آخرین اخبار

دستمزد معتاداني که در «متري شيش و نيم» بازي مي‌کردند؛ تهيه مواد بود؟! اخبار فرهنگي و هنري

دستمزد معتاداني که در «متري شيش و نيم» بازي مي‌کردند؛ تهيه مواد بود؟!

  بزرگنمايي:

چه خبر - چرا برخي سکانس‌ها از فيلم «متري شيش و نيم» حذف شد؟

تهيه‌کننده فيلم سينمايي «متري شيش و نيم» در نشستي که پس از نمايش اين اثر در دانشگاه تهران برگزار شد درباره سکانس‌هاي حذف‌شده اين فيلم گفت: اشکال ما در ايران اين است که زبان سينما با بخشنامه‌ها يکسان نيست. بايد تعاملات و همسان‌سازي به وجود بيايد تا بتوانيم همديگر را تحمل کنيم و چهارتا ديالوگ، سازماني را به هم نريزد.
فيلم سينمايي «متري شيش ونيم» به کارگرداني سعيد روستايي و تهيه کنندگي سيدجمال ساداتيان که در سي‌وهفتمين جشنواره فيلم فجر، سيمرغ بهترين فيلم از نگاه مردم را دريافت کرد، عصرگاه شنبه 4 اسفندماه در سالن چمران دانشکده فني دانشگاه تهران نمايش داده شد و سپس با حضور تهيه کننده و محمدرضا جلائي‌پور از فعالان سياسي و پژوهشگر اجتماعي، نشست نقد و بررسي آن برگزار شد.
از اين فيلم که براي نخستين بار خارج از جشنواره و در يک دانشگاه به نمايش درآمد، استقبال خوبي شد و مورد توجه دانشجويان قرار گرفت. اين در حالي بود که نسخه نمايش داده شده نسبت به نسخه‌اي که در جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد تغييراتي داشت و يکي از سکانس‌هاي ما قبل پاياني آن حذف شده بود که ساداتيان در پاسخ به اين اتفاق گفت: برخي سازمان‌ها فکر مي‌کنند اين فيلم با بخشنامه‌هايشان هماهنگي ندارد و به آن ايراداتي وارد مي‌کنند.
سيدجمال ساداتيان تهيه کننده فيلم سينمايي «متري شيش و نيم» در نشست نقد و بررسي اين فيلم که پس از نمايش آن انجام شد، بيان کرد: خوشحالم که پاي فيلم ما در دانشگاه‌ها باز شده است و قطعاً هر اثري که ساخته مي‌شود خالي از ضعف نيست، مخصوصاً که کار کردن در حوزه‌هاي علوم انساني کار سختي است.
اين تهيه کننده با اشاره به سيمرغ مردمي اين فيلم که پس از «چهارشنبه سوري»، «به رنگ ارغوان» و «برف روي کاج‌ها» به عنوان چهارمين جايزه مردمي آن را دريافت کرده است، يادآور شد: هيچ کدام از اين فيلم‌ها به راحتي رنگ پرده را نديده‌اند و همين الان برخي سازمان‌ها، فيلم را با بخشنامه‌هايشان مقايسه مي‌کنند.
او در ادامه صحبت‌هاي خود با اشاره به اينکه فيلم در لوکيشن‌هاي واقعي فيلمبرداري شده است و افرادي که در فيلم هستند واقعاً معتاد بودند و نه هنرور، توضيح داد: اگر مي‌خواستيم همه چيز را بسازيم تامين امکاناتش سخت بود، زيرا بايد عين همان چيزي که در فيلمنامه وجود داشت را به تصوير مي‌کشيديم. بنابر اين در فضاي واقعي اين کار را انجام داديم و نکته ديگر اين است که کساني که معتاد بودند بهتر مي‌توانستند اين تصوير را به ما بدهند.
