آخرین اخبار

حاشيه هاي زشت‌ترين و پرزرق و برق‌ترين مناظره رياست‌جمهوري جهان

حاشيه هاي زشت‌ترين و پرزرق و برق‌ترين مناظره رياست‌جمهوري

  بزرگنمايي:

چه خبر - واکاوي زبان بدن ترامپ در مناظره‌هاي انتخاباتي نيوزويک نوشت: در حالي که حدود 10 روز پيش «هيلاري کلينتون» نامزد حزب دموکرات و «دونالد ترامپ» رقيب جمهوري‌خواه وي مناظره سوم و نهايي خود را برگزار کردند، ‌مردم هنوز آنچه در مناظره‌هاي پيشين اتفاق افتاده است را به طور کامل درک نکرده‌اند. اين مناظره يک مناظره غيرمعمول بود و شايد بتوان گفت که غيرمعمول‌ترين مناظره – و مطمئنا مي‌توان گفت که زشت‌ترين و پرزرق و برق‌ترين مناظره رياست‌جمهوري.
تنها چند روز پس از آن که ويديويي درباره ترامپ منتشر شد که در آن با سوء استفاده از موقعيت خود، سخنان توهين‌آميزي نسبت به زنان مطرح کرده است، حمايت از وي در نظرسنجي‌ها به شدت پايين آمد. وي در پاسخ، زناني را معرفي کرد که «بيل کلينتون» رئيس‌جمهوري پيشين آمريکا را به رفتار نامتعارف و نامناسب در گذشته متهم کردند. وي سپس اين موضوع‌ها را در مناظره مطرح کرده و تلاش کرد تا به هيلاري کلينتون حمله کند و وي را تحت تاثير قرار دهد.

در ابتدا به نظر مي‌رسيد که اين حمله کارساز شده و اثر داشته است. لازم نيست که متخصص «زبان و اشارات بدن» باشيد تا ناراحتي را در چهره بيل کلينتون هنگامي که وارد صحنه شد و در صندلي جلو نشست، مي‌ديديد.

هم اکنون ترامپ شاهد آن است که آمار آراي وي در حال تقويت است، وي روز به روز بيشتر به مبارزي که پيش از مبارزه به کري خواني و ترفند‌هاي رواني مي‌پردازد، تبديل مي‌شود. همه مشت‌زن‌ها و مبارز‌ان، بازي‌هايي دارند که براي برهم زدن تعادل رواني مخالفان خود به آن مي‌پردازند. آن‌ها اين بازي‌هاي رواني را تقلب نمي‌دانند،‌ اين‌ها همه بخشي از مبارزه هستند. به نظر مي‌رسد که ترامپ چنين ديدگاهي نسبت به اقدام‌هاي خود دارد.

البته ترامپ، تمايل فراواني براي دشنام و ناسزا‌گويي و سخنان توهين‌آميز دارد که اين ترفند، به زماني مربوط مي‌شود که يک مشت‌زن، نااميد باشد. وي تا کنون صدها بار در توئيتر و سخنراني‌ها در ميان جمعيت، کلينتون را «هيلاري شياد و کلاهبردار» خوانده است و در مناظره دوم پا را فراتر گذاشته و چندين بار مستقيما هيلاري را «دروغگو» خواند. وي عملا هر کاري براي پيشي گرفتن و ضربه زدن به مخالفان انجام مي‌دهد.

آخرين مناظره و ديدار اين دو مانند مبارزه خياباني بوده است، تشبيهي که در گفت‌و‌گو‌هاي پيش از مناظره بسيار مورد استفاده قرار گرفت. اين‌گونه نگاه به مناظره آنقدر همه‌گير شده بود که ديدگاه ما نسبت به وقايع موجود و آنچه که درک مي‌کنيم و قضاوت ما نسبت به نتايج اين مبارزه‌ها را تحت تاثير قرار داده است.

بسياري از ناظران و تحليلگران،‌ عملکرد ترامپ در مناظره را اين‌گونه بيان کرده‌اند: وي مي‌توانست «مانع خون‌ريزي» جمهوري‌خواهان وفادار به‌رغم ديدگاهش در رابطه زنان و نحوه رفتار با آنها، شود.

زبان بدن ترامپ در اين مناظره تغييرات فراواني به خود ديده است. اين موضوع که مجبور بوده با ميکروفون صحبت کند، با ژست طبيعي وي که از دو دست استفاده مي‌کند، تداخل داشت. ما همه اين نکات را مي‌توانيم به آساني ببينيم؛ دستان کشيده شده، دستاني که به سمت پايين اشاره مي‌کنند،‌ کف دستاني که به جلو مي‌آيند، ژست‌هايي که تلاش مي‌کند تا ارتباط وي را با مردم معمولي نشان دهد.

