آخرین اخبار

علت توقيف «تانگوي تخم مرغ داغ»چه بود؟ تئاتر

علت توقيف «تانگوي تخم مرغ داغ»چه بود؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - پس از اعلام توقيف نمايش «تانگوي تخم مرغ داغ» گروه اجرايي اين نمايش با ارسال نامه‌ سرگشاده اي به رسانه ها در مورد مسائلي که در مورد نمايش «تانگوي تخم مرغ داغ» به وجود امد توضيحاتي را ارائه دادند. متن اين نام به شرح زير است:

بسمه‌تعالي

در سال جهاد اقتصادي و فرهنگي، ما هنرمندان به عنوان سربازان فرهنگ و هنر اين سرزمين، در خط مقدم آن هستيم و در سي‌ويکمين اجراي نمايش خود، مفتخريم که بگوييم تا اين لحظه جمعيتي بالغ بر پانزده هزار نفر تماشاگرمان بوده‏‌اند؛ آن هم در زماني که از هر طرف مورد هجمة رو به گسترش شبکه‏‌هاي ماهواره‏اي هستيم، آن‌ها که نه تنها فرهنگ، بلکه آينده فرهنگي نسل جوان ما را هدف قرار داده‏‌اند و به سادگي فشار دادن دکمه‌‏اي، در دسترس عام و خاص هستند.

در اين ميان، با وجود بالا بودن هزينه‏‌هاي زندگي شهري، گراني بهاي بليط تئاتر نسبت به سينما و سهل‏‌الوصول بودن فيلم‏ها و سريال‏هاي شبکه‏‌هاي داخلي، نمايش خانگي و هزاران شبکه ماهواره‌‏اي، مخاطب فرهيخته و علاقه‌مند در شلوغي شب‌هاي تهران براي رسيدن به سالن و ديدن نمايش ما، از همه اين‏ها صرف‏نظر مي‏‌کند و به لطف پروردگار، با ديدن اين نمايش، راضي و خشنود به خانه برمي‏‌گردد. اگرچه کساني نيز هستند که...

اين يادداشت از طرف کساني است که سال‏ها با سختي‌‏ها و دشواري‏‌هاي بسيار اقتصادي در حوزة فرهنگي به هنر تئاتر وفادار مانده و با عشق به اين هنر متعالي، کشور اسلامي و نيز مردم اين سرزمين، به کار خود ادامه داده‌‏اند، و هيچ‏گاه به طعنه و کنايه، گله‏‌اي ننموده و مخالف‏‌خواني نکرده‏‌اند. اما، گويي در نگاه بعضي مغرضين، هنوز غريب و ناآشنا جلوه مي‏‌کنند.

کساني تهمت بي‏‌فرهنگي به ما مي‏زنند که چون موجي زودگذر، با جريان‏هاي سياسي و سياست‏‌بازي‏‌ها مي‏‌آيند و مي‏‌روند، و آگاهانه يا ناآگاهانه بر امثال ما که به خاطر داشتن دغدغه فرهنگ و هنر اسلامي و ايراني، سال‏ها خون جگر خورده‌‏ايم، خرده مي‏‌گيرند. لذا، به دليل همين جوسازي‏هاي مغرضانه، لازم دانستيم که دلايل خود را براي انتخاب اين متن گران‏‌سنگ و اجراي آن براي روشن شدن افکار عمومي برشماريم.»
«تحولات سياسي هر حکومت و رويکردهاي اقتصادي آن، باعث به وجود آمدن اتفاقات اجتماعي در يک جامعه خواهد شد. حکومت پهلوي با اتخاذ روش‏هاي غلط و تصميم‏‌هاي نادرست در اداره حکومت و خودمحوري و ديکتاتوري، با گسترش بي‌‏رويه و بدون دليل فرهنگ و آداب و رسوم زندگي غربي، جامعه سنتي ايران را با بحران‏‌هاي بسياري مواجه کرد؛ بحران‏‌هايي که در نهايت به اعتراض عمومي مردم و انقلاب اسلامي انجاميد.

بدون ترديد، رفتن به طرف مدرنيته نيازمند پيش‎‏فرض‏ها و مقدمات سياسي، اجتماعي و اقتصادي بسياري است که خاندان پهلوي به دليل ناآگاهي، تلاش مي‏‌کرد کشور را با رويکرد تجدد آمرانه، به سمت مدرنيزاسيون هدايت کند.