ساداتيان درباره حاشيه‌هايي که به دليل استفاده از معتادان واقعي در فيلم برايشان ايجاد شده بود و همچنين امکاناتي که بايد در اختيار آنها مي‌گذاشتند تا حاضر به همکاري با آنها شوند، بيان کرد: روز سوم فيلمبرداري بعد ناهار در را بستيم که آنها نروند اما در را شکستند و رفتند، بنابراين مجبور شديم از آن روز به بعد به آنها امکانات ديگري هم بدهيم تا بمانند و بتوانيم آنها را جلوي دوربين نگه داريم. البته در سکانس‌هايي که در جنوب شهر ساختيم، مردمي که با ما همکاري مي‌کردند خودشان کساني را داشتند که برايشان مواد تهيه مي‌کردند و ما فقط هزينه‌اش را مي‌داديم.
اين تهيه کننده درباره هزينه ساخت فيلمش تصريح کرد: 15 ماه پيش توليد و فيلمبرداري طول کشيد اما چون پارسال قرارداد را با عوامل امضا کرديم، هزينه‌ها پايين‌تر بود و قرار داد 60 روزه بسته بوديم. با اين حال هزينه‌هاي جانبي بسيار زياد بود و يک مقدار بيشتر از 20 درصد از کل هزينه فيلم، سهم بازيگران شد.
وي با اشاره به اينکه "ما 5 بار در ايام جشنواره فيلم را تغيير داديم اما اين حذفيات به قصه لطمه نزد" گفت: ما براي اکران نشدن اين فيلم در روز اول جشنواره، شبانه تا ساعت 4 صبح جلسه داشتيم تا بتوانيم صحبت کنيم و مشکلات حل شود. اشکال ما در ايران اين است که زبان سينما با بخشنامه‌ها يکسان نيست و بايد تعاملات و همسان سازي به وجود بيايد تا بتوانيم همديگر را تحمل کنيم و چهارتا ديالوگ، سازماني را به هم نريزد. البته در برخي قسمت‌هاي فيلم، سکانس‌هايي داشتيم که در زمان ساخت حذف شد و مفهوم فيلم را تغيير مي‌داد.
ساداتيان افزود: وقتي موضوعي اين چنيني توانسته توجه مردم را به خود جلب کند، از اين زمان به بعد بايد موضوع تحليل اجتماعي شود. در يک فيلم تمام ابعاد را که نمي‌شود مطرح کرد اما در صورت برگزاري ميزگردها مي‌توان اين نکات را بررسي کرد.
او همچنين درباره سکانس‌هاي حذف شده اين فيلم گفت: پدري بود که پسري 14 ساله داشت و پدرش او را معتاد کرده بود که هر کاري دوست دارد سر او بياورد و مثل ربات باشد. ما از او فيلم گرفتيم ولي در تدوين خودمان آن را حذف کرده بوديم چون واقعاً تلخ بود. يا سکانس ديگري که در خانه رضا مرادي وجود داشت و به ما گفته شده بود پليس نبايد خشونت داشته باشد و برخورد با زن درست نيست.
ساداتيان در توضيح علت نام‌گذاري اين فيلم هم تصريح کرد: اسم فيلم علاوه بر ديالوگ نويد محمد زاده دليل ديگري هم داشت. آن هم ديالوگ پيمان معادي بوده که در جايي از فيلم مي‌گفت ما 6 و نيم ميليون نفر معتاد داريم که حذف شد. اين تيتر يک روزنامه بود که نوشته بودند که 6 ونيم ميليون نفر در ايران تفنني مواد مصرف مي‌کنند.
اين تهيه کننده به زمان اکران فيلم «چهارشنبه سوري» و مشکلاتي که در آن زمان هم وجود داشته اشاره کرد و گفت: بعد از جشنواره فجر آن سال، فردي با توجه به شنيده‌هايش از فيلم، در سخنانش عوامل فيلم را با يزيد مقايسه کرده بود و بعد از منبر پايين آمده بود.
وي درباره انتخاب بازيگران اين فيلم هم اظهار کرد: قرار بود شهاب حسيني نقش ناصر را بازي کند، پيمان معادي جاي خودش بود و نقش پليس دوم را نويد محمد زاده ايفا کند اما وقتي شهاب حسيني حذف شد، اين جابه جايي‌ها صورت گرفت.
