آخرین اخبار

گزارش اختتاميه سي و هفتمين جشنواره فيلم فجر اخبار فرهنگي و هنري

گزارش اختتاميه سي و هفتمين جشنواره فيلم فجر

  بزرگنمايي:

چه خبر - از نپذيرفتن سيمرغ «مسخره‌باز» تا بوسه راهِ دور گوهر خيرانديش

آيين پاياني سي و هفتمين جشنواره فيلم فجر، از ساعت 18:30 امروز (دوشنبه 22 بهمن) در مرکز همايش‌هاي برج ميلاد آغاز شده است و برگزيدگان سيمرغ بلورين در حال معرفي هستند.
بعد از پخش سرود ملي، قرائت قرآن و نمايش کليپي با تصاوير مربوط به انقلاب در سالن همايش‌هاي برج ميلاد، مراسم اختتاميه سي و هفتمين جشنواره فيلم فجر با اجراي محمدرضا شهيدي‌فرد و خوشامدگويي او به همه حاضران در سالن، ادامه پيدا کرد.
حاضران در اين مراسم با شنيدن نام علي نصيريان و جمشيد مشايخي که در برج ميلاد حضور داشتند، اين بازيگران پيشکسوت را به گرمي تشويق کردند.

با دعوت شهيدي فرد از ابراهيم داروغه‌زاده، دبير سي و هفتمين جشنواره فيلم فجر روي صحنه آمد و در سخناني گفت:

«سي و هفتمين جشنواره فيلم فجر را در حالي به پايان مي‌بريم که براي سينماي ايران در اين سال اتفاقات مهمي رقم خورده است. سال 1397 پرمخاطب‌ترين سال سينماي ايران در دو دهه اخير بود و به تبع آن پررونق‌ترين و پرفروش‌ترين سال سينماي ايران به شمار مي‌آيد.
در اين ميان آنچه شايسته توجه است، استقبال تماشاگران از آثار متنوع و متعدد سينماي دفاع مقدس، مقاومت، کودک و هنري بود که در طول سال به نمايش درآمدند. در اين سال بيش از يکصد سالن جديد و نو به مجموعه سالن‌هاي سينمايي کشور اضافه شد.»

سالي پُربار براي سينماي ايران و جشنواره‌اي سخت براي داوران

او ادامه داد: «حضور موفق آثار سينماي ايران اعم از کوتاه، مستند و سينمايي در رويدادهاي جهاني همچنان ادامه داشت و علي‌رغم نوسانات اقتصادي ناشي از تحريم‌هاي ظالمانه دشمنان ايران، اقتصاد سينما در توليد و نمايش، اقتصادي پويا و توام با رشد بود.

داروغه‌زاده درباره کيفيت آثار جشنواره سي و هفتم توضيح داد:

«آثار حاضر در جشنواره سي و هفتم گواه آن است که سطح کيفي فيلم‌هاي سينمايي اين دوره نسبت به دوره‌هاي قبلي و نسبت به آثار سينماي ايران رشد قابل توجه و چشمگيري داشته است و اين همان چيزي است که منتقدان و علاقه‌مندان به سينما پس از شروع نمايش فيلم‌ها مي‌گفتند که سال، سال سختي براي داوران است و هر سال که سال سختي براي داوران باشد يعني آثار ممتاز زياد و آثار خوب فراوان است.»
دبير جشنواره فيلم فجر گفت:
«بي‌ترديد آنچه در تاريخ سينما از جشنواره سي و هفتم ثبت خواهد شد، همين ويژگي هاست. تنوع آثار حاضر در جشنواره، تنوع ژانر، تنوع موقعيت‌هاي خلق داستان، و وسعت جغرافياي آثار به تمامي ايران و شايد از همه مهمتر توجه و تمرکز آثار ارزشمند سينماي ايران بر مفاهيم و موضوعات داراي اولويت، وحدت ملي و منافع ملي و خلق آثار مهم و ارزشمند، باورپذير و مورد پسند علاقه‌مندان به سينما. رضايت بالاي تماشاگران و منتقدان از آثار اين دوره جشنواره گواه صادقي بر اين امر است که سينماي ايران در چهل سالگي انقلاب اسلامي به رغم تمايل و تلاش دشمنان براي نااميدسازي هنرمندان، تلاش شايسته و درخور و افزون نمود، تا سهم خود را در جشن هاي چهل سالگي انقلاب به خوبي و بيش از پيش ادا کند که جشنواره فيلم فجر براي سينماي ايران فقط يک رويداد هنري نيست بلکه بارزترين و باشکوه‌ترين جلوه اجتماعي و مردمي و فرهنگي هنري جشن‌هاي پيروزي انقلاب اسلامي است.»
او ادامه داد:
«با کمال تاسف و شايد به دليل اهميت آثار توليد شده، آنچه از ديد رسانه‌ها خصوصا رسانه‌هاي پايتخت در اين آيين باشکوه مغفول ماند، شور و نشاط و جريان اجتماعي ايجاد شده حول محور سينما در سراسر ايران بود. نمايش همزمان گزيده‌ آثار جشنواره در همه استان‌ها و در سراسر کشور، شرايطي فراهم نمود تا به عدالت اجتماعي نزديک شويم و جشنواره فيلم فجر، مردم سراسر ايران را در بر گيرد و همه آنان را در اين رويداد در چهل سالگي انقلاب اسلامي شريک سازد. صف‌هاي طولاني علاقه‌مندان به تماشاي آثار و سانس‌هاي فوق‌العاده براي بيش از 10 فيلم و ادامه نمايش‌ها در قالب سينماها تا ساعت 3 بامداد، جشنواره امسال را جشنواره‌اي متمايز ساخته بود.»
داروغه‌زاده سخنان خود را چنين پايان داد:
«از همه همکارانم، خصوصا هيئت‌هاي محترم داوري که مي‌دانم و مي‌دانيد که در سخت‌ترين سال براي قضاوت آثار، تلاش کردند شايسته‌ترين و عادلانه‌ترين قضاوت‌ها را انجام دهند، سپاس‌گزارم. امشب، تمام سينماي بزرگ ايران پيروز هستند و سربلند، همه نامزد شده‌ها و نشده‌ها، همه فيلم‌هاي پذيرفته‌ شده و نشده، و همه سينماي ايران از فردا راهي براي دستيابي به قله‌هاي هنوز فتح نشده را آغاز خواهند کرد. براي سينماي ايران، در اين راه طولاني توفيق و سعادت آرزو مي‌کنم.»

پرواز سيمرغ‌هاي بخش‌هاي فيلم کوتاه، مستند، انيميشن و نگاه نو

پس از سخنراني دبير جشنواره، نوبت به اهداي جوايز فيلم‌هاي بخش نگاه نو، فيلم‌هاي کوتاه، مستند و انيميشن رسيد که به اين منظور، محمد آفريده، حبيب احمدزاده، آيدا پناهنده، سعيد سهيلي و مازيار ميري به عنوان داور روي صحنه رفتند.
با اعلام راي هيئت داوران، سيمرغ بلورين بهترين فيلم کوتاه به «بچه‌خور» به کارگرداني محمد کارت اهدا شد.

اين فيلمساز در سخناني پس از دريافت جايزه‌اش با تشکر از داوران گفت:

«خيلي خوشحالم که اين جايزه را مي گيرم و از همه عوامل فيلم تشکر مي کنم. اميدوارم که هميشه حضور جدي فيلم کوتاه و مستند در جشنواره فيلم فجر استمرار داشته باشد.»
سيمرغ بلورين بهترين فيلم مستند به فيلم «بهارستان؛ خانه ملت» به کارگرداني بابک بهداد اهدا شد.

اين کارگردان پس از دريافت سيمرغ بلورين بخش مستند گفت:

«از همه عوامل فيلم و هيات انتخاب و هيات داوري تشکر مي کنم. سينماي مستند امروز ما جسور و خلاق است که سينماي داستاني را تحت تاثير خودش قرار داده و در عرصه جهاني جايزه مي‌گيرند ولي متاسفانه در داخل توجهي به آن‌ها نمي‌شود. اميدوارم مشکلات سينماي ايران به زودي حل شود.»

همايون غني‌زاده جايزه‌اش را نپذيرفت

سيمرغ بلورين بهترين فيلم در بخش نگاه نو هم به فيلم «مسخره‌باز» به کارگرداني همايون غني‌زاده اهدا شد.

براي دريافت اين جايزه، خيال محمد، يک مهاجر افغانستاني روي صحنه آمد و متني را به اين شرح خواند:

«اسم من خيال محمد است. نزد آقاي غني‌زاده کار مي‌کنم. من يک مهاجر افغانستاني هستم. از ايشان خواستم اگر توانست امروز از مشکلات مهاجران افغانستاني بگويد و بگويد که زندگي درد دارد. ايشان از من خواست به جاي ايشان اينجا حاضر شوم و خودم از مشکلات مهاجران بگويم و بگويم زندگي درد دارد. در راه فکر کردم مگر مشکلات ما را همه نمي‌دانند؟ مشکلات تحصيلي، دانشجويي، امتيازات حقوقي و اجتماعي اما خود مردم ايران مگر مشکلات کم دارند؟ براي همين ديگر نيکو نيافتم در اين شرايط گله کنم. امروز بايد فقط حرف‌هاي خوب بزنيم. مي‌خواهم از اين فرصت استفاده کنم و مردم ايران را سپاس گويم. امروز که آفتاب اميد در افغانستان دميدن گرفته ما مردم افغانستان به پاس سال‌هاي ميزباني شما برايتان آرزوي عبور از مشکلات و بحران ها مي‌کنيم. اميد که رنگ آرامش دوباره به کشور بازگردد.»

سپس خيال محمد، نامه‌اي از همايون غني‌زاده، کارگردان برگزيده نگاه نو را به اين شرح خواند:

«نامه‌اي از همايون غني‌زاده که بايد موفق شده باشد نگاهي نو به جشنواره تزريق کرده باشد. من که اين نامه را مي‌خوانم حاکي از آن است که اين اتفاق رخ داده. لذا با ابراز خرسندي از ايجاد فرصت حضور در جشنواره امسال، اينجانب همايون غني‌زاده از پذيرفتن اين جايزه معذورم اميد که در دوره‌هاي ديگري کارگردان مقبول‌تري براي جشنواره باشيم.»

تعظيم گوهر خيرانديش دربرابر آزادگان جنگ تحميلي

اين مراسم با پخش بخش‌هايي از فيلم سينمايي «23 نفر» ادامه يافت. شهيدي‌فرد هم با اشاره به چند فيلم‌ِ اين دوره از جشنواره که براساس وقايع تاريخي يا شخصيت‌هاي تاريخي ساخته شده‌اند؛ از «23 نفر»، «شبي که ماه کامل شد» و «غلامرضا تختي» نام برد. او در ادامه، اسامي آزادگاني را که فيلم «23 نفر» براساس زندگي آنان ساخته شده است، خواند و از اين آزادگان دعوت کرد تا به همراه بازيگراني که نقش آنان را بازي کرده بودند، روي صحنه حاضر شوند. هم‌زمان با حضور آزادگان روي صحنه، حاضران در سالن برج ميلاد، آنان را ايستاده تشويق کردند.

گوهر خيرانديش، بازيگر با سابقه که براي تقدير از آزادگان روي صحنه حضور يافته بود، در سخناني گفت:

«من سلام و تعظيم مي‌کنم به اين قهرمانان کشورم. استادم جناب آقاي نصيريان و جناب آقاي مشايخي، ببخشيد که من ِکوچکترين جاي شما را مي‌گيرم. به سينما رفته بودم ولي با اين پاي آسيب ديده نتوانستم بيشتر فيلم‌ها را ببينم. من براي ديدن «مردي بدون سايه» و «قصر شيرين» به سينما آستارا رفته بودم. وسط اين دو فيلم، اکران «بيست و سه نفر» بود که فکر مي‌کردم با يک فيلم جنگي که لابد حمايت‌هاي دولتي را دارد روبه‌رو خواهم شد و مي‌خواستم آن را نبينم. اما وقتي فيلم شروع شد، من ديگر نتوانستم آن را رها کنم. به خودم مي‌گفتم اگر فرزندان ما در جواني و نوجواني بخواهند اينقدر رشادت به خرج بدهند تا يک وجب از خاک ما به دست بيگانه نيفتد و اينجور عمر خود را در اسارت بگذرانند، ما بايد چه کنيم؟»
او ادامه داد: «من شاهد يک فيلم با استانداردهاي جهاني بودم. بعد از 130 فيلم که بازي کردم و فيلم‌هايي که ديدم، قاب‌بندي‌ها، فيلمبرداري و بازي گرفتن از نابازيگران در اين کار آن‌قدر درخشان بود که همه را درگير خود کرد.»

اين بازيگر با سابقه با اشاره به اتفاقي که سال 1381 در مراسم اختتاميه جشنواره فيلم حقيقت در شهر يزد برايش اتفاق افتاد و او به دليل دست دادن و بوسيدن سر يکي از جوانان فيلمساز به 74 ضربه شلاق تعليقي محکوم شد، در سخناني به شوخي گفت:

«در آن سال، قاضي دادگاه به لهجه شيرين يزدي به من گفت دوباره اگر خواستي اين کار را بکني، از دور روي ديگران را ببوس. براي همين من از پشت همين تريبون و با فاصله، روي همه اين آزادگان عزيز را که به خاطر کشور از خود گذشتند، مي‌بوسم.»
اين خبر در حال تکميل شدن است...

بيشتر بدانيد : شوک بزرگ در اختتاميه جشنواره فيلم فجر 97


منبع: khabaronline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فرزاد حسني، نيما شاهرخ شاهي، متين ستوده در اکران رالي ايراني 2

انتقاد صريح رضا کيانيان از زيرآب زني ها در جشنواره جهاني فجر 98

فيلمي که داريوش فرهنگ به همسر اولش، سوسن تسليمي تقديم کرد

پوريا پورسرخ، مهراوه شريفي نيا، شبنم قليخاني در جشنواره فجر

چهره خاص هديه تهراني روي پوستر بين المللي فيلم + عکس

فروش آلبوم شجريان به نفع سيل زدگان + عکس و آدرس مراسم امضا

روز چهارم جشنواره و استقبال پرشور مردم از نيکي کريمي! + عکس

شوخي پيمان قاسم خاني با ليگ 2 در جشنواره فيلم فجر

ژست خودماني مهران مديري و پيمان قاسم خاني + عکس

تصوير پارسا پيروزفر و باران کوثري در پوستر بي حسي موضعي + عکس

زيبا کرمعلي، الميرا دهقاني، فرشته حسيني و... در جشنواره فجر

منير فرمانفرماييان درگذشت

چهره جديد و متفاوت پارسا پيروزفر در جشنواره جهاني فجر

علي مصفا روي پوستر انگليسي فيلم سروش صحت + عکس

اميليا کلارک، دواين جانسون/ هنرمندان در بين 100 چهره تاثيرگذار 2019 + عکس

ريحانه پارسا، نويد محمدزاده، رضا داودنژاد و همسرش در جشنواره فجر

ماجراي شهاب حسيني و فيلم اولي هاي مهجور در جشنواره جهاني فجر

ديدگاه عباس کيارستمي درباره فيلمسازي درباره زندانيان

مهتاب کرامتي، فاطمه معتمد آريا و مريم معصومي در روز سوم جشنواره

رونمايي از پوستر «مصائب شيرين 2» فيلم خانوادگي داوودنژاد

عکس ترسناک شهاب حسيني روي پوستر يک فيلم

سوء استفاده دوباره ترامپ از سريال «بازي تاج و تخت»! + عکس

فيلم هاي جشنواره کن 2019 اعلام شد

مهناز افشار بر روي پوستر فيلم کارگردان ژاپني + عکس

ترلان پروانه، نگار جواهريان و بازيگران ديگر در جشنواره جهاني فجر

نويد محمدزاده پاي چوبه دار روي پوستر خارجي فيلم + عکس

اکران 2.5 ميليارد توماني «غلامرضا تختي» ويژه سيل زدگان + عکس

افتتاحيه سي و هفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر با کنايه به حاتمي کيا + عکس

تگزاس 2 با چه شرطي جايگزين فيلم توقيفي رحمان 1400 شد؟

نامگذاري خياباني به نام محمدرضا شجريان در تهران + عکس

نويد محمدزاده پس از يک سال نظرش را عوض کرد!

مريم اميرجلالي: عطاران تلفنم را جواب نمي دهد! + عکس

تصوير جالب از ستاره درگذشته بر روي پوستر جشنواره کن 2019 + عکس

هزينه جشنواره فجر 6.3 ميليارد تومان! +عکس

معرفي 6 نفر از مهمانان ويژه جشنواره جهاني فجر

داوران جشنواره جهاني فيلم فجر معرفي شدند + عکس

نارضايتي خالق بازي تاج و تخت Game of Thrones از پايان سريال

احمد اقتداري درگذشت + عکس وصيت نامه

براي سينماي ايران که فقط 15 بازيگر آقا و خانم دارد، متاسفم!

تاثير قيمت دلار بر زندگي سوپراستارهاي سينماي ايران!!

ستاره فيلم‌هاي «اينگمار برگمن» در 83 سالگي درگذشت

سازندگان GOT همزمان با پخش قسمت آخر به مکان نامعلوم مي روند!!

توقف اکران فيلم «رحمان 1400» به دليل تخلف در نمايش

امين حيايي، مهتاب کرامتي و ... در حال جمع آوري کمک هاي مردمي به سيل زدگان + عکس

جزئيات کنسرت خيريه شهرام ناظري براي سيل زدگان

معرفي چهار فيلم بخش جام جهان نما جشنواره‌ جهاني فجر

اين نقش انگ الناز شاکردوست بود!! + عکس

نقاشي اي که 30 سال پيش جمشيد مشايخي با عشق از چهره همسرش کشيد + عکس

جديدترين عکس ها از «ترميناتور» منتشر شد + عکس

مرگ بازيگر بريتانيايي حين اجرا روي صحنه!