آخرین اخبار

سکوت احمد مير پزشک عباس کيارستمي شکست! + عکس پزشک معالج اخبار فرهنگي و هنري

سکوت احمد مير پزشک عباس کيارستمي شکست! + عکس پزشک معالج

  بزرگنمايي:

چه خبر - صحبت هاي پزشک معالج عباس کيارستمي

حکم ممنوعيت سه ماهه دکتر معالج کيارستمي که از سوي رئيس هيات بدوي جعلي خوانده شد، اين روزها دوباره جنجال تازه اي را درباره پرونده پزشکي فيلمساز فقيد ايراني به راه انداخته است. در همين بحبوحه دکتر احمد مير براي اولين بار در گفت‌وگوي مفصلي با روزنامه سپيد، درباره روند درمان کيارستمي در بيمارستان‌هاي جم و آراد توضيح داده و ادعاي عجيبي را نيز مطرح کرده؛ بر اساس شنيده‌هاي او سر اين هنرمند در فرانسه به جايي برخورد کرده و به دليل ضربه مغزي در گذشته است!

در ابتداي اين گفت و گو دکتر احمد مير به عنوان پزشک معالج عباس کيارستمي از درگذشت اين کارگردان ابراز تاسف مي کند و دليل سکوتش در طول اين مدت را اين طور توضيح مي دهد: «اين سکوت به اين دليل بود که گفته ها و نوشته هاي زيادي درباره بيماري، روند درمان و مرگ مرحوم عباس کيارستمي وجود دارد و پاسخ به آنها نياز به کارشناسي علمي داشت و هدف من اين بود که اجازه بدهم کارشناسان ذي صلاح و کارشناسان نظام پزشکي کشور به اين موارد رسيدگي کنند و درکمال استقلال بتوانند رأي خود را اعلام کنند.»

يکي از نکاتي که در فضاي مجازي مطرح شده اين است که قرار بوده عمل کيارستمي به دست پدر دکتر مير انجام شود که او اين ادعا را به طور کلي تکذيب مي کند و براي آن دو دليل مي آورد اين که پدرش 10 سال است که جراحي نمي کند و در حال حاضر نيز نود و سه سال دارد و اين موضوع جاي ترديدي باقي نمي گذارد.

او همچنين درباره اين که عباس کيارستمي با چه وضعيتي به او مراجعه کرده است؟ اين طور توضيح مي دهد: «آقاي کيارستمي به دليل کم خوني در بيمارستان ديگري مورد آزمايش و بررسي قرار گرفته بودند و نتايج اين آزمايش ها نشان مي داد که به علت کم خوني و نتايجي که از كولونوسكوپى و بافت شناسى حاصل شده بود بايد موردعمل جراحي قرار بگيرند. تمام همکاراني که ايشان را ديده بودند پيشنهاد عمل را داده بودند. به همين علت وقتي به من مراجعه کردند درباره اين مسأله با هم صحبت کرديم و به توافق رسيديم تا پس از قطع داروهاي ضد انعقادي که مصرف مي کردند به بيمارستان بيايند و در بيمارستان مورد عمل جراحي قرار بگيرند.»

در ادامه از او خواسته مي شود بيماري دقيق اين کارگردان شناخته شده را توضيح دهد که با توجه به سوگند نامه پزشکان براي حفظ اسرار بيمار خود را مجاز به پاسخ نمي داند مگر اين که خانواده کيارستمي به او اجازه دهند که در آن صورت نوع و درجه بيماري و همه مسائل مربوط به آن را در اختيار همگان مي گذارد.


