آخرین اخبار

تيپ شخصيتي شما کدام است؟ سلامت روان

تيپ شخصيتي شما کدام است؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - تيپ شخصيتي چيست؟چرا برداشت و برخورد افراد در مواجهه با موقعيت هاي يکسان باهم متفاوت است؟من جزو کدام دسته از تيپ هاي شخصيتي هستم؟

معمولا هرگاه سخن از تيپ شخصيتي مي شود، هرکدام از ما ممکن است يکي از اين سوالات به ذهنمان خطور کند. قبل از آنکه جزييات آدم هاي داراي هرتيپ شخصيتي را بشناسيم، با اين عبارت آشنا مي شويم.

طبق گفته روانشناسان، تيپ شخصيتي به معناي خصوصيات جسمي و رواني خاصي است که آدم‌ها را از همديگر مجزا مي‌کند. به بيان ديگر، آدم‌هايي که تحت يک تيپ شناسايي مي‌شوند، رفتارها و انديشه‌هاي تقريبا مشابهي دارند. به اعتقاد کارشناسان، هر فردي مدل شخصيتي ويژه خود را دارد و با توجه به مدل شخصيتي‌اش با هر موضوعي رفتار مي کند. به عبارتي هر انساني در دنيا براساس زندگي و تجربياتش به يکي از اين مدل ها(تيپ ها) نزديک تر است. براي آشنايي با اين تيپ‌ها و خصوصيات هرکدام، با زهرا قاهري، کارشناس ارشد روانشناسي به گفت و گو نشستيم.

دسته بندي تيپ هاي شخصيتي:

تيپ1) اصلاح گر- اين افراد، سختگير و مشکل پسندند. تعجب نکنيد اگرچندين بار براي خريد بروند و دست خالي بازگردند- دايم ايراد مي گيرند- انتقاد مي کنند- بسيار تميز و منظم هستند- مودبند- کمي وسواسي اند- بهترين ها را مي‌خواهند- کيفيت برايشان اهميت خاصي دارد.- افرادي وظيفه شناس و با اخلاق، همراه باحسي قوي از بايدها و نبايدها هستند.- به شدت خواهان بهبود اوضاع فلاکت بارند، به خصوص فلاکت اخلاقي- آنها حتي به قيمت قرباني شدنشان خواهان ارزش هاي والا هستند.

تاريخ پر از تيپ هايي است که زندگي راحت خود را رها کرده و به دنبال چيزي خارق‌العاده رفتند، چون احساس مي کردند چيز برتري آنها را فرامي خواند. مثلا گاندي همسر، خانواده و شغل وکالتش را رها کرد تا طرفدار دوره گرد استقلال هندوستان و تغييرات اجتماعي مسالمت آميز شود.

تيپ2) مددکار

افراد متعلق به اين گروه شديدا مهربانند و عاشق کمک کردن به ديگران. اغلب براي کمک منتظر درخواست ديگران نيستند و به محض اينکه احساس کنند جايي حضورشان نياز است درنگ نمي کنند. افرادي همدل، صادق و مهربان هستند، بسيار دوستانه برخورد مي کنند، سخاوتمند و فداکارند، آنان اعتقاد دارند که هميشه بايد ديگران را بر خود مقدم بدارند.

تيپ3) موفقيت طلب- براي پيشرفت سخت کار مي کنند - جوياي نام و مقام- پرکار- رقابت جو- براي پيشرفت کردن، دست به هر اقدامي که لازم باشد، مي زنند.- پرانرژي- فعال- کاردان- هدف گرا - با اعتماد به نفس هستند.- دوست دارند مفيد واقع شوند. - يک لحظه هم بيکار نمي مانند.- براي آنها مهم است که موفق باشند.- موفقيت هاي ديگران را با خود مي سنجند و ارزش گذاري مي کنند.

تيپ4) رمانتيک- بسيار احساساتي و زودرنجند.- معمولا غمگينند.- حالات روحي متغير دارند و هرروز ممکن است حالت روحي متفاوت با روز قبل داشته باشند.- احساس افسردگي در اين گروه متداول است و ممکن است منجر به اين شود که روزها در رختخواب به سر ببرند و مدام به اشتباهات غيرقابل جبران گذشته فکرکنند و به ندرت در زمان حال زندگي مي کنند.- اشتغال ذهني آنها با امور از دست رفته است.- آنچه در دسترس است، بي‌ارزش است و آنچه به دست‌آوردنش سخت است را مي‌خواهند.- خواستار توجهند و عدم توجه آنها را غمگين مي‌کند.

