آخرین اخبار

از مهران مديري تا رامبد جوان: جمله هاي شروع و پايان مجريان تلويزيون تلويزيون

از مهران مديري تا رامبد جوان: جمله هاي شروع و پايان مجريان تلويزيون

  بزرگنمايي:

چه خبر - سلام و خداحافظي مجريان مشهور تلويزيون

«سلام/ خداحافظ»؛ اين دو واژه رايج ترين کلمات در ادبيات گفتاري ما هستند. حتي موقع اجراي برنامه هاي تلويزيوني مورد استفاده قرار مي گيرند. با اين حال اهل ذوق براي شروع و پايان برنامه شان طراحي دارند. آن ها به مدلي از سلام و خداحافظي مي رسند که شناسنامه شان مي شود و شبيه واژه هاي ديگران نيست. 11 مجري معروف را گزينش کرده ايم تا بدانيم با چه جمله اي شروع مي کنند؟ سلام و خداحافظي شان چقدر با جنس برنامه همخوان است؟ ارجاع گزارش تنها به يکي از برنامه هاي هر مجري است و همه آن ها را در بر نمي گيرد.

محمد صالح علا

متبحر در به کارگيري واژه است. تا جايي که وجه نويسندگي اش گاهي جلوتر از اجرا قرار مي گيرد. محمد صالح علا در برنامه «چشم شب روشن» مثل ديگر برنامه ها، شاعرانه حرف مي زند و در صحبت هاي معمول نيز سراغ واژه هاي ادبي مي رود.
با چه جمله اي شروع مي کند؟ به نام خدايي که بر جان عاشق سلام است.
چطور برنامه را تمام مي کند؟ پيوسته دلت شاد و لبت ميگون باد/ عقل تو سليمان و دلت مجنون باد/ خداحافظ.

محمد صالح علا
محمد صالح علا

تحليل:
خاص ترين سلام و خداحافظي ها متعلق به صالح علاست. پيش از شروع جمله ابتدايي (به نام خدايي که بر جان عاشق سلام است) يک شعر مي خواند. بعد از آن گاهي يک قصه کوتاه مي گويد و سراغ جمله معروفش مي رود: «آسمان سينه ام را چون شمايي مشتري است، باز کن دکان که وقت عاشقي است». شيرين سخني صالح علا باز هم ادامه دارد: «هموطنان جان، روي سپيد، پيشاني بلند...» او پيش از خواندن شعر پاياني جملاتي دارد که گاهي تغيير مي کند؛ مثلا: «هموطنان جان به امشب خوش آمديد. از حالا که از هم خداحافظي مي کنيم تا فردا که اگر بقايي باشد، من به شما سلام کنم، يک روز خوب پيش روي شماست.»

اميرحسين مدرس

مدت هاست اجراي برنامه تخصصي «ساعت 25» با موضوع بررسي مسائل موسيقي را برعهده دارد. اميرحسين مدرس برنامه هاي زيادي اجرا کرده و جزء مجريان کاربلد محسوب مي شود. در برنامه آخر تسلط بر حوزه موسيقي به کارش آمده و باعث شده با مهمان ها گفت و گوهايي کارآمد انجام دهد.
با چه جمله اي شروع مي کند؟ بسم الله الرحمن الرحيم. خرم آن بقعه که آرامگه يار آن جاست/ راحت جان و شفاي دل بيمار آن جاست. سلام عرض مي کنم خدمت بيننده هاي عزيز.
چطور برنامه را تمام مي کند؟ ممنونيم از شما. شبتون خوش و پر از کرشمه هاي شکسته نستعليق.

 اميرحسين مدرس
اميرحسين مدرس

تحليل:
مدرس به خاطر برنامه «ساعت 25» که با شعر و موسيقي سر و کار دارد، هر بار با يک شعر شروع مي کند که سهم اشعار حافظ بيشتر است. بعد از خواندن شعر با بياني آرام و کلمات ساده با بيننده ها سلام و عليک مي کند. او براي خداحافظي به يک جمله سرشار از احساس رسيده و هميشه با پايان برنامه «ساعت 25» آن را مي خواند. اصولا مدرس غير از «ساعت 25» پايان ديگر برنامه هايش را هم سنگين برگزار مي کند. او هميشه يک شعر يا جمله ادبي به خداحافظي اش الصاق مي کند و کمتر پيش مي آيد که خشک و خالي برنامه اي را تمام کند.

