آخرین اخبار

چطور براي زندگي مشترک مان برنامه ريزي مالي کنيم؟ کار و زندگي

چطور براي زندگي مشترک مان برنامه ريزي مالي کنيم؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - مهم ترين منبع استرس
در حال حاضر، مديريت مسائل مالي يکي از شايع ترين منابع استرس زا براي زوج هاست. اصلا هم عجيب نيست که اين مسائل بتوانند اين همه استرس را در زندگي يک زوج، مخصوصا زوج جوان، ايجاد کنند، اگر کمي دقيق به زندگي فکر کنيد، پذيرفتن اين واقعيت برايتان بسيار ساده است؛ اين واقعيت که 80 درصد از ساعت هاي بيماري ما در زندگي و 80 درصد از فکرمان در اين ساعت ها صرف پول مي شود و اين که چطور پول در بياوريم، چطور خرج کنيم، و چطور پس اندازش کنيم. بنابراين اصلا دور از ذهن نيست چنين مسئله اي که بيشترين وقت بيداري را به خودش اختصاص مي دهد و مهم ترين منبع استرس و البته يکي از مهم ترين عوامل اختلاف در خانواده هاست بحث هاي بي پايان و اختلافاتي که به وجود مي آيند ممکن است ساده به نظر برسند، اما در مدت کوتاهي مي توانند به مسائل حل نشدني تبديل شوند و بنيان خانواده را با خطرات جدي مواجه کنند.
انواع دعواهاي پوليپول داشتن يا نداشتن مسئله اي نيست که نشود آن را درک کرد يا پذيرفت. دعواهايي که ريشه در پول دارند عمدتاً به خاطر داشتن يا نداشتن پول نيست اين دعواها معمولا پيچيده تر از اين حرف ها هستند. يکي از مهم ترين دعواهاي زوج ها بر سر پول مديريت مالي خانواده است. اين که قدرت تصميم گيري و برنامه ريزي براي مسائل مالي و کي خرج کردن و کجا خرج کردن به عهده چه کسي باشد. کار که به اين جا مي رسد، مناقشات هم شروع مي شود دعواهايي مثل اين که هر کس قدرت مالي بيشتري دارد بايد حق تصميم گيري هم داشته باشد. با اين که هر کس فکر اقتصادي بهتري دارد بايد تصميم گيرنده باشد و مسائلي از اين دست مسئله هم اين است که اين دعواها همان وقتي رخ مي دهند که زوج ها براي انتخاب کسي که قدرت مالي بيشتري دارد يا مغز اقتصادي اش بهتر کار مي کند توافق ندارند.يکي ديگر از دعواها هم معمولاً بحث بر سر اولويت خرج کردن است مخصوصاً وقتي که علايق يک زوج براي نوع خرج کردن پول شان شبيه هم نباشد. البته اصلا غير طبيعي نيست که موضوعات مورد علاقه ي مردان و زنان براي پول خرج کردن با هم متفاوت باشد اما به هر حال مي توان راه ميانه اي پيدا کرد که علاقه هاي متفاوت باعث دعوا و دردسر نشود.غير از مديريت کردن و خرج کردن، پس انداز کردن هم مي تواند باعث دعوا شود. اگر بحث پس انداز « داشته باشيم» يا « نداشته باشيم » حل شود، تازه زوج ها به اين مي رسند که کجا و چطور پس انداز کنند/ نوع، مدت و مقدار سرمايه گذاري از آن موضوعات مناقشه انگيزي است که گاهي به جاي دادن نتيجه ي خوب، پيامدهاي منفي به بار مي آورد.
وقتي هر کدام از زوج ها فکر مي کنند طرف مقابل در حال ارتکاب بزرگ ترين اشتباه است و خودشان بهتر مي دانند که بايد پول شان را که احتمالا همه سرمايه شان است، کجا پس انداز کنند که جواب بهتري بگيرند.عده اي از آدم ها هم اعتقاد دارند پول، براي خرج کردن است. اين عده احتمالا از نوادگان کساني هستند که ضرب المثل « پول چرک کف دست است » را سر زبان ها انداختند. واضح است که آدم هايي با اين اعتقاد، توجه چنداني به پس انداز کردن ندارند و اگر در برابر کساني قرار بگيرند که پول برايشان مايه آرامش است، با مشکلات بزرگ مواجه مي شوند
چطور به پول نگاه مي کنيد؟ريشه همه مشکلاتي که در خانواده ها بر سر پول به وجود مي آيد در نگاه تفاوت آدم ها به پول است. واقعيت اين است که هر کسي با يک چشم به پول نگاه مي کند. پول در نگاه و البته رفتار آدم ها، گاهي چرک کف دست است و زماني ديگر ضامن خوشبختي. نگاه هاي متفاوتي که اگر هر کدام شان مربوط به يک زوج باشد مي تواند باعث به وجود آمدن اختلاف هاي بي پايان شود. پس لازم است هر کسي با خودش روراست باشد و بداند که چطور به پول نگاه مي کند و بر اساس آن شريک زندگي اش را انتخاب کند.
اگر هم قبل از رسيدن به اين دانش شريک زندگي اش را انتخاب کرده بود، لااقل مي تواند نگاه خودش و با طرف مقابل را تعديل کند، شناختي که در هر صورت باعث کمک مي شود.

