بزرگنمايي:
چه خبر - انتخاب اسکاري ايران با امضاي ترامپ!
هيئت انتخاب فيلم و بنياد فارابي براي رقابت در رشته بهترين فيلم خارجيزبان اسکار با معرفي فيلم «بدون تاريخ، بدون امضا» به کارگرداني «وحيد جليلوند» ضمن ناديده گرفتن فيلم «به وقت شام» پازل غرب براي نمايش چهرهاي فلاکتبار از جامعه آن هم در 40 سالگي انقلاب را تکميل کرد.
روز جمعه بنياد فارابي طي بيانيهاي به صورت رسمي اعلام کرد که فيلم «بدون تاريخ، بدون امضا» به عنوان نماينده سينماي ايران به اسکار 2019 معرفي ميشود.
بيشتر بدانيد : فيلم نماينده ايران در اسکار انتخاب شد + عکس
دونالد ترامپ اخيراً در مصاحبه با نشريه بلومبرگ با طرح اين ادعا که سياستهاي او ممکن است به فروپاشي ايران بينجامد، گفته بود:
«وقتي من اينجا آمدم مسئله اين بود که چه موقع آنها (ايران) در خاورميانه مسلط ميشوند، اما اکنون فشارهاي ما بر مردم ايران جواب داده و مسئله فعلي اين است که آنها ميتوانند دوام بياورند يا خير».
فيلم «بدون تاريخ، بدون امضا»
حال بايد پرسيد که معرفي فيلم تلخ و سياه «بدون تاريخ، بدون امضا» به آکادمي اسکار که به تنهايي خبر بسياري از رسانهها ميشود، در اين شرايط چه نسبتي با منافع ملي دارد. آيا در اين شرايط تماشاي «بهوقت شام» توسط هزاران عضو آکادمي اسکار در راستاي منافع ايران بود يا فيلمي که از جامعه ايران ويرانهاي رو به زوال به تصوير ميکشد.
مردارخواري بهتر از «به وقت شام»
تناقضات آشکار و مدعاهاي متناقض در بيانيه اعلامي گروه انتخاب فيلم به اسکار تا حدودي از چرايي انتخاب فيلمي که مردم را «مردارخوار» و منفعت طلب نمايش ميدهد، رمزگشايي ميکند. در بخشي از اين بيانيه که با مطلع «گروهي که از سر خيرخواهي و غيرت ديني و ملي، خواهان تحريم اسکار شدهاند» شروع ميشود، آمده است: «سينماي ايران به عنوان بخشي از ديپلماسي فرهنگي و در چارچوب ديپلماسي عمومي ميتواند از فرصت شرکت در اين مراسم براي تقويت ارتباط بين ملتها، تأثير بر افکار عمومي و لاجرم افزايش فشار بر دولت امريکا استفاده کند.»
طرح اين مدعا هنگامي رنگ ميبازد که همين گروه فيلمي را به عنوان نماينده جمهوري اسلامي در اسکار 2019 معرفي ميکند که نکبت، فقر، گرسنگي و اصالت سود در آن موج ميزند. آيا هيئت انتخاب گمان کردهاند که با روزگار سياه مردم ايران در اين فيلم از جانب افکار عمومي فشاري بر امريکا وارد ميشود يا اينکه شبکه جهاني رسانهاي که در اختيار منويات صهيونيستها و تقويت هژموني امريکاست آن را سندي براي تاثيرگذاري تحريمها در بين آحاد جامعه و مستأصل شدن نظام در تأمين ابتداييترين نيازهاي مردم نشان ميدهند؟!
ناديده گرفتن اثري قوي و قابل اعتنا مثل «به وقت شام» از سوي اين دوستان که مدعاي دفاع از نظام و حتي منطقه و نيز تبيين مظلوميت و حقانيت انقلاب را فقط در سطح بيانيههاي داخلي دارند چه دليلي دارد؟ آيا تدليس و همراهي با دولتمردان از سوي سازندگان فيلم «بدون تاريخ...» در اين انتخاب تاثيري نداشته؟ آيا سخنان آتشين حاتميکيا در انتقاد به برخي جريانات پنهان سينما و گناه نابخشودنياش در به چالش کشيدن هژمون پوشالي و سستتر از خانه عنکبوت غرب و امريکا در فيلم «به وقتشام» براي عدم انتخاب يکي از استراتژيکترين توليدات سينماي ايران تاثيرگذار نبوده است؟
در بخشي ديگر از اين بيانيه شوراي انتخاب فيلم به اسکار که تناسبي با اقدامات و توليدات مورد حمايت ارشاد ندارد، آمده است:
«با توجه به فيلمهاي معرفي شده، نماينده ايران رقابتي بسيار دشوار در پيش دارد، اما يقين داريم در صورت توفيق، اين مراسم بستري مناسب در اختيار سينماگران شايسته ايران قرار ميدهد تا صداي ملتي کهن، نجيب و صلحدوست را به گوش همه جهانيان برساند. [!]»
