آخرین اخبار

تمرينات‎ ورزشي براي مبتلايان به صافي کف پا علم و ورزش

تمرينات‎ ورزشي براي مبتلايان به صافي کف پا

  بزرگنمايي:

عضو هيات علمي دانشگاه تهران با ارائه توضيحاتي در خصوص عارضه صافي کف پا در افراد، به ذکر چند توصيه ورزشي در اين خصوص پرداخت.

هومن مينونژاد اظهار کرد: در خصوص صافي کف پا علل مختلفي وجود دارد که از جمله آن مي‌توان به علل مادرزادي، بيماري‌هاي عضلاني و ضعف‎هاي عضلاني اشاره کرد. کف پا تا سن شش سالگي وضعيت متغيري دارد و نمي‌توان در مورد صاف بودن يا نبودن آن صحبت کرد. با وجود اين، با توجه به وضعيت‌هاي رشدي انتظار مي‌رود قوس کف پا حين چهار تا شش سالگي کاملا شکل بگيرد.

وي افزود: کف پاي صاف به دو نوع تقسيم مي‎شود؛ کف پاي صاف انعطاف‌پذير (dynamic) و کف پاي صاف سخت (static). شخصي که صافي کف پاي او از نوع انعطاف‌پذير است، زماني که وزني روي پايش نيست، کف پاي او قوس دارد ولي به محض اين که فرد وزن را روي پاي خود مي‌اندازد، قوس کف پا از بين مي‎رود. از طرفي فردي که صافي کف پاي سخت دارد، چه وزن را روي پايش بيندازد و چه نيندازد، صافي کف پا در او وجود خواهد داشت.

عضو هيات علمي دانشگاه تهران اظهار کرد: در مورد کساني که داراي صافي کف پاي انعطاف‌پذير هستند بيشتر مي‎توان از طريق تمرين در جهت اصلاح آن برآمد؛ از طرف ديگر صافي کف پاي سخت را کمتر مي‎توان از راه برنامه‎هاي اصلاحي، اصلاح کرد.

وي در خصوص ورزش‎هايي که مي‌توان به افرادي که کف پاي صاف دارند توصيه کرد، گفت: در اين راستا مي‎توان ورزش‎هاي کششي و تقويتي را توصيه کرد. در ورزش‎هاي تقويتي سعي مي‌شود عضلات ريز کف پايي و بعضي عضلات درشت‎تر که منبع آن‌ها خارج از کف پا است را تقويت کرد.

مينونژاد درباره اين که چه تمريناتي به خلاصي کف پا کمک مي‌کند و اين‎که آيا اين تمرينات باعث مي​شوند صافي کف پا در بلندمدت از بين برود؟ عنوان کرد: در وهله اول شخص مي‌بايست توسط پزشکان يا فيزيوتراپان معاينه شود که آيا واقعا صافي کف پا دارد يا خير و اگر دارد از چه نوعي است.

وي ادامه داد: چنانچه صافي کف پاي فرد از نوع انعطاف​پذير باشد تاحدودي قابليت اصلاح خواهد داشت که بهترين راه آن نيز تجويز کفي طبي است که بهتر است براي هر فرد با توجه به وضعيت کف پايش، ساخته و طراحي شود.

اين مدرس دانشگاه با بيان اين‌که استفاده از کفي طبي مکمل تمرينات ورزشي براي افراد داراي صافي کف پا است، بيان کرد: يکي از تمريناتي که مي‌توان به اين گونه افراد داد، تمرينات کششي تاندون آشيل مي​باشد که در آن فرد مي‌تواند بنشيند و پا را دراز و زانوان را صاف کند و سپس يک حوله را بين دو دست قرار دهد و يک سر آن را پشت پا قرار دهد و با تمام قدرت بکشد تا تاندون کشيده شود و 10 تا 15 ثانيه اين کشش را نگه دارد.

