آخرین اخبار

گروه ايده‌آل يا دشوار ايران در مقدماتي جام جهاني 2018 بازي هاي ملي

گروه ايده‌آل يا دشوار ايران در مقدماتي جام جهاني 2018

  بزرگنمايي:

هفته آينده به غير از شهرآورد پايتخت، رويداد بسيار مهم ديگري هم در دنياي فوتبال رخ مي‌دهد که براي علاقه مندان اين رشته در ايران جذابيت فراوان دارد؛ قرعه‌کشي مرحله نهايي مقدماتي جام جهاني 2018 روسيه.

تيم ملي فوتبال ايران 24 فروردين ماه حريفان خود را براي صعود به جام جهاني روسيه خواهد شناخت. ايران در يکي از دو گروه شش تيمي مرحله نهايي مقدماتي جام جهاني قرار خواهد گرفت و براي رسيدن به روسيه بايد با پنج تيم رقابتي نفس گير داشته باشد. در اين ميان برخي از تيم‌هاي راه‌يافته به اين مرحله مي توانند حريفان بهتري براي ايران باشند و همگروه شدن با آنها راه صعود به جام جهاني را براي ايران هموارتر کنند. در اين جا نگاهي گذرا به سخت و آساني رقباي احتمالي ايران در اين مرحله داشته‌ايم.

سيدبندي

ايران و استراليا در سيد يک قرار دارند، بنابراين در يک گروه قرار نخواهند گرفت. استراليا از وقتي به کنفدراسيون فوتبال آسيا بازگشته در هيچ ديدار رسمي و غير رسمي با ايران روبرو نشده است.

تيم‌هاي ژاپن و کره‌جنوبي در سيد دوم قرار گرفته‌اند، سيد سوم اين رقابت‌ها را دو تيم عربستان و ازبکستان تشکيل مي‌دهند، سيد چهارم را هم امارات و چين تشکيل مي‌دهند، در سيد پنجم دو تيم قطر و عراق قرار مي‌گيرند و در نهايت در سيد ششم تيم‌هاي سوريه و تايلند حضور خواهند داشت.

1 - حريف استاندارد يا حريف زخم‌خورده؟

تيم ملي فوتبال ايران به تازگي در ديداري دوستانه برابر ژاپن قرار گرفته و در ورزشگاه آزادي به تساوي دست يافته است. ايران با تيمي مانند ژاپن که اصول فوتبال را رعايت مي کند و فوتبالي فراتر از آسيا بازي مي‌کند، راحت‌تر از تيمي مثل کره‌جنوبي مصاف مي‌دهد. در نقطه مقابل، کره‌جنوبي چند سال است که نتوانسته ايران را شکست دهد و بارها در مقاطع حساس از ايران شکست خورده است. مهمترين نمونه‌اش رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني 2014 بود که در دو بازي رفت و برگشت، ايران موفق شد کره‌اي‌ها را ببرد و بالاتر از آنها به برزيل برود. از اين رو، کره‌جنوبي سرشار از عقده باخت از ايران است و قطعا با انگيزه اي دوچندان برابر ايران قرار خواهد گرفت.

نکته مهم ديگر در مقايسه کره‌جنوبي و ژاپن قدرت دو تيم برابر ساير حريفان است. در شرايط مساوي، در ديدار با تيم‌هاي آسيايي مانند عربستان، امارات، قطر، عراق و ... عملکرد ژاپن بهتر از کره‌جنوبي است. اگر ايران با ژاپن همگروه شود مي‌تواند تقريبا مطمئن باشد که ژاپن امتيازهاي لازم را از ساير رقباي همگروهي مي‌گيرد و در احتمال ايجاد يک دوقطبي بين ايران و ژاپن بسيار بيشتر مي‌شود. در اين صورت ايران و ژاپن بخت‌هاي نخست صعود به جام جهاني خواهند بود اما کره‌جنوبي ممکن است برابر تيم‌هايي مانند عربستان، قطر يا حتي چين امتياز از دست بدهد که اين مساله تعداد مدعيان صعود را زياد مي‌کند.

نتيجه: بهتر است ايران با ژاپن همگروه شود.

2 – رقيب سرسخت يا همسايه شرور؟

ايران و ازبکستان بارها در راه صعود به جام جهاني فوتبال با هم روبه‌رو شده‌اند. ازبک‌ها هميشه براي ايران دردسرساز بوده‌اند و ما را با مشکل روبه‌رو کرده‌اند. با اين حال کمتر ايراني‌ است که رقابت با ازبکستان را به همگروهي با عربستان ترجبح ندهد. سبک بازي ازبک‌ها بسيار شبيه مکتب فوتبال روسيه است و بازي فيزيکي و قدرتي ويژگي اصلي بازي اين تيم است. عربستاني‌ها اما هميشه رقيبي سنتي و آزاردهنده براي ايران بوده‌اند به طوري که براي ايرانيان، هميشه نام عربستان سعودي با ناداوري، وقت‌کشي و رفتار ناجوانمردانه همراه بوده است.

