بزرگنمايي:
چه خبر - تقويت ايده پردازي در کودک
هر پدر و مادري دوست دارد فرزندش را به نحوه صحيح تربيت کند و آن را به جايي برساند که بتواند براي خانواده و کشورش افتخار آفرين باشد.تربيت کودک ايده پرداز و خلاق راه خوبي است که اگر والدين به آن توجه کنند ميتوانند به آرزويشان برسند. سوالي که مطرح مي شود اين است که: چطور ايده پردازي در کودک را تقويت کنيم؟ و براي ايده پردازي، چه روش هايي وجود دارد؟
خيلي از پدر و مادرها دلشان ميخواهد فرزندشان درباره بازيها و کارهايي که انجام ميدهد و حتي آيندهاش، ايدهاي داشته باشد و آنها را به انجام برساند. با اينکه رفتن به مدرسه، کلاسهاي آموزشي و آموزش مربيان و معلمان، در ايده دادن به بچهها درباره برنامههايشان نقش دارد، اما خانواده در آموزش ايده پردازي به کودک، نقش اساسي را ايفا ميکنند.
ايده پردازي يکي از ويژگيهاي رفتارهاي انسان و جهان امروز است. برنامههاي اصلي انسان و اجتماع – چه در قالب کارهاي شخصي و خانوادگي و چه در قالب کارهاي اجتماعي – انتخابي از ايدههاي نخبگان و انديشکدهها و اتاق فکرها است. امروز جامعههاي پيشرفته براي آيندههاي نزديک و آيندههاي نه چندان دور خود نيز ايدهپردازي ميکنند. ايدهپردازي درباره آينده در پژوهشکدههاي بزرگي به نام مراکز «آينده شناسي» انجام ميگيرد. اين موضوع نشان ميدهد ايدهپردازي بايد در زندگي و تصميمگيريهاي جزئي و کلي همه شهروندان جهان جديد بهويژه کودکان وارد شود.
اولين راه آشنايي با ايدهپردازي، آشنايي خانوادهها با آن و وارد کردن آن در ساختار آموزش و تربيت خانوادگي است تا فرزندان همچنان که مراتب رشد جسمي را طي ميکنند، مراتب رشد فکري و ايدهپردازي براي زندگي خود را نيز بياموزند.
خانوادهها ميتوانند اين موضوع را با به کارگيري روشها و ابزارهايي دنبال کنند.
روشهاي تلقين و تقويت ايده پردازي در کودکان
1– سادهترين روش، روش انتقال غير مستقيم است. در اين اين روش پدر و مادر پيوسته در حضور کودکانشان در باره ايدههاي خود حرف ميزنند. به اين صورت که آنها هنگام اوقات فراغت خود با انديشيدن در باره زواياي زندگي، به ايدههايي دست مييابند و آن را براي زندگي خود سودمند ميدانند، آنگاه ميتوانند ايدههاي خود را در حضور فرزندان با همسرشان در ميان بگذارند و درباره آن گفتگو کنند.
2– پيوسته کتابهايي در باره روشهاي ايدهپردازي و ايدههاي نو تهيه کنند و آنها را به خانه ببرند و در حضور فرزندان بخوانند و يا برخي نکات قابل هضم براي کودکان را برايشان بخوانند و اينکه کتاب را به هنگام خواندن يا پس از مطالعه در ديدرس و دسترس کودکان بگذارند تا دست کم آنها با چنين عنوانهايي آشنا شوند و اين مفاهيم در ذهنشان شکل بگيرد.
روشهاي مستقيم و کارامد، براي تقويت ايده پردازي کودکان
1– پدر و مادر ميتوانند با طرح مسائل جدي، چه مسائل مربوط به آينده و امورشخصي فرزندشان و چه امور مربوط به خانواده و مدرسه و دوستان و جامعه نزد فرزندشان، از خود او بخواهند برايش راهکار ارائه کند يا نگاه خود را در باره آن موضوع بيان کند. اما براي اينکه کودک را به ايدهپردازي راهنمايي کنند، ميتوانند به او بگويند اين موضوع نياز به فکر و مطالعه جدي دارد و او بايد در باره آن موضوع به تفکر و مطالعه بپردازد و پس از آن اظهار نظر کند. اين روش بايد بارها در زندگي تکرار شود تا در ذهن کودک جا بيفتد که در باره مسائل زندگي اول بايد تفکر کرد، سپس ايدهپردازي.
2– خانوادهها ميتوانند ديد و بازديدهاي خانوادگي را ميان کودکانشان به زماني براي ارائه ايدهها و بررسي آن اختصاص دهند. در اين صورت همچنان که اين ديدارها باعث نشاط روحي ميشود به پرورش انديشه و بهرهگيري از تواناييهاي يکديگر هم مي انجامد.
منبع: ninisite.com