آخرین اخبار

رزومه کاري تان را با اين نکات حرفه اي و بدون نقص بنويسيد کار و زندگي

رزومه کاري تان را با اين نکات حرفه اي و بدون نقص بنويسيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - يک رزومه کاري حرفه اي بنويسيد

پيش از آن‌که يک مدير، يک کارآفرين، يک برنامه‌نويس يا حتي يک کارمند موفق شويد، ضروري است با يکسري مهارت‌هاي فردي آشنايي پيدا کنيد. مهارت‌هايي که نه تنها در زندگي کاري، بلکه در زندگي شخصي نيز به ياري شما خواهند آمد و به شما کمک خواهند کرد. آماده‌سازي يک رزومه همواره يک چالش بزرگ است. به‌طوري که بسياري از کاربران اين سوال را مطرح مي‌کنند که چه محتوايي بايد درون يک رزومه قرار گيرد.
اولين سوالي که ذهن بسياري از افراد متخصص را معطوف به خود مي‌سازد اين است که چگونه بايد يک رزومه موفق را براي کارفرمايان آماده کنيم. اولين دغدغه دانشجويان بعد از از فارغ‌التحصيلي پيدا کردن شغلي است که متناسب با رشته تحصيلي‌شان باشد. براي حل اين مشکل بايد فرم‌هاي مخصوص جويندگان کار پر شوند.

اما مهم‌ترين نکته‌اي که در اين زمينه بايد به آن توجه داشته باشيد اين است که رزومه درست و دقيقي را آن هم به دور از هرگونه حاشيه‌نويسي تهيه کنيد. اما يک رزومه خوب حاوي چه اطلاعاتي است؟ زماني که اسکات بيکن در بخش جذب نيروي انساني گوگل مشغول به کار بود بيش از سه ميليون رزومه شغلي را دريافت کرده بود. اين رزومه‌ها از سوي گروه‌هاي مختلفي از افراد جامعه براي او ارسال شده بودند. از حرفه‌اي‌ترين کارشناسان دنياي نرم‌افزار تا افرادي که حتي قادر نبودند يک جمله را به رشته تحرير درآورند، براي گوگل ارسال شده بودند. اما کارمندان کارگزيني گوگل سعي مي‌کنند با هر نکته منفي که در رزومه شما مشاهده مي‌کنند به شما پاسخ منفي دهند. اين قاعده کم و بيش در بسياري از شرکت‌ها حاکم است.

مراقب باشيد در رزومه کاري تان اطلاعات تماس اشتباهي وارد نکرده باشيد

پيتر فوگت، نويسنده ارشد سايت Monster در اين ارتباط گفته است: «يک مرتبه با دانش‌جويي کار مي‌کردم که رزومه به نظر فوق‌ العاده‌اي را آماده کرده بود، اما از سوي هيچ کارفرمايي با او تماس گرفته نمي‌شد. در نتيجه يک روز به شوخي از او سوال کردم، آيا اطمينان داري، شماره تلفني که در رزومه خود نوشته‌اي درست است؟ در کمال تعجب مشاهده کرد اطلاعات تماس او به درستي وارد نشده است. بعد از تصحيح اين اطلاعات ورق برگشت و او تماسي را که در انتظارش بود به دست آورد. رزومه خود را حداقل دوبار بررسي کنيد. حتي اگر زمان زيادي از شما بگيرد. جزييات را به دقت مورد بررسي قرار دهيد و عجله نکنيد رزومه خود را سريع ارسال کنيد.»

رزومه کاري با قالب‌ بندي اشتباه

شايد اين نکته در نگاه اول کمي خنده‌دار به نظر برسد، اما يک رزومه با قالب‌بندي ضعيف به ويژه زماني‌که در نظر داريد شغلي را انتخاب کنيد که جنبه‌هاي بصري رزومه شما هيچ‌گونه ارتباطي با آن ندارند، باعث خواهد شد تا مسئول استخدام رزومه شما را رد کند. ليدا ديشمن از fast company در اين ارتباط گفته است: «فرمت‌ بندي بيش از آن‌ چه تصور مي‌کنيد، با اهميت است. به دليل اينکه در بيشتر موارد مديران تنها يک نگاه سطحي به رزومه شما دارند و اين نگاه در اغلب موارد حتا شش ثانيه به طول نمي‌انجامد. در نتيجه ارائه سابقه کار در قالبي که بتواند نگاه افراد را به خود جذب کند، اهميت بسيار بالايي دارد.»

در مصاحبه کاري تان يک گفت‌ و‌ گوي گرم با مسئول استخدامي داشته باشيد

شايد شما ( به عنوان مسئول استخدامي) نيز با افرادي برخورد کرده باشيد که در مصاحبه‌ها بسيار جدي هستند. به گونه‌اي که در بعضي موارد مجبور مي‌شويد به آن‌ها بگوييد راحت باشيد. همواره به اين نکته توجه داشته باشيد، شرکتي که براي استخدام به آن مراجعه کرده‌ايد توسط افرادي مثل شما مديريت مي‌شوند. (حداقل در مقطع فعلي که خبري از روبات‌ها نيست!) اما در کمال ناباوري بسياري از کاربران اين نکته را ناديده گرفته و يک ارتباط بدون احساس را با مسئول مربوطه برقرار مي‌کنند. ديشمن در اين ارتباط گفته است: «اگر قبل از مراجعه به شرکتي از مسئول استخدامي شرکت درخواست کنيد در اين زمينه به شما کمک کند تا بتوانيد شغل موردنظر خود را در شرکت به دست آوريد، بيشتر آن‌ها در اين زمينه کمک‌هاي لازم را ارائه خواهند کرد. اينکار باعث مي‌شود شانس شما براي استخدام در شرکت افزايش پيدا کند.»

به کارگيري اصطلاحات کليشه‌اي در رزومه کاري

دو لغت که تقريبا بدون هيچ‌گونه علتي در رزومه‌ها مورد استفاده قرار گرفته و باعث مي‌شوند رزومه افراد به فراموشي سپرده شود، دو واژه هم‌افزايي (synergy) و پويايي (dynamic) است. به کارگيري اين چنين واژگاني؛ اين ديدگاه را به وجود مي‌آورد که شما فردي هستيد که اهل مبالغه است. به کارگيري اين واژگان عمومي زماني مناسب هستند که در نظر داشته باشيد نوعي هماهنگي ميان شغلي که در نظر داريد آن‌را به دست آوريد با مهارت‌هاي فردي به وجود آورديد.»

توجه داشته باشيد هدف کارفرما در اولويت قرار دارد

در بيشتر موارد جويندگان کار در رزومه خود به بيان ديدگاه‌ها و موضوعاتي مي‌پردازند که در نظر دارند به آن‌ها برسند. اما به اين نکته توجه داشته باشيد در رزومه خود موضوعاتي را تشريح کنيد که کارفرمايان به دنبال دستيابي به آن‌ها هستند. توضيح اهداف شخصي تنها باعث مي‌شود تا وقت کارفرمايان را هدر دهيد. اگر رزومه‌اي تنها به بيان اطلاعات و علايق شخصي شما اشاره دارند، اين ديدگاه را به وجود مي‌آورند که شما عقب‌تر از زمان خود حرکت مي‌کنيد. (به‌طور مثال به يک شرکت ساخت برنامه‌هاي وب مراجعه کنيد و به آن‌ها بگوييد عاشق زبان اسمبلي هستيد!)

متفاوت بودن رزومه کاري با موقعيت شغلي

سعي کنيد در رزومه خود به تمامي موقعيت‌هاي شغلي که تا پيش از اين متصدي آن‌ها بوده‌ايد اشاره نکنيد. به‌طور مثال اگر بيش از ده سال از کاري که قبلا انجام داده‌ايد، زمان سپري شده است، بهتر است از آن صرفنظر کنيد. اما اگر احساس مي‌کنيد آن موقعيت شغلي واقعا با ارزش بوده است، سعي کنيد تنها به نام شرکت، عنوان شغلي و تاريخ آن اشاره کنيد و از توضيحات بيشتر اجتناب کنيد. اما به عنوان يک اصل کلي سعي کنيد تنها به بيان مشاغلي در رزومه خود بپردازيد که متناسب با شغل جديد بوده و با آن هماهنگ باشند.

تاکيد بيش از اندازه روي يک شغل

تمرکز بيش از اندازه روي يک شغل يک اصل چالشي است. اگر مخاطب شما يک شرکت کوچک و محدود است، اين ديدگاه نشان مي‌دهد که شما در انجام کار خود مصمم و منطقي به نظر مي‌رسد، اما اگر مخاطب شما شرکتي است که در آن هزاران موقعيت شغلي وجود دارد، تمرکز بيش از اندازه روي يک موقعيت شغلي شما را محدود کرده و باعث مي‌شود، مسئول استخدامي اگر فرصت‌هاي شغلي ديگري برايتان وجود داشته باشد از آن‌ها صرفنظر کند.

بيان مسئوليت‌ها با دستاوردها همراه است

بسياري از افراد در رزومه خود تنها به بيان مسئوليت‌هايي که در شغل قبلي داشته‌اند، اکتفا مي‌کنند و در بيشتر موارد به دستاوردهاي حاصل شده در موقعيت قبلي خود هيچ‌گونه اشاره‌اي نمي‌کنند. اگر يک خط درباره موقعيت شغلي خود مي‌نويسيد، بهتر است دو خط هم در ارتباط با دستاوردهايي که در اين زمينه داشته‌ايد، اشاره کنيد.

ساخت يک رزومه کاري و کپي‌هاي بي شمار از روي آن

بدترين اشتباهي که جويندگان کار با آن روبرو هستند، اين است که يک رزومه را آماده کرده و به دفعات آن‌را مورد استفاده قرار مي‌دهند. به‌ طوري که براي آن‌ها فرقي نمي‌کند مخاطب آن‌ها چه شرکتي است، آن‌ها رزومه يکساني را به سمت هر شرکتي گسيل مي‌کنند. به دليل اينکه اين تکنيک سهل‌الوصول‌ترين کاري است که مي‌توانند انجام دهند، اما شايد تعجب کنيد به همان اندازه که ارسال ايميل همگاني ساده است، استخدام نشدن نيز به همان سادگي است. پيشنهاد ما اين است که براي هر شرکت رزومه خاص آن شرکت را آماده کنيد و همواره سعي کنيد در هر رزومه يک موقعيت شغلي جداگانه را مشخص کنيد.

اجتناب از معرفي شرکت‌هاي قبلي در رزومه کاري

بسياري از کاربران زماني‌ که تصميم مي‌گيرند موقعيت شغلي جديدي را به دست آورند از ذکر نام معرف قبلي که آن‌ها را به شرکت پيشين معرفي کرده است طفره مي‌روند. اما به ياد داشته باشيد، افراد شاغل در کارگزيني شرکت‌ها به دقت رزومه افراد را مورد بررسي قرار داده و با شرکت‌هايي که افراد در گذشته در آن‌جا مشغول کار بوده‌اند گفتگو مي‌کنند. آن‌ها به راحتي قادر هستند، شرکت‌هايي که در آن‌ها کار کرده‌ايد، اما به دلايلي اسم آن‌ها را در رزومه خود قرار نداده‌ايد را پيدا کرده و با آن‌ها تماس حاصل کنند. يک رزومه ناقص و مبهم اين ذهنيت را به وجود مي‌آورد که شما در حال پنهان کردن مطلبي هستيد.