احمد مير پزشک معالج عباس کيارستمي

احمد مير پزشک معالج عباس کيارستمياحمد مير پزشک معالج عباس کيارستمي

با موافقت کيارستمي و خانواده اش به سفر رفتم

با وجود اين که خبر بستري شده عباس کيارستمي در روزهاي اول فروردين ماه رسانه اي شد، دکتر مير به اين موضوع اشاره مي کند که او پس از مشاوره هاي لازم در 17 اسفندماه مورد عمل جراحي قرار گرفته که اين عمل با موفقيت به انجام رسيده و او به بخش مراقبتهاي ويژه منتقل شده است. مير درباره عمل دوم کيارستمي که در کيفرخواست آمده با تاخير انجام شده است اين طور مي گويد: «عمل دوم به علت بروز خونريزى بود. بيمار به مدت دو روز داروى ضد انعقاد خون دريافت كرده بود و ما مدت ٤٨ ساعت به بيمار فرصت داديم تا اثر اين دارو از بين برود. در طول اين مدت من، همكارم دكتر ناصرى و همه پزشكان مشاور و مسؤلين icu بر بالين بيمار حاضر بوديم. خون و فراورده هاى خونى به بيمار تزريق شد و در اين مدت هرگز افت فشار خون، كم كارى كليه يا علايم DIC نداشتيم. بررسى بالينى، سونوگرافى و سى تى اسكن انجام شد و روز ٢٠ اسفند بيمار دوباره عمل شد. خونريزى مهار شد بدون اينكه منشأ خونريزى واضحى يافت شود. از آن به بعد نيز ديگر با مشکل خونريزى مواجه نشديم. توجه بفرماييد كه اقدام جراحى در بيمارى كه داروى انعقاد دريافت كرده است، پيش از قطع دارو امرى بسيار خطرناك است.»

يکي ديگر از مسائل بحث برانگيز سفر دکتر مير پس از عمل جراحي عباس کيارستمي است که او در اين باره نيز مي گويد: «آقاي کيارستمي بعد از عمل دوم يک روند بهبودي کاملا رضايت بخشي داشتند. بعد از عمل دوم فقط يک واحد خون تزريق کرديم و ديگر نيازي براي تزريق خون نشد. هموگلوبين رفته رفته به حد نرمال برگشت و از لحاظ کليوي-قلبي-ريوي و عملکرد روده کاملا خوب بودند. تغذيه بامايعات شروع شد، راه مي رفتند و هموگلوبين 11 داشتند. در چنين شرايطي بود که بعد ازظهر روز 29 اسفند، 9 روز بعد از عمل دوم در حالي که در موقعيت پايدار و مطلوب قرار داشتند، با ايشان صحبت کردم من اعلام کردم که من فقط با موافقت ايشان به سفر خواهم رفت و گفتم چنانچه با سفر من موافق نباشند من در کنار ايشان خواهم ماند و اين صرفاً به خاطر ارادت خاص به آقاى كيارستمى بود و الا پزشك در صورتي كه جانشيني به جاى خود معرفى نمايد مكلف نيست براى سفر از بيمار اجازه بگيرد. آقاي کيارستمي و برادر ايشان و پسرشان با سفر من موافقت کردند. من براي اين سفر به جاي خود جانشيني انتخاب کردم. آقاي دکتر ناصري متخصص جراحي عمومي که از روز اول، از عمل اول و دوم در کنار من بودند و هر روز آقاي کيارستمي را ديده بودند، از ريزه کاري بيماري و تحول و پرونده ايشان مطلع بودند . آقاي دکتر ناصري را به عنوان جانشين معرفي کردم و آقاي کيارستمي با اين جانشيني کوچکترين مخالفتي نشان ندادند و با اجازه بيمار و خانواده و تعيين جانشين به سفر رفتم. تکرار مي کنم زماني که من به مسافرت رفتم شرايط آقاي کيارستمي 100 درصد پايدار و خوب بود و خونريزي نداشتند. هيچ جراحي بيمار خود را در شرايط بد رها نمي کند و جايى نمي رود.»

به گفته او کيارستمي روز دوم فروردين با وضعيت خوبي از بخش مراقبتهاي ويژه به بخش منتقل مي شود تا اينکه چند روز بعد دکترناصري همکار و جانشين دکتر مير تشخيص مي دهد بيمار دچار عفونت کيسه صفرا شده است: «عفونت کيسه صفرا هيچ ارتباطي به عمل اول و دوم ندارد و ممکن است براي هر کسي اتفاق بيفتد. تشخيص درست گذاشته شد و آقاي دکتر ناصري کيسه صفرا را عمل کردند و بعد از عمل هم بيمار روند بهبودي داشتند تا اينکه دوباره دچار تب و دل درد شدند و بعد از مشورت با جراحاني که در آن دوران در تهران حضور داشتند ايشان دوباره عمل شدند. محل دوخت دچار نشت شده بود. سطح قدامي حالب چپ مشکل پيدا کرده بود حالب به هيچ وجه قطع نشده بود، به علت خونگيري با وسايلى كه حرارت بالا دارند دچار نوعي سوختگي شده بود بدون اينکه قطع شده باشد و نشت نداشت. براى بيمار كولوستومى گذاشته شد و از متخصصين اورولوژي دعوت شده و حالب مورد ترميم قرارگرفت و اين عمل با موفقت به پايان رسيد.»

