آخرین اخبار

حقوق مجريان تلويزيون! عادل فردوسي‌پور تا احسان عليخاني تلويزيون

حقوق مجريان تلويزيون! عادل فردوسي‌پور تا احسان عليخاني

  بزرگنمايي:

چه خبر - مجريان واقعا چقدر دستمزد مي گيرند؟

در روزهايي که همه به دنبال شفافيت در مسائل مالي و درآمدهاي سازمان‌هاي مختلف هستند آيا صداوسيما هم به شفافيت براي مخاطبان پايبند است؟ اين‌ روزها، ابهام‌هاي حقوقي و مالي، شکاف‌هايي عميق در افکار عمومي کشورمان ايجاد کرده است. مردم تشنه شنيدن هستند و سخت در تلاش براي افشاي رازهاي پس پرده و چه بسيار سلبريتي‌هاي محبوبي که در قاب رسانه‌ملي در مقام منتقد اجتماعي از اين شکاف طبقاتي سخن مي‌گويند. کت و شلوارهاي شيک و پيراهن‌هاي يقه سفيدشان را مرتب مي‌کنند و زل مي‌زنند به عدسي دوربين و از اين تبعيض سخن مي‌گويند. از حقايقي که مردم دوست دارند بشنوند و چه خوب است که همه چيز شفاف باشد. درست مثل ابتکار سامانه شفافيت. آنها اين را از همه مي‌پرسند اما اصلا دوست ندارند کسي اين سوال را از خودشان بپرسد!
چه بالاتر از اينکه عالي‌ترين مقامات کشورمان، همه ارکان نظام را توصيه به شفاف‌سازي و تلاش براي شفافيت را از توصيه‌هاي ديني‌مان عنوان کرده‌اند. رسانه ملي بايد بر اين اساس آينه شفافيت باشد. آنها بايد پرسش‌گري کنند و از همه مسئولين اجرايي و قانون‌گذار و ناظر و ديگر سطوح بپرسند و پرسش‌ها را البته شفاف منتشر کنند. در کنارش اما خودشان بايد به‌قدري شفاف باشند تا کسي وقتي از درآمدهاي خود آنها پرسيد به لکنت نيفتند. ولي کافي است از مديران ارشد تلويزيون اين سوال را بپرسيد: «سلبريتي‌هاي روي آنتن‌تان چقدر براي هر شب اجرا مي‌گيرند؟»، آن وقت يکي گوشي‌اش را جواب نمي‌دهد. يکي مي‌گويد بعدا خبرتان مي‌کنم. يکي مي‌گويد باشد حضوري و بقيه هم از عرفي رايج مي‌گويند که معلوم نيست دقيقا دقيقه‌اي چند است. انگار شفافيت خوب است اما فقط براي ديگران!

شفاف‌سازي؟ شايد بعدا!

براي تهيه اين گزارش، مديران تلويزيوني اولين کساني بودند که به سراغ‌شان رفتيم تا درباره ساز و کار تعيين ميزان دستمزدهاي مجري‌هاي تلويزيون از آنها سوال کنيم. مجيد زين‌العابدين، مدير سابق شبکه پنج و مدير فعلي شبکه يک، محمد احساني مدير شبکه نسيم و محمدحسين رنجبران، مدير روابط عمومي سازمان صداوسيما افرادي بودند که به دفعات با آنها تماس گرفتيم. مدير شبکه اول که عليرغم پيامکي که برايش ارسال کرديم و معرفي خودمان و سوژه مورد نظرمان علاقه‌اي به پاسخگويي در اين مورد نداشت يا شايد پاسخي در اين‌باره پيدا نکرد.

درآمد مجري تلويزيون,حقوق مجري تلويزيون,پردرآمدترين مجريان تلويزيون
عادل فردوسي پور مجري برنامه نود

محمد احساني وقتي سوژه‌مان را شنيد، گفت دراين‌باره تلفني پاسخ نمي‌دهد و در مقابل درخواست ما براي تعيين زماني براي مصاحبه حضوري، متاسفانه تماس تلفني را قطع کرد و محمدحسين رنجبران هم که مدت‌هاست تمايلي به پاسخگويي در هيچ زمينه‌اي ندارد، در مقابل تماس‌ها و پيامک‌هاي خبرنگار خبرآنلاين، خواست تا سوژه موردنظر را پيامک کنيم و بعد لزومي به پاسخگويي نديد و ترجيح داد سکوت اختيار کند! البته اين اولين بار نيست که مديران تلويزيون علاقه‌اي به پاسخ دادن به سوال رسانه‌ها ندارند و دور از دسترس بودن هميشه شاخصه مهم آنها بوده است. اين سوژه هم اولين سوژه‌اي نيست که مديران تلويزيون در مقابل آن سکوت مي‌کنند، هرچند مي‌توانستند به راحتي و با پاسخ دادن به يک سوال به بسياري از شايعات در زمينه پرداخت دستمزدهاي نجومي در تلويزيون پايان دهند؛ هرچند اين اتفاق اين‌بار که رخ نداد. شايد بعدا اتفاقات بهتري بيفتد.

250 هزارتومان براي هر ساعت!؟

اما آيا مي‌توان رقم دقيقي براي دستمزد مجري‌هاي تلويزيون اعلام کرد؟ آنها که بيشتر آنتن دارند و کمتر مي‌گيرند و آنها که کمتر آنتن دارند اما رقم‌هاي درشت‌تري براي دريافتي‌هايشان در فضاي مجازي منتشر شده است. طبيعتا تفاوت سلبريتي‌اي که مخاطب خاص خودش را دارد با مجري‌هاي معمول تلويزيون مي‌تواند از زمين تا آسمان باشد اما اينکه چه کسي چقدر بگيرد را چه کسي مشخص مي‌کند؟

محمدحسين رضوي، تهيه‌کننده برنامه‌ «پنج ستاره» با اجراي حميد گودرزي، درباره سازوکار پرداخت دستمزد به مجري‌ها مي‌گويد:

«تلويزيون براي پرداخت دستمزد مجري‌ها دو شيوه دارد. شيوه کدي که تلويزيون به نيابت از تهيه‌کننده دستمزد مجري را پرداخت مي‌کند و شيوه دقيقه‌اي که دستمزد عوامل تقسيم مي‌شود و دراختيار تهيه‌کننده قرار مي‌گيرد تا به آنها پرداخت کنند.»

رضوي در واکنش به اين پرسش که رقم‌هاي بالاي پرداختي به مجريان از کجا مي‌آيد، پاسخ مي‌دهد:

«در مجري‌ها هم استثنائاتي وجود دارد ولي در 90درصد موارد دستمزدها به صورت کدي پرداخت مي‌شود. مثلا حميد گودرزي با ما قرارداد دارد ولي طبق برآوردي که در جلسه اوليه انجام مي‌گيرد، دستمزد او تعيين مي‌شود و از سوي تلويزيون به او پرداخت مي‌شود.»

درآمد مجري تلويزيون,حقوق مجري تلويزيون,پردرآمدترين مجريان تلويزيون
حميد گودرزي مجري مسابقه پنج ستاره

او درباره رقم نرمال دريافتي مجري‌هاي تلويزيون توضيح مي‌دهد:

«به طور نرمال مجري‌ها براي اجراي يک برنامه زنده 60 دقيقه‌اي، 150 تا 250 هزارتومان دريافت مي‌کنند. اين درباره مجرياني است که در سامانه مجري‌هاي تلويزيون ثبت شده‌اند.»

صحبت‌هاي رضوي را يکي از مجري‌هاي تلويزيون که علاقه‌اي نداشت، نامش ذکر شود، اين‌طور تاييد مي‌کند:

«درباره برنامه‌هايي که اسپانسر ندارند رقم دريافتي مجري در همين حدود است. همين الان من برنامه‌اي روي آنتن دارم که براي اجراي هر قسمتش 200هزارتومان دريافت مي‌کنم. اما برنامه‌هايي که اسپانسر دارند اصلا اين حرف‌ها نيست. مثلا من شنيده‌ام که مجري‌هاي مطرحي مثل احسان عليخاني و رضا رشيدپور يا حتي عادل فردوسي‌پور که خودشان هم تهيه‌کننده هستند و هم اجرا مي‌کنند، براي برنامه خودشان اسپانسر مي‌آورند و علاوه بر دستمزد معمول اجرا، از رقم پرداختي اسپانسر به تلويزيون هم درصدي برمي‌دارند که رقم کمي هم نمي‌شود.»