غير از آن، اين روزها عربستان با شيطنت‌هاي زياد و ايراد اتهام‌هاي واهي در کنار ناتواني فدراسيون فوتبال ايران در حفظ حقوق فوتبال ايران – که البته با چاشني رفتار نابخردانه عده‌اي در ماجراي سفارت عربستان و پرتاب نارنجک در ورزشگاه آزادي همراه بود – کاري کرد که ديدار نمايندگان فوتبال ايران و عربستان در کشوري ثالث برگزار شود. در صورت همگروهي ايران با عربستان، عملا امتياز بازي در ورزشگاه آزادي و برابر تماشاگران پرشور خودي برابر اين تيم از دست مي‌رود. رفتارهاي خارج از عرف و اخلاق سعودي‌ها در تباني با ساير همگروه‌ها را هم البته بايد به اين نکات منفي افزود.

نتيجه: بهتر است ايران با ازبکستان همگروه شود.

3 – سختي حريف عربي يا سختي بعد مسافت؟

ايران ممکن است با امارات همگروه شود يا چين؛ يا با تيمي عربي که اتفاقا قدرت زيادي دارد يا با تيمي شرقي که هميشه غيرقابل پيش‌بيني است. امارات در سال‌هاي اخير سرمايه‌گذاري زيادي در فوتبال انجام داده و سطح فوتبالش را تا حدي بالا برده است. شمه‌اي از قدرت امارات را ايران در جام ملت‌هاي آسيا 2015 ديد و به سختي توانست اين تيم را ببرد. با اين حال شايد همگروه شدن با اين تيم بهتر از مصاف با چين باشد.

چين تيمي از شرق آسياست که هميشه غيرقابل پيش‌بيني بوده و توانسته براي قدرت‌هاي آسيا خار چشم باشد اما آنچه براي ايران مهم‌تر است، راه دوري است که بايد براي ديدار با چين طي شود. اگر ايران با چين همگروه شود در روزهاي پرفشار رقابت‌ها ناچار خواهد بود که مسافت طولاني را براي انجام ديدار با اين تيم طي کند که اين مساله مشکلات زيادي براي تيم ملي ايران ايجاد مي‌کند.

نتيجه: ايران بهتر است با امارات همگروه شود.

4 – تکرار پيروزي يا انتقام شکست؟

تيم ملي ايران همچنين با يکي از دو تيم عراق و قطر همگروه خواهد شد. اين دو تيم از نظر قدرت فوتبالي تفاوت زيادي با هم ندارند و هر دو مي‌توانند به يک اندازه براي ايران دردسرساز شوند.

ايران با قطر در مقدماتي جام جهاني 2014 همگروه بود و اين تيم را از پيش رو برداشت. هرچند آن برد در شرايطي خاص رقم خورد و بسيار دشوار هم بود اما اين مساله مي تواند انگيزه مناسب را به بازيکنان تيم ملي بدهد که يک بار ديگر قطر را شکست دهند. البته در صورت همگروه شدن ايران با عربستان يا امارات يا هر دو آن تيم‌ها، حضور قطر مي‌تواند امکان تباني بين اين تيم‌هاي عربي را زياد کند.

همچنين ديدار جنجالي ايران با عراق در جام ملت‌هاي آسيا 2015 هنوز از خاطر ايرانيان پاک نشده است؛ ديداري که در آن، ايران با اشتباه داور، 10 نفره شد و به سختي توانست کار را به ضربات پنالتي بکشاند و در نهايت شکست بخورد. همين نکته البته انگيزه بيشتري به تيم ملي مي‌دهد که انتقام آن شکست را از عراقي‌ها بگيرد.

اين نکته را هم نبايد از نظر دور داشت که عراق به دليل مسائل امنيتي، ديدارهايش را در ايران برگزار مي‌کند و شايد همين مساله باعث شود که ديدارهاي ايران برابر اين تيم در مرحله نهايي، کلا خانگي باشد.

نتيجه: ايران بهتر است با عراق همگروه شود.

5 – رفيق نزديک يا رقيب دور؟

همان مساله‌اي که در مقايسه امارات و چين مطرح بود، در مورد سوريه و تايلند هم صادق است، با اين تفاوت که سوريه قدرت امارات را ندارد. سوريه هيچگاه حريفي سخت و دشوار براي ايران نبوده و امسال هم تيمي بسيار پرقدرت نشان نداده و به همين دليل مي‌تواند حريفي دلخواه براي ايران باشد.