البته جالب است که او در ادامه اين اتفاق را يک عارضه مي داند و مي گويد: «با اينكه بيمار عارضه دار شده بود، تيم پزشکي که در آن زمان در تهران حاضر بود تشخيص هاي درست گذاشت و درمان هاي درست براي آقاي کيارستمي انجام داد. در طول مسافرتم من به صورت مدام و پيوسته از راه تلفن و فضاي مجازي از طريق گزارشات دکتر ناصري در جريان لحظه به لحظه روند درمان بوده و هر لحظه درباره هر تصميم مرا درجريان گذاشته و هر تصميمى با هماهنگى اينجانب انجام شد.»

مير: همه متوفق القول بودند که درمان به خوبي انجام شده

آنطور که اين پزشک جراح توضيح مي دهد وزير بهداشت 12 فروردين ماه به ملاقات عباس کيارستمي مي آيد که در اين ديدار گروهي از متخصصان و بنام جراحي، داخلي، آي سي يو و عفوني را انتخاب مي کند تا به نحوه درمان کيارستمي رسيدگي کنند. که مير درباره نظر اين گروه مي گويد: «اين همکاران بزرگوار و ارجمند که هر کدام از متخصصين بنام اين مملکت هستند در بيمارستان حضور بهم رساندند و با بررسي هايي که انجام دادند همه متفق القول بودند که درمان آقاي کيارستمي به خوبي انجام شده و کوتاهي دراين درمان انجام نشده و همه تجهيزات لازم در بيمارستان مهيا بوده است. بنده هم به عنوان پزشک معالج آقاي کيارستمي گزارشات مرتبي را به صورت روزانه به دفتر آقاي دکتر هاشمي ارسال مي کردم و از وضعيت حال آقاي کيارستمي وزارتخانه را مطلع مي ساختم و بارها از پيشنهادات و راهنمايى هاي گروه منتخب وزارتخانه استفاده کردم و بسياري از تصميمات را با کمک اين بزرگواران گرفتيم و تا زماني که آقاي کيارستمي در بيمارستان بودند از راهنمايي هاي اين گروه هميشه بهرمند بوديم. توجه بفرماييد كه اين فرايند به علت اهميت خاص فرهنگى و اجتماعى مرحوم كيارستمى بود و براى هر بيمارى چنين امكاناتى فراهم نيست.»

با اين وجود ويديوي کوتاهي از وزير ارشاد وجود دارد که از دکتر هاشمي وزير بهداشت نقل کرده است اگر همان روز به کيارستمي رسيدگي نمي شد تمام کرده بود!

عفونت ديگري در بيمارستان آراد تشخيص داده مي شود

دکتر مير در ادامه اين گفت و گو به اين موضوع اشاره مي کند که تمام تجهيزات بيمارستان براي درمان عباس کيارستمي مهيا بوده است، او همچنين اشاره کوتاهي به ترخيص اين کارگردان در تاريخ 7 ارديبهشت و پس از چهار عمل سنگين مي کند. به گفته او پرستاران خصوصي 24 ساعت بالاي سر بيمار بوده اند و خود او نيز مدام به همراه ديگر همکارانش به وضعيت او رسيدگي مي کرده است و کيارستمي وضعيت خوبي داشته است.

با اين حال کارگردان «طعم گيلاس» پس از ترخيص دوباره در بيمارستان آراد بستري مي شود که مير دليل اين موضوع را علاقه شخصي عباس کيارستمي مي داند: «آقاي کيارستمي شخصاً علاقه داشتند مشکلات و بررسي هاي ادراري توسط جناب آقاي دکتر سدهي در بيمارستان آراد پيگيري شود. به همين دليل در همان زمان از آقاى دکتر سدهى دعوت کرديم به بيمارستان جم آمدند و بيمار را ويزيت کردند و بعد از ترخيص هم براي بررسي هاي سيستم کليوي و ادراري به بيمارستان آراد تشريف بردند. هر بار به بيمارستان آراد رفتند من هم به بيمارستان آراد رفتم و تمام بررسي ها در بيمارستان آراد با هماهنگى بنده انجام شد.»

اما در اين بيمارستان نيز عفونت ديگري در بدن کيارستمي تشخيص داده مي شود: «براي آخرين بار به علت تب به بيمارستان آراد مراجعه کردند و تشخيص داده شد که هماتوم پشت شکم عفونت کرده و اين هماتوم زير گايد سي تي اسکن تخليه شد و تب ايشان قطع شده و ما از اين روند کاملاً رضايت داشتيم.»

