آخرین اخبار

با اين روش‌ها از لاغري نجات پيدا کنيد! علم و ورزش

با اين روش‌ها از لاغري نجات پيدا کنيد!

  بزرگنمايي:

چگونه از دست لاغري نجات پيدا کنم:

به گزارش سيمرغ، ويدا بيطرفان کارشناس ارشد علوم تغذيه و عضو انجمن تغذيه ايران مي گويد اصطلاح کم وزن يا لاغر به کسي گفته مي شود که 15 - 20 درصد کمتر از استانداردهاي مورد قبول وزن را داشته باشند (BMI کمتر از 18/5). لاغري اغلب علامت بيماري است. از اين رو از دست دهي ناخواسته وزن به ويژه 5 درصد کاهش وزن در 3 ماهه اخير يا 10 درصد کاهش وزن در 6 ماه گذشته حتماً بايد علت يابي و درمان شود.

بنابراين هميشه علت لاغري کم خوري نيست و اول بايستي علت دقيق کم وزني از نظر پزشکي ارزيابي گردد. همچنين در صورت نياز اصلاح فعاليت و مشاوره رواني نيز بايد شروع گردد. حمايت تغذيه اي و اصلاح رژيم غذايي نيز در کنار درمان بيماري اصلي موثر خواهد بود.

از علل کاهش وزن يا لاغري مي توان به عوامل زير اشاره نمود:

1. استرس يا هيجان و انواع مختلفي از مشکلات رواني.
2. حساسيت به جراحت و عفونت.
3. مصرف مقادير ناکافي غذا براي تامين احتياجات فعاليت.
4. فعاليت زياد نظير آنچه که در مورد ورزشکاران وسواسي صادق است.
5. سوء جذب و اختلال در متابوليسم غذاي مصرفي نظير آنچه در انواع بيماري هاي گوارشي ديده مي شود.
6. انواع بيماري تحليل برنده نظير سرطان يا پرکاري تيروئيد که ميزان متابوليسم و احتياجات انرژي را افزايش دهد.

اما داستان در مورد افرادي که به طور سرشتي لاغر هستند، به کلي متفاوت است. لاغري هر چند از بعد رواني ممکن است براي برخي از افراد آزار دهنده باشد، ولي (برخلاف فربهي) به خودي خود بيماري نيست و نياز به درمان ندارد. افرادي که به طور ارثي لاغر اندام هستند، معمولاً سوخت و ساز بالايي دارند بنابراين افزايش وزن در‌ اين افراد (که گاه چندان کم خوراک هم نيستند!) با استفاده از روش‌هاي تغذيه‌ اي اولاً چندان ساده نيست و ثانياً ممکن است به نفع سلامتي هم نباشد چرا که در اغلب موارد اين مساله ممکن است به شکل چاقي موضعي (مثلاً بزرگي شکم) در عين طبيعي بودن وزن تظاهر کند.

در پاره‌اي موارد ‌اين چاقي موضعي ممکن است با اختلالات متابوليک همانند افزايش چربي، قند خون و فشار خون نيز همراه باشد. بنابراين توصيه براي افرادي که به طور ارثي لاغرند اين است که اگر برنامه غذايي منظم، متنوع و متعادلي دارند نگران کم‌ وزني خود نباشند.

چاقي موضعيچاقي موضعيچاقي موضعي

فعاليت بدني و ورزش

تصور نکنيد که افزايش وزن با پرخوري بي رويه و کم تحرکي امکان پذير است اتفاقا برعکس، فعاليت بدني همانطور که براي کاهش وزن ضروري است در افزايش وزن نيز بسيار مهم است. با اين تفاوت که به افراد داراي اضافه وزن يا چاق ورزش هاي هوازي (مانند پياده روي سريع) جهت سوخت بافت چربي توصيه مي شود، اما به افراد کم وزن يا لاغر ورزش‌هاي قدرتي (مانند کار با وزنه) جهت تقويت ماهيچه‌ها و حفظ توده عضلاني توصيه مي شود.