مورد متفاوت مجري - تهيه‌کننده

در مورد مجري تهيه‌کننده‌ها، آگاهي از رقم خالص دريافتي‌شان امکان‌پذير نيست. مثلا هيچ‌وقت کسي رقمي قطعي براي درآمد عادل فردوسي‌پور از برنامه «نود» يا احسان عليخاني از «ماه عسل» اعلام نکرده است؛ برنامه‌هايي که سال‌هاست پخش مي‌شوند و هميشه هم بيشترين آمار مخاطب و بالتبع بيشترين و بهترين درخواست‌ها براي اسپانسرينگ را داشته‌اند.

درآمد مجري تلويزيون,حقوق مجري تلويزيون,پردرآمدترين مجريان تلويزيون
احسان عليخاني مجري برنامه ماه عسل

البته براي مثال احسان عليخاني يکي دوبار در برنامه‌هاي مختلف به درآمدش از «ماه عسل» اشاره کرده است. همين چند ماه پيش هم که ماجراهاي موسسه ثامن پيش آمده بود، او در برنامه «حالا خورشيد»، يک سري عدد و رقم مبهم براي دفاع از خود عنوان کرد که هيچ‌ نقطه تاريکي را در اين زمينه روشن نکرد. يا مثلا عادل فردوسي‌پور يک بار در اوايل دهه 90 رقم درآمدش از برنامه «نود» را يک و نيم ميليون تومان در ماه اعلام کرده بود که البته براي امروز، هيچ رقم دقيقي در اين زمينه وجود ندارد.
تمايل مجري‌هايي که در تلويزيون ستاره مي‌شوند به تهيه‌کنندگي برنامه‌هاي خودشان، نشان مي‌دهد رقم‌ها قطعا آنقدري جذاب است که مجري‌ها علاوه بر اجرا که بايد تمرکز خود را روي آن بگذارند به تهيه‌کنندگي که اتفاقا بسيار پرزحمت هم هست ورود مي‌کنند و ديگر حاضر به اجراي برنامه‌هايي که ديگري تهيه‌کننده‌اش باشد، نيستند.

اسپانسرهاي رنگارنگ تلويزيون و سلبريتي‌هاي تازه‌وارد!

اين روزها کنترل تلويزيون را که به دست بگيري و هر شبکه‌اي را انتخاب کني، يک بازيگر شيک مي‌بيني که رو به دوربين ايستاده و يک اپليکيشن خاص را تبليغ مي‌کند يا از بيننده‌ها مي‌خواهد ستاره... مربع را بگيرند و کلي جايزه برنده شوند! درباره اين اسپانسرهاي جديد که رقابتي سخت با يکديگر دارند و هر بار اتفاقي تازه را در اين رسانه رقم مي‌زنند و کم مانده تام کروز و برد پيت را براي اجرا در تلويزيون ايران بياورند، بحث و گفت‌وگو بسيار است؛ مثل اين‌که از کجا پيدايشان شد و تلويزيون را قرق کردند و معادلات بسياري را در اين رسانه به هم زدند.

درآمد مجري تلويزيون,حقوق مجري تلويزيون,پردرآمدترين مجريان تلويزيون
محمدرضا گلزار مجري مسابقه برنده باش

مثلا فکرش را بکنيد اگر اسپانسري در کار نبود، چقدر ممکن بود محمدرضا گلزار روي آنتن تلويزيون بيايد؛ بازيگري که ده سالي بود حتي گفته مي‌شد ممنوع‌التصوير است. گلزار به لطف همين اسپانسرها حالا هفته‌هاست برنامه‌اي را اجرا مي‌کند و در آن رخ به رخ با بيننده صحبت مي‌کند و تصويرش در نماهاي مختلف روي آنتن مي‌رود. اما نکته‌اي که درباره اين هنرپيشه گران سينما وجود دارد و از پيش از روي آنتن رفتن «برنده باش» بارها و بارها به آن پرداخته شده، رقم دستمزدش براي اين اجراي تلويزيوني است. يک بار گفتند او 15 ميليارد تومان گرفته، بار ديگر يک تهيه‌کننده تلويزيوني رقم دستمزدش را هشت و نيم ميلياردتومان اعلام کرد و يک بار هم يک رسانه در گزارشي نوشته بود که او در سود خالصي که از طريق فروش سوالات در اپليکيشن برنامه به جيب اسپانسرها مي‌رود، سهيم است. هاشم رضايت اما تمام اين رقم‌ها را تکذيب مي‌کند.

او که پيش از «برنده باش»، برنامه «دورهمي» را با اجراي مهران مديري براي تلويزيون تهيه کرده بود، مي‌گويد:

«تا الان که ما با اسپانسرها صحبت کرديم هنوز اپليکيشن «برنده باش» به درآمدزايي نرسيده که بخواهد سودي هم به گلزار بدهد.»

درآمد مجري تلويزيون,حقوق مجري تلويزيون,پردرآمدترين مجريان تلويزيون
مهران مديري در دورهمي

اين تهيه‌کننده البته درباره رقم دقيق دستمزد سلبريتي‌ها براي اجرا در تلويزيون به سوالات ما پاسخ نمي‌دهد و تنها به تکذيب رقم‌ها بسنده مي‌کند. مثلا اين‌که «هشت و نيم ميليارد از اساس غلط است. دوستان رسانه‌اي مي‌توانند هر رقمي که دوست داشتند بگويند. مثل اينکه يک بار مهران مديري در پاسخ به چنين موضوعي گفت اصلا شما بگوييد من صدميليون براي هر شب اجرا مي‌گيرم!»

هاشم رضايت در اين زمينه به دفاع از تلويزيون مي‌پردازد و مي‌گويد:

«پرداخت تلويزيون به مجري‌ها و بازيگرهايي که وارد کار اجرا مي‌شوند، متعادل است. اتفاقا در خارج از تلويزيون است که رقم‌هاي نجومي مي‌دهند. صداوسيما در مقابل پرداخت‌هاي نجومي مقاومت مي‌کند و اجازه نمي‌دهد بالاتر از نُرمي که در نظر دارد رقمي پرداخت شود.»
با اين شرايط، به نظر مي‌رسد تا زماني که قراردادها و ساز و کار حضور اسپانسرها در صدا و سيما شفاف نباشد، نمي‌توان به مشخص شدن ميزان حقوق مجريان هم اميدي داشت.

بيشتر بدانيد : آيا مي دانيد دستمزد مجريان تلويزيون چقدر است؟

بيشتر بدانيد : گران‌ترين مجريان تلويزيون را بشناسيد!! (+عکس)

بيشتر بدانيد : دستمزد مجريان تلويزيون چقدر است؟

بيشتر بدانيد : يک ليست بلندبالا از مجريان ممنوع‌التصوير تلويزيون + تصاوير


منبع: khabaronline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بازيگران آينه عبرت/ از ممنوع الکاري تا شراکت با بابک زنجاني + عکس

نکات کليدي سريال بازي تاج و تخت براي درک اتفاقات فصل هشتم ( قسمت 2)

نکات کليدي سريال بازي تاج و تخت براي درک اتفاقات فصل هشتم ( قسمت 1)

نقد و بررسي قسمت اول فصل هشتم سريال بازي تاج و تخت + عکس

سريال هاي رمضاني تلويزيون: از کشف حجاب تا دلدادگي + عکس

چگونه جان اسنو و دنريس در دنياي «بازي تاج و تخت فاميل» مي شوند؟

ترسناک ترين سريال ها، مختص عاشقان ترس و هيجان ! + عکس

سوالات مهم و بي جواب در مورد فصل پاياني سريال «بازي تاج و تخت»

26 سريال برتر سال 2019 بر اساس آراي IMDB

رکود کريس آنجل در برنامه «عصر جديد» زده شد ولي داوران درک نکردند!!