شنيده ايم سر کيارستمي در فرانسه به جايي خورده و دچار ضربه مغزي شده اند!

پس از تمام اين اتفاقات کيارستمي به فرانسه سفر مي کند و پس از آن خبر درگذشتش منتشر مي شود، مير درباره دليل اين سفر اين طور موضع مي گيرد و مي گويد: «دليل سفر آقاي کيارستمي به خارج از کشور را از ما نبايد پرسيد. آقاي کيارستمي، دوستانشان و خانواده تصميم به اين سفر گرفتند. ما همه بر اين عقيده بوديم که آقاي کيارستمي در ايران درمان شده اند و عوارض نيز درمان شده است، از بيمارستان به منزل رفته اند و بيماري ايشان تحت کنترل است و دليلي براي سفر خارج نمي ديديم. ميل اطرافيان و بيمار و دوستان اين بود که ايشان به فرانسه سفر کنند و مورد بررسي هاي بيشتر قرار بگيرند. روزي که آقاي کيارستمي به سفر مي رفتند پزشک هواپيما با من تماس گرفت و پرسيد من چه دليلي براي سفرايشان بايد ذکر کنم، تمام درمان ها براي ايشان در ايران انجام شده است. من پاسخ گفتم که دليل سفر را از ما نپرسيد ما پيشنهاد سفر نکرديم و ميل خودشان و خانوادشان است که به خارج از کشور سفر کنند و پزشکان ايشان در ايران در بيمارستان جم و بيمارستان آراد چنين پيشنهادي نکردند و حتي دوستان ايشان در بيمارستان آراد سعي کردند ايشان را از اين سفر منع کنند.»

مير در بخش ديگري از صحبت هايش درباره روند درمان اين کارگردان برجسته مي گويد: «ما هيچ اطلاعي از روند درمان و اتفاقات فرانسه نداريم اما شنيده ها حاکي از اين است که سر ايشان به جايي خورده و دچار ضربه مغزي شده اند و به اين علت فوت کردند.»

من و همکارانم در توضيح بيماري و روند آن کوچکترين کوتاهي نکرديم

او در پاسخ به اين که اگر قرار بود دوباره درمان کيارستمي را به عهده بگيرد چه تغييري در آن ايجاد مي کرد مي گويد: «ما آنچه را که انجام داديم از روي قواعد و اصول پزشکي انجام داديم و آقاي کيارستمي در اين درمان‌ها دچار عوارض شدند. ناگفته نماند عارضه در نهاد درمان پنهان است. متأسفانه عوارض زيادي براي مرحوم کيارستمي رخ داد که خوشبختانه ما همه اين عوارض را تشخيص داديم و درمان هاي درستي را انجام داديم و بيمار درمان شد و ترخيص شد. راه و روش درمان بيماري و عوارض ايشان درست و علمي بوده است. بنابر اين اگر قرار بود اين فرايند تكرار شود دقيقاً همان كارهايي را انجام مي داديم كه انجام داديم با همان جدول زمانى.»

او در ادامه رابطه پزشکان و هنرمندان را رابطه اي عميق مي خواند که با چند اظهار نظر خدشه دار نمي شود و درباره اهانت هايي که در اين مدت صورت گرفته مي گويد: «اين سخنان ناشايست و اهانت آميز از اقليتي بسيار کوچک از جامعه هنري ايران بوده است كه به وضوح فاقد برخى شرايط براى يك هنرمند -يعنى ادب، فروتنى وخود دارى- است.»

و در پايان اين ادعا را که در توضيح بيماري و روند آن کوتاهي صورت گرفته است را اين طور رد مي کند: «اين ادعا از اساس نادرست و اهانت آميز است. من و همه همکارانم از کوچترين توضيحي به بيمار و افراد خانواده ايشان کوتاهي نکرديم و اصولاً امکان ندارد که بيماري در سطح فرهنگي آقاى عباس کيارستمي به مدت 3 ماه درمان در بيمارستان و در منزل توضيحي نشنود و سوالي نکند و پاسخي نگيرد. اين اتفاق حتي براي عادي ترين بيمار غيرقابل تصور است. چه رسد به مرحوم کيارستمي و خانواده ايشان. در هر صورت چنين ادعايي هرگز در بيمارستان و سپس در منزل مطرح نشد.»