وي با اشاره به نوع ديگري از تمرينات کششي تاندون آشيل براي افرادي که کف پاي صاف دارند، افزود: فرد مي​تواند روبروي يک ديوار بايستد به طوري که فاصله او تا ديوار 30 تا 50 سانتي​متر باشد. سپس تنه را به سمت ديوار خم کند و پايي که مي‌خواهد کشش دهد را عقب و پاي ديگر را جلو قرار دهد و خودش را تا جايي به ديوار نزديک کند که در عضلات پشت پايش احساس کشيدگي کند.

مينونژاد با اشاره به تمرينات تقويتي خاطرنشان‌کرد: چنانچه فرد به واسطه‎ي ​تمرينات تقويتي عضلات پشت پا را تقويت کند، بسيار مي‎تواند براي صافي کف پايش مفيد باشد. به عنوان مثال فرد روي پا بايستد و روي پنجه خود به آرامي بالا برود و برگردد و اين عمل را مي‎تواند روزي 15 بار تکرار کند. در مجموع فرد مي‌تواند تمرينات کششي را روزي 10 بار و تمرينات تقويتي را روزي 15 بار تکرار کند.

وي به انواع ديگري از تمرينات تقويتي اشاره کرد و گفت: فرد مي‌تواند بنشيند و حوله​اي زير پايش بيندازد و اين حوله را با انگشتان پايش جمع کند. بعد از گذشت مدتي فرد مي‌تواند يک وزنه​ي سبک نيز روي اين حوله قرار دهد تا يک مقاومتي در برابر جمع کردن حوله برايش به‎وجود آيد.

عضو هيات علمي دانشگاه تهران ادامه داد: همچنين فرد مي‎تواند روي تخت بنشيند و پاها از روي تخت آويزان باشند، به گونه‎اي که با زمين تماس نداشته باشند و در اين حالت دو کناره‎هاي داخلي پا را به هم بچسباند و پاها را به سمت داخل بچرخاند، به گونه‎اي که کف پاها به يکديگر بچسبند و اين حالت را 15 ثانيه نگه دارد و دوباره به حالت اول برگرداند. از آن جا که اين تمرين، تمرين سبکي است فرد مي‌تواند آن را تا 25 بار در روز هم تکرار کند. راه رفتن روي چمن يا خاک هم به افراد داراي کف پاي صاف نيز توصيه مي‎شود.

وي خاطرنشان کرد: اين افراد همچنين مي‌توانند با دستمال کاغذي و يا کاغذ، پنج شش گلوله درست کنند و پاشنه پا را به عنوان محور روي زمين قرار دهند و اين گلوله‎ها را با انگشتان پا از روي زمين بردارند و بعد پا را به سمت داخل بچرخانند و گلوله‎ها را جاي ديگر قرار دهند و به همين ترتيب اين حرکت را تکرار کنند.

مينونژاد با بيان اين‌که تقويت عضلات چرخاننده داخل پا مهم‌ترين تمرين است، اظهار کرد: حرکت جمع و باز کردن انگشتان نيز مي‎تواند به اين افراد کمک کنند، به اين معني که انگشتان را خم کنند و چند ثانيه نگه دارند و سپس رها کنند.

وي عنوان کرد: چنانچه علت صافي کف پا ضعف عضلات باشد، تقويت اين عضلات به کمک ورزش‌هايي که گفته شد، مي‌تواند پس از مدتي باعث شود که قوس کف پا به حالت طبيعي خود بازگردد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه تهران با بيان اين‌که ورزش کردن براي فردي که مبتلا به صافي کف پا است منعي ندارد، تصريح کرد: اين افراد بايد صافي کف پاي خود را اصلاح کنند و توصيه‎اي که به ورزشکاران داراي کف پاي صاف مي‌کنيم اين است که حتما از کفي طبي، درون کفش‎هاي خود قرار دهند و با آن‎ها ورزش کنند.