جمال ساداتيان در پايان صحبت‌هاي خود در واکنش به پخش يکي از قسمتهاي سانسور شده فيلم در آنونس اين اثر، با لبخند بيان کرد: بناي ما اين است که در برخي آنونس‌هايمان از بخش‌هاي حذف شده فيلم استفاده کنيم.
در ادامه محمدرضا جلائي‌پور از فعالان سياسي و پژوهشگر اجتماعي در جلسه نقد و بررسي فيلم سينمايي «متري شيش و نيم» از منظر علوم اجتماعي و انساني بيان کرد: فيلم‌ها بر جهان سياسي_اجتماعي خود هم تاثير مي‌گذارد و هم متاثر مي‌شوند. با اينکه در جهان، سينماي روياپرداز پرمخاطب‌تر است، در ايران سينماي رئاليستي اجتماعي مخاطب پسندتر شده است تا اندازه‌اي که فيلم منتخب مردم در جشنواره فجر هم همين اثر معرفي مي‌شود.
او در ادامه صحبت‌هاي خود در چند مورد به نکات مثبت و حُسن‌هاي اين اثر پرداخت و گفت: نهاد زندان ديگر اثر پيشگيرانه از جرم را ندارد و درحالي که وظيفه‌اش بازپروري است، اين کارکرد را از دست داده و علاوه بر آن باعث افزايش جرم هم مي‌شود. در اين فيلم هم سکانس‌هايي مانند حاشيه نشيني‌ها، جمعيت انبوه معتادين و مجرمان در زندان انعکاسي از واقعيات است. بر اساس آمارها 70 درصد زنداني‌ها، براي جرائم مواد مخدر هستند و 65 درصد در خود زندان‌ها، قُرص مصرف مي‌کنند.
جلائي‌پور سپس در صحبت‌هاي خود به بحث قرباني شدن بچه‌ها در ساختارهاي سياسي اجتماعي، باور پذير بودن تصويري که از معتادان ارائه شده، وضعيت ناگوار زندانيان غيرسياسي و نقص حقوقشان و معيوب بودن قوانين موجود در جامعه اشاره کرد که در اين اثر به آنها پرداخته شده است.
اين جامعه شناسي در ادامه به بيان نکاتي با انتقاد از فيلم پرداخت و بيان کرد: تمرکز سياست‌گذاري بايد بر کاهش تقاضاي مواد مخدر باشد و مشکل اصلي "ناصر خاکزادها" نيستند بلکه محور تعريف مساله بايد تغيير کند. همچنين در فيلم چندان مشخص نيست که اين اثر ضد اعدام است يا نه زيرا در عين حال که به نظر مي‌آيد کارگردان مي‌خواست اين فيلم ضد اعدام باشد اما عناصري در فيلم وجود دارد که به نفع اعدام است. در اين ميان فيلمهاي «قسم» و «جان‌دار» به صورت روشن‌تري ضد اعدام بودند.
او افزود: در اين فيلم روايت به گونه‌اي است که همه مشکلات برآمده از فرودستان است يا فرادستاني که قبلاً فرودست بودند، درحالي که تحليل اجتماعي پيشروتر مي‌گويد بيشتر مشکلات به خاطر منافع فرادستان است. نکته ديگر نقش زنان فيلم است که به طور کلي همه‌شان زنان در فيلم قرباني يا ضعيف بودند از نامزد ناصرخاکزاد تا حتي پليس‌هاي زن نقش تاثير گذاري نداشتند.
اين فعال سياسي در ادامه صحبت‌هاي خود به نکات ديگري از جمله نشان دادن تصوير آرماني شده از غرب، ايجاد نااميدي و انفعال بعد از ديدن فيلم به دليل داشتن سکانس‌هاي نفس‌گير و تلخ، پايان‌بندي‌اي که نتوانسته روياي جمعي بسازد و سياه‌تر نشان دادن برخي واقعيت‌ها اشاره کرد و آنها را از ديگر نکات منفي فيلم دانست.