علي ضيا

نظرها درباره علي ضيا صفر و صدي است. اجرايش روي مخ يک عده است و در مقابل محبوب يک طيف. ضيا اگر خود را پيرايش کند و برخي رفتارها را روي آنتن از خود بروز ندهد، به موقعيت ويژه تري ميان بيننده ها دست پيدا مي کند. او خوش تيپ است، بر واژه ها تسلط دارد، ساده حرف مي زند و... ضيا اما نمي تواند هيجان خود را کنترل کند و خيلي اوقات گفته هاي نسنجيده و رفتارهايش حاشيه ساز مي شود.
با چه جمله اي شروع مي کند؟ به توکل نام اعظمت، بسم الله الرحمن الرحيم. اميدوارم حالتون خوب باشه.
چطور برنامه را تمام مي کند؟ مواظب خودتون و خوبي هاتون باشين.

 علي ضيا
علي ضيا

تحليل:
علي ضيا از مجرياني است که گرايش هاي عقيدتي خود را روي آنتن نشان مي دهند. در «فرمول يک» که هر روز از شبکه يک پخش مي شود به جمله ترکيبي «به توکل اعظمت بسم الله الرحمن الرحيم» رسيده که جذاب و بامسماست. او اين جمله را با حالتي خاص و کاملا جدي بيان مي کند. در طول اجرا اما شوخ و شنگ است و خداحافظي اش هم ساده است.

فرزاد حسني

مجري پرحاشيه اما کاربلد. فرزاد حسني بدون اغراق مسلط ترين مجري است که با ريتم تند و بدون تپق صحبت مي کند. حتي اگر شيوه رويارويي حسني با مهمان ها مورد انتقاد برخي باشد، نمي توان کيفيت اجرايش را ناديده گرفت. او مي تواند هر سوژه اي را مال خود کند و کم نياورد. نمونه اش اجراي برنامه «اکسير» که در حوزه سلامت و پزشکي بود.
با چه جمله اي شروع مي کند؟ بسم الله الرحمن الرحيم. سلام.
چطور برنامه را تمام مي کند؟ يا علي. شب و روزتون قشنگ. خداحافظ همين حالا.

فرزاد حسني
فرزاد حسني

تحليل:
شناسنامه حسني جمله پاياني است که همواره بيان مي کند: خداحافظ همين حالا. براي شروع اما ترجيح مي دهد يک مجري کلاسيک باشد. او در طول اجرا جمله موزون و کلمات مطنطن کم به کار نمي برد اما معمولا در شروع سراغ آن ها نمي رود. فرزاد حسني از معدود مجرياني است که گاهي شعر هم مي گويد ولي در طول اجرا از شعر و متن هاي ادبي ديگران عاريت مي گيرد. ديگر ويژگي او، شوخ طبي است؛ يعني چه در اجراهاي راديويي و چه تلويزيوني همواره سر به سر مخاطب و مهمان مي گذارد. گاهي اما دز شوخي ها بالا مي رود و بعضي مواقع شوخي ها نمي گيرد و همين تبديل به پاشنه آشيل حسني مي شود.

ژيلا صادقي

جزء مجريان مشهور است و البته در بين خانم ها يک سر و گردن بالاتر از ديگران. ژيلا صادقي حدود 25 اجرا داشته و حالا با «نگي که نگفتي» هر شب روي آنتن شبکه دو است. آنچه نام اين مجري را سر زبان ها انداخت، اکت و بيانش جلوي دوربين است که سعي کرده اسير خطوط قرمز فرضي نشود. گاهي طراوت زياد از حد برايش دردسرساز شده و برچسب ممنوع الکاري خورده. حالا برنامه اي دارد و با ريتم تند آن را اجرا مي کند.
با چه جمله اي شروع مي کند؟ الهي به اميد تو. ببينيم اين هفته چه تقديري براي ما رقم زدي. خانم ها آقايان سلام حالتون چطوره؟
چطور برنامه را تمام مي کند؟ به اميد ديدار تا فردا، شب بخير.

ژيلا صادقي
ژيلا صادقي

تحليل:
شروع ژيلا صادقي در «نگي که نگفتي» با تمسک به کمک خداست و سپس سلام و احوالپرسي با بيننده ها. او سعي مي کند صميمانه شروع کند و پرنشاط. براي همين مثلا به جاي «حال شما» مي گويد: «حالتون». با صداي رسا اجرا مي کند تا برنامه اش شاداب باشد. موقع خداحافظي لحنش آرام است و در عين حال اصطلاحاتش هماني است که در محاوره به کار مي بريم: به اميد ديدار تا فردا، شب بخير. خيلي از مجري هاي براي صميميت بيشتر از آن استفاده مي کنند.