نمايشنامه «تانگوي تخم مرغ داغ» با نگاهي دقيق و درست، در همين بستر شکل مي‏‌گيرد و اکبر رادي نويسنده‏ متعهد و هوش‌مند اثر، تلاش کرده است تحليلي موشکافانه از آن دورة تاريخي ارائه نمايد.
نمايشنامه «تانگوي تخم مرغ داغ» روايتي بي‏‌پرده از زندگي خانواده‌اي است که در بستر اجتماعي ناسالمي، فرو مي‌پاشد. اکبر رادي با بهره‌‏برداري از الگوي قصه‌‏هاي بومي و مذهبي و با توجه ويژه به قصة قرآني حضرت يوسف (ع) و اظهار عشق و تمايل زليخا به او، نتيجه اقدامات نسنجيده و تقليد کورکورانه رژيم پهلوي را در بنيادي‏‌ترين گروه خانواده، بازتاب مي‌دهد.

نشان دادن مصاديق مهم به وجود آورندة خلل و شکاف در استحکام روابط انساني و قوام خانواده، همچون از بين رفتن حرمت‏ها ميان اعضاي خانواده، بي‏‌خبري از يک‌ديگر، دروغ، ريا، خيانت و . . . در زمرة همين تلاش صادقانه است.

اين نمايشنامه سند و مدرک مستدلي براي مخاطب امروز به‌خصوص نسل جوان است که به خوبي دريابد چطور اقدامات فريبنده و گول‏‌زننده خاندان پهلوي، جامعه ايراني را از پايه و اساس به سمت فروپاشي مي‏‌بُرد.

«تانگوي تخم مرغ داغ» گواهي است بر لزوم به وقوع پيوستن انقلاب اسلامي از طرف مردمي که احساس مي‏‌کردند روش‏هاي نابخردانه سردمداران رژيم ستم‌شاهي، دارد هم‌چون موريانه، زندگي خصوص و اجتماعي آنها را از درون مي‏‌خورد و نابود مي‏‌کند.

لذا استفاده معدود از الفاظ تند و بي‏‌پروا، نه به معناي ترويج بدي و گناه، بلکه در راستاي نمايش بي‏‌پردة واقعيت‏هاي اجتماعي آن دورة تاريخي و نهي از منکر است. نويسنده، تلويحاً به مخاطب منتقل مي‏‌کند که اگر اين خانواده به نشانة کل جامعه، در حال از بين رفتن است، به دليل گرايش‏ به همين رفتارهاي ناپسند است.
اکبر رادي در انتهاي نمايش خود، آشکارا روشن مي‏‌کند که تنها کسي مي‏ تواند در چنين وضعيت بغرنجي رستگار شود که از اين بي‌‏اخلاقي‏ها، بي‏‌تربيتي‏‌ها و بددهني‏‌ها پرهيز کند، نمازش را به‌موقع بخواند، به کسي تهمت نزند، دروغ نگويد و هم‌چون يوسف پيامبر در وسوسه فريبنده زليخاهاي زمانه، پا بر روي حوائج نفساني خود گذاشته و از اين آزمون دشوار الهي سربلند بيرون بيايد.

بر همين اساس، جامعه جوان ايراني نيازمند آثار ارزش‌مندي همچون «تانگوي تخم مرغ داغ» است تا به خوبي دريابد که چرا امام خميني (ره) با حمايت قاطبة مردم ايران بر ضد حکومت مفسد پهلوي قيام کرد.»
گفتني است اين نامه را علي نصيريان، هادي مرزبان، قاسم زارع، فردوس کاوياني، فرزانه کابلي، ليلا برخورداري و امين زندگاني امضا کرده اند.



گروه فرهنگ و هنر سيمرغمنبع:banifilm.ir


مطالب پيشنهادي:در خواست ستارگان هاليوودي از مردم به مناسبت«روز جهاني محيط زيست»انديشه فولادوند و رضا کيانيان روي فرش قرمز جشنواره اربيل+ تصاوير«امير تتلو» و در خواست بيست ميليون توماني اشاميلي بلانت:«نزديک بود تام کروز را به کشتن بدهم!»+ تصاوير تاک شورضا شفيعي جم و محمدرضا هدايتي در پشت صحنه شام ايراني+ تصاوير



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

موفقيت پارسا پيروزفر و فروش 270 ميليوني !

