد، منابع مالي شما به هدر خواهندرفت. ده ها لباس بدون استفاده خواهندماند و پولي که سرمايه گذاري آن باعث رشد شما مي شود، در کمد شما حبس مي شود.
براي توقف اين عادت، ابتدا تمام لباس ها و محصولات پوشيدني خود را فهرست کنيد. مواردي که قابل استفاده هستند را نگاه داشته و مابقي را براي اهدا به خيريه و مصارف مشابه کنار بگذاريد. پس از اين گام، مي توانيد نيازهاي خود را به دقت ارزيابي کرده و اقدام به خريد کنيد.اگر به دنبال بهترين و ارزان ترين خريد هستيد، سعي کنيد با خريد مخالف فصل لباس تهيه کنيد. اين کار صرفه جويي قابل توجهي را ايجاد خواهدکرد.

خريد احساسي

پيرامون ما پر است از تبليغات و محرک هايي که همگي مي خواهند براي خريد محصولي خاص ما را متقاعد کنند. در اين تبليغات از روش هاي متنوع روان شناختي براي ايجاد انگيزه خريد در مخاطب استفاده مي شود. حال اگر فردي نسبت به نيت اصلي بنگاه هاي تجاري ناآگاه باشد، به سادگي روان خود را در اختيار تبليغات محيطي و مجازي قرار خواهدداد. به ناگاه مي بيند کالايي را بي آنکه بخواهد خريداري کرده است. داشتن بودجه خريد و برنامه ريزي هفتگي و ماهانه براي تامين نيازها مي تواند از اين گونه دام هاي خريد جلوگيري نموده و منانع هدر رفتن پول شما شود.

بي توجهي به هزينه هاي ناديدني

هزينه هاي ناديدني؟! آيا چنين چيزي ممکن است؟ بله. ممکن است! در زندگي اغلب ما هزينه هاي پنهاني وجود دارند که به صورت ماهانه به بودجه فشار وارد مي آورند، بي آنکه حتي متوجه آنها شويم. به طور مثال، قبوض ماهانه، هزينه هاي اياب و ذهاب درون شهري و خريد اينترنت موبايل، از آن دست هزينه هايي هستند که بدون ثبت دقيق تمام پول هاي صرف شده و بودجه چندان به چشم نمي آيند. اما پس از رصدکردن آنها در طول يک ماه از مقدار پول صرف شده تعجب خواهيدکرد. سعي کنيد در اولين فرصت فهرستي از تمام هزينه هاي آشکار و پنهان خود تهيه کنيد و دقت داشته باشيد که هيچ پولي را بدون آگاهي از مورد هزينه اي آن نپردازيد. با اين کار مي توانيد نشتي هاي بودجه را شناسايي کرده و مانع اتلاف پول خود شويد.

پرداخت حق عضويت

امروزه بسياري از مجلات، مراکز فرهنگي و وب سايت ها براي ارائه خدمات خود شرايطي را براي عضويت مطرح نموده و با آب و تاب شما را به خريد اين گزينه ها تشويق مي کنند. تسليم شدن در برابر اين گونه وسوسه ها نيز از جمله موارد اتلاف پول است. ممکن است شما به صورت موردي نياز به خدمات يک وب سايت داشته باشيد و يا بخواهيد مجله اي خاص را بخوانيد. اما اگر مبلغي را براي دوره هاي شش ماهه يا يک ساله پرداخت کنيد، آنگاه ناچار خواهيد بود براي هدرنرفتن پول خود، به هر حال اين مبلغ را مصرف کنيد. اين صورتي آشکار از دور ريختن پول است. توصيه ما نيز همان کليد هميشگي است؛ نياز خود را شناسايي کنيد و تنها همان يک نياز را برطرف سازيد!

خريد اقلام لوکس و گران قيمت

به راستي آيفون تازه به بازار آمده با آيفون يک مدل قديمي تر شما چه تفاوتي مي کند؟ ارزش دارد چند ميليون تومان را صرف خريد آن کنيد؟ البته که نه! به هر ميزان که در کار خود موفق بوده و درآمد سرشاري داشته باشيد، باز هم اتلاف پول قابل توجيه نيست. اگر وسايل شخصي و زندگي شما از کيفيت قابل قبولي برخوردار هستند، هرگز براي چشم و هم چشمي و يا رقابت بيهوده با ديگران پول خود را دور نريزيد. سعي کنيد اين مبالغ را پس اندازکنيد و يا سرمايه گذاري نماييد. حتي مي توانيد مبالغ مورد نظر خود را صرف کمک به ديگران کنيد. به راستي پولي که مي توان با آن زندگي يک فرد را نجات داد و يا موفقيت و آينده فرزندان را تامين کرد، بايد در جيب شرکت هاي توليدکننده محصولات گران قيمت ريخته شود؟