حميد گودرزي: در جشنواره جام جم ناراحتي من به خاطر محمدرضا گلزار نبود!!

کدام بازيگران سريال «بازي تاج و تخت» در فصل 8 بايد بميرند!!

معرفي سريال هاي جديد تلويزيون براي پخش در سال 98 + عکس

بازيگران «بازي تاج و تخت» روي فرش قرمز فصل 8 سريال

سانسور صحبت هاي جنجالي مهران مديري در ويژه برنامه دورهمي + فيلم

چالش هاي يلدا قشقايي بازيگر سريال «بر سر دوراهي»

تصميم جديد بهنوش بختياري در سال جديد براي حضور در فضاي مجازي

گفت و گو با حامد سريال «برسردوراهي» + عکس

دستمزد بازيگران سريال «بازي تاج و تخت» براي هر فصل و سود خالص آنها

بچه داري و استراحت: برنامه رامبد جوان براي نوروز! + عکس

جزئيات برنامه هاي نوروز 98 تلويزيون: از خندوانه و دورهمي تا عصر جديد

سانسور کردن «ابي» در عصر جديد عليخاني!! + فيلم

گزارشي از پشت صحنه سريال «بر سر دوراهي» + عکس جديد

جنجال هاي جشنواره جام جم / از انصراف مديري تا حذف عادل!

عکس هاي جديد از سريال تلويزيوني «ستايش 3»

تريلر جديد فصل هشتم سريال بازي تاج و تخت Game of Thrones

هر آنچه مي خواهيد درباره برنامه هاي نوروز تلويزيون 98 بدانيد

پوسترهاي فصل هشتم «بازي تاج و تخت» منتشر شد + عکس

جديدترين تصاوير از سريال خنده دار نوروزي «ن. خ» سعيد آقاخاني

سکانس هاي آزار دهنده «تاج و تخت» که براي بازيگران نيز دردناک بود! + عکس

نگاهي به 3 سريال نوروزي «ن.خ»، «بر سر دوراهي» و «زوج و فرد»

سکانس هاي آزاردهنده «تاج و تخت» که براي بازيگران نيز دردناک بود! + عکس (قسمت 2)

بهاره رهنما، اکبر عبدي و ارژنگ اميرفضلي در سريال نوروزي سال 98 + تصاوير

از دورهمي و خندوانه تا صداپيشگي شهاب حسيني: برنامه هاي نوروزي

اميرحسين مدرس مجري ويژه برنامه تحويل سال شبکه 4 شد

زمان و ساعت پخش سريال هاي نوروز 98 مشخص شد

ويژه برنامه هاي تحويل سال 98 و اسامي مجريان

برترين سريال هاي سال 2018 بر اساس رتبه بندي سايت IMDB + عکس

عکس ها و توضيحات مهراوه شريفي نيا از بازي در سريال نوروزي

متفاوت ترين نقشي که شهين تسليمي بازي کرده + عکس

پرمعناترين و فراموش نشدني ترين ديالوگ هاي سريال «بازي تاج و تخت»

اولين عکس هاي ميترا حجار در سريال نوروزي «بر سر دوراهي»

شرايط و هزينه هاي حضور ستاره ها در برنامه «پنج ستاره»

چرا علي ضياء و برنامه فرمول يک، متهم به ترويج همسرآزاري شد؟!

چرا سعيد آقاخاني اين نام عجيب را براي سريال نوروزي اش انتخاب کرد؟! + عکس

سحر قريشي، بهرام رادان و ميترا حجار در سريال «رقص روي شيشه»

سير تا پياز درباره شرکت کنندگان و شيوه راي دهي در مسابقه عصر جديد

عصر جديد احسان عليخاني، کپي ناشيانه از تلنت شوهاي غربي يا ايده ايي خلاقانه؟

فراخوان قسمت نوروزي «پايتخت» براي جذب يک بازيگر خردسال

با نبرد وينترفل، خونين ترين و بزرگترين نبرد فصل پاياني سريال «بازي تاج و تخت» آشنا شويد(قسمت 2)