وي در پايان با تاکيد بر اين‌که اگر صافي کف پا اصلاح نشود ممکن است باعث مشکلاتي شود، گفت: همواره يکي از علت​هاي آسيب زانو، صافي کف​پا بوده است. در واقع مي‎توان گفت ميان صافي کف‎پا و آسيب‎هاي شديد زانو و حتي پاره شدن رباط ACL يا صليبي قدامي، رابطه مستقيم وجود دارد. حتي از نظر تئوري، صافي کف پا ممکن است روي قوس کمر نيز تاثيرگذار باشد و باعث کمر درد نيز شود.




منبع:isna.ir





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

زنان و مردان مراقب سارکوپنيا باشند

بهترين ورزش براي کاهش وزن

مناسبت ترين ورزش ها براي زنان باردار

بهترين روش چربي سوزي: ورزش استقامتي يا قدرتي؟

ساده ترين راه براي درمان گرفتگي عضلات

اين ورزش ها استرس شما از بين مي برند

با فوايدي که شنا کردن براي شما دارد آشنا شويد

5 حرکت ورزشي که چربي سوزي بالايي دارند

8 راه براي ورزش کردن در زمان افسردگي

چرا تنيسورها هنگام ضربه زدن فرياد مي زنند؟

بهترين ورزش براي لاغري و کاهش وزن

زنان واليباليست چه چيزهايي بايد بخورند؟

4 فايده عرق کردن در زمان ورزش!

با بيماري که الکس فرگوسن را به زانو درآورد آشنا شويد

پاسخ به يک سوال مهم: پياده روي به تنهايي مفيد است؟!

فايده ورزش حتي براي مدت کوتاه

7 اشتباه مهم در برنامه ورزشي

منظور قلعه نويي از دستگاه منفي 100 درجه چه بود؟

در يک روز ورزش قدرتي و هوازي انجام ندهيد

اثر مثبت ورزش برروي زوال عقلي زنان

5 نشانه اعتياد به ورزش کردن در باشگاه

سوال مهم ورزشي: ژيمناستيک باعث کوتاهي قد در بزرگسالي مي شود؟

اگر اين 5 مشکل را داريد بايد بيشتر ورزش کنيد

گرما از يخ براي ريکاوري بهتر است!

دوپينگ خوني؛ خطرناک ترين روش دوپينگ کردن!

6 ميوه که آبرساني به بدن ورزشکاران را افزايش مي دهند

همه چيزهايي که بايد درباره بيماري عجيب کيميا عليزاده بدانيد

شناخت کامل زانو + تصاوير

15 توصيه رونالدو براي سلامتي

هر روز وقت ورزش نداريد؟ روزهاي تعطيل براي سلامتي‌تان دوپينگ کنيد!

بدنسازي و ورزش با استفاده از واقعيت مجازي

روز تولد شاعر فتح دروازه ها/ چرا پيوس آقاي گل‌ترين است؟

روايت‌هاي شگفت‌انگيز از قلياني‌هاي ليگ برتر

سيگار و قليان محبوبِ فوتباليست هاي دودي

از دي کارمو پرسپوليس تا ليام ردي استقلال / خريدهاي بد فقط اکرايني نيستند

رازهاي فني مسابقه اي که به تاريخ پيوست+ عکس

روز پنجم ليگ قهرمانان اروپا؛/ به سردار آزمون نگاه کنيد

تاج سخنران ويژه کارگاه آموزشي TMS

عجيب اما واقعي : پسري که در 28 سالگي، سرمربي شد

کي روش معروف ترين عمو سيبيلوي فوتبال دنيا

نکونام و دايي در ميان 10 بازيکن برتر تاريخ آسيا

دوپينگ عجيب روس‌ها در بازي‌هاي المپيک

رفتارهاي خاص و عجيب منصوريان در استقلال

نشانه‌هاي دلگرم‌کننده‌اي از بهبودي مايکل شوماخر

فقط 30 دقيقه اين ورزش ها را انجام دهيد+ عکس

دو اسطوره و سيگاري که ما را کشت

بدون زانودرد و کمردرد حرکت اسکات انجام دهيد

مهم‌ترين عامل در تناسب اندام

رژيم غذايي موفق ستاره‌هاي ورزش چيست؟

زنان بعد از زايمان ورزش نکنند