اين مدعا يکي از عجيبترين قسمتهاي اين بيانيه است. چه اينکه وقتي به تحليل و بررسي محتواي فيلم «بدون تاريخ...» ميپردازيم فلاکت، بدبختي، سياه روزي، گرسنگي، اصالت سود، عصبيت و... جزو اولين مؤلفههايي است که ميتوان از آن احصا کرد. سؤالي که به ذهن ميآيد اين است که کجاي اين فيلم کمترين اشارهاي به نجابت، صلحدوستي و مظلوميت ملت ايران دارد؟
تصوير کردن مردارخواري نشان دهنده مظلوميت است يا فلاکت و بدبختي؟! کجاي اين فيلم کمترين تناسبي با واقعيات و حقايق جامعه کنوني کشورمان دارد؟! آيا همه هدف امريکا و ترامپ از رجزخواني هايش عليه نظام و انقلاب چيزي رساتر از محتواي اين فيلم ميتواند باشد؟! قطعاً اگر اين فيلم از سوي آکادمي اسکار واجد دريافت جايزه نگردد، شخص ترامپ به عنوان رئيسجمهور امريکا ضمن تقدير از آن نه تنها سرتاپاي هاليوود را لجن مالي کرده بلکه آنها را به پيگيري خط قصه اين فيلم به عنوان تأمين کننده اهداف استکباري و استعماري غرب و امريکا مجبور خواهد کرد!
نام بردن از فيلم «به وقت شام» براي نمايندگي «مظلوميت» ملت کهن ايران که در بيانيه هيئت انتخاب هم ادعا شده به اين دليل است که اين اثر هم از نظر جلوههاي ويژه و همچنين بيگ پروداکشن بودن در کنار نمايش اقتدار و توانمنديهاي نظامي کشورمان، ميتوانست منادي و نماينده شايستهتري از فيلم سرشار از نکبت «بدون تاريخ...» در مراسم اسکار باشد.
نکته قابل اعتناي ديگر در بيانيه شوراي انتخاب برخلاف همه مدعاهاي دهان پرکن آن در دلسوزي براي نمايش فرهنگ ملتي کهن و با اصالت در کنار حرکت بر مدار اهداف نظام، لو دادن استدلال و تدليل پنهان و اصلي در انتخاب فيلم «بدون تاريخ...» است. برخلاف تمامي نمايشهاي وطنپرستانه آنها که فقط در سطح لفاظي و بازي با کلمات مطنطن متوقف شده است، علت اصلي و واقعي انتخابشان را چنين اعلام ميکنند:
«.. پس از بازخواني سوابق نامزدهاي اسکار بهترين فيلم غيرانگليسيزبان و عوامل مؤثر در کسب موفقيت در اين جشن بزرگ سينمايي ...» بنابراين هيئت انتخاب با تکيه بر «عوامل مؤثر در کسب موفقيت در اين جشن بزرگ سينمايي» اين فيلم که نمايش دهنده نکبت و بدبختي مردم ايران است، آن را انتخاب کرده و اين اقدام آنها هيچ ارتباطي با «برقراري تحريمهاي غيرقانوني و ظالمانه عليه مردم و نظام ايران» نداشته است.
نکته خندهآور در اين بيانيه به ميان کشاندن پاي برجام است. آنجايي که يکي از مهمترين دلايل معرفي اين فيلم گذشته از ديگر مؤلفهها «خروج يکجانبه امريکا از برجام» قلمداد شده است. با بررسي همه جوانب و بندهايي از بيانيه فارابي و گروه انتخاب بسيار روشن است که اين افراد سعي کردهاند به هر شکل ممکن اين انتخاب کاملاً سياسي و غرضآلود را پشت کلمات عامه پسند پنهان کنند و با يک استراتژي پوپوليستي و بيشتر عوامفريبانه، از برجام تا اسکار را به هم پيوند بزنند.
سينماي ايران يا انقلاب اسلامي؟!
درست همزمان با بزنگاه کنوني يا به قول رهبر انقلاب در روزگار عبور از «پيچ تاريخي» که منطقه و دنيا در آن قرار دارند، گروه انتخاب نماينده ايران در مراسم اسکار با انتخاب فيلم «بدون تاريخ، بدون امضا» خواسته يا ناخواسته! مطابق و نعل به نعل سياستهاي خصمانه امريکا و ترامپ و همراستا با تحريمهاي غيرانساني غرب با هدف به زانو درآوردن مردم و تغيير نظام، حرکت کرده است.
متأسفانه سينماي ايران و برخي تصميمسازان آن بعد از گذشت 40 سال از پيروزي انقلاب اسلامي هنوز نميخواهند تکليف خودشان را با دشمنان کينهتوز مردم و کشورشان تعيين کنند.
در روزگاري که افکار عمومي جهان تشنه حقيقت است بنياد فارابي به جاي استفاده از فرصت طلايي به دست آمده براي تبيين اهداف انقلاب و استراتژي آن که جز به تعالي الهي انسان و تکريم آن دعوت نميکند، مثل هميشه توانايياش را در سوزاندن فرصتها و مشي کورکورانه در بزنگاهها به رخ کشيده است.
برنامه 20:30 نيز از انتخاب فيلم «بدون تاريخ بدون امضا» به عنوان نماينده ايران در اسکار انتقاد کرد.
بيشتر بدانيد : تاريخ و زمان برگزاري اسکار 2019 اعلام شد
بيشتر بدانيد : فيلم هاي ايراني که در مراسم اسکار 2019 حضور دارند
منبع : روزنامه جوان