افزايش وزن به قيمت افزايش بافت چربي بدن تصوري کاملا غلط است. افزايش وزن صحيح بايد با افزايش بافت عضلاني و کنترل بافت چربي همراه باشد. به علت كمبود برخي هورمون ها در متابوليسم بدن افراد لاغر، ممكن است برخي از غذاها به طور كامل در سوخت و ساز بدن مصرف نشوند و در آخر تبديل به چربي شوند و ناخواسته بدنتان مقادير زيادي چربي نيز ذخيره کند پس بايد با ورزش كردن منظم آنها را سوزاند.

بعد از يك تمرين سخت و پيوسته، سطح مواد مغذي بدن شما كاهش يافته و ماهيچه ها نيازمند دريافت غذا مي باشند. به اين دليل است كه يک وعده غذايي بعد از تمرين خوب و مناسب، مهمترين وعده غذايي در طول روز براي كسي كه قصد افزايش وزن دارد، به شمار مي رود. سعي كنيد تا يک ساعت بعد از گذشت تمرين، حتماً اين وعده غذايي را مصرف كنيد تا بهترين نتيجه را دريافت كنيد. بدن شما در اين مرحله بيشترين ظرفيت دريافت پروتئين را به نسبت هر زمان ديگري در طول روز خواهد داشت. عموماً شما بايستي سعي كنيد 40 تا 50 گرم پروتئين و بيش از 1.5 برابر اين مقدار كربوهيدارت را پس از هر بار تمرين مصرف كنيد.

اصلاح سبک زندگي و تغذيه

اگر کم وزن و بي اشتها هستيد اول براي خود جدولي براي برنامه ريزي مصرف غذا طراحي کنيد و غذايتان را با حوصله و در آرامش صرف کنيد و از عجولانه غذا خوردن بپرهيزيد. صرف غذا در محيطي آرام و جذاب به افزايش اشتهاي شما کمک مي کند. شما روزانه بايستي 500– 1000 کيلوکالري انرژي اضافه تر از نيازتان جهت حفظ وزن دريافت کنيد اما فراموش نکنيد که اين افزايش به صورت تدريجي امکان پذير است.

افزايش تعداد وعده هاي غذايي

کم اشتهايي شايد مهم ترين نگراني افراد لاغر باشد و اين افراد هميشه به دنبال راهي براي افزايش اشتها خود مي گردند. اگر به طرز چشمگيري کم‌ اشتها هستند حتماً نظم را در برنامه غذايي خود رعايت کنيد و به ويژه از ريزه‌خواري در مابين وعده‌ها پرهيز کنيد. شما مي‌توانيد براي افزايش انرژي دريافتي خود، تعداد وعده‌هاي غذايي را افزايش دهيد، براي اين کار در طول روز ميان وعده‌هاي سالم به برنامه غذايي خود اضافه کنيد. در صورتي که وعده‌هاي غذايي حجيم باعث ناراحتي شما مي‌شوند، حجم غذا را در هر وعده کاهش دهيد، اما به دفعات خوردن بيفزاييد. از آنجا که بي اشتهايي مانع از پرخوري شما مي شود بايد همان مقدار کم غذاي دريافتي خود را از غذاهاي غني و مفيد دريافت کنيد.

مکمل ياري در افزايش وزن

در کنار رژيم غذايي ممکن است مکمل ياري ويتامين و مواد معدني نيز لازم باشد چرا که غذاهاي كم حجم و پرکالري معمولاً فاقد ريزمغذي هاي کافي هستند. براي جبران آن مصرف روزانه مولتي ويتامين توصيه مي شود. در صورت مصرف، سعي كنيد آن را در بين غذا مصرف كنيد تا جذب سريعتري داشته باشند. فراموش نکنيد که قبل از مصرف هر نوع مکملي اول با متخصص تغذيه‌تان مشورت کنيد.

مولتي ويتامينمولتي ويتامينمولتي ويتامين

مايعات زياد بنوشيد

60% بدن را آب تشكيل داده است که از طريق تعريق و ادرار از دست مي رود، از اين رو براي افزايش وزن حتماً به ميزان فراوان مايعات مصرف كنيد. روزانه حداقل 8 ليوان آب معدني بنوشيد. آب قابليت جذب مواد غذايي را نيز بالا مي برد. توجه کنيد که آب مورد نيازتان را از نوشيدن انواع چاي يا قهوه تامين نکنيد زيرا اين دسته از مايعات منجر به افزايش ادرار و از دست دهي آب بدن شما مي شوند.

