آخرین اخبار

محيط کارتان را با اين ترفندها شاد و پرانرژي کنيد کار و زندگي

محيط کارتان را با اين ترفندها شاد و پرانرژي کنيد

  بزرگنمايي:

چه خبر -

اگر يک چيز باشد که اکثريت قريب به اتفاق کارکنان در موردش هم فکر باشند، آن چيزي نيست جز اينکه محيط هاي کاري امروز، از لحاظ سلامت جسمي و روحي افراد مشغول در آنها، در وضعيت مطلوبي قرار ندارند.
کمبود يا نبود پنجره و نور طبيعي، ميز و صندلي هاي نه چندان راحت، جلسات متعدد، پشت ميز نشيني هاي طولاني، و زل زدن هاي مداوم به صفحه ي نمايشگر، مشکلات رايج محيط هاي کاري امروز هستند. کافي است تغذيه ي نامناسب را نيز به اين فهرست بيافزاييد تا تمام مواد لازم براي استرس را در اختيار داشته باشيد.

توصيه هايي براي داشتن يک محيط کار شاداب و سالم

لاي استرينگر، متخصص طراحي محيط کار و نويسنده، در مورد اينکه مديران کسب و کارها چگونه مي توانند محيط کار کارکنان خود را سالم و با نشاط نگه دارند توصيه هايي دارد که در ادامه آنها را از نظر خواهيد گذراند. داشتن محيط کار سالم، يک معادله ي برد-برد براي هر دو طرف است؛ هم کارفرما و هم کارمند.

به کارکنان خود حق انتخاب بدهيد

مطالعات نشان مي دهند کارمنداني که کنترل بيشتري روي کار و محيط کار خود دارند، کمتر به استرس و بيماري دچار مي شوند. پژوهش هاي ياد شده همچنين حکايت از آن دارند که کنترل بيشتر بر اين موارد، راندمان کارکنان را نيز افزايش خواهد داد.
در مورد اينکه چطور مي توانيد در محيط کار، انتخاب هاي بيشتري در اختيار کارکنان خود قرار دهيد با آنها صحبت کنيد. محل، زمان و نحوه ي کار کردن آنها مي تواند موضوع چنين گفتگويي باشد. به آنها اجازه دهيد گاهي اوقات از منزل کار کنند. برنامه ي انعطاف پذير تري برايشان در نظر بگيريد. مي توانيد فضاي کار آنها را نيز با توجه به تمايلات شخصي شان بازآرايي کنيد.

طبيعت گرايي را در محيط کار ترويج کنيد

اول از همه اينکه همه ما گرايش قدرتمندي به قرار گرفتن در طبيعت داريم. بودن در طبيعت و قرار داشتن در ميان نمادهاي آن از اين جهت در وجود ما ريشه دارد که بخش اعظم تاريخ بشر در اين محيط گذشته است. اين تمايل که غالباً از آن تحت عنوان طبيعت گرايي يا طبيعت دوستي نام برده مي شود، توسط E.O. Wilson معرفي و شناخته شد. او مي گويد انسان با طبيعت و نماد هاي زنده ي آن رابطه اي غريزي دارد.
با استفاده از گياهان، آب نما يا چشم انداز هاي طبيعي، طبيعت را به محيط کار خود بياوريد. سعي کنيد با استفاده از تصاوير، آثار هنري يا مواد طبيعي مثل چوب، ويژگي هايي در محيط کار خود پديد بياوريد که يادآور طبيعت باشند. شواهد متعددي وجود دارند که نشان مي دهند محيط هاي طبيعت گرا، مي توانند نرخ بهبود از استرس را افزايش دهند و به عملکرد کارکرد هاي شناختي ما کمک کنند، فشار خون را کاهش دهند، توان و تمرکز ذهني را بالا ببرند، خلق و خوي ما را تلطيف کنند و استعداد يادگيري را بالا ببرند.

براي بهبود عادات غذايي کارکنان از معماري انتخاب بهره بگيريد

تا به حال به نحوه چينش اجناس در سوپرمارکت ها و فروشگاه ها دقت کرده ايد؟ دقت کرده ايد که چرا آبنبات ها و ديگر خوراکي هاي جذاب معمولاً کنار پيشخوان صندوق و در ارتفاعي که کودکان بتوانند ببينند قرار داده مي شوند؟ هر جنسي که به راحتي قابل مشاهده است و به خوبي در فضاي فروشگاه به نمايش گذاشته شده اتفاقي در آنجا قرار نگرفته؛ شرکت هاي توليد کننده بابت اين مکان ها پول اضافي پرداخت کرده اند.
راز اين نوع چينش در «معماري انتخاب» نهفته است؛ اصطلاحي که براي اشاره به شيوه هاي مختلف قرار دادن گزينه هاي متعدد در اختيار مصرف کننده به کار برده مي شود؛ اين شيوه ها بر نحوه ي تصميم گيري مصرف کننده اثر مي گذارند. شرکت ها نيز با کاهش ميزان مواجهه ي کارکنان با تغذيه ي نامناسب در محل کار، از اين استراتژي استفاده مي کنند.علاوه بر اين مي توان با در دسترس قرار دادن تغذيه ي سالم در ظروف شفاف شيشه اي يا حتي بشقاب هاي رنگي، به شکلي غير مستقيم به ترويج عادات سالم غذايي در ميان کارکنان پرداخت.

