آخرین اخبار

چرا خانم‌ها بيشتر از آقايان از کمبود اعتماد به نفس رنج مي‌ برند؟ سلامت روان

چرا خانم‌ها بيشتر از آقايان از کمبود اعتماد به نفس رنج مي‌ برند؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - نداشتن اعتماد به نفس با زن‌ها چه مي‌کند؟

گاهي اوقات شايد از يک تمسخر، تهديد، يک قياس اشتباه، فقدان استانداردي که بگويد توانايي ما چقدر ارزشمند است يا حتي فقدان محيطي که مشوق ما باشد؛ اعتماد به نفس مان را از دست مي‌دهيم. کمبود اعتماد به نفسي که انگار از درون بر تمام فعاليت هاي ما تاثير منفي گذاشته و بر توانايي‌هايمان قفلي سخت و محکم زده است. اينجاست که حس مي‌کنيم نياز به انرژي داريم. انرژي که به ما قاطعيت و مسووليت پذيري را ياد بدهد. انرژي اي که اجازه دهد ديگران به ما تکيه کنند و بدانند پيرو فردي هستند که مسئوليت پذير است. يک نفس عميق مي‌کشيم. بايد بوي اعتماد به نفس ما فضا را پر کند. بايد همه احساس کنند با ما و کنار ما مي‌توانند همه کوه‌هاي دنيا را در نوردند و با سخت ترين مشکلات روبرو شوند.

دکتر آزاده شوشتري، روانشناسي است که به ما از آن انرژي مي‌گويد. از آن اعتماد به نفسي که وجودش براي همه لازم است اما براي ما خانم‌ها حياتي. با ما همراه باشيد.


اصلاً اعتماد به نفس چه معنايي دارد؟

اعتماد به نفس به درجه توجه افراد نسبت به خويش يا احترامي كه به خود مي‌گذارند اشاره دارد و مقدار ارزشي است كه افراد براي توانايي ها و عقايدشان قائل مي شوند.


اعتماد بنفس و عزت نفس با هم متفاوت هستند؟

بله، تفاوت اين دو ‎در دوست داشتن و عشق ورزيدن به همه و بالاخره داشتن تصوير ذهني خوب از خود و سازگاري با جهان هستي است.

عزت نفس

در کل امنيت معنوي و تفاهم با آنچه که هستيم يعني داشتن عزت نفس، قضاوت‌ها و ارزيابي‌هايي که يک کودک در طي فرآيند رشد از خود به عمل مي‌آورد و در تعامل با محيط و اطرافيان تثبيت مي‌گردد در نهايت منجر به پديداري عزت نفس در او مي‌شود. در افراد فاقد عزت نفس هراس و ترس از واقعيت در فرد وجود دارد. ‎ترس‌هايي مثل ترس از افشا شدن، فرو ريختن تظاهرها و وانمودها، ناکامي و تحقير شدن و... اما دقيقاً شبيه به هم نيستند.

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس بسيار محدودتر از عزت نفس است. اما به طور کل اعتماد به نفس به عقيده يک فرد نسبت به توانايي‌ها و استعدادهايش مربوط است، اما عزت نفس به معناي داشتن احساس ارزشمندي و کارايي در مورد خود است.



يک خانم با اعتماد به نفس چه خصوصياتي دارد؟زناني که اعتماد به ‌نفس بالايي دارند لزوماً زيباترين، باهوش‌ترين و يا مغرورترين افراد نيستند، بلکه زناني هستند که:- ديگران همواره از بودن در کنار آنها حس خوب و مثبتي دارند. چرا که افراد با اعتماد به ‌نفس بر اطرافيان خود تاثير مثبت دارند.- آنها نقاط ضعف خود را مي‌پذيرند.- توانايي نه گفتن دارند.- شنونده خوبي هستند.- کارهايي را که به آن اعتقاد ندارند بخاطر همرنگ شدن با جماعت انجام نمي‌دهند.- در مواجهه با شکست‌هاي عاطفي خود را نجات داده و مي‌دانند که درخواست کارها به تنهايي ممکن نيست و در مواقع لزوم از ديگران کمک مي‌خواهند.- زنان داراي اعتماد به نفس بالا بدون سرزنش خود، احساساتشان را در مواقع مناسب بروز مي‌دهند.- اشتباهات خود را برعهده گرفته.- موفقيت ديگران در زمينه‌هاي مختلف مانع از پيشرفت آنها نمي‌شود.




کمبود اعتماد به نفس و افسردگي با هم رابطه‌اي دارند؟

بين افسردگي و اعتماد به نفس يك رابطه دوسويه و مستقيم وجود دارد كه كاهش يكي موجب كاهش ديگري ميشود. يكي از علايم افسردگي،كاهش اعتماد به نفس است كه بيمار افسرده ديد منفي نسبت به خود، محيط اطراف و آينده پيدا مي كند. افكار بيمار افسرده بيشتر در جهت:

- سرزنش خود- ناچيز دانستن دستاوردهاي خود - تكيه بر ناتواني ها و نارسايي هايش

متمركز است. فرد افسرده دورنماي تاريكي از آينده خود تصور مي كند و هر فعاليتي به نظر وي دشوار و انجام نشدني است و به دليل اين ناتواني و عدم اعتماد به نفس، از فعاليت‌هاي معمول و ايجاد ارتباط پرهيز مي كند. اين رابطه دوسويه و هر يك ديگري را تشديد ميكند و رفع يكي از آن‌ها باعث رفع ديگري مي شود.