تيپ5) کنجکاو و فکور- اين افراد بسيار درونگرا هستند (از بودن در جمع لذت نمي برند و اجتماع گريزند).- قادر به ابراز احساسات خود نيستند.- به اين افراد معمولا کنجکاو و محقق مي گويند، چون آنان بيشتر از ديگر تيپ هاي شخصيتي به دنبال فهميدن چرايي و چگونگي اشيا و پديده ها (در کهکشان‌ها، دنياي ميکروسکوپي، حيوانات، گياهان و... و حتي دنياي دروني شخصيت خودشان) هستند.آنان مي خواهند بدانند که دنيا چگونه کار مي کند و هميشه در حال جست وجو، پرسش و تعمق در چيزهاي گوناگونند.

تيپ6) شکاک- به همه چيز سوء ظن دارند.- افرادي محتاط هستند و مي خواهند بدانند که در ذهن ديگران راجع به آنها چه مي گذرد.- افرادي وظيفه شناسند.- معمولا اضطراب دارند.- دوست دارند وظيفه آنها در جايي که هستند، مشخص و تعريف شده باشد.

تيپ7) خوش بين و خوش‌گذران- اينان اعتقاد دارند که بايد خوش بين بود و براي داشتن يک زندگي خوب از همه امکانات استفاده کرد.- به دنبال گزينه هاي لذت بخش هستند. - خوش بين و ماجراجو هستند. - از رنج و زحمت دوري مي کنند.- برون‌‌گراترين تيپ هستند.- اجتماعي و رفيق باز هستند.

تيپ8) حامي و قدرت طلب- به دنبال قدرت و تسلط بر ديگران هستند.- دوست دارند مدير و رهبر باشند و دستور بدهند.- نمي خواهند تحت کنترل ديگران باشند يا قدرت در دست ديگري باشد.- بسيار کنترل کننده هستند. - آمرانه با ديگران رفتار مي کنند.- اگر ديگران خصوصا زيردستان آنها، از آنان اطاعت نکنند، سخت بر آشفته مي شوند.- در عين حال حمايت کننده هم هستند و از زير دستان خود حمايت مي کنند، ولي به اين شرط که افراد، مطيع اوامرشان باشند.

تيپ9) صلح طلب- دنبال آرامش و صلح و آشتي با ديگرانند.- همواره مي خواهند ميانجي شوند تا بين ديگران آشتي بر قرار کنند.- دنبال توازن بوده و پذيرا، مهربان و آسان گير هستند.- اين افراد بيشتر از تيپ هاي ديگر براي رسيدن به صلح و آرامش براي خود و ديگران فداکاري مي کنند.







منبع:nasle-farda.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

لکنت زبان در کودکان

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

گلي که دشمن استرس است

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

مزاج مغز شما سرد, گرم, خشک يا تر است؟

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

استرس و اضطراب شديد داريد اگر اکثرا اين علايم جسماني را تجربه مي کنيد!

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

ناخن جويدن در مورد شخصيت شما چه مي گويد + روش درمان

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

5 قدم براي روبرو شدن با خاطرات ترسناک و پشت سر گذاشتن آن ها

افسردگي چه تاثيري بر ميل جنسي مي گذارد؟

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

گلي که دشمن استرس است

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

چگونه از افسردگي پس از سقط جنين پيشگيري کنيم

آنچه درباره آزمايش اعتياد نمي‌دانستيد

با اين روش ترمز استرس را بکشيد

افسردگي در کمين کودکان چاق

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

آموزش مهارت هاي مقابله با استرس

لکنت زبان در کودکان

الکسي تيميا alexithymia چيست و چه ارتباطي با مشکلات روحي دارد؟

چرا پزشک ها بيشتر از هر شغل ديگري خودکشي مي کنند؟

عکس پروفايل شما چه حقايقي را در مورد شخصيت تان بر ملا مي کند؟

چرا ستاره هاليوود تماشاي کارتون سيندرلا را براي دخترش ممنوع کرد؟

چرا بيماري هاي روحي و رواني در بين دانشجويان فزايش يافته؟

افسردگي چيست؟

آيا شما هم وسواس داريد؟

دليل و درمان حرف زدن در خواب

افسردگي در مردان چه تفاوتي با افسردگي در زنان دارد؟

کاهش استرس با ماساژ نقاطي خاص در بدن

آيا آلزايمر ارثي است؟

درمان موثر دردهاي مزمن با بخشيدن ديگران!!