آخرین اخبار

تحمل فقط براي مردم نباشد سياسي

تحمل فقط براي مردم نباشد

  بزرگنمايي:

چه خبر - بايد اين باور را در مردم پديد آورد که اثر تحريم‌ها را همه با هم تحمل مي‌کنند

«آمريکا اعلام کرده است که عليه ما يک جنگ اقتصادي به راه انداخته است. علاوه بر اين، آنها جنگ رسانه‌اي و سياسي ايجاد کرده‌اند تا بر افکار عمومي ملت ما تاثير بگذارند». اينها عباراتي است که معاون اول رئيس جمهور هفته پيش بيان کرده‌اند.
روزبه کردوني رئيس مرکز اطلاع‌رساني وزرات رفاه در ادامه يادداشت خود نوشت: همينجا بايد اشاره شود که ريچارد نفيو در کتاب هنر تحريم ها به صراحت بيان کرده است هدف تحريم ها تحت الشعاع قرار دادن قاطعيت و عزم روان شناختي کشور تحريم شونده است و تحت تاثير قرار دادن مبنا و پايه جسمي فيزيکي براي کاهش استقامت روان شناختي کشور هدف است.
در اين ميان و در يک چارچوب ادبيات سياست‌گذاري بايد عنوان شود که معاون اول رئيس‌جمهور «جنگ رسانه‌اي امريکا عليه ايران» را به عنوان يک دستور کار سياستي دولت پذيرفته و اعلام کرده‌اند. اما سوال مهم اين است که آيا راهکار سياستي براي مواجهه با اين موضوع نيز تدوين شده است ؟
آيا براي مقابله با رقيبي که در تدوين جنگ اقتصادي رسانه اي تبليغاتي عليه ايران از جمعيت شناسي کشور و توجه به تفاوت فشارهاي اقتصادي در جمعيت جوان و پير تا توجه به تحريم مسافرتي که ازادي حرکت جمعيت شهري و دانشجويان را تحت تاثير قرار مي‌دهد تا عدم منع برخي واردات به منظور تحليل ذخيره ارزي کشور را مد نظر قرار داشته است حداقل در حوزه رسانه‌اي تبليغاتي يک آمادگي نسبي در کشور ايجاد شده است؟
واقعيت اين است همانگونه که رهبري نظام اخيرا عنوان کرده اند اين جنگ رسانه اي بر فضاي عمومي کشور تاثير گذار بوده است. در اين چارچوب با توجه به اينکه يکي از دغدغه‌هاي آقاي جهانگيري جنگ رسانه‌اي آمريکا عليه ايران است نکات زير شايد در اين حوزه مفيد باشد.
1- به نظر مي‌رسد بسيار ضروري است دولت يک تحليل دقيق، صادقانه، واقع‌بينانه و فراتر از کليشه‌هاي موجود از وضعيت کشور ارائه دهد. اين تحليل بايد مبتني بر شناخت دقيق از دغدغه‌ها، باورها و سوالات و ابهامات مردم باشد.
2- نتايج يک نظرسنجي ملي که اخيرا به سفارش وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعي توسط موسسه ايسپا انجام شده است نشان مي‌دهد که بيش از 62 درصد مردم بر اين نظر قائل هستند که ارتباط نزديک‌تر وزرا و مسئولين با مردم بر آرامش فضاي رواني جامعه تاثير زياد يا مثبتي دارد. نکته جالب توجه اينکه جامعه روستايي تاثير اين ارتباط را بيش از جامعه شهري ارزيابي کرده است. با اين وصف مناسب است با پرهيز از گزاره‌هاي آمرانه، توصيه‌گرايانه و کلي‌گرايانه، دولتمردان حضور تحليلي اقناعي و نه حضور خبري تبليغاتي بين مردم داشته باشند.
3- بايد در حوزه عمومي و رسانه‌اي از ايجاد فضاي دولت عليه دولت پرهيز داشت. صداي واحدِ تحليلي از دولت بايد به گوش برسد. نتايج همان نظرسنجي نشان مي‌دهد اکثريت پرسش‌شوندگان در پاسخ به اين سوال که مسئول اصلي ايجاد يا تشديد موقعيت کنوني را کدام وزارتخانه يا وزير مي‌دانيد اعلام کرده‌اند همه وزراي دولت را مسئول مي‌دانند.
4- از سوي ديگر بايد توجه داشت که با اقشار مختلف جامعه که گرايش‌هاي سياسي متفاوت دارند و داراي علايق و ارزش‌هاي متفاوتي هستند بايد به ادبيات متفاوت سخن گفت. راب ويلر استاد جامعه‌شناسي داشنگاه استانفورد در اين خصوص عنوان مي‌کند اگر مي‌خواهيم گفت‌وگوهاي سياسي موفق داشته باشيم و نظر کسي را به موضوعي جلب کنيم بايد آن موضوع را به ارزش‌هاي اخلاقي بنيادي آن فرد يا گروه مرتبط کنيم.
5- نکته ديگر توجه به کاهش تاثيرگذاري گروه‌هاي مرجع و پايان يافتن دوران تريبون مرکزي در گفت‌وگو با جامعه است. دولت براي گفت‌وگو با مردم بايد از قابليت افراد تاثيرگذار بويژه تاثيرگذاران سياستي (policy influencer) چه در سطح محلي چه در سطح ملي استفاده کند.
نکته آخر اينکه همه اين موارد زماني مي‌تواند موثر باشد که مردم باور داشته باشند هزينه تحريم‌ها را مسئولين و مردم با هم تحمل مي‌کنند و در تصميماتي که براي مواجه با اين شرايط گرفته مي‌شود نظرات آنها نيز شنيده، بررسي و توجه مي‌شود. معاون اول رئيس‌جمهور در همين سخنان خود اشاره کرده‌اند که «تحريم‌ها اثر زيادي داشته است». بايد به راهکارها، اقدامات و تصميماتي انديشيد که اين باور را در مردم پديد آورد که اثر تحريم‌ها را همه با هم تحمل مي‌کنند.


منبع: sharghdaily.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد