آخرین اخبار

ميترا فلاحي پور قهرمان مسابقات اتومبيلراني ايران! عکس ساير ورزش ها

ميترا فلاحي پور قهرمان مسابقات اتومبيلراني ايران! عکس

  بزرگنمايي:

چه خبر - با ميترا فلاحي پور بيشتر آشنا شويد

شايد فکر کنيد دوره اين تصورات سنتي که زنان رانندگان خوبي نمي‌شوند گذشته باشد، اما زنان هنوز با واکنش‌هاي منفي متعددي در سطح شهر مواجه مي‌شوند که افرادي از جامعه، رانندگي يا سطح مهارت‌هاي آنها را زير سوال مي‌برند. واکنش‌هاي نادرستي که حتي براي زنان فعال و شرکت‌کننده در مسابقات اتومبيلراني نيز وجود دارد.

ميترا فلاحي پور قهرمان مسابقات متعدد مسابقات اتومبيلراني اسلالوم در استان يزد و مسابقات کشوري يکي از آن ورزشکاراني است که علاوه بر شکستن اين تصورات سنتي، اين باور را در ميان زنان ايجاد کرده که مي‌توان در مسابقات اتومبيلراني به رقابت برابر پرداخت. فلاحي‌پور به عنوان يک زن موفق، طي چند سال توانسته علاوه بر کسب رتبه‌هاي برتر استاني در استان يزد، در مسابقات کشوري هم حايز رتبه‌هاي برتر شود.

او در مسابقات کشوري تهران و گلستان و کرمان و اهواز موفق به کسب نايب قهرماني سال در کشور شده و مي‌گويد:« اولين باري که گفتم مي‌خواهم در مسابقات اتومبيلراني شرکت کنم، به اولين کساني که گفتم، با تمسخر گفتند که جاي پدال‌هاي گاز و ترمز را مي‌داني يا نه. متاسفانه اين تصورات منفي وجود دارد اما به هرحال انقدر در اين رشته زنان پيشرفت کرده‌اند که قرار است تيم ملي تشکيل بدهند.

ميترا فلاحي پور قهرمان مسابقات متعدد مسابقات اتومبيلراني

ميترا فلاحي پور قهرمان مسابقات متعدد مسابقات اتومبيلراني

شما به عنوان يک زن در مسابقات ورزشي اتومبيلراني قهرمان شديد، از خودتان بگوييد و از چه زماني به اين مسابقات علاقه‌مند شديد؟
ميترا فلاحي‌پور هستم. رشته ورزشي که درحال حاضر به آن مشغول هستم اتومبيلراني اسلالوم است. به صورت حرفه‌اي از تابستان سال 95 فعاليتم را شروع کردم و در چند مسابقه‌ي کشوري شرکت کردم و مقامي کسب نکردم و اين باعث شد همه بگويند که نتيجه‌اي نمي‌گيري و بايد بيخيال بشوي اما من ادامه دادم و توانستم در اسفند ماه سال 95 در البرز اولين مقامم را کسب کنم. سال گذشته در چند مسابقه‌ي کشوري شرکت کردم، در مسابقات چهار جانبه فلاورجان مقام اول را کسب کردم، در مسابقات استاني شيراز دو مقام اول داشتم، در مسابقات کشوري امسال که در 6 راند برگزار شده يک مقام سوم کشوري ، يک مقام دوم کشوري و 4مقام چهارم کشوري را کسب کردم که در مجموع يزد مقام دوم تيمي رو به خودش اختصاص داد. همچنين، در مسابقات کشوري تهران و گلستان و کرمان و اهواز موفق به کسب نايب قهرماني سال در کشور شدم و در مسابقه اصفهان چهارجانبه يک مقام دوم و يک مقام سوم، در مسابقات اراک مقام اول در سال گذشته و مقام دوم در مسابقات چهار جانبه يزد را کسب کردم. در سال گذشته سبکي که در حال حاضر انجام مي‌دهم حرکت در مسيرهاي مارپيچ است که به صورت تک نفره و با توجه به مهارت‌هاي فردي برگزار مي‌شود و موفقيت در آن بستگي به کيفيت مانور، خوب بودن دست فرمان و عکس‌العمل سريع دارد. بايد مسيري که از قبل تعيين شده است و با موانع کله قندي و به صورت غيرقابل پيش‌بيني طراحي شده است با سرعت مناسب و کمترين خطا طي شود. هربار در مسابقات آيتم‌هاي جديدي که متناسب با محيط و فضاي در نظر گرفته شده تعيين مي‌شوند.

در اين مسابقات فقط خانم‌ها شرکت مي‌کنند؟ يا براي آقايان هم در نظر گرفته شده است؟
مسابقات در پنج کلاس برگزار مي‌شود و آقايان نيز شرکت مي‌کنند. کلاس‌ها بر اساس حجم موتور است. خانم‌ها در دو کلاس منفي 1500 و مثبت 1500 سي‌سي که براي آقايان نيز به همين صورت است که البته کلاسي نيز هست که در ايران هنوز براي خانم‌ها انجام نمي‌شود. به اين صورت است که با هر ماشيني فارغ از حجم موتور مي‌توان در آن شرکت کرد.

با توجه به اين که در فرهنگ ايران خيلي‌ها مساله رانندگي زنان را به چالش مي‌کشند و ديدگاه عمومي نسبت به رانندگي خانم‌ها مثبت نيست، چطوراين رشته را انتخاب کرديد و در آن موفق شديد؟
به خاطر هيجاني که دارد و اين که مسابقات باعث شد که من مهارت‌هاي فردي خودم را بالا ببرم و خيلي موفق بشوم. تا دو سه سال پيش هنوز از رانندگي ترس داشتم ولي توانستم به آن غلبه کنم و جز رشته‌هاي ورزشي شد که توانستم در آن مقام کشوري داشته باشم. اين که خانم‌ها نمي‌توانند رانندگي کنند يا از پس اين کار برنمي‌آيند، يک ديدگاه قديمي است و به زن‌ها به عنوان يک جنس ضعيف نگاه مي‌کردند و به آن‌ها تلقين مي‌کردند که نمي‌توانند و از پس اين کار بر نمي‌آيند در حالي که الان خانم‌ها در خيلي از رشته‌ها پا به پاي آقايان و حتي در بعضي موارد بالاتر و بهتر فعاليت مي‌کنند و موفق شده‌اند.

چه واکنشي از سمت مردهاي خانواده و همکاران يا رقيب‌هاي مرد دريافت کرده‌ايد؟ واکنش منفي هم وجود داشت؟
هم واکنش‌هاي منفي و هم واکنش‌هاي مثبت دريافت کردم و اين اتفاق براي خانم‌هاي زيادي افتاده است. درک اين مساله براي اطرافيان مقداري سخت است که يک خانم در چنين رشته‌اي فعاليت داشته باشد. چرا که همانطور که گفتيد، نگاه‌شان به زن‌ها مانند يک جنس ضعيف است. ولي توانستم روي حرفم بايستم و به موفقيت که نهايت خواسته‌ام بود برسم و چون کاري را که شروع مي‌کنم دوست دارم به بهترين نتيجه برسم.

بيشتر اين واکنش‌هاي منفي چگونه بود؟
اولين باري که گفتم مي‌خواهم در مسابقات اتومبيلراني شرکت کنم، به اولين کساني که گفتم، با تمسخر گفتند که جاي پدال‌هاي گاز و ترمز را مي‌داني يا نه. اين‌ها زياد پيش آمده چون نمي‌دانند خانم‌ها مي‌توانند در رشته‌هاي مختلف به موفقيت دست پيدا کنند يا در اين رشته‌ي ورزشي شرکت کند. اما به هرحال انقدر در اين رشته خانم‌ها پيشرفت کرده‌اند که قرار است تيم ملي تشکيل بدهند و بتوانيم در خارج از کشور هم اين رشته را ادامه بدهيم.

با وجود تمام اين فشارها توانستيد به موفقيت‌هاي زيادي دست پيدا کنيد. بقيه‌ي خانم‌ها را هم براي اين موضوع و شرکت در اين نوع مسابقات تشويق مي‌کنيد؟ يا به سنت شکني؟
خانم‌ها را تشويق مي‌کنم که جرات شرکت در اين مسابقات را پيدا کنند و بتوانند با آقايان در هر زمينه‌اي رقابت کنند و خودشان را نشان بدهند و در هر کاري که مي‌خواهند انجام بدهند خودشان را دست کم نگيرند. مطمئن باشند که با نتيجه‌اي که من و خانم‌هاي ديگر گرفته‌اند، به موفقيت‌هاي خيلي خوبي مي‌رسند.