واکنش هاي جالب و عجيب هنرمندان بعد از گرفتن جايزه روي صحنه فجر! + عکس

گزارش اختتاميه سي و هفتمين جشنواره تئاتر فجر + عکس

مريم معصومي، پويا اميني و نيلوفر پارسا در تئاتر «مرگ فيدل»

عکس هاي بهاره کيان افشار، متين ستوده، سميرا حسن پور در حاشيه يک نمايش

اين شازده کوچولوي عجيب با شازده کوچولوي قصه هايمان فرق دارد + عکس

عکس هاي نمايش 30 دي 95 با حضور سام درخشاني و جوانه دلشاد

تماشاي اين تئاتر جذاب را از دست ندهيد

گزارش تصويري: نمايش «خانه برناردا آلبا»

روحي که 40 روز با همسرش زندگي کرد!/نمايشي با رده بندي سني

چالش جديد بهاره رهنما و فاصله گرفتن از شخصيتش

گزارش تصويري نمايش توقيف شده «فاندو و ليز»

گريم خاص بازيگران از سحر دولتشاهي تا پريناز ايزديار و نويد محمدزاده

عکس هاي ديدني از اغواگري و دروغگويي ويشکا آسايش روي صحنه تئاتر

الهام پاوه نژاد؛ دختري که خشن و قدرت‌طلب است! + عکس

نمايش «تروما» با بازي طناز طباطبايي و شقايق دهقان

برشي از يک زندگي زناشويي با صابر ابر و پانته‌آ پناهي‌ها + عکس

معروف ترين قرباني اسيدپاشي کشور بازيگر شد + عکس

وقتي بينوايان در تهران مايه دار مي شوند!

وقتي تئاتر از «هنري مردمي» به «کالايي لاکچري» تبديل مي شود

مرضيه برومند: چرا دلار جهانگيري را به ما نمي‌دهند؟!

گفتگو با مرضيه برومند در مورد وضعيت اقتصادي اخير و مسئوليت هنرمندان

اتفاق شيرين براي هنرمند ايراني که با سرطان مي جنگد + تصاوير

تصاويري از هنرنمايي درخشان متين ستوده در فصل شکار بادبادک ها

شبکاري بهنوش بختياري و سام درخشاني در کانادا

از کارگردان جديد پروژه سي تا حذف بهرام رادان

بهاره رهنما: اون چهار شنبه جنين عشقتو سقط کردم ...

نمايشي که در آن تماشاگر تا سرحد ممکن خنده سر ميدهد

شقايق فراهاني ملکه انگلستان مي شود

حامد کميلي بر تخت پادشاهي مي نشيند

کارگرداني که به دليل مشکلات مالي تنديس جشنواره فجرش را فروخت

عکس خانوادگي پرستو گلستاني در سنگلج اجرا مي شود

از درگيري لفظي تا ضرب و شتم در جلسه انتخاب هيئت مديره خانه تئاتر + تصاوير

کامنت هاي جالب امريکايي ها براي نمايشنامه نويسي که آرزوي سفر به ايران را دارد

حقايقي در پس عاشقي يک زن به وسعت ابعاد سياسي و فرهنگي يک جامعه

اراجيف مبتذلي که به جاي تئاتر روي صحنه مي رود

احمد مهران فر همه چيز را درباره آقاي ف فاش خواهد کرد

حرف هاي مهدي پاکدل درباره ثابت قدم ماندن در عشق و جدايي از معشوق

عکس هاي الهام کردا, صابر ابر و امير آقايي در نمايش مالي سوييني

زني مرده شور که بايد فرزندش را بشورد ...

واکنش رامين ناصر نصير به شوخي هاي خجالت آور تئاتر

ماجراي زني که داعش براي سرش جايزه گذاشته بود

اجراي رقص محلي و نمايش روحوضي در جشن خانه تئاتر + تصاوير

زندگي شاه پهلوي پس از ثريا و قبل از فرح در پرواز به تاريکي

علت زيبايي فاطمه معتمدآريا از ديدگاه جمشيد مشايخي

همزماني با شکوه دو مناسبت + واکنش پرويز پرستويي

مرکب‌خواني جوانان دَم‌ِ بخت در باران در نوروز 97

رقابت عمو نوروز با پاپانوئل در روز جهاني نمايش عروسکي + توضيحات بيشتر

شخصي که حسادت منصور ضابطيان را برانگيخت

تئاترهايي که در نوروز 97 اجرا خواهند شد