عادل فردوسي پور

نياز به معرفي ندارد. کم کم حضور عادل فردوسي پور در برنامه نود، بيست ساله مي شود و اين يعني خاص و عام با نوع اجرايش آشنا هستند. فردوسي پور فقط شبيه خودش است؛ يک مجري راحت جلوي دوربين که در حين گفت و گو با مهمان و صحبت با مردم گاهي سرش روي موبايل است و به کسي بر نمي خورد. فردوسي پور در اجرا و به ويژه گفت و گو با مهمان کم ايراد ندارد اما امتيازهاي مثبت او خيلي خيلي بيش از نقاط ضعفش است.
با چه جمله اي شروع مي کند؟ به نام خدا. سلام و شب بخير عرض مي کنم خدمت شما بينندگان ارجمند. دوستاران برنامه نود. خيلي خيلي خوشحاليم که در خدمتتان هستيم.
چطور برنامه را تمام مي کند؟ تا برنامه بعد همه تون رو به خداي منان مي سپارم. شبتون خوش و خدانگهدار.

 عادل فردوسي پور
عادل فردوسي پور

تحليل:
جمله آغازين و پاياني عادل فردوسي پور شناسنامه او شده و قصد تغييرش را هم ندارد. حتي در گزارش هايش با همه تنوع، مثل چه مي کنه اين بازيکن، چقدر خوبيم ما و... دست به جمله هاي اول و آخر نمي زند. فردوسي پور يک شگرد ديگر هم دارد؛ او بعد از رفتن برنامه روي آنتن، وارد استوديو مي شود.

رضا رشيدپور

از جمله مجرياني است که با دقت جمله هاي ابتدايي و انتهايي اش را گزينش مي کند. براي همين است که در هر برنامه يک مدل خاص سلام و خداحافظي از رضا رشيدپور مي بينيم. او اين روزها «حالا خورشيد» را روي آنتن دارد که بهترين برنامه صبحگاهي است. رشيدپور عملکرد موفقي در برنامه داشته و اصلا بخش عمده اي از نشاط «حالا خورشيد» به کيفيت اجراي او بر مي گردد.
با چه جمله اي شروع مي کند؟ ابتدا پرويز نشاط (مجري دوم حالا خورشيد) سلام و عليک مي کند و بعد نوبت به رشيدپور مي رسد: به نام خداي بزرگ. مردم گرامي ايران سلام. صبح عالي بخير. خيلي خوشحاليم در خدمت تون هستيم.
چطور برنامه را تمام مي کند؟ لبخندت تمام تعادل شهر را به هم مي ريزد، تو بخند همه شهر را دوباره مي سازم.

 رضا رشيدپور
رضا رشيدپور

تحليل:
بيشتر پايان هاي رضا رشيدپور در برنامه هايي که روي آنتن داشته، شاعرانه بوده است. او علاقه زيادي به اين نوع پايان دارد. اين بار در «حالا خورشيد» خداحافظي و مشتقات آن را به کار نمي برد. بلکه با بردن دست روي پيشاني (چيزي شبيه حالت نظامي) و با يک لبخند خداحافظي مي کند. اجرايش در طول برنامه اما ساده و به دور از شاعرانگي است. سلام اول را هم با صداي بلند و شمرده شمرده مي گويد.

احسان عليخاني

نامش به «ماه عسل» پيوند خورده و اصلا شهرتش به همين برنامه است. احسان عليخاني از مجريان محبوب تلويزيوني به شمار مي رود. ايرادي هم اگر هست، به اجراي او بر نمي گردد و ماه عسل و سوژه هايش را نشانه مي رود.
با چه جمله اي شروع مي کند؟ بسم الله الرحمن الرحيم. سلام مي کنم به روي ماه شما هموطنان نازنين، دوست داشتني و مهربان خودم.
چطور برنامه را تمام مي کند؟ ماه تون عسل.

 احسان عليخاني
احسان عليخاني

تحليل:
عليخاني ماه عسل را با بسم الله شروع مي کند اما براي پايان نسبتي ميان واژه هاي خداحافظي و برنامه هست، البته گاهي افزوده اي به جمله «ماه عسل» دارد. مثلا: نوش جونتون نفس کشيدن توي اين ثانيه هاي طلايي.

