آخرین اخبار

حزب « پارتي» و تلاش براي سيطره کامل بر.... جهان

حزب « پارتي» و تلاش براي سيطره کامل بر....

  بزرگنمايي:

چه خبر - تلاش پارتي (حزب دموکرات) براي تقسيم صحراي نينوا

«محمدباقر حکيم»، پژوهشگر و کارشناس عراقي ، در خصوص تصميم کُردها براي‌ تقسيم نينوا به‌ سه‌ استان صحراي نينوا، شنگال و موصل، با اشاره به تلاش آمريکا و رژيم صهيونيستي براي تحقق اين امر اظهار داشت: به نظر مي‌رسد که کشورها و گروه‌هاي مختلفي مانند (آمريکا، رژيم صهيونيستي و ...) به دنبال تقسيم و تجزيه عراق هستند و بي‌شک اقداماتي در اين راستا انجام داده‌اند؛ اما تاکنون نتوانسته‌اند به اين هدف خود برسند. موضوع تقسيم صحراي نينوا نيز در همين راستا مطرح شد که با واکنش جدي حکومت مرکزي عراق روبه‌رو شد و اين مسئله از جانب اکثر نمايندگان پارلمان عراق رد شد.

وي تلاش پارتي (حزب دموکرات) براي تقسيم صحراي نينوا را مورد توجه قرار داد و افزود: بايد به‌ صراحت گفت که برخي از گروه‌هاي کردي مانند پارتي به دنبال تحقق اين طرح هستند؛ چراکه معتقدند با تقسيم شدن صحراي نينوا مي‌توانند سيطره بهتري بر اين مناطق داشته باشند و از قدرت حکومت مرکزي در اين مناطق بکاهند. در نهايت مي‌توان گفت که امروز کردها در راستاي منافع خود (سيطره کامل بر مناطق مورد مناقشه) به‌صورت جدي به دنبال اجرايي کردن اين طرح هستند.

پژوهشگر مسائل عراق در پاسخ به اين سؤال که «پارتي تلاش دارد دو استان صحراي نينوا و شنگال به‌ اقليم کردستان ملحق و موصل با مشارکت اربيل و بغداد اداره‌ ‌شود. آيا اين موضوع عملي است؟» گفت: رهبران حکومت اقليم کردستان در تلاش هستند تا اين مناطق را به اقليم کردستان ملحق کنند و اين امر بارها توسط رهبران پارتي تکرار شده است. آنها حتي در قانون اساسي اقليم کردستان ذکر کرده‌اند که اين مناطق جزئي از اقليم کردستان است.

وي تجزيه استان نينوا را بعيد خواند و اشاره داشت: در حال حاضر بعيد به نظر مي‌رسد که نيروهاي نظامي اقليم کردستان از مناطق مورد مناقشه در استان نينوا عقب‌نشيني کنند؛ اما از طرفي ديگر نيز بعيد است که استان نينوا تجزيه شود؛ چراکه اين امر نياز به قانون و تصويب در حکومت مرکزي دارد که اين طرح به سرانجام نخواهد رسيد.

حکيم در پاسخ به اين سؤال که «واکنش بغداد و ائتلاف بين‌المللي ضد داعش به مسئله تجزيه نينوا چگونه ارزيابي مي‌شود؟» عنوان کرد: اولاً ائتلاف بين‌المللي نمي‌تواند اقدامات آشکاري براي اجرايي شدن اين طرح انجام دهد يا اينکه اين طرح را به‌ صورت آشکار تأييد کند؛ اما ممکن است اين طرح را به‌ صورت پنهاني در راستاي تجزيه عراق پشتيباني کند. ثانياً قابل‌ ذکر است که اين امور براي اجرايي شدن بايد در حکومت مرکزي مطرح شود و مورد موافقت نمايندگان قرار گيرد؛ اما اين طرح در پارلمان عراق رد شد. نمايندگان اين طرح را در راستاي تجزيه عراق و نقشه‌هاي دشمن معرفي و آن را رد کردند.

