آخرین اخبار

بدترين فيلم جشنواره فجر کدام فيلم است؟! اخبار فرهنگي و هنري

بدترين فيلم جشنواره فجر کدام فيلم است؟!

  بزرگنمايي:

چه خبر - رقابت بر سر عنوان «بدترين فيلم»/ خون خدا يا تيغ و ترمه؟

«مهر سيمرغ» عنوان بسته خبري-تحليلي روزانه‌اي است که به مرور متن و حاشيه سي‌وهفتمين جشنواره فيلم فجر مي‌پردازد. هر روز مي‌توانيد با «مهر سيمرغ» در جريان آخرين تحولات بزرگ‌ترين رويداد سينمايي کشور قرار بگيرد.
پنجمين روز جشنواره فيلم فجر از نظر ترکيب فيلم‌هاي به نمايش درآمده حالتي ويژه داشت؛ در ميان سه فيلم داستاني اکران شده در اين روز هم عنوان «بهترين فيلم جشنواره» مدعي تازه‌اي پيدا کرد و عنوان «بدترين فيلم جشنواره»!
امروز دوشنبه 15 بهمن‌ماه ششمين روز برگزاري سي‌وهفتمين جشنواره فيلم فجر است. با مرور متن و حاشيه پنجمين روز جشنواره در «مهر سيمرغ» همراه شويد.

فيلم روز؛ شبي که ماه کامل شد

ديروز هم وعده داده‌ بوديم که فيلم تازه نرگس آبيار ظرفيت تبديل شدن به غافلگيري روز پنجم جشنواره را دارد؛ رونمايي از «شبي که ماه کامل شد» در آخرين سانس نمايش روز پنجم جشنواره در پرديس ملت، با استقبال ويژه‌اي از سوي اصحاب رسانه و منتقدان مواجه شد تا جايي که براي نخستين بار مجموع ظرفيت چهار سالن پرديس ملت، پاسخگوي تعداد حاضران در کاخ جشنواره نبود و عده زيادي بر روي زمين به تماشاي فيلم نشستند.
اين استقبال ويژه و حضور پرشمار اصحاب رسانه در نشست خبري که به دليل تايم طولاني فيلم حوالي نيمه شب آغاز شد و تا بامداد امروز دوشنبه ادامه داشت هم مشهود بود.
اما فيلم «شبي که ماه کامل شد» چگونه فيلمي است و چرا رونمايي از آن اينچنين «بزم فجر سي و هفتم» را به اوج خود رساند؟ نرگس آبيار پس از فيلم‌هاي «اشيا از آنچه در آينه مي‌بينيد به شما نزديک‌ترند»، «شيار 143» و «نفس» اين‌بار تجربه‌اي به کل متفاوت از آثار قبلي‌اش را به سرانجام رسانده و فارغ از انتخاب هوشمندانه سوژه، در پرداخت و تکنيک روايت سينمايي يکي از بلندپروازانه‌ترين و جسورانه‌ترين فيلم‌هاي سال‌هاي اخير سينماي ايران را روانه پرده کرده است.
فيلم هم از نظر ساخت و هم از نظر محتوا و روايت، طبيعتا جاي نقد و بحث‌ونظر دارد و احتمالا مانند فيلم «غلامرضا تختي» ساخته بهرام توکلي، اين فيلم هم در روزهاي آينده سهم ويژه‌اي در صفحات نقد نشريات و مباحث تحليلي در محافل سينمايي به خود اختصاص خواهد داد.
«شبي که ماه کامل شد» نه فقط در مباحث فني مانند کارگرداني، فيلمبرداري، تدوين و صدا مي‌تواند از مدعيان جدي شکار سيمرغ باشد که در ترکيب بازيگران مقابل دوربين هم شانس بسيار بالايي براي توفيق در داوري‌ها دارد؛ از درخشش هوتن شکيبا و شبنم مقدمي گرفته تا بازي خيره‌کننده فرشته صدرعرفايي.

چهره روز؛ مرتضي اصفهاني

در ميان عوامل موفقيت فيلم سينمايي «شبي که ماه کامل شد» اما نمي‌توان از «ايده اوليه» و مهمتر از آن «فيلمنامه» گذشت اما در ميان ترکيب پرشمار عوامل حاضر در نشست خبري اين فيلم، جاي ايده‌پرداز و يکي از نويسندگان فيلمنامه خالي بود؛ مرتضي اصفهاني.
احتمالا براي شما هم جالب خواهد بود که بدانيد مرتضي اصفهاني باوجود حضور در محل برگزاري نشست، ترجيح داد در مقابل دوربين‌ها حاضر نشود تا همچنان يکي از چهره‌هاي موثر اما پشت‌پرده سينماي ايران باقي بماند.
نام «مرتضي اصفهاني» براي دنبال‌کنندگان فيلم‌هاي سياسي و امنيتي سال‌هاي اخير سينماي ايران، نام ناآشنايي نيست. اسمي که تا پيش از اين به‌عنوان مشاور در تيتراژ فيلم‌ها و سريال‌هاي مرتبط با مسائل امنيتي درج مي‌شد و حالا در فهرست عوامل «شبي که ماه کامل شد» در کنار نرگس آبيار به‌عنوان نويسنده فيلمنامه معرفي شده است.
اصفهاني که تا امروز با وجود همکاري و مشاوره در پروژه‌هايي مانند مجموعه «تعبير وارونه يک رويا» به کارگرداني فريدون جيراني و فيلم‌هاي سينمايي «امکان مينا» ساخته کمال تبريزي، «باديگارد» ساخته ابراهيم حاتمي‌کيا، «سيانور» ساخته بهروز شعيبي، «روباه» به کارگرداني بهروز افخمي و «ماجراي نيمروز» ساخته محمدحسين مهدويان، حضور بسيار کم‌رنگي در رسانه‌هاي سينمايي داشته است، در يکي از معدود مصاحبه‌هاي خود از سابقه مستندسازي‌اش گفته و اينگونه ورودش به عرصه سينما و تلويزيون را شرح داده است: «پس از توليد حدود سه هزار دقيقه مستند وارد کار سينما و تلويزيون شدم ولي هنوز کار اصلي‌ام مستندسازي است. مشوق من براي ورود به سينما آقاي کيميايي بود که با فيلم «ضيافت» آغاز شد و از آقاي حاتمي‌کيا آموختم که مي‌توان «به رنگ ارغوان» ساخت و هميشه به ايشان مديونم و براي مشورت «باديگارد» هم افتخار در کنارشان بودن را دارم. بعدها با «روباه» افخمي، «امکان مينا»ي تبريزي، «سيانور» شعيبي و «ماجراي نيمروز» در کنار مهدويان بودم.»
مرتضي اصفهاني اما در «شبي که ماه کامل شد» يک گام پيش‌تر آمده و اين‌بار نه‌بعنوان «مشاور» که در مقام «فيلمنامه‌نويس» و البته «ايده‌پرداز» يک فيلم سينمايي را به سرانجام رسانده اما بازهم تمايلي به «ديده شدن» در فضاي رسانه‌اي ندارد.
اصفهاني که به گفته فرهاد توحيدي (نويسنده فيلمنامه امکان مينا) از بازنشستگان وزارت اطلاعات است، ديشب در پرديس ملت حضور داشت، در کنار اصحاب رسانه به تماشاي «شبي که ماه کامل شد» نشست اما در نشست رسانه‌اي فيلم ترجيح داد نه در کنار عوامل فيلم و مقابل دوبين‌ها که در ميان خبرنگاران و پشت به دوربين‌ها قرار بگيرد.

بيشتر بدانيد : محبوب ترين فيلم هاي جشنواره فجر 97 + عکس

حاشيه روز؛ رقابت بر سر عنوان «بدترين فيلم»

روز دوم جشنواره و پس از نمايش «تيغ و ترمه» به کارگرداني کيومرث پوراحمد بسياري بر اين نظر توافق داشتند که عنوان «بدترين فيلم» جشنواره را مي‌توان به اين فيلم داد و حتي مسعود فراستي در برنامه «هفت» پيش‌بيني کرد که بعيد است تا پايان جشنواره فيلمي بدتر از اين ببينيم!
با اين وجود اما در ترکيب فيلم‌هاي اکران شده در روز پنجم جشنواره در پرديس ملت، «تيغ و ترمه» براي کسب اين عنوان يک رقيب جدي پيدا کرد؛ فيلم سينمايي «خون خدا» به کارگرداني مرتضي‌علي عباس‌ميرزايي که در روزهاي نخست به‌واسطه اعلام انصراف از حضور در جشنواره از سوي تهيه‌کننده چند ساعتي «خبرساز» شد، روز گذشته در حالي در نخستين سانس پرديس ملت روي پرده رفت که مخاطبان با اثري به‌معناي واقعي کلمه «عجيب» مواجه شدند؛ از ايده و داستان گرفته تا ساختار.
فيلم که به گفته تهيه‌کننده و کارگردانش قرار بوده اداي ديني به «عاشورا، محرم و سيدالشهداء» باشد، در مرحله همين اداي دين باقي مي‌ماند و با ايده عجيب رسيدن يک چک ميلياردي به يک کارتن‌خواب از طريق غذاي نذري(!) فضايي خلق مي‌کند که بيشتر به يک موزيک‌ويدئوي 80 دقيقه‌اي مي‌ماند تا فيلم سينمايي.
حالا و در نيمه راه برگزاري دو فيلم «خون خدا» و «تيغ و ترمه» را مي‌توان جدي‌ترين مدعيان عنوان «بدترين فيلم جشنواره سي‌وهفتم فيلم فجر» قلمداد کرد. آيا اين دو فيلم رقيب تازه‌اي در ادامه راه پيدا خواهند کرد؟

وعده روز؛ فجر به ثبات مي‌رسد؟

«سياست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي همه جشنواره‌هاي فجر همينطور جشنواره فيلم همين است که به يک سازوکار نهايي برسيم، قرار است آيين‌نامه‌اي که جشنواره‌ها در حال حاضر در اختيار دارند را تکميل و تا پايان سال همه آن را منتشر کنند، همچنين از روزنامه‌نگاران، هنرمندان و صاحب‌نظران حوزه مربوطه بخواهند آن‌ها را تکميل کنند و درباره آن نظر دهند تا چارچوب اصلي آن در طول سال‌هاي آينده تغيير نکند.»؛ اين اظهارات حسين انتظامي سرپرست سازمان سينمايي که در گفتگو زنده تلويزيوني با برنامه «باهمستان» از شبکه جام‌جم عنوان شد را مي‌توان يکي از مهمترين وعده‌هاي مطرح شده از سوي مديران سينمايي درباره جشنواره فجر در روزهاي اخير دانست.
نداشتن ثبات يکي از کليدي‌ترين و مهمترين انتقادات وارد بر جشنواره فيلم فجر پس از نزديک به چهاردهه برگزاري است و عملي شدن وعده‌ انتظامي مي‌تواند تحولي جدي در زمينه هويت‌يابي تازه و اجراي کم‌نقص‌تر اين رويداد در آينده به همراه داشته باشد.
البته نمي‌توان فراموش کرد که چنين آيين‌نامه‌اي بايد تبديل به سندي بالادستي شود تا تغيير و تحول مديران سينمايي چه در سطح دبير جشنواره و چه در سطوح بالاتر مانند رياست سازمان سينمايي، اجراي آن را با تلاطم مواجه نکند!

بيشتر بدانيد : نوسانات ارز در قالب فيلم سينمايي جشنواره فجر

بيشتر بدانيد : فيلم «تختي» بي طرفانه و بدون تحريف ساخته شده؟

بيشتر بدانيد : علي مصفا: هديه تهراني مرا ترغيب به بازي در «روزهاي نارنجي» کرد

بيشتر بدانيد : سرخ پوست، فيلمي که مي‌شود با آن دوباره عاشق سينما شد


منبع: mehrnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فرزاد حسني، نيما شاهرخ شاهي، متين ستوده در اکران رالي ايراني 2