سلامتي را به يک سرگرمي گروهي بدل کنيد

اثرگذاري اجتماعي روي اتخاذ رفتار و نگرشي که در فرد شکل مي گيرد اثري مثبت دارد. راه هاي زيادي براي بهره گيري از اين موضوع در محل کار وجود دارد، مثل ايجاد رقابت در جهت تشويق کارکنان به پياده روي بيشتر، و برنامه هاي ورزشي و تفريحي گروهي مثل فوتبال. اگر فضاي لازم را در اختيار داريد، در حياط شرکت فضاي سبز درست کنيد. پژوهش ها نشان مي دهند اگر انسان در پرورش گياهان و مواد غذايي گياهي دست داشته باشد، احتمال گرايشش به مواد غذايي سالم و طبيعي نيز افزايش مي يابد.

نورپردازي خود را بهبود ببخشيد

ساعت دروني بدن ما مسئوليت زمانبندي خواب آلودگي و يا شادابي ما در طول روز را بر عهده دارد. بخشي از مغز که اين مسئوليت را بر دوش دارد پشت چشم ها قرار داشته و با تغيير نور طبيعي محيط اطراف وظيفه ي خود را متوجه مي شود. متأسفانه اغلب ما 90 درصد از روز خود را در فضاي بسته مي گذرانيم که اين، بر چرخه ي خواب ما اثر مخربي دارد.
براي مقابله با اين موضوع، مي توانيد از نورپردازي مناسبي استفاده کنيد که نور طبيعي فضاي باز را تداعي کند. اگر بودجه ي لازم براي اجراي اين نوع نورپردازي را در اختيار نداريد حداقل مي توانيد از چراغ هاي LED آفتابي کمک بگيريد. اين نورپردازي تأثير شگفت انگيزي بر کاهش خواب آلودگي در محيط کار و احتمالاً افزايش کيفيت خواب شبانه خواهد داشت.



منبع : digiato.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

راههاي صرفه جويي در مصرف آب

روش هايي جالب براي صرفه جويي در مصرف برق

چگونه با جيب خالي سفر کنيم؟

خريدي راحت با فرزندان براي نوروز با نکات زير

ثروتمندها چگونه پس انداز مي کنند؟

چگونه در بحران هاي مالي سرپا بمانيم؟

چگونه به روش هاي ايراني پولدار شويم؟

چگونه در تابستان صرفه جويي کنيم؟

افراد موفق اين اشتباهات را در مورد پولشان انجام نمي دهند

چگونه در زندگي هاي امروزي صرفه جويي کنيم؟

هوشمندانه خرج کردن را ياد بگيريد

مشکلات مالي با همسرمان را چگونه حل کنيم؟

رمزهاي تجارت و کسب و کار در اينستاگرام

براي ثروتمند شدن آب بنوشيد!

با گراني هاي امروزي چگونه به موفقيت مالي برسيم؟

ثروتمند شدن به روش فاطمه دانشور

از خريد اين وسايل ارزان قيمت خودداري کنيد

به عنوان خانم خانه چگونه هزينه هاي زندگي را مديريت کنم؟

در زندگي هاي پرخرج امروزي چگونه پس انداز کنيم؟

چگونه يک کدبانوي مقتصد باشم؟

سرپا ماندن در بحران هاي مالي چگونه ممکن مي شود؟

پولدار شدن اين بار به روش بيل گيتس

با خواندن تاريخ انقضاي محصولات صرفه جويي کنيد

چگونه آخر ماه کفگيرمان به ته ديگ نخورد؟!!

بهترين روش پس انداز کردن، پس انداز با قلک هاي شيشه اي است!!

در بازار کسادي خانه، چگونه خانه مان را به قيمت بفروشيم؟

دانشجويان مراقب اين اشتباهات مالي باشيد!!!

از همين حالا آينده نگري را به کودک تان بياموزيد!!

اشتباهات مالي که نمي گذارد پس انداز کنيد!!

اعتياد به خريد را با اين ترفندها از سرتان بياندازيد!!

درست خرج کردن را ياد بگيريد!!!

قبل از سي سالگي اين 6 نکته را بايد بدانيد!!

براي پولدار شدن فقط کافي است اينگونه فکر کنيد!!!

نکته هاي امنيتي مهمي که در خريدهاي اينترنتي بايد بدانيد!!

7 راه ارزان براي خانه دار شدن

چگونه يک مونوپاد خوب و کاربردي بخريم؟

اگر موبايل تان خيس شد با اين روش دوباره آن را روشن کنيد

وضع مالي تان را با چند توصيه ساده بهتر کنيد

فوت و فن پس انداز کردن با حقوق کارمندي!!

11 راه صرفه جويي در هزينه هاي زندگي

6 نکته مهم براي خريداران طلا

با عادت هاي مالي جالب زنان موفق آشنا شويد

براي نوروز امسال چگونه خريد کنيم؟

پس انداز کردن پول در نوروز

11 نکته مالي مهم براي دهه 30 سالگي

چند نکته مهم در نوشتن سفته که بايد بدانيد

سه روش خريد خانه براي زوج هاي جوان!

چقدر به کودکم پول توجيبي بدهم؟

خريد تلويزيون با 3 قانون طلايي!!

حقوق ماهيانه ام را چگونه مديريت کنم؟