اما اين که چند نوع نگاه به پول وجود دارد، مسئله پيچيده اي نيست با يک نگاه ساده به اطراف تان مي توانيد انواع نگاه ها را به پول ببينيد.
بعضي از آدم ها به پول به چشم عاملي براي حفظ برتري و قدرت نگاه مي کنند. کساني که احساس مي کنند پول داشتن مي تواند آن ها را نسبت به اطرافيان شان برتر و بالاتر جلوه دهد.اين دسته از آدم ها مطمئنا مي خواهند به شکلي زندگي کنند که پولدار بودن يا در نگاه خودشان برتر بودنشان معلوم باشد، تجملي که نشانه پول داشتن است و به آن ها احساس قدرت مي دهد.
عده اي ديگر به پول به چشم عاملي براي آرامش نگاه مي کنند. اين آدم ها از داشتن پولي که مي تواند در هر زمان به کمک شان بيايد احساس آرامش مي کنند و طبيعي است که به شدت در خرج کردن پول محافظه کارند و براي پس اندازش حسابي تلاش مي کنند.عده اي از آدم ها هم اعتقاد دارند پول براي خرج کردن است اين عده احتمالا از نوادگان کساني هستند که ضرب المثل «پول چرک کف دست است» را سر زبان ها انداختند واضح است که آدم هايي با اين اعتقاد، توجه چنداني به پس انداز کردن ندارند و اگر در برابر کساني قرار بگيرند که پول برايشان مايه آرامش است، با مشکلات بزرگ مواجه مي شوند.يک دسته ديگر از آدم ها هستند که احساس مي کنند وقتي پول دارند مي توانند زندگي را خودشان کنترل کنند، آدم هايي که به پول به عنوان ابزاري براي مستقل بودن نگاه مي کنند کساني که فکر مي کنند بايد حتما يک منبع مستقل مالي داشته باشند، و گرنه نمي توانند زندگي شان را خوب و آن طور که دلشان مي خواهد، کنترل کنند به همين دليل هميشه به فکر داشتن پس انداز مستقل و درآمد پنهاني هستند که مي تواند باعث کدورت و بروز اختلاف در زندگي باشد.
از پول نترسيدهميشه پيش گيري بهترين راه است. راه پيش گيري هم مي تواند همان باشد که اول بحث گفتيم. يعني اين که دقت کنيد و ببينيد آدمي که قرار است با او زندگي کنيد در باره پول چطور فکر مي کند. اصلا هم نبايد فکر کنيد که اين مسئله پيش پا افتاده است يا شما حساسيتي در اين زمينه نداريد وارد زندگي که بشويد، همه مسائل پررنگ مي شوند و حساسيت هاي شما هم تازه خودشان را نشان مي دهند. بنابراين، مي توان از همان اول کار با سوال هاي صريحي مثل « نوع نگاه شما به پول » و « نظرتان در باره پس انداز » تکليف تان را مشخص کنيد. اما اگر کار از اين حرف ها گذشته بود و درگير زندگي بوديد، مي توانيد يک سري راهکار مناسب براي فرار از مشکلات مالي در زندگي تان اجرا کنيد، راه هايي که خيلي ساده، انجام پذير و البته با نتيجه ي خوب هستند.
توافق کنيداولين کار اين است که در باره ي ديد گاه هاي متفاوت تان به توافق برسيد. اگر هم نظر بوديد که چه بهتر، اما اگر نبوديد، بايد با بحث منطقي در نهايت به نتيجه اي برسيد که هر دو طرف را راضي کند.
در ماه اهداف مالي خانواده را مشخص کنيديعني بايد بدانيد تا آخر ماه قرار است چقدر خرج و چقدر پس انداز کنيد بعد از چند وقت و بعد از رسيدن به يک نقطه ثابت، مي توانيد براي 6 ماه و در نهايت يک سال آينده برنامه ريزي کنيد.
الگوي پس انداز داشته باشيدممکن است اين پس اندازه خيلي ناچيز باشد، اما بايد وجود داشته باشد معمولاً 20 تا 30 درصد از درآمد ثابت خانواده مي تواند پس انداز شود، مبلغي که بعد از حذف خرج هاي ثابت از در آمد بايد به کنار گذاشتن آن براي روز مبادا فکر کرد.
براي بدهکاري هايشان برنامه ريزي کنيداين بدهکاري مي توان وام قرض، قسط و خيلي چيزهاي ديگر باشد، مسئله اي که يکي از شايع ترين دلايل مشکلات مالي بين زوج هاست. بنابراين، بدهکاري ها را دست کم نگيريد و براي پس دادن شان برنامه داشته باشيد.