انتقاد صريح رضا کيانيان از زيرآب زني ها در جشنواره جهاني فجر 98

فيلمي که داريوش فرهنگ به همسر اولش، سوسن تسليمي تقديم کرد

پوريا پورسرخ، مهراوه شريفي نيا، شبنم قليخاني در جشنواره فجر

چهره خاص هديه تهراني روي پوستر بين المللي فيلم + عکس

فروش آلبوم شجريان به نفع سيل زدگان + عکس و آدرس مراسم امضا

روز چهارم جشنواره و استقبال پرشور مردم از نيکي کريمي! + عکس

شوخي پيمان قاسم خاني با ليگ 2 در جشنواره فيلم فجر

ژست خودماني مهران مديري و پيمان قاسم خاني + عکس

تصوير پارسا پيروزفر و باران کوثري در پوستر بي حسي موضعي + عکس

زيبا کرمعلي، الميرا دهقاني، فرشته حسيني و... در جشنواره فجر

منير فرمانفرماييان درگذشت

چهره جديد و متفاوت پارسا پيروزفر در جشنواره جهاني فجر

علي مصفا روي پوستر انگليسي فيلم سروش صحت + عکس

اميليا کلارک، دواين جانسون/ هنرمندان در بين 100 چهره تاثيرگذار 2019 + عکس

ريحانه پارسا، نويد محمدزاده، رضا داودنژاد و همسرش در جشنواره فجر

ماجراي شهاب حسيني و فيلم اولي هاي مهجور در جشنواره جهاني فجر

ديدگاه عباس کيارستمي درباره فيلمسازي درباره زندانيان

مهتاب کرامتي، فاطمه معتمد آريا و مريم معصومي در روز سوم جشنواره

رونمايي از پوستر «مصائب شيرين 2» فيلم خانوادگي داوودنژاد

عکس ترسناک شهاب حسيني روي پوستر يک فيلم

سوء استفاده دوباره ترامپ از سريال «بازي تاج و تخت»! + عکس

فيلم هاي جشنواره کن 2019 اعلام شد

مهناز افشار بر روي پوستر فيلم کارگردان ژاپني + عکس

ترلان پروانه، نگار جواهريان و بازيگران ديگر در جشنواره جهاني فجر

نويد محمدزاده پاي چوبه دار روي پوستر خارجي فيلم + عکس

اکران 2.5 ميليارد توماني «غلامرضا تختي» ويژه سيل زدگان + عکس

افتتاحيه سي و هفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر با کنايه به حاتمي کيا + عکس

تگزاس 2 با چه شرطي جايگزين فيلم توقيفي رحمان 1400 شد؟

نامگذاري خياباني به نام محمدرضا شجريان در تهران + عکس

نويد محمدزاده پس از يک سال نظرش را عوض کرد!

مريم اميرجلالي: عطاران تلفنم را جواب نمي دهد! + عکس

تصوير جالب از ستاره درگذشته بر روي پوستر جشنواره کن 2019 + عکس

هزينه جشنواره فجر 6.3 ميليارد تومان! +عکس

معرفي 6 نفر از مهمانان ويژه جشنواره جهاني فجر

داوران جشنواره جهاني فيلم فجر معرفي شدند + عکس

نارضايتي خالق بازي تاج و تخت Game of Thrones از پايان سريال

احمد اقتداري درگذشت + عکس وصيت نامه

براي سينماي ايران که فقط 15 بازيگر آقا و خانم دارد، متاسفم!

تاثير قيمت دلار بر زندگي سوپراستارهاي سينماي ايران!!

ستاره فيلم‌هاي «اينگمار برگمن» در 83 سالگي درگذشت

سازندگان GOT همزمان با پخش قسمت آخر به مکان نامعلوم مي روند!!

توقف اکران فيلم «رحمان 1400» به دليل تخلف در نمايش

امين حيايي، مهتاب کرامتي و ... در حال جمع آوري کمک هاي مردمي به سيل زدگان + عکس

جزئيات کنسرت خيريه شهرام ناظري براي سيل زدگان

معرفي چهار فيلم بخش جام جهان نما جشنواره‌ جهاني فجر

اين نقش انگ الناز شاکردوست بود!! + عکس

نقاشي اي که 30 سال پيش جمشيد مشايخي با عشق از چهره همسرش کشيد + عکس

جديدترين عکس ها از «ترميناتور» منتشر شد + عکس

مرگ بازيگر بريتانيايي حين اجرا روي صحنه!