محمدرضا شهيدي فرد

سادگي در اجرا مشخصه اصلي محمدرضا شهيدي فرد است. او پنج سال از آنتن دور بود تا اين که دو ماه پيش با برنامه «چهل چراغ» شبکه سه بار ديگر فرصت اجرا پيدا کرد.در اين مدت گاهي هم روي صندلي «هزارداستان» شبکه نسيم مي نشست که هر دو به پايان رسيده اند. شهيدي فرد بر واژه ها تسلط دارد اما سعي مي کند طوري آن ها را به خدمت بگيرد که بيشتر بيننده ها همراهش شوند.
با چه جمله اي شروع مي کند؟ بسم الله الرحمن الرحيم. خانم ها و آقايان محترم سلام.
چطور برنامه را تمام مي کند؟ از شما خيلي ممنونم. اللهم صل علي محمد و آل محمد.

 محمدرضا شهيدي فرد
محمدرضا شهيدي فرد

تحليل:
شهيدي فرد سادگي بيان را در شروع و پايان برنامه «چهل چراغ» هم رعايت مي کرد. او به سياق ديگر برنامه هايي که روي آنتن داشته، ابتدا «بسم الله الرحمن الرحيم» مي گفت و به خاطر جنس «چهل چراغ» با صلوات تمام مي کرد. اين برنامه به بررسي هنر عاشورايي مي پرداخت.
نکته: محمدرضا شهيدي فرد در برنامه «هزارداستان» فرمول برنامه هاي پيش را کنار گذاشت. در اين برنامه به يک «سلام عليکم» و گفتن «خدانگهدار» بسنده مي کرد.

رامبد جوان

در فصل اول، رامبد جوان پيش از تيتراژ چند جمله اي حرف مي زد و با گفتن «تيتراژ» برنامه شروع مي شد. بعد از جمله معروف «به نام خدا، رامبد جوان هستم...» را به همراه تماشاچي ها فرياد مي زد. کمي که گذشت «رامبد جوان هستم» را فقط خود رامبد مي گفت.

رامبد جوان
رامبد جوان

اين شروع، سرشار از انرژي است و هماهنگي کاملي با خندوانه دارد. جوان در پايان هم جمله دعايي خاص خود را بيان مي کند و تماشاچي ها آمين مي گويند.

مهران مديري

مديري در همه برنامه هايش از «به نام خدا» استفاده مي کند و در پايان از «خيلي ممنون» و «خداحافظ» کمک مي گيرد.

مهران مديري
مهران مديري

در دورهمي هم اين اتفاق افتاد. اين جنس شروع و پايان، به اجراي آرام و ساده مديري مي خورد. ضمنا او با لحن آرام سلام و خداحافظي مي کند.

بيشتر بدانيد : تمام مجري هايي که ديگر بين مردم محبوب نيستند + عکس

بيشتر بدانيد : تکه کلام هاي مهران مديري از ديروز تا امروز/ مربا بده بابا!! (+عکس)

بيشتر بدانيد : بازيگراني که مجري شدند +عکس

بيشتر بدانيد : بازيگران و مجريان ممنوع التصوير و ممنوع الکار تلويزيون! + تصاوير

بيشتر بدانيد : تكيه كلام‌هاي پرطرفدار تلويزيوني!

بيشتر بدانيد : مجريان نياز به «تکيه‌کلام‌هاي» جديد دارند

بيشتر بدانيد : تکيه کلام هايي از سريال ها که ورد زبان مردم شدند/از روزي روزگاري تا پايتخت


منبع: هفته نامه همشهري جوان



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بازيگران آينه عبرت/ از ممنوع الکاري تا شراکت با بابک زنجاني + عکس

نکات کليدي سريال بازي تاج و تخت براي درک اتفاقات فصل هشتم ( قسمت 2)

نکات کليدي سريال بازي تاج و تخت براي درک اتفاقات فصل هشتم ( قسمت 1)

نقد و بررسي قسمت اول فصل هشتم سريال بازي تاج و تخت + عکس

سريال هاي رمضاني تلويزيون: از کشف حجاب تا دلدادگي + عکس

چگونه جان اسنو و دنريس در دنياي «بازي تاج و تخت فاميل» مي شوند؟

ترسناک ترين سريال ها، مختص عاشقان ترس و هيجان ! + عکس

سوالات مهم و بي جواب در مورد فصل پاياني سريال «بازي تاج و تخت»

26 سريال برتر سال 2019 بر اساس آراي IMDB

رکود کريس آنجل در برنامه «عصر جديد» زده شد ولي داوران درک نکردند!!