منبع : tebyan.net



مطالب پيشنهادي :
پول درآوردن در شرايط بد اقتصادي

7 هديه ارزشمند با قيمت مناسب

چطور از حساب هاي بانکي مان محافظت کنيم؟

4 کلک فروشگاه ها براي خريد کردن بيشتر مشتريان

جهانگردان کوله پشتي دار بخوانند!!




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

راههاي صرفه جويي در مصرف آب

روش هايي جالب براي صرفه جويي در مصرف برق

چگونه با جيب خالي سفر کنيم؟

خريدي راحت با فرزندان براي نوروز با نکات زير

ثروتمندها چگونه پس انداز مي کنند؟

چگونه در بحران هاي مالي سرپا بمانيم؟

چگونه به روش هاي ايراني پولدار شويم؟

چگونه در تابستان صرفه جويي کنيم؟

افراد موفق اين اشتباهات را در مورد پولشان انجام نمي دهند

چگونه در زندگي هاي امروزي صرفه جويي کنيم؟

هوشمندانه خرج کردن را ياد بگيريد

مشکلات مالي با همسرمان را چگونه حل کنيم؟

رمزهاي تجارت و کسب و کار در اينستاگرام

براي ثروتمند شدن آب بنوشيد!

با گراني هاي امروزي چگونه به موفقيت مالي برسيم؟

ثروتمند شدن به روش فاطمه دانشور

از خريد اين وسايل ارزان قيمت خودداري کنيد

به عنوان خانم خانه چگونه هزينه هاي زندگي را مديريت کنم؟

در زندگي هاي پرخرج امروزي چگونه پس انداز کنيم؟

چگونه يک کدبانوي مقتصد باشم؟

سرپا ماندن در بحران هاي مالي چگونه ممکن مي شود؟

پولدار شدن اين بار به روش بيل گيتس

با خواندن تاريخ انقضاي محصولات صرفه جويي کنيد

چگونه آخر ماه کفگيرمان به ته ديگ نخورد؟!!

بهترين روش پس انداز کردن، پس انداز با قلک هاي شيشه اي است!!

در بازار کسادي خانه، چگونه خانه مان را به قيمت بفروشيم؟

دانشجويان مراقب اين اشتباهات مالي باشيد!!!

از همين حالا آينده نگري را به کودک تان بياموزيد!!

اشتباهات مالي که نمي گذارد پس انداز کنيد!!

اعتياد به خريد را با اين ترفندها از سرتان بياندازيد!!

درست خرج کردن را ياد بگيريد!!!

قبل از سي سالگي اين 6 نکته را بايد بدانيد!!

براي پولدار شدن فقط کافي است اينگونه فکر کنيد!!!

نکته هاي امنيتي مهمي که در خريدهاي اينترنتي بايد بدانيد!!

7 راه ارزان براي خانه دار شدن

چگونه يک مونوپاد خوب و کاربردي بخريم؟

اگر موبايل تان خيس شد با اين روش دوباره آن را روشن کنيد

وضع مالي تان را با چند توصيه ساده بهتر کنيد

فوت و فن پس انداز کردن با حقوق کارمندي!!

11 راه صرفه جويي در هزينه هاي زندگي

6 نکته مهم براي خريداران طلا

با عادت هاي مالي جالب زنان موفق آشنا شويد

براي نوروز امسال چگونه خريد کنيم؟

پس انداز کردن پول در نوروز

11 نکته مالي مهم براي دهه 30 سالگي

چند نکته مهم در نوشتن سفته که بايد بدانيد

سه روش خريد خانه براي زوج هاي جوان!

چقدر به کودکم پول توجيبي بدهم؟

خريد تلويزيون با 3 قانون طلايي!!

حقوق ماهيانه ام را چگونه مديريت کنم؟