به عنوان يک ورزشکار خانم، چه هدف و آينده‌اي براي خودتان در نظر داريد؟
مهم‌ترين هدفي که مد نظرم است که تا الان هم تا حد زيادي به آن دست پيدا کرده‌ام بالا بردن مهارت و سريع شدن عکس‌العمل‌هايم و مهارت فردي است. تصميم دارم در مسابقات خارج از کشور شرکت کنم. و مهم‌ترين هدفم هم آموزش به بانوان سرزمينم است تا مهارتشان را بالا ببرند و تجربياتم را در اختيارشان قرار بدهم.


منبع: khabaronline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

روز خوب ايران در دو و ميداني قهرماني آسيا

واقعيتي درباره مسابقه صدف خادم که نميدانيد

صدف خادم 24 ساله اولين دختر ايراني در مسابقات جهاني بوکس

قهرماني احسان حدادي در کاليفرنيا

محروميت مادام العمر مربي کشتي که گوش شاگردانش را مي شکست!

بازگشت آقاي ستاره به تيم ملي واليبال ايران

مهاجرت کشتي گير سرشناس و حضور در تيم ملي جمهوري آذربايجان

درگذشت قهرمان وزنه برداري در روز اول عيد

اعزام تيم ملي وزنه برداري زنان ايران به مسابقات آسيا 2019

خداحافظي جذاب ترين اسکي باز زن از مسابقات! عکس

سوژه شدن مرجان کلهر اسکي باز کشورمان بخاطر اقدام غيرمنتظره اش!

چند نکته درباره چهارمين دوره تورنمنت بين المللي جام فجر

پشت پرده استعفاي اميررضا خادم؛ تلاش پنهاني براي رياست کشتي!

وضعيت پيچيده کشتي بانوان ايران

ادامه رفتار هاي زشت سيد محمد موسوي در ليگ واليبال

شاکي شدن محمد موسوي؛ از اين واليبال مي روم

حرف هاي عجيب کيانوش رستمي در برنامه زنده

خودکشي غيرمنتظره قهرمان دوچرخه سواري زنان در 23 سالگي!! عکس

جنجالي شدن کشيدن کاريکاتور از حرکت سرنا ويليامز! عکس

حذف کاراته از المپيک و جايگزيني برک دنس Break Dance !!

بچه دار شدن محمد بنا در 60 سالگي! + نام فرزندش

ميترا فلاحي پور قهرمان مسابقات اتومبيلراني ايران! عکس

حجاب را در المپيک ممنوع کنيد!

4 سال محروميت کشتي گير کشورمان بخاطر دوپينگ

سوژه شدن حرکت ماتريکسي ورزشکار زن ايراني! عکس

حذف غيرمنتظره سرنا ويليامز از تنيس اوپن استراليا

بازگشت قدرتمندانه ماريا شاراپووا پس از دوپينگ و محروميت

شکست غيرمنتظره ماريا شاراپووا در تنيس اوپن استراليا

مصاحبه با دختري که يک قاتل ژاپني است! عکس

برنده مسابقه هيجان انگيز راجر فدرر با سرنا ويليامز که بود؟

2 برنز براي کشتي آزاد ايران در رقابت هاي جهاني

حمله تند سعيد معروف به رئيس فدراسيون واليبال! عکس

چهره ديگر سعيد معروف با ادبياتي زننده!

نتايج ضعيف کشتي فرنگي ايران در 4 وزن نخست قهرماني جهان

افشاگري هاي عجيب فرهاد ظريف در برنامه تلويزيوني درباره واليبال ايران

تيم جودو زنان و مردان پاري سن ژرمن را ببينيد! عکس

کتک زدن محمد موسوي در ديدار جنجالي شهرداري اروميه و پيام مشهد

معرفي سرمربي تيم ملي کشتي آزاد

احسان حدادي بي خيال طلاي المپيک 2020 شود!

احضار سرمربي تيم ملي بانوان براي پاسخگويي

رکوردشکني تيم واليبال بانوان ايران

بهترين خبر براي کشتي فرنگي: محمد بنا سرمربي ايران شد

ماجراي خيانت و ظلم رسول خادم از زبان شاگرد محمد بنا

آزمايش غيرمنتظره دوپينگ از احسان حدادي در منزلش!

قرعه دشوار در کشتي آزاد قهرماني جهان در انتظار ايراني ها

عکس: بُهت حسن يزداني پس از شکست غيرمنتظره مقابل حريف آمريکايي

قرعه ناباورانه در مسابقات کشتي جهاني 2018 براي حسن يزداني

مونا آشفته و مهسا صابري در ليگ ترکيه!

دردسر مائده برهاني در اولين بازي براي تيم ترکيه اي بخاطر داشتن حجاب

محمد موسوي زير حرف خودش زد!