ترامپ متخصص استفاده از برخي از اين ژست‌ها و به خصوص استفاده از آن‌ها به دنبال هم است. ابتدا شاهد اشاره‌ها و سيگنال‌هاي جداکننده هستيم: دست‌ها بالا مي‌روند و کف دستان بيرون مي‌آيند. وي مي‌گويد «مواظب باشيد»؛ «خطر». سپس وي از يک ژست خاص دست استفاده مي‌کند – يک وضعيت خاص انگشت شصت و انگشت اشاره – که با ژست «ال شکل» جايگزين شده است. سيگنال و علامت خطر يک تاثير فوري رواني و احساسي از خود به جاي مي‌گذارد. وي سپس با ژست‌هاي دقيق خود به حاضران اطمينان مي‌دهد. وي با زبان بي‌زباني مي‌گويد: «‌من طرح‌ها و برنامه‌هايي دارم.» «طرح‌هايي دقيق و اجرايي؛ هم اکنون زمان تغيير است.»

اشاره‌ها و برش‌ها

اين‌ها کارهايي است که ترامپ مي‌تواند انجام دهد،‌ حداقل زماني که مانند مناظره دوم مجبور نيست ميکروفوني را در يک دست نگه دارد. اين‌که وي شکايتي در رابطه با اين موضوع نکرده است، بسيار عجيب به نظر مي‌رسد چرا که او نسبت به هر موضوع ديگري ايراد گرفته است: «موضع و گرايش» گردانندگان مناظره، «سه به يک هستيم!»،‌ اختصاص زمان بيشتر به کلينتون يا بسياري موضوع‌هاي ديگر. وي مانند کودکاني است که فکر مي‌کنند جهان ناعادلانه است.

ترامپ در حالي که خسته به نظر مي‌رسيد، در جريان صحبت کلينتون شروع به تکان دادن پاهايش کرد، گويا احساسات منفي بي صدا در حال نشت کردن از وي هستند. وي مطمئنا نسبت به عواقب ويديوي منتشر شده راحت نبوده است. هنگامي که آغاز به سخن گفتن کرد، مانند سراسر مناظره اول، بيني خود را بالا مي‌کشيد. اين موضوع موجب انحراف افکار عمومي بوده و مطمئنا هنگامي که وي در اين موقعيت قرار دارد، بيشتر آشکار مي‌شود.

ترامپ براي نخستين بار هنگامي که در رابطه با ثروتش سخن مي‌گفت، شروع به گرفتن ژست‌هاي نمايشي کرد. ژست‌هاي «ميزانه‌اي» (ژست‌هايي که از سوي رهبران ارکستر گرفته مي‌شود) – ژست‌هايي که در زمان استرس به وجود مي‌آيد و هيچ محتواي نماديني ندارد و مانند بالا و پايين رفتن دست است – اين ژست‌ها قصد دارد تا محتوايي که از اهميت فراواني براي سخنران برخوردار است را نمايان کند،‌ اما هنگامي که ترامپ حمله‌ها در حوزه‌هاي خصوصي و شخصي را آغاز کرد، ژست‌هاي انتزاعي و پيچيده‌تر استعاري نيز بروز کرد. اين‌ها همه،‌ بخش اساسي و مهم پيغام پنهان ترامپ است و تاثير بي‌واسطه‌اي دارد. معني اين ژست‌ها به طور همزمان با سخنان وي منتقل مي‌شود.

همان‌گونه که ترامپ اين حمله‌ها را در اين مناظره ادامه مي‌دهد، استفاده وي از ژست‌هاي پرتحرک‌تر افزايش مي‌يابد. وي با ضربات تند به سمت پايين دستش را تکان مي‌دهد، اشاره مي‌کند، دستش را به حالت برشي حرکت مي‌دهد، وي در اين حالت کاملا مسلح است. سر و صدا ايجاد مي‌کند و سخنان ديگران را قطع مي‌کند، وي در حالي که کلينتون سخن مي‌گويد، با خشم نگاه مي‌کند و نظراتي را در رابطه با آنچه او مي‌گويد، با زبان بي‌زباني ارائه مي‌دهد.

همه اين‌ها عمکرد يک زورگو است، اقدامي فيزيکي براي تسلط بر کلينتون و تغيير نگرش و برداشت‌هاي ما از کلمات اوست. کلينتون از «ميشل اوباما»، همسر رئيس‌جمهوري آمريکا نقل قول مي‌کند، «هنگامي که آن‌ها پايين بيايند،‌ ما بالا مي‌رويم.» هنگامي که ترامپ خود را اين‌گونه معرفي مي‌کند، لحن ديدار و مناظره در پايين‌ترين سطح خود باقي مي‌ماند.

«جورج ليکاف»، زبانشناس آمريکايي در رابطه با ترامپ مي‌گويد: «وي از مغز شما عليه شما استفاده مي‌کند». بخش عظيمي از سخنان روزمره ناخودآگاه است و اين روان ما است که ترامپ مورد هدف قرار داده است،‌ درست مانند يک مبارز خياباني يا يک مشت‌زن.