اشاره به مهارت‌هاي آفيس خوب است، اما در حد مطلوب

تنها سه ماه ديگر به پايان سال 2016 ميلادي زمان باقي است و کمتر کاربري را پيدا مي‌کنيد که قادر نباشد با آفيس کار کند. اين بسته اداري به اندازه‌اي فراگير شده است که همه کاربران مي‌توانند بسياري از کارها را بر مبناي اين نرم‌افزار مديريت کنند. تمرکز بيش از اندازه روي آفيس مي‌تواند اين ذهنيت را به وجود آورد که شما در نرم‌افزارهاي تخصصي فاقد دانش و مهارت لازم هستيد و در نتيجه اين ذهنيت به وجود مي‌آيد که دانش شما ممکن است کمي قديمي باشد.



منبع : shabakeh-mag.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

راههاي صرفه جويي در مصرف آب

روش هايي جالب براي صرفه جويي در مصرف برق

چگونه با جيب خالي سفر کنيم؟

خريدي راحت با فرزندان براي نوروز با نکات زير

ثروتمندها چگونه پس انداز مي کنند؟

چگونه در بحران هاي مالي سرپا بمانيم؟

چگونه به روش هاي ايراني پولدار شويم؟

چگونه در تابستان صرفه جويي کنيم؟

افراد موفق اين اشتباهات را در مورد پولشان انجام نمي دهند

چگونه در زندگي هاي امروزي صرفه جويي کنيم؟

هوشمندانه خرج کردن را ياد بگيريد

مشکلات مالي با همسرمان را چگونه حل کنيم؟

رمزهاي تجارت و کسب و کار در اينستاگرام

براي ثروتمند شدن آب بنوشيد!

با گراني هاي امروزي چگونه به موفقيت مالي برسيم؟

ثروتمند شدن به روش فاطمه دانشور

از خريد اين وسايل ارزان قيمت خودداري کنيد

به عنوان خانم خانه چگونه هزينه هاي زندگي را مديريت کنم؟

در زندگي هاي پرخرج امروزي چگونه پس انداز کنيم؟

چگونه يک کدبانوي مقتصد باشم؟

سرپا ماندن در بحران هاي مالي چگونه ممکن مي شود؟

پولدار شدن اين بار به روش بيل گيتس

با خواندن تاريخ انقضاي محصولات صرفه جويي کنيد

چگونه آخر ماه کفگيرمان به ته ديگ نخورد؟!!

بهترين روش پس انداز کردن، پس انداز با قلک هاي شيشه اي است!!

در بازار کسادي خانه، چگونه خانه مان را به قيمت بفروشيم؟

دانشجويان مراقب اين اشتباهات مالي باشيد!!!

از همين حالا آينده نگري را به کودک تان بياموزيد!!

اشتباهات مالي که نمي گذارد پس انداز کنيد!!

اعتياد به خريد را با اين ترفندها از سرتان بياندازيد!!

درست خرج کردن را ياد بگيريد!!!

قبل از سي سالگي اين 6 نکته را بايد بدانيد!!

براي پولدار شدن فقط کافي است اينگونه فکر کنيد!!!

نکته هاي امنيتي مهمي که در خريدهاي اينترنتي بايد بدانيد!!

7 راه ارزان براي خانه دار شدن

چگونه يک مونوپاد خوب و کاربردي بخريم؟

اگر موبايل تان خيس شد با اين روش دوباره آن را روشن کنيد

وضع مالي تان را با چند توصيه ساده بهتر کنيد

فوت و فن پس انداز کردن با حقوق کارمندي!!

11 راه صرفه جويي در هزينه هاي زندگي

6 نکته مهم براي خريداران طلا

با عادت هاي مالي جالب زنان موفق آشنا شويد

براي نوروز امسال چگونه خريد کنيم؟

پس انداز کردن پول در نوروز

11 نکته مالي مهم براي دهه 30 سالگي

چند نکته مهم در نوشتن سفته که بايد بدانيد

سه روش خريد خانه براي زوج هاي جوان!

چقدر به کودکم پول توجيبي بدهم؟

خريد تلويزيون با 3 قانون طلايي!!

حقوق ماهيانه ام را چگونه مديريت کنم؟