شير نيز غني از پروتئين بوده و به افزايش بافت عضلاني بدن شما کمک مي کند. آبميوه ها قادرند ويتامين و قند طبيعي بدن شما را تامين كنند از اين رو آنها هم گزينه مناسبي جهت افزايش آب دريافتي هستند.



منبع: سيمرغ





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

زنان و مردان مراقب سارکوپنيا باشند

بهترين ورزش براي کاهش وزن

مناسبت ترين ورزش ها براي زنان باردار

بهترين روش چربي سوزي: ورزش استقامتي يا قدرتي؟

ساده ترين راه براي درمان گرفتگي عضلات

اين ورزش ها استرس شما از بين مي برند

با فوايدي که شنا کردن براي شما دارد آشنا شويد

5 حرکت ورزشي که چربي سوزي بالايي دارند

8 راه براي ورزش کردن در زمان افسردگي

چرا تنيسورها هنگام ضربه زدن فرياد مي زنند؟

بهترين ورزش براي لاغري و کاهش وزن

زنان واليباليست چه چيزهايي بايد بخورند؟

4 فايده عرق کردن در زمان ورزش!

با بيماري که الکس فرگوسن را به زانو درآورد آشنا شويد

پاسخ به يک سوال مهم: پياده روي به تنهايي مفيد است؟!

فايده ورزش حتي براي مدت کوتاه

7 اشتباه مهم در برنامه ورزشي

منظور قلعه نويي از دستگاه منفي 100 درجه چه بود؟

در يک روز ورزش قدرتي و هوازي انجام ندهيد

اثر مثبت ورزش برروي زوال عقلي زنان

5 نشانه اعتياد به ورزش کردن در باشگاه

سوال مهم ورزشي: ژيمناستيک باعث کوتاهي قد در بزرگسالي مي شود؟

اگر اين 5 مشکل را داريد بايد بيشتر ورزش کنيد

گرما از يخ براي ريکاوري بهتر است!

دوپينگ خوني؛ خطرناک ترين روش دوپينگ کردن!

6 ميوه که آبرساني به بدن ورزشکاران را افزايش مي دهند

همه چيزهايي که بايد درباره بيماري عجيب کيميا عليزاده بدانيد

شناخت کامل زانو + تصاوير

15 توصيه رونالدو براي سلامتي

هر روز وقت ورزش نداريد؟ روزهاي تعطيل براي سلامتي‌تان دوپينگ کنيد!

بدنسازي و ورزش با استفاده از واقعيت مجازي

روز تولد شاعر فتح دروازه ها/ چرا پيوس آقاي گل‌ترين است؟

روايت‌هاي شگفت‌انگيز از قلياني‌هاي ليگ برتر

سيگار و قليان محبوبِ فوتباليست هاي دودي

از دي کارمو پرسپوليس تا ليام ردي استقلال / خريدهاي بد فقط اکرايني نيستند

رازهاي فني مسابقه اي که به تاريخ پيوست+ عکس

روز پنجم ليگ قهرمانان اروپا؛/ به سردار آزمون نگاه کنيد

تاج سخنران ويژه کارگاه آموزشي TMS

عجيب اما واقعي : پسري که در 28 سالگي، سرمربي شد

کي روش معروف ترين عمو سيبيلوي فوتبال دنيا

نکونام و دايي در ميان 10 بازيکن برتر تاريخ آسيا

دوپينگ عجيب روس‌ها در بازي‌هاي المپيک

رفتارهاي خاص و عجيب منصوريان در استقلال

نشانه‌هاي دلگرم‌کننده‌اي از بهبودي مايکل شوماخر

فقط 30 دقيقه اين ورزش ها را انجام دهيد+ عکس

دو اسطوره و سيگاري که ما را کشت

بدون زانودرد و کمردرد حرکت اسکات انجام دهيد

مهم‌ترين عامل در تناسب اندام

رژيم غذايي موفق ستاره‌هاي ورزش چيست؟

زنان بعد از زايمان ورزش نکنند