بيشتر بدانيد : تيزر فيلم هديه تهراني که 6 سال توقيف بود

بيشتر بدانيد : پريناز ايزديار، پيمان معادي و نويد محمدزاده در يک پوستر جديد + عکس

بيشتر بدانيد : پشيماني هنرپيشه زن از بازي در «متري شش و نيم» + عکس

بيشتر بدانيد : پخش سکانس سانسور شده فيلم «متري شش و نيم» در تلويزيون + فيلم


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فرزاد حسني، نيما شاهرخ شاهي، متين ستوده در اکران رالي ايراني 2

انتقاد صريح رضا کيانيان از زيرآب زني ها در جشنواره جهاني فجر 98

فيلمي که داريوش فرهنگ به همسر اولش، سوسن تسليمي تقديم کرد

پوريا پورسرخ، مهراوه شريفي نيا، شبنم قليخاني در جشنواره فجر

چهره خاص هديه تهراني روي پوستر بين المللي فيلم + عکس

فروش آلبوم شجريان به نفع سيل زدگان + عکس و آدرس مراسم امضا

روز چهارم جشنواره و استقبال پرشور مردم از نيکي کريمي! + عکس

شوخي پيمان قاسم خاني با ليگ 2 در جشنواره فيلم فجر

ژست خودماني مهران مديري و پيمان قاسم خاني + عکس

تصوير پارسا پيروزفر و باران کوثري در پوستر بي حسي موضعي + عکس

زيبا کرمعلي، الميرا دهقاني، فرشته حسيني و... در جشنواره فجر

منير فرمانفرماييان درگذشت

چهره جديد و متفاوت پارسا پيروزفر در جشنواره جهاني فجر

علي مصفا روي پوستر انگليسي فيلم سروش صحت + عکس

اميليا کلارک، دواين جانسون/ هنرمندان در بين 100 چهره تاثيرگذار 2019 + عکس

ريحانه پارسا، نويد محمدزاده، رضا داودنژاد و همسرش در جشنواره فجر

ماجراي شهاب حسيني و فيلم اولي هاي مهجور در جشنواره جهاني فجر

ديدگاه عباس کيارستمي درباره فيلمسازي درباره زندانيان

مهتاب کرامتي، فاطمه معتمد آريا و مريم معصومي در روز سوم جشنواره

رونمايي از پوستر «مصائب شيرين 2» فيلم خانوادگي داوودنژاد

عکس ترسناک شهاب حسيني روي پوستر يک فيلم

سوء استفاده دوباره ترامپ از سريال «بازي تاج و تخت»! + عکس

فيلم هاي جشنواره کن 2019 اعلام شد

مهناز افشار بر روي پوستر فيلم کارگردان ژاپني + عکس

ترلان پروانه، نگار جواهريان و بازيگران ديگر در جشنواره جهاني فجر

نويد محمدزاده پاي چوبه دار روي پوستر خارجي فيلم + عکس

اکران 2.5 ميليارد توماني «غلامرضا تختي» ويژه سيل زدگان + عکس

افتتاحيه سي و هفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر با کنايه به حاتمي کيا + عکس

تگزاس 2 با چه شرطي جايگزين فيلم توقيفي رحمان 1400 شد؟

نامگذاري خياباني به نام محمدرضا شجريان در تهران + عکس

نويد محمدزاده پس از يک سال نظرش را عوض کرد!

مريم اميرجلالي: عطاران تلفنم را جواب نمي دهد! + عکس

تصوير جالب از ستاره درگذشته بر روي پوستر جشنواره کن 2019 + عکس

هزينه جشنواره فجر 6.3 ميليارد تومان! +عکس

معرفي 6 نفر از مهمانان ويژه جشنواره جهاني فجر

داوران جشنواره جهاني فيلم فجر معرفي شدند + عکس

نارضايتي خالق بازي تاج و تخت Game of Thrones از پايان سريال

احمد اقتداري درگذشت + عکس وصيت نامه

براي سينماي ايران که فقط 15 بازيگر آقا و خانم دارد، متاسفم!

تاثير قيمت دلار بر زندگي سوپراستارهاي سينماي ايران!!

ستاره فيلم‌هاي «اينگمار برگمن» در 83 سالگي درگذشت

سازندگان GOT همزمان با پخش قسمت آخر به مکان نامعلوم مي روند!!

توقف اکران فيلم «رحمان 1400» به دليل تخلف در نمايش

امين حيايي، مهتاب کرامتي و ... در حال جمع آوري کمک هاي مردمي به سيل زدگان + عکس

جزئيات کنسرت خيريه شهرام ناظري براي سيل زدگان

معرفي چهار فيلم بخش جام جهان نما جشنواره‌ جهاني فجر

اين نقش انگ الناز شاکردوست بود!! + عکس

نقاشي اي که 30 سال پيش جمشيد مشايخي با عشق از چهره همسرش کشيد + عکس

جديدترين عکس ها از «ترميناتور» منتشر شد + عکس

مرگ بازيگر بريتانيايي حين اجرا روي صحنه!