وي در پاسخ به اين سؤال که «عضو فراکسيون جنبش تغيير، تقسيم استان نينوا را يک طرح آمريکايي خوانده است. آيا آمريکا اقدام جدي در اين‌ باره انجام داده است؟» اظهار داشت: آمريکا به‌ صورت آشکار با طرح تجزيه عراق مخالفت مي‌کند؛ اما به‌صورت واقعي بايد گفت که آمريکا و کشورهاي هم‌پيمان اين کشور به دنبال تضعيف حکومت مرکزي و تقسيم عراق به سه منطقه شيعي، سني و کرد هستند. اين موضوع نيز همان تجزيه عراق، افزايش اختلافات و کاهش قدرت کشور عراق محسوب مي‌شود. اقدامات آمريکا در راستاي تجزيه عراق و طرح‌هايي که به اين امر ختم مي‌شوند، بارها مشاهده شده است و شاخص‌هاي زيادي براي اثبات اين امر وجود دارد.

کارشناس عراقي در پاسخ به اين سؤال که «نماينده ائتلاف دولت قانون هشدار داد که‌ هدف از طرح تقسيم نينوا، کسب امتيازات سياسي پيش از عمليات آزادسازي موصل است. چه گروه‌هايي به دنبال اين امتيازات هستند؟» گفت: برخي از گروه‌هاي سياسي از آزادسازي موصل نگران هستند. آنها تلاش مي‌کنند که قبل از آزادسازي موصل امتيازاتي را به دست آورند. در واقع مي‌توان گفت اين طرح (تقسيم نينوا) مي‌تواند به نفع برخي گروه‌هاي کردي و سني در عراق باشد و در کل اجرايي شدن اين طرح منجر به تضعيف حکومت مرکزي عراق مي‌شود.

وي در پاسخ به اين سؤال که «نقش اثيل النجيفي در تقسيم نينوا با توجه به اظهارات نماينده اين استان در مجلس عراق چيست؟» بيان داشت: اثيل و اسامه نجيفي يا به عبارت بهتر خاندان نجيفي نگران قدرت خود در استان نينوا هستند. آنها امروز پس از سيطره داعش و کاهش قدرت خود به دنبال بازپس‌گيري قدرت خود در استان نينوا هستند. به‌ صورت واضح‌تر مي‌توان گفت که امروز خاندان نجيفي با برخي از گروه‌هاي کردي و کشورهايي مانند ترکيه و عربستان همپيمان شده‌اند تا بتوانند قدرت حکومت مرکزي در اين استان را کاهش دهند. فعاليت برجسته آن‌ها در اين امر تشکيل حشد الوطني به رهبري اثيل النجيفي و پشتيباني کشور ترکيه از اين گروه است.

پژوهشگر مسائل عراق با اشاره به اهداف اثيل النجيفي يادآور شد: اثيل النجيفي معتقد است که با تقسيم استان نينوا و يا تبديل‌شدن آن به اقليم مي‌توان به چند هدف رسيد:
1. کاهش قدرت حکومت مرکزي در نينوا، 2. افزايش قدرت خاندان نجيفي در اين استان، 3. حفظ منافع کشور ترکيه و کردها در مقابل حکومت مرکزي در آن، 4. ممانعت از حضور گروه‌هايي مانند الحشد الشعبي در اين منطقه؛ اما مي‌توان گفت که تمام نقشه‌هاي دشمنان جهت تجزيه عراق تا به امروز به نتيجه نرسيده و اين طرح مانند اقدامات پيشين دشمنان شکست خورده است؛ اما بي‌شک دشمنان تلاش‌هاي خود را ادامه خواهند داد.

منبع : تسنيم



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

دستورالعمل جديد آمريکا به شرکت‌هاي هواپيمايي در ارتباط با تحريم ايران

ايران به پرداخت 104 ميليون دلار غرامت محکوم شد

دردسر تازه اي که نيويورک تايمز در دولت ترامپ آفريد

خط و نشان جديد ترامپ براي مداخله کنندگان در انتخابات

ديدارهاي متعدد جان کري با ظريف در روزهاي اخير

هواوي از دولت آمريکا شکايت کرد

مادورو: دولت ترامپ، باند تبهکاران افراطي است

فقيرترين کشور‌هاي جهان معرفي شدند

طرح جديد آمريکا براي هدف قرار دادن بشار اسد

دستگيري 2 مهاجر ايراني در انگليس

ترامپ: اوباما بايدن را از تلي از زباله بيرون کشيد

طرح عزل ترامپ به کنگره مي‌رود

ترامپ: محبوب‌ترينم، استيضاحم نمي‌کنند

يک ايراني در مسکو ربوده شد

خارج کردن چند چمدان مشکوک و کيسه‌ سياه از کنسولگري عربستان در استانبول

توليد نفت عربستان در نوامبر رکورد زد

ظاهر جديد جايزه گلدن گلوب رونمايي شد/ سنگين‌تر و بزرگ‌تر از قبل

تلاش آمريکا براي خفه کردن «هوآوي»

جانشين «آنگلا مرکل» معرفي مي‌شود

برج ايفل و مناطق گردشگري در پاريس بسته شد

ترامپ از استيضاح خود نگران است

حمله هکر‌هاي چيني به نيروي دريايي ارتش امريکا

شکست‌هاي پي در پي مثلث شرارت ترامپ، نتانياهو و بن سلمان

پيام يلدايي پمپئو: پايان شب سيه، سپيد است!

بن‌سلمان خواسته بود قتل ⁧«خاشقجي» وحشيانه و رعب‌آور باشد

تظاهرات عليه برگزيت در لندن/ همه پرسي دوم مي خواهيم

ادعاي يک رسانه آمريکايي درباره توقف هواپيماي باري تهران در سوريه، لبنان و قطر

چرا عراق بدترين گذرنامه دنيا را دارد!

آمريکا کنفرانس عربستان را بايکوت کرد

فجايع جنسي مخالفان مسلح سودان جنوبي

ترامپ کشته شدن جمال خاشقجي را تاييد کرد

مجلس نمايندگان آمريکا خواستار تحريم عربستان در چارچوب قانون ماگنيتسکي شدند

درپي شکست وليعهد سعودي؛ شاه سعودي مسئوليت بررسي پرونده خاشقجي را برعهده گرفت

مخالفان بن سلمان در حال جمع شدن گرد احمد بن عبدالعزيز هستند

برادر و همسر برادر جمال خاشقجي به قتل رسيدند

سايه اتهام قتل خاشقجي بر سر بن سلمان

يکي از مظنونان قتل خاشقجي در حادثه رانندگي در رياض کشته شد

گوگل نيز عربستان را تحريم کرد

روايت هولناک از قتل خاشقچي/مدير پزشک قانوني سعودي جسد را مثله کرده

نامزد خاشقجي مرگ وي را اعلام کرد+عکس

جاده هاي ترکيه بازهم قرباني گرفت/مرگ 22 مسافر +تصاوير

تنها راه مقابله با ايران، افزايش فشارهاي سياسي است

«شواهد شوکه‌کننده‌» درباره قتل خاشقجي

يک ربات در پارلمان انگليس حاضر مي‌شود!

اقدام قابل توجه آمريکا درمورد تحريم نفتي ايران

زني که پليس لندن را متعجب کرده است+تصوير

اولين «وزير پيشگيري از خودکشي» در جهان منصوب شد

ترامپ: در تک تک شهر‌هاي ايران شورش وجود دارد

دستور توقيف اموال بانک مرکزي ايران در ايتاليا لغو شد

آلمان، ديپلمات ايراني را به بلژيک تحويل داد