چرا خانم‌ها بيشتر از آقايان از کمبود اعتماد به نفس رنج مي‌ برند؟

آنها ممکن است احساس کنند که قرباني هستند و همه چيز را به خودشان مي‌گيرند. در نگاه اول يک زن معمولي با ظاهري متوسط ممکن است درک نکند که چطور يک زن زيبا و برجسته ممکن است از کمبود عزت نفس و اعتماد به نفس رنج ببرد و تصوير بدي از خودش داشته باشد. اما حقيقت اين است که اعتماد به نفس يک مسئله کاملاً روحي و رواني است و به مشخصات ظاهري افراد ربط زيادي ندارد. شناسايي نشانه‌ها و علائم اين مشکل مي‌تواند به خانم‌ها کمک کند که زندگي بهتري داشته باشند.

‎يک زن هرچقدر زيبا باشد، اگر از اعتماد به نفس کافي برخوردار نباشد احساس مي‌کند که به اندازه کافي جذاب نيست. اين دسته از خانم‌ها ممکن است به ظاهر خودشان بي‌توجهي کنند (براي مثال موهايشان را شانه نکنند و مسواک نزنند) زيرا احساس مي‌کنند اين کارها هيچ فايده‌اي ندارد و به آنها کمکي نمي‌کند. در نتيجه جذابيت آنها کاهش مي‌يابد و کمبود اعتماد به نفس آنها کمتر و کمتر مي‌شود و اين چرخه همينطور ادامه مي‌يابد.

‎اين نوع زن‌ها ديگران را عامل اصلي مشکلات مختلف زندگي‌شان و ناکامي‌هاي خود مي‌دانند. آنها دائماً از وضعيت و شرايط زندگي خود شکايت دارند و هيچ کنترلي روي زندگي خود ندارند. آنها حس مي‌کنند قرباني هستند و چاره‌اي جز ادامه زندگي به همين وضعيت ندارند درحاليکه واقعيت اين است که آنها قدرت تغيير شرايط زندگي خود را دارند.

‎زن‌هايي که از مشکل کمبود اعتماد به نفس رنج مي‌برند اگرچه مسؤوليت اشتباهات‌شان را قبول نمي‌کنند و ديگران را سرزنش مي‌کنند اما معمولاً خودشان را دليل اصلي بدبختي و ناراحتي همسرشان مي‌دانند. بنابراين اگر همسرشان با آنها بدرفتاري کند شکايتي نمي‌کنند، زيرا گمان مي‌کنند که لياقت‌شان همين است. هر وقت مشکلي در رابطه‌شان بوجود مي‌آيد خودشان را مقصر مي‌دانند و خودشان را سرزنش مي‌کنند. ‎پذيرفتن همه:

انتقادها ايرادهاافسردگيناراحتيمنفي‌بافي داشتن ايده‌آل‌هاي دست نيافتني و دور از ذهن براي چيزهاي مختلف

از علائم ديگر کمبود اعتماد به نفس در زنان است. ‎زناني که دوست دارند اعتماد به نفس خودشان را افزايش دهند، بهتر است از يک پزشک متخصص در اين زمينه کمک بگيرند و علاوه بر اين از همسر و دوستانشان هم بخواهند که به آنها کمک کنند.







منبع:qudsonline.ir




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

لکنت زبان در کودکان

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

گلي که دشمن استرس است

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

مزاج مغز شما سرد, گرم, خشک يا تر است؟

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

استرس و اضطراب شديد داريد اگر اکثرا اين علايم جسماني را تجربه مي کنيد!

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

ناخن جويدن در مورد شخصيت شما چه مي گويد + روش درمان

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

5 قدم براي روبرو شدن با خاطرات ترسناک و پشت سر گذاشتن آن ها

افسردگي چه تاثيري بر ميل جنسي مي گذارد؟

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

گلي که دشمن استرس است

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

چگونه از افسردگي پس از سقط جنين پيشگيري کنيم

آنچه درباره آزمايش اعتياد نمي‌دانستيد

با اين روش ترمز استرس را بکشيد

افسردگي در کمين کودکان چاق

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

آموزش مهارت هاي مقابله با استرس

لکنت زبان در کودکان

الکسي تيميا alexithymia چيست و چه ارتباطي با مشکلات روحي دارد؟

چرا پزشک ها بيشتر از هر شغل ديگري خودکشي مي کنند؟

عکس پروفايل شما چه حقايقي را در مورد شخصيت تان بر ملا مي کند؟

چرا ستاره هاليوود تماشاي کارتون سيندرلا را براي دخترش ممنوع کرد؟

چرا بيماري هاي روحي و رواني در بين دانشجويان فزايش يافته؟

افسردگي چيست؟

آيا شما هم وسواس داريد؟

دليل و درمان حرف زدن در خواب

افسردگي در مردان چه تفاوتي با افسردگي در زنان دارد؟

کاهش استرس با ماساژ نقاطي خاص در بدن

آيا آلزايمر ارثي است؟

درمان موثر دردهاي مزمن با بخشيدن ديگران!!