حميد گودرزي: در جشنواره جام جم ناراحتي من به خاطر محمدرضا گلزار نبود!!

کدام بازيگران سريال «بازي تاج و تخت» در فصل 8 بايد بميرند!!

معرفي سريال هاي جديد تلويزيون براي پخش در سال 98 + عکس

بازيگران «بازي تاج و تخت» روي فرش قرمز فصل 8 سريال

سانسور صحبت هاي جنجالي مهران مديري در ويژه برنامه دورهمي + فيلم

چالش هاي يلدا قشقايي بازيگر سريال «بر سر دوراهي»

تصميم جديد بهنوش بختياري در سال جديد براي حضور در فضاي مجازي

گفت و گو با حامد سريال «برسردوراهي» + عکس

دستمزد بازيگران سريال «بازي تاج و تخت» براي هر فصل و سود خالص آنها

بچه داري و استراحت: برنامه رامبد جوان براي نوروز! + عکس

جزئيات برنامه هاي نوروز 98 تلويزيون: از خندوانه و دورهمي تا عصر جديد

سانسور کردن «ابي» در عصر جديد عليخاني!! + فيلم

گزارشي از پشت صحنه سريال «بر سر دوراهي» + عکس جديد

جنجال هاي جشنواره جام جم / از انصراف مديري تا حذف عادل!

عکس هاي جديد از سريال تلويزيوني «ستايش 3»

تريلر جديد فصل هشتم سريال بازي تاج و تخت Game of Thrones

هر آنچه مي خواهيد درباره برنامه هاي نوروز تلويزيون 98 بدانيد

پوسترهاي فصل هشتم «بازي تاج و تخت» منتشر شد + عکس

جديدترين تصاوير از سريال خنده دار نوروزي «ن. خ» سعيد آقاخاني

سکانس هاي آزار دهنده «تاج و تخت» که براي بازيگران نيز دردناک بود! + عکس

نگاهي به 3 سريال نوروزي «ن.خ»، «بر سر دوراهي» و «زوج و فرد»

سکانس هاي آزاردهنده «تاج و تخت» که براي بازيگران نيز دردناک بود! + عکس (قسمت 2)

بهاره رهنما، اکبر عبدي و ارژنگ اميرفضلي در سريال نوروزي سال 98 + تصاوير

از دورهمي و خندوانه تا صداپيشگي شهاب حسيني: برنامه هاي نوروزي

اميرحسين مدرس مجري ويژه برنامه تحويل سال شبکه 4 شد

زمان و ساعت پخش سريال هاي نوروز 98 مشخص شد

ويژه برنامه هاي تحويل سال 98 و اسامي مجريان

برترين سريال هاي سال 2018 بر اساس رتبه بندي سايت IMDB + عکس

عکس ها و توضيحات مهراوه شريفي نيا از بازي در سريال نوروزي

متفاوت ترين نقشي که شهين تسليمي بازي کرده + عکس

پرمعناترين و فراموش نشدني ترين ديالوگ هاي سريال «بازي تاج و تخت»

اولين عکس هاي ميترا حجار در سريال نوروزي «بر سر دوراهي»

شرايط و هزينه هاي حضور ستاره ها در برنامه «پنج ستاره»

چرا علي ضياء و برنامه فرمول يک، متهم به ترويج همسرآزاري شد؟!

چرا سعيد آقاخاني اين نام عجيب را براي سريال نوروزي اش انتخاب کرد؟! + عکس

سحر قريشي، بهرام رادان و ميترا حجار در سريال «رقص روي شيشه»

سير تا پياز درباره شرکت کنندگان و شيوه راي دهي در مسابقه عصر جديد

عصر جديد احسان عليخاني، کپي ناشيانه از تلنت شوهاي غربي يا ايده ايي خلاقانه؟

فراخوان قسمت نوروزي «پايتخت» براي جذب يک بازيگر خردسال

با نبرد وينترفل، خونين ترين و بزرگترين نبرد فصل پاياني سريال «بازي تاج و تخت» آشنا شويد(قسمت 2)