آخرین اخبار

مهمترين اتفاقات تئاتر تابستان 93 در يک نگاه تئاتر

مهمترين اتفاقات تئاتر تابستان 93 در يک نگاه

  بزرگنمايي:

ئاتر ايران در تابستان سال 93 شاهد اتفاقات متعددي نظير شکايت عزت‌الله و مجيد انتظامي از بهروز غريب‌پور، استعفاي مرضيه برومند از دبيري جشنواره تئاتر عروسکي و شکل‌گيري شوراي هنري مجموعه تئاتر شهر بود.

فصل تابستان 93 نيز براي تئاتر ايران بستر رخدادها و اتفاقات مختلف و متفاوتي بود که در ذيل مروري بر برخي از مهمترين اين اتفاقات شده است.

نامه رئيس سابق سازمان صدا و سيما براي حمايت از مصطفي عبدالهي

مصطفي عبدالهي از بازيگران با سابقه تئاتر و تلويزيون که بيش از 12 سال است با بيماري سرطان دست و پنجه نرم مي‌کند، در روز 1 تيرماه سال 93 در گفتگويي با خبرنگار مهر از نامه‌اي خبر داد که محتواي آن دستور عزت‌الله ضرغامي رئيس سابق سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران به مرکز بهداشت اين سازمان به منظور حمايت از عبدالهي در جهت تأمين داروهاي درماني مورد نياز که هزينه‌اي ميليون توماني داشتند، بود.

عبدالهي در آن گفتگو يادآور شد: اين نامه از سوي آقاي ضرغامي نوشته و به مرکز بهداشت صدا و سيما داده شده ولي اينکه مرکز بهداشت سازمان اقدام لازم براي تأمين داروها را انجام داده يا نه، هنوز چيزي مشخص نيست.

اظهار نظر مديرعامل خانه هنرمندان درباره سطح سليقه فرهنگي

مجيد سرسنگي مديرعامل خانه هنرمندان ايران روز دوشنبه 16 تيرماه سال گذشته در نشست خبري معرفي برنامه‌هاي اين نهاد فرهنگي و هنري در ايام ماه مبارک رمضان، با اشاره به اجراي آيين‌هاي نمايشي ماه مبارک رمضان در فضاي بيرون خانه هنرمندان، تصريح کرد: سطح سليقه فرهنگي ما پايين آمده است و گاهي گمان مي‌کنيم که توجه و پرداختن به سنت به معني عقب‌ماندگي است.

شکل‌گيري شوراي هنري سالن‌هاي مجموعه تئاتر شهر

پريسا مقتدي رئيس مجموعه تئاتر شهر در روز چهارشنبه 18 تيرماه 93 در گفتگويي با خبرنگار مهر درباره شکل‌گيري شوراي هنري سالن‌هاي مجموعه تئاتر شهر توضيح داد: در پي صحبت‌هايي که با برخي از دوستان که به عنوان مشاور نظرات‌شان را ارائه مي‌دهند، داشتيم به اين نتيجه رسيديم از هنرمنداني که در مجموعه تئاتر شهر اجراهاي پر مخاطب و موفقي داشته‌اند دعوت به همکاري کنيم تا براي انتخاب آثار مجموعه حضور داشته باشند. معيار ما براي انتخاب اعضاي شوراي مشاورين هنري مجموعه تئاتر شهر، اجراهاي موفق به صحنه رفته از اين هنرمندان از سال 85 به بعد در تئاتر شهر است. البته برخي از دوستان به دليل مشغله کاري نتوانستند با ما در شوراي انتخاب آثار تئاتر شهر همراه باشند ولي باقي اسامي دوستاني هستند که در خدمت‌شان خواهيم بود.

تعطيلي تالار شمس مؤسسه بين‌المللي فارسي زبانان (اکو)

روز چهارشنبه 25 تيرماه سال گذشته زمزمه‌هايي از پلمپ شدن تالار شمس مؤسسه اکو شنيده شد که البته عباس غفاري مدير اجرايي اين سالن تئاتري، خبر پلمپ شدن تالار شمس را تکذيب کرد.

غفاري در اين باره توضيح داد: در زمان اجراي نمايش «نويسنده مرده است» به کارگرداني آرش عباسي مشکلاتي در سيستم برق تالار وجود داشت که کار اجراي نمايش را با مشکل مواجه کرد، به همين دليل تصميم گرفته شد سيستم برق تالار تعمير شود.

وي در آن گفتگو با اشاره به تعطيلي تالار شمس به دليل تعمير سيستم برق تأکيد کرد: به گروه‌‌هايي که پيش از اين براي اجرا با آن‌ها صحبت شده بود اعلام مي‌شود تا نوبت اجرايي آن‌ها تغيير پيدا کند.

اجراي نمايشنامه خواني در تئاتر شهر در ايام سوگواري شهادت حضرت علي (ع)

تيرماه سال 93 همزمان با ماه مبارک رمضان، اداره‌کل هنرهاي نمايشي در ايام ضربت خوردن و شهادت اميرالمؤمنين اقدام به برگزاري جلسات نمايشنامه خواني توسط هنرمنداني چون محمد رحمانيان، افشين هاشمي، ميلاد اکبرنژاد و عباس غفاري کرد. در اين جلسات نمايشنامه خواني که در سالن اصلي مجموعه تئاتر شهر برگزار شدند، نمايشنامه «مجلس ضربت خوردن» بهرام بيضايي با کارگرداني محمد رحمانيان خوانش شد.

تجمع تعدادي از هنرمندان تئاتر در مقابل ساختمان معاونت هنري وزارت ارشاد

روز سه‌شنبه 31 تيرماه سال 93 جمعي از هنرمندان و فعالان تئاتر با حضور مقابل ساختمان معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نسبت به وضعيت انعقاد قرارداد اجراهاي نمايشي، دستمزد هنرمندان تئاتر و مطالبات معوقه تئاتري‌ها اعتراض کردند که اين اعتراض منجر به برگزاري نشستي با حضور معاون هنري وزير ارشاد و مديرکل وقت هنرهاي نمايشي شد.

معرفي دبير سي و سومين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر

روز پنجشنبه 2 مردادماه سال گذشته و بعد از چند ماه تأخير، مديرکل وقت هنرهاي نمايشي طي حکمي اردشير صالح‌پور مدرس تئاتر و نويسنده و پژوهشگر نمايش‌هاي آييني و سنتي را به عنوان دبير جشنواره تئاتر فجر سي و سوم منصوب کرد.

انتصاب مديرعامل جديد انجمن هنرهاي نمايشي

نيمه اول مردادماه سال 93 و بعد از کناره گيري ابراهيم گله‌دارزاده از مديرعاملي انجمن هنرهاي نمايشي ايران، حسين طاهري طي حکمي سيداشرف طباطبايي يکي از معاونان خود را به عنوان مديرعامل جديد انجمن هنرهاي نمايشي ايران منصوب کرد.

حسين مسافرآستانه در آن ايام به عنوان رئيس هيأت مؤسس انجمن هنرهاي نمايشي ايران در گفتگويي با خبرنگار مهر با اشاره به اينکه حکم مديرعامل انجمن هنرهاي نمايشي از سوي اين هيأت صادر مي‌شود، تأکيد کرد: فعاليت آقاي سيداشرف طباطبايي به عنوان مديرعامل انجمن هنرهاي نمايشي تا زمان صدور حکم منعي ندارد ولي تا وقتي حکم صادر نشده طبق قانون حق امضاي امور مالي در انجمن را ندارد.

انتشار خبر تغيير کاربري کارگاه دکور تالار وحدت

بهرام جمالي مديرعامل بنياد فرهنگي و هنري رودکي روز شنبه 18 مردادماه 93 در گفتگو با خبرنگار مهر از صحبت‌هاي اوليه اين بنياد و اداره‌کل هنرهاي نمايشي مبني بر تعطيل شدن کارگاه دکور بنياد رودکي و تبديل آن به پلاتوي تمرين و سالن اجراي تئاتر خبر داد.

وي در آن گفتگو يادآور شد: چون گروه‌هاي تئاتري براي تمرين آثار خود و همچنين اجراي آن‌ها با مشکلات متعدد و کمبود فضاهاي هنري مواجه هستند، صحبت‌هاي اوليه براي تبديل کارگاه دکور رودکي به پلاتوي تمرين و سالن اجراي تئاتر با اداره‌کل هنرهاي نمايشي انجام شده‌اند.

ناپديد شدن دوباره کاشي‌هاي نماي بيروني مجموعه تئاتر شهر

کاشي‌هاي نماي ضلع جنوبي مجموعه تئاتر شهر که پيش از سال 93 نيز تخريب و ناپديد شده بودند، سال گذشته بار ديگر دچار تخريب يا دستبرد شدند.

حضور بهرام ريحاني بر صحنه تئاتر براي حمايت از کودکان سرطاني

نمايش «شادي حقيقي آرام و بي‌صداست» با حضور بهرام ريحاني پانتوميم‌کار جوان مبتلا به سرطان شامگاه شنبه 18 مردادماه در سالن اصلي تئاتر شهر اجرا شد و در اين اجرا ريحاني که به دليل گذراندن مراحل شيمي‌درماني و عمل جراحي، به لحاظ جسمي در شرايط مناسبي به سر نمي‌برد روي صحنه حاضر شد و به اجراي چند قطعه پانتوميم براي حمايت از کودکان سرطاني پرداخت.

تخريب و بازسازي تالار مولوي در 80 سالگي

تابستان سال 93 تالار مولوي به عنوان يکي از مهمترين سالن‌هاي تئاتري و بعد از چندين ماه تعطيلي، همزمان با ماه مبارک رمضان بازسازي خود را آغاز کرد و هنرمندان تئاتر نيز در قالب ضيافت افطار، از تالار مولوي و وضعيت بازسازي آن بازديد کردند.

اميرحسين حريري مدير تالار مولوي در روز سه‌شنبه 28 مردادماه سال گذشته درباره وضعيت بازسازي اين مجموعه تئاتري به خبرنگار مهر گفت: دانشگاه تهران و اداره‌کل فرهنگي وزارت علوم حمايت و پيگيري مستمري را براي انجام بازسازي و بهره‌برداري مجدد از تالار مولوي دارند. رياست دانشگاه تهران تأکيد دارد که تالار مولوي همزمان با 80 سالگي دانشگاه تهران، در سال جاري به بهره‌برداري مجدد برسد.

استعفاي مرضيه برومند از دبيري جشنواره تئاتر عروسکي

مردادماه سال گذشته و تنها يک ماه مانده به زمان برگزاري جشنواره تئاتر عروسکي تهران – مبارک، اخباري مبني بر استعفاي مرضيه برومند از دبيري جشنواره بين‌المللي تئاتر عروسکي تهران – مبارک منتشر شد. در آن ايام برومند در گفتگويي رسانه‌اي اين خبر را تأييد و دلايل آن را وجود اختلاف نظر با حسين طاهري مديرکل وقت هنرهاي نمايشي و نبود آزادي لازم در تصميم گيري براي نحوه برگزاري جشنواره مطرح کرد.

البته اين استعفا پذيرفته نشد و برومند به فعاليت خود به عنوان دبير جشنواره تئاتر عروسکي تهران – مبارک ادامه داد.

مرکز بهداشت رسانه ملي از مصطفي عبدالهي حمايت نکرد

مصطفي عبدالهي روز دوشنبه 3 شهريورماه سال 93 در گفتگويي با خبرنگار مهر با اشاره به نامه‌اي که با امضاي 32 هنرمند توسط محمدرضا ورزي جهت تأمين داروهاي وي به عزت‌الله ضرغامي رئيس سابق سازمان صدا و سيما ارائه شده بود، تصريح کرد: با وجود اينکه آقاي ضرغامي به مرکز بهداشت سازمان دستور داده که داروهاي مدنظر تهيه شود اما اين مرکز بعد از 2 ماه اعلام کرد نمي‌تواند در اين زمينه کاري انجام دهد.

حضور بهرام ريحاني در جشنواره تئاتر «شهروند» لاهيجان براي حمايت از نوجوان مبتلا به سرطان

روز پنجشنبه 6 شهريورماه سال 93 مراسم اختتاميه پنجمين جشنواره تئاتر خياباني «شهروند» لاهيجان با حضور مديران و مسئولان استان گيلان برگزار شد و طي آن بهرام ريحاني با اجراي پانتوميم خواستار حمايت مديران و مسئولان استان از نوجوان 13 ساله لاهيجاني شد که براي درمان بيماري سرطان در تهران بستري بود که نهايتا مبلغ 32 ميليون و 500 هزار تومان براي اين امر جمع آوري شد.

درگذشت کارگردان تئاتر ملاير

محمدرضا خورشيدي از فعالان تئاتر استان همدان و شهرستان ملاير صبح روز پنجشنبه 6 شهريورماه سال 93 به علت سکته قلبي درگذشت.

انتقاد رئيس مجموعه تئاتر شهر از رسانه‌ها

پريسا مقتدي رئيس مجموعه تئاتر شهر شهريورماه سال 93 در گفتگويي با خبرنگار مهر ضمن ارائه توضيحاتي درباره برنامه‌ها و فعاليت‌هاي اين مجموعه تئاتري، درباره رسانه‌هايي که به نقد وضعيت تئاتر شهر مي پردازند اينگونه گفت که آنها «90 بازي» درمي‌آورند و بيشتر انرژي منفي مي‌دهند.

آغاز به کار جشنواره تئاتر عروسکي تهران – مبارک و خانه عروسک

شهريورماه سال 93 پانزدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر عروسکي تهران – مبارک با دبيري مرضيه برومند آغاز به کار کرد. در اين دوره با همت مرضيه برومند، خانواده تئاتر عروسکي صاحب خانه عروسک به عنوان مکاني براي استقرار فعاليت‌هاي هنرمندان اين عرصه تئاتري شد.

شکايت انتظامي‌ها از بهروز غريب‌پور

تابستان سال 93 عزت‌الله و مجيد انتظامي از بهروز غريب‌پور طراح و مجري خانه موزه عزت‌الله انتظامي به دادگاه انقلاب اسلامي شکايت کردند. بهروز غريب‌پور که به دليل شکايت عزت‌الله انتظامي و فرزندش در دادسراي فرهنگ و رسانه حضور پيدا کرد، رفتار عزت‌الله انتظامي با خود را مصداق بي‌مهري دانست. البته اين شکايت با رضايت طرفين منتفي شد.





منبع : mehrnews.com




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

موفقيت پارسا پيروزفر و فروش 270 ميليوني !

واکنش هاي جالب و عجيب هنرمندان بعد از گرفتن جايزه روي صحنه فجر! + عکس

گزارش اختتاميه سي و هفتمين جشنواره تئاتر فجر + عکس

مريم معصومي، پويا اميني و نيلوفر پارسا در تئاتر «مرگ فيدل»

عکس هاي بهاره کيان افشار، متين ستوده، سميرا حسن پور در حاشيه يک نمايش

اين شازده کوچولوي عجيب با شازده کوچولوي قصه هايمان فرق دارد + عکس

عکس هاي نمايش 30 دي 95 با حضور سام درخشاني و جوانه دلشاد

تماشاي اين تئاتر جذاب را از دست ندهيد

گزارش تصويري: نمايش «خانه برناردا آلبا»

روحي که 40 روز با همسرش زندگي کرد!/نمايشي با رده بندي سني

چالش جديد بهاره رهنما و فاصله گرفتن از شخصيتش

گزارش تصويري نمايش توقيف شده «فاندو و ليز»

گريم خاص بازيگران از سحر دولتشاهي تا پريناز ايزديار و نويد محمدزاده

عکس هاي ديدني از اغواگري و دروغگويي ويشکا آسايش روي صحنه تئاتر

الهام پاوه نژاد؛ دختري که خشن و قدرت‌طلب است! + عکس

نمايش «تروما» با بازي طناز طباطبايي و شقايق دهقان

برشي از يک زندگي زناشويي با صابر ابر و پانته‌آ پناهي‌ها + عکس

معروف ترين قرباني اسيدپاشي کشور بازيگر شد + عکس

وقتي بينوايان در تهران مايه دار مي شوند!

وقتي تئاتر از «هنري مردمي» به «کالايي لاکچري» تبديل مي شود

مرضيه برومند: چرا دلار جهانگيري را به ما نمي‌دهند؟!

گفتگو با مرضيه برومند در مورد وضعيت اقتصادي اخير و مسئوليت هنرمندان

اتفاق شيرين براي هنرمند ايراني که با سرطان مي جنگد + تصاوير

تصاويري از هنرنمايي درخشان متين ستوده در فصل شکار بادبادک ها

شبکاري بهنوش بختياري و سام درخشاني در کانادا

از کارگردان جديد پروژه سي تا حذف بهرام رادان

بهاره رهنما: اون چهار شنبه جنين عشقتو سقط کردم ...

نمايشي که در آن تماشاگر تا سرحد ممکن خنده سر ميدهد

شقايق فراهاني ملکه انگلستان مي شود

حامد کميلي بر تخت پادشاهي مي نشيند

کارگرداني که به دليل مشکلات مالي تنديس جشنواره فجرش را فروخت

عکس خانوادگي پرستو گلستاني در سنگلج اجرا مي شود

از درگيري لفظي تا ضرب و شتم در جلسه انتخاب هيئت مديره خانه تئاتر + تصاوير

کامنت هاي جالب امريکايي ها براي نمايشنامه نويسي که آرزوي سفر به ايران را دارد

حقايقي در پس عاشقي يک زن به وسعت ابعاد سياسي و فرهنگي يک جامعه

اراجيف مبتذلي که به جاي تئاتر روي صحنه مي رود

احمد مهران فر همه چيز را درباره آقاي ف فاش خواهد کرد

حرف هاي مهدي پاکدل درباره ثابت قدم ماندن در عشق و جدايي از معشوق

عکس هاي الهام کردا, صابر ابر و امير آقايي در نمايش مالي سوييني

زني مرده شور که بايد فرزندش را بشورد ...

واکنش رامين ناصر نصير به شوخي هاي خجالت آور تئاتر

ماجراي زني که داعش براي سرش جايزه گذاشته بود

اجراي رقص محلي و نمايش روحوضي در جشن خانه تئاتر + تصاوير

زندگي شاه پهلوي پس از ثريا و قبل از فرح در پرواز به تاريکي

علت زيبايي فاطمه معتمدآريا از ديدگاه جمشيد مشايخي

همزماني با شکوه دو مناسبت + واکنش پرويز پرستويي

مرکب‌خواني جوانان دَم‌ِ بخت در باران در نوروز 97

رقابت عمو نوروز با پاپانوئل در روز جهاني نمايش عروسکي + توضيحات بيشتر

شخصي که حسادت منصور ضابطيان را برانگيخت

تئاترهايي که در نوروز 97 اجرا خواهند شد