پاساژگردي

بسياري از مردم ايران در ايام تعطيل و يا پس از ساعت کار به همراه خانواده و دوستان به مراکز خريد و پاساژهاي تجاري مي روند و شروع به نگاه کردن مغازه ها مي کنند. اگر نياز واقعي وجود داشته باشد، اين کار هيچ ايرادي ندارد اما در اکثر موارد، افراد بي آنکه نياز يا برنامه اي داشته باشند، صرفا براي گردش به مراکز خريد مي روند. غافل از اين که اين گردش هاي بيهوده مي تواند باعث خريد محصولات بدون کاربرد شود و منابع را هدر دهد.
اگر قصد تفريح، آرامش يا بودن در کنار عزيزان تان را داريد، بهتر است پارک ها و طبيعت را انتخاب کنيد. مي توانيد با هم بازي کنيد و يا به صورت انفرادي به مطالعه يا شنيدن موسيقي بپردازيد. بدون شک، هر کدام از اين گزينه ها را که انتخاب کنيد، از گردش بي هدف در مراکز خريد کم ضررتر خواهدبود.



منبع : ماهنامه معيشت



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

راههاي صرفه جويي در مصرف آب

روش هايي جالب براي صرفه جويي در مصرف برق

چگونه با جيب خالي سفر کنيم؟

خريدي راحت با فرزندان براي نوروز با نکات زير

ثروتمندها چگونه پس انداز مي کنند؟

چگونه در بحران هاي مالي سرپا بمانيم؟

چگونه به روش هاي ايراني پولدار شويم؟

چگونه در تابستان صرفه جويي کنيم؟

افراد موفق اين اشتباهات را در مورد پولشان انجام نمي دهند

چگونه در زندگي هاي امروزي صرفه جويي کنيم؟

هوشمندانه خرج کردن را ياد بگيريد

مشکلات مالي با همسرمان را چگونه حل کنيم؟

رمزهاي تجارت و کسب و کار در اينستاگرام

براي ثروتمند شدن آب بنوشيد!

با گراني هاي امروزي چگونه به موفقيت مالي برسيم؟

ثروتمند شدن به روش فاطمه دانشور

از خريد اين وسايل ارزان قيمت خودداري کنيد

به عنوان خانم خانه چگونه هزينه هاي زندگي را مديريت کنم؟

در زندگي هاي پرخرج امروزي چگونه پس انداز کنيم؟

چگونه يک کدبانوي مقتصد باشم؟

سرپا ماندن در بحران هاي مالي چگونه ممکن مي شود؟

پولدار شدن اين بار به روش بيل گيتس

با خواندن تاريخ انقضاي محصولات صرفه جويي کنيد

چگونه آخر ماه کفگيرمان به ته ديگ نخورد؟!!

بهترين روش پس انداز کردن، پس انداز با قلک هاي شيشه اي است!!

در بازار کسادي خانه، چگونه خانه مان را به قيمت بفروشيم؟

دانشجويان مراقب اين اشتباهات مالي باشيد!!!

از همين حالا آينده نگري را به کودک تان بياموزيد!!

اشتباهات مالي که نمي گذارد پس انداز کنيد!!

اعتياد به خريد را با اين ترفندها از سرتان بياندازيد!!

درست خرج کردن را ياد بگيريد!!!

قبل از سي سالگي اين 6 نکته را بايد بدانيد!!

براي پولدار شدن فقط کافي است اينگونه فکر کنيد!!!

نکته هاي امنيتي مهمي که در خريدهاي اينترنتي بايد بدانيد!!

7 راه ارزان براي خانه دار شدن

چگونه يک مونوپاد خوب و کاربردي بخريم؟

اگر موبايل تان خيس شد با اين روش دوباره آن را روشن کنيد

وضع مالي تان را با چند توصيه ساده بهتر کنيد

فوت و فن پس انداز کردن با حقوق کارمندي!!

11 راه صرفه جويي در هزينه هاي زندگي

6 نکته مهم براي خريداران طلا

با عادت هاي مالي جالب زنان موفق آشنا شويد

براي نوروز امسال چگونه خريد کنيم؟

پس انداز کردن پول در نوروز

11 نکته مالي مهم براي دهه 30 سالگي

چند نکته مهم در نوشتن سفته که بايد بدانيد

سه روش خريد خانه براي زوج هاي جوان!

چقدر به کودکم پول توجيبي بدهم؟

خريد تلويزيون با 3 قانون طلايي!!

حقوق ماهيانه ام را چگونه مديريت کنم؟