منبع : روزنامه سپيد




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فرزاد حسني، نيما شاهرخ شاهي، متين ستوده در اکران رالي ايراني 2

انتقاد صريح رضا کيانيان از زيرآب زني ها در جشنواره جهاني فجر 98

فيلمي که داريوش فرهنگ به همسر اولش، سوسن تسليمي تقديم کرد

پوريا پورسرخ، مهراوه شريفي نيا، شبنم قليخاني در جشنواره فجر

چهره خاص هديه تهراني روي پوستر بين المللي فيلم + عکس

فروش آلبوم شجريان به نفع سيل زدگان + عکس و آدرس مراسم امضا

روز چهارم جشنواره و استقبال پرشور مردم از نيکي کريمي! + عکس

شوخي پيمان قاسم خاني با ليگ 2 در جشنواره فيلم فجر

ژست خودماني مهران مديري و پيمان قاسم خاني + عکس

تصوير پارسا پيروزفر و باران کوثري در پوستر بي حسي موضعي + عکس

زيبا کرمعلي، الميرا دهقاني، فرشته حسيني و... در جشنواره فجر

منير فرمانفرماييان درگذشت

چهره جديد و متفاوت پارسا پيروزفر در جشنواره جهاني فجر

علي مصفا روي پوستر انگليسي فيلم سروش صحت + عکس

اميليا کلارک، دواين جانسون/ هنرمندان در بين 100 چهره تاثيرگذار 2019 + عکس

ريحانه پارسا، نويد محمدزاده، رضا داودنژاد و همسرش در جشنواره فجر

ماجراي شهاب حسيني و فيلم اولي هاي مهجور در جشنواره جهاني فجر

ديدگاه عباس کيارستمي درباره فيلمسازي درباره زندانيان

مهتاب کرامتي، فاطمه معتمد آريا و مريم معصومي در روز سوم جشنواره

رونمايي از پوستر «مصائب شيرين 2» فيلم خانوادگي داوودنژاد

عکس ترسناک شهاب حسيني روي پوستر يک فيلم

سوء استفاده دوباره ترامپ از سريال «بازي تاج و تخت»! + عکس

فيلم هاي جشنواره کن 2019 اعلام شد

مهناز افشار بر روي پوستر فيلم کارگردان ژاپني + عکس

ترلان پروانه، نگار جواهريان و بازيگران ديگر در جشنواره جهاني فجر

نويد محمدزاده پاي چوبه دار روي پوستر خارجي فيلم + عکس

اکران 2.5 ميليارد توماني «غلامرضا تختي» ويژه سيل زدگان + عکس

افتتاحيه سي و هفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر با کنايه به حاتمي کيا + عکس

تگزاس 2 با چه شرطي جايگزين فيلم توقيفي رحمان 1400 شد؟

نامگذاري خياباني به نام محمدرضا شجريان در تهران + عکس

نويد محمدزاده پس از يک سال نظرش را عوض کرد!

مريم اميرجلالي: عطاران تلفنم را جواب نمي دهد! + عکس

تصوير جالب از ستاره درگذشته بر روي پوستر جشنواره کن 2019 + عکس

هزينه جشنواره فجر 6.3 ميليارد تومان! +عکس

معرفي 6 نفر از مهمانان ويژه جشنواره جهاني فجر

داوران جشنواره جهاني فيلم فجر معرفي شدند + عکس

نارضايتي خالق بازي تاج و تخت Game of Thrones از پايان سريال

احمد اقتداري درگذشت + عکس وصيت نامه

براي سينماي ايران که فقط 15 بازيگر آقا و خانم دارد، متاسفم!

تاثير قيمت دلار بر زندگي سوپراستارهاي سينماي ايران!!

ستاره فيلم‌هاي «اينگمار برگمن» در 83 سالگي درگذشت

سازندگان GOT همزمان با پخش قسمت آخر به مکان نامعلوم مي روند!!

توقف اکران فيلم «رحمان 1400» به دليل تخلف در نمايش

امين حيايي، مهتاب کرامتي و ... در حال جمع آوري کمک هاي مردمي به سيل زدگان + عکس

جزئيات کنسرت خيريه شهرام ناظري براي سيل زدگان

معرفي چهار فيلم بخش جام جهان نما جشنواره‌ جهاني فجر

اين نقش انگ الناز شاکردوست بود!! + عکس

نقاشي اي که 30 سال پيش جمشيد مشايخي با عشق از چهره همسرش کشيد + عکس

جديدترين عکس ها از «ترميناتور» منتشر شد + عکس

مرگ بازيگر بريتانيايي حين اجرا روي صحنه!