از طرفي تايلند با وجود آن که از نظر فني حريف دشواري نيست، ولي مسافت زيادي که براي بازي با اين تيم بايد طي شود، شرايط را سخت خواهد کرد. در مقايسه سوريه و تايلند کمتر ايراني است که راي به همگروهي با تايلند بدهد.

نتيجه: بهتر است ايران با سوريه همگروه شود.

با جمع بندي مطالب مطرح شده در بالا، مي‌توان نتيجه گرفت که بهترين قرعه براي ايران، همگروهي با ژاپن، ازبکستان، امارات، عراق و سوريه است. در نقطه مقابل، همگروهي با کره‌جنوبي، عربستان سعودي، چين، قطر و تايلند، مي‌تواند بدترين اتفاق ممکن براي ايران باشد.




منبع:isna.ir





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

شرح دقايق حساس / نتيجه ديدار استقلال و مس کرمان

محروميت سنگين براي نکونام، حاج صفي و آزمون/ فيفا ايران را نقره داغ کرد

واکنش سردار آزمون به جنجالي که فيفا به پا کرد

دعوت تيم ملي از حسين ماهيني

جريمه 45 هزار فرانکي فيفا به دليل شعارهاي مذهبي براي تيم ملي فوتبال ايران

دليل خط خوردن عليرضا حقيقي از تيم ملي

کي روش: براي 3 امتياز هر کاري مي کنيم

کي‌روش: درباره امکانات حرف بزنم، جريمه مي‌شوم

صحبت هاي کي‌روش سانسور شد !

برانکو: اگر قهرمان نشويم، مقصر کي‌روش است

کي روش دليل استعفايش را بدون ذکر نام اعلام کرد؛ برانکو!

لج بازي جديد کي روش؛ دو روز پياپي در را به روي نکونام باز نکرد

تنها بازيکن تراکتورسازي مدنظر کي روش براي حضور در اردوي تيم ملي

تيم ملي فوتبال ايران در بازي دوستانه با عراق شکست خورد

اخبار جديد از اردوي تيم ملي/ کي روش نام چند بازيکن را خط زد

عکس/ ژست معروف و جادويي کي روش در شب فرار بزرگ تيم ملي

هاليوود يک بازيگر مثل کي روش کم دارد!

عجله چيني ها براي گلزني به درد کي روش مي خورد

کي‌روش خواستار برکناري يک ايراني ديگر از تيم ملي

شاهکار جديد کي روش در تيم ملي ايران

اسامي 20 بازيکن دعوت شده به تيم ملي فوتبال

تيم ملي فوتسال جوانان ايران قهرمان آسيا شد

نتيجه ديدار تيم ملي فوتبال ايران و مونته نگرو

حسن روحاني براي نشان دادن امنيت ايران روز دوشنبه در ورزشگاه آزادي حاضر مي شود

صعود مقتدرانه تيم ملي فوتبال ايران به جام جهاني 2018 روسيه

تغيير ساعت ديدار ايران و کره جنوبي

تاريخ و ساعت بازي ايران و سوريه در مقدماتي جام جهاني

علي دايي: هم آبروي من رفت و هم آبروي فوتبال ايران!

پشيماني کي روش از دعوت ستاره پرسپوليس در بازي با کره

کي‌روش : اتهام تباني به ايران کثيف و بزدلانه است

ايران 2 - توگو 0؛ نمره قبولي براي تيم دوم ايران

نتيجه بازي ايران و روسيه

نتيجه بازي دوستانه ايران و پاناما

پيروزي دشوار تيم ملي فوتبال ايران مقابل ونزوئلا

مقايسه آماري تيم هاي ايران و مراکش؛ کدام تيم بهتر است؟

باخت پر از درس تيم ملي فوتبال ايران مقابل تونس

ايران 2 - الجزاير 1 / اولين برد 97

ساعت و مکان بازي هاي ايران در جام ملت هاي آسيا در امارات

ايران موفق به شکست ازبکستان شد

قطعي شدن بازي ايران و يونان + اعلام تاريخ بازي

هفت ملي پوش مشکل سربازي ندارند

برد ايران مقابل قطر؛ طارمي انتقام گرفت

جام ملت هاي آسيا: شروع توفاني ايران و يک وحشت بزرگ!

اتفاقي عجيب در دربي فوتبال عراق که باور نمي کنيد

جام ملت هاي آسيا: شروع توفاني ايران و يک وحشت بزرگ!

برد ايران مقابل قطر؛ طارمي انتقام گرفت

هفت ملي پوش مشکل سربازي ندارند

قطعي شدن بازي ايران و يونان + اعلام تاريخ بازي

ايران موفق به شکست ازبکستان شد

ساعت و مکان بازي هاي ايران در جام ملت هاي آسيا در امارات