اين واقعيت که ترامپ ما را مجبور کرده که فکر کنيم که تنها يک ضربه «از پاي در‌آورنده»‌ و «کوبنده» منجر به موفقيت هيلاري کلينتون مي‌شود، يک پيروزي براي اوست. وي،‌ به رغم همه آنچه ما هم اکنون در رابطه با اين «غير رئيس‌جمهورترين» نامزد مي‌دانيم، در آن شب روي طناب حرکت مي‌کرد و خود او نيز اين مطلب را مي‌دانست. ترامپ حرکت مي‌کرد و تکان مي‌خورد تا روز ديگر باز دوباره به ميدان بيايد و مبارزه کند.

با همه اين اوضاع،‌ پيشرفت وي در نظرسنجي‌ها همچنان ادامه يافته است. منبع: ايلنا



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

دستورالعمل جديد آمريکا به شرکت‌هاي هواپيمايي در ارتباط با تحريم ايران

ايران به پرداخت 104 ميليون دلار غرامت محکوم شد

دردسر تازه اي که نيويورک تايمز در دولت ترامپ آفريد

خط و نشان جديد ترامپ براي مداخله کنندگان در انتخابات

ديدارهاي متعدد جان کري با ظريف در روزهاي اخير

هواوي از دولت آمريکا شکايت کرد

مادورو: دولت ترامپ، باند تبهکاران افراطي است

فقيرترين کشور‌هاي جهان معرفي شدند

طرح جديد آمريکا براي هدف قرار دادن بشار اسد

دستگيري 2 مهاجر ايراني در انگليس

ترامپ: اوباما بايدن را از تلي از زباله بيرون کشيد

طرح عزل ترامپ به کنگره مي‌رود

ترامپ: محبوب‌ترينم، استيضاحم نمي‌کنند

يک ايراني در مسکو ربوده شد

خارج کردن چند چمدان مشکوک و کيسه‌ سياه از کنسولگري عربستان در استانبول

توليد نفت عربستان در نوامبر رکورد زد

ظاهر جديد جايزه گلدن گلوب رونمايي شد/ سنگين‌تر و بزرگ‌تر از قبل

تلاش آمريکا براي خفه کردن «هوآوي»

جانشين «آنگلا مرکل» معرفي مي‌شود

برج ايفل و مناطق گردشگري در پاريس بسته شد

ترامپ از استيضاح خود نگران است

حمله هکر‌هاي چيني به نيروي دريايي ارتش امريکا

شکست‌هاي پي در پي مثلث شرارت ترامپ، نتانياهو و بن سلمان

پيام يلدايي پمپئو: پايان شب سيه، سپيد است!

بن‌سلمان خواسته بود قتل ⁧«خاشقجي» وحشيانه و رعب‌آور باشد

تظاهرات عليه برگزيت در لندن/ همه پرسي دوم مي خواهيم

ادعاي يک رسانه آمريکايي درباره توقف هواپيماي باري تهران در سوريه، لبنان و قطر

چرا عراق بدترين گذرنامه دنيا را دارد!

آمريکا کنفرانس عربستان را بايکوت کرد

فجايع جنسي مخالفان مسلح سودان جنوبي

ترامپ کشته شدن جمال خاشقجي را تاييد کرد

مجلس نمايندگان آمريکا خواستار تحريم عربستان در چارچوب قانون ماگنيتسکي شدند

درپي شکست وليعهد سعودي؛ شاه سعودي مسئوليت بررسي پرونده خاشقجي را برعهده گرفت

مخالفان بن سلمان در حال جمع شدن گرد احمد بن عبدالعزيز هستند

برادر و همسر برادر جمال خاشقجي به قتل رسيدند

سايه اتهام قتل خاشقجي بر سر بن سلمان

يکي از مظنونان قتل خاشقجي در حادثه رانندگي در رياض کشته شد

گوگل نيز عربستان را تحريم کرد

روايت هولناک از قتل خاشقچي/مدير پزشک قانوني سعودي جسد را مثله کرده

نامزد خاشقجي مرگ وي را اعلام کرد+عکس

جاده هاي ترکيه بازهم قرباني گرفت/مرگ 22 مسافر +تصاوير

تنها راه مقابله با ايران، افزايش فشارهاي سياسي است

«شواهد شوکه‌کننده‌» درباره قتل خاشقجي

يک ربات در پارلمان انگليس حاضر مي‌شود!

اقدام قابل توجه آمريکا درمورد تحريم نفتي ايران

زني که پليس لندن را متعجب کرده است+تصوير

اولين «وزير پيشگيري از خودکشي» در جهان منصوب شد

ترامپ: در تک تک شهر‌هاي ايران شورش وجود دارد

دستور توقيف اموال بانک مرکزي ايران در ايتاليا لغو شد

آلمان، ديپلمات